2017-12-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Tänkte mer på att t.ex min ugn, den kan man ställa på 300grader, det är den avsedd för och ska väl då rimligtvis klara det?

Du menar att folk på något sätt "förbikopplar" det läget och får det än varmare?

'Glipan' pizzan gräddas i påstås ju uttrycklingen nå 450-500grader. Kan det vara så att termostaten helt enkelt sitter i botten på ugnen som pizzastålet skärmar av?
Citera
2017-12-06, 21:36
Medlem
irrblosss avatar
Jag har en Electrolux-spis med ugn från tidigt 80-tal, kört bakstål/baksten i den under minst 10 års tid, funkar tyvärr fortfarande...
Citera
2017-12-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
'Glipan' pizzan gräddas i påstås ju uttrycklingen nå 450-500grader. Kan det vara så att termostaten helt enkelt sitter i botten på ugnen som pizzastålet skärmar av?

möjligt

vet att vissa ugnar har en pyrolys?(stavning) läge som gör att man får upp tempen till 400-500grader, tänkt att användas när man rengör ugnen, kanske det personen använder för att få upp tempen?
Citera
2017-12-06, 22:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har en Electrolux-spis med ugn från tidigt 80-tal, kört bakstål/baksten i den under minst 10 års tid, funkar tyvärr fortfarande...
Jag testade ha plåten på botten av ugnen, det fungerade mycket bra för vacker botten.
Sen det sista under grillelementen för färg ovanpå.
Och full rulle på ugnen, som går till ~275

Pizzasten kommer nog aldrig komma in här, då jag bara tänker på den men aldrig skaffar en.
Det brukar vara en hint om att det är bara en idé som aldrig händer.
Citera
2017-12-07, 18:34
Medlem
Slass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Digitalen
Den pizzan var helt vild!

Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Vad är det för tjocklek på bakstålet och vart har du köp det? Var inte ens medveten konceptet innan jag läste om det på Kinja för ett par dagar sedan, och blev då sugen på att införskaffa ett. https://deals.kinja.com/the-best-piz...d-i-1820993510

Superb beskrivning annars. Inte riktigt som jag föredrar en pizza men många intressanta tekniker att ta med sig.

Tackar. Ja pizzan är ju personlig och det var främst småfuskandet och genvägarna jag ville lyfta fram och visa att det kan bli ganska bra ändå, så kul att höra att du hittade något intressant.

Jag kör på 6 mm. Svenska ÅF har du här och här. Köpte mitt på pizzastål.se för att det var billigare vid tillfället och det är väl okej och fyller sitt syfte typ. Menar... det är ett stål.....

Något att kanske tänka på om du funderar på en tjockare variant är att det väger typ dubbelt så mycket som en fullstor baksten i granit (dvs jävla mycket) och vad jag läst mig till så ska det stå i ugnen ett bra tag extra för att det ska bli någon förbättring i bakyta jämfört mot tunnare stål, samt tar längre tid överlag att värma upp så rent praktiskt kan du få sämre resultat om du fuskar med förvärmningen. Jag lägger också mitt bakstål på en plåt på översta falsen och drar ut det en bit när jag ska skjutsa på pizzan och det är typ på gränsen till att vara en lite för riskfylld manöver med det lättare stålet och då har jag ändå ordentliga aramidhandskar och hyfsat starka nypor. Du plockar ju också ut stålet och rengör det med degskrapa över diskhon innan tillagning. Samt kanske inte vill/kan ha stålet ståendes på översta falsen hela tiden. 15 kg låter inte som så mycket men när du flyttar ett (eventuellt varmt) stål in och ut ur en ugn genom att lyfta det i kanten... det märks. Allt sånt spelar ju liksom in om man planerar att använda det ofta och spontant.

Den stora fördelen enligt förståsigpåarna på pizzamaking.com är att det håller mer värme om du ska baka åt typ ett halvdussin personer, men vem gör det frivilligt? Inte jag. Fyra inklusive mig själv är min gräns och då ska minst två av dom vara barn och kompetenta tiggare.

Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Jag är skeptisk till bakstål. Man hettar upp ett känsligt verktyg (ugnen) till över dubbla avsedd arbetstemperatur och låta den stå så i timmar för att man har läst det på internet.

Tänk till lite nu, kompis. Det är ju omöjligt för stålet att bli varmare än grillelementet eftersom stål inte är en energialstrande evighetsmaskin... och vi får väl ändå anta att grillelementet/ugnen är designade att hantera den värmen som grillelementet/ugnen själv genererar?

Du kan läsa om termodynamik på internet.
Citera
2017-12-07, 18:45
Medlem
Slass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

Citera
2017-12-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slas
Tänk till lite nu, kompis. Det är ju omöjligt för stålet att bli varmare än grillelementet eftersom stål inte är en energialstrande evighetsmaskin... och vi får väl ändå anta att grillelementet/ugnen är designade att hantera den värmen som grillelementet/ugnen själv genererar?

Du kan läsa om termodynamik på internet.

Det där är ett feltänk, temperaturen styrs av differensen mellan tillförd och avledd energi. Stålet minskar förlusten genom att framförallt minska ugnens volym givet samma energitillförsel och möjligen genom att sätta termostaten ur spel med följd att temperaturen kraftigt ökar. Grillelementet håller inte heller inställd temperatur, det skulle i så fall ta flera timmar bara att få ugnen varm, utan slås på och av.
Citera
2017-12-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slas
Jag kör på 6 mm. Svenska ÅF har du här och här. Köpte mitt på pizzastål.se eller för att det var billigare vid tillfället och det är väl okej och fyller sitt syfte typ. Menar... det är ett stål.....
Tack för länkarna. Är verkligen sugen på att införskaffa ett. Vet du vad ditt 37x33x0,6cm väger? Hittade inga viktmått på pizzastal.se/gourmetstal.se. Hade för många år sedan en täljsten så jag är väl medveten om att det du skriver om vikten kunde inte vara mer sant.

Pizzastenarna som nämns på Kinja har mått och vikt:
16in(40.64cm)*14.25in(36.20cm)*0.25in(0.64cm) med vikt på 16lb(7.26kg)
16in(40.64cm)*14.25in(36.20cm)*0.5in(1.27cm) med vikt på 32llb(14.51kg)

Och pizzaståelen från pizzastål.se
37x33x0,6cm
37x33x0,1cm

Annars är min tankegång lite att så länge man inte ska göra många pizzor (vilket jag inte ska) så finns det ingen anledning alls att köpa ett tjockare stål.

Pizzastålen från Amazon har förövrigt 4,7/5 från nästan 500 betygsättare och sådana siffror brukar vara ett gott tecken.
Citat:
Något att kanske tänka på om du funderar på en tjockare variant är att det väger typ dubbelt så mycket som en fullstor baksten i granit (dvs jävla mycket) och vad jag läst mig till så ska det stå i ugnen ett bra tag extra för att det ska bli någon förbättring i bakyta jämfört mot tunnare stål, samt tar längre tid överlag att värma upp så rent praktiskt kan du få sämre resultat om du fuskar med förvärmningen.
Hade som jag nämnde ovan tidigare en täljsten(tror jag iallafall det var) och jag var inte alls speciellt imponerad av den. Så här i efterhand så var det troligtvis för att jag inte förvärmde den tillräckligt länge, och när jag fick vetskap om det så hade jag redan gjort mig av med det, så jag fick aldrig provat den fullt ut. Hursom, 15 minuter med ett pizzastål låter som en hit när man är superhungrig och har förgjorda degbollar och tomatsås.
Citera
2017-12-11, 23:58
Medlem
Slass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Tack för länkarna. Är verkligen sugen på att införskaffa ett. Vet du vad ditt 37x33x0,6cm väger? Hittade inga viktmått på pizzastal.se/gourmetstal.se. Hade för många år sedan en täljsten så jag är väl medveten om att det du skriver om vikten kunde inte vara mer sant.

Pallar inte att ställa mig på vågen men skulle tippa på strax under sju kilo.

Betygen tror jag mer är ett resultat av stålets generella funktion än något annat; tror inte dessa människor har ett gäng stål liggandes hemma som man jämfört med utan det är väl mer en jämförelse mot trad. bakstenar. Om det inte något speciellt mått eller nån speciell finish du är ute efter så skulle jag satsa på det som är billigast för stunden. Det är ju liksom inte ett grafikkort vi snackar om.
Citera
2018-02-04, 11:21
Medlem
gjorde pizza på mitt bakstål men får inte till ytan på botten trots högsta värmen med grillfunktion på, har ett bskstål med teflonbeläggning.

https://drive.google.com/file/d/1org...w?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1Z7b...w?usp=drivesdk
Citera
2018-03-10, 18:55
Medlem
Rankin99s avatar
Helloj.. brukar göra pizza så här.

Kalljäser min deg i kyl över natten för bästa resultat. Jag brukar göra degen ca 24h innan förtäring.
Om man äter samma dag så jäs i rumstemperatur i ca 2 timmar istället för i kylen.
Då måste man ha fingervarmt vatten (37°)
Brukar knåda degen i maskin i inte alltför hög hastighet i 15 minuter.
Tillsätter olivoljan efter ca 10 minuter. Spara lite grann mjöl och tillsätter detta med oljan.
Knådar ca 5 min till och ställer in i kylen med plastfolie över natten.
Dagen efter, ut med degen 2 timmar innan och baka ut pizzorna ca 3 mm tjocka, och låt stå i rumstemperatur.
Undviker kavel, pizzabagare använder händer.
Enklast är att använda ett bakplåtspapper som snurrar lätt på bordet så slipper man mjöl över hela köket.
För över till aluminiumfolie som är smort med lite matolja så pizzan inte fastnar.
Grädda med pizzasten eller pizzaplåt är väl att föredra, men det funkar helt ok med en vanlig långpanna el. bakplåt.
Värmer till maximal temp. Tid varierar nog beroende på ugn och underlag men ca 7-9 minuter brukar bli bra om man har långpanna.

2 pizzor `a 250g.

180 g vatten
300 g finmalet vetemjöl, brukar använda ramlösa kvarn "tipo 00" eller manitoba cream
5 g torrjäst för matbröd
6 g havssalt
3 g socker
12 g olivolja
Senast redigerad av Rankin99 2018-03-10 kl. 19:20.
Citera
2018-04-18, 18:01
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik76
Ska på jobb i Göteborg nästa vecka. Bästa pizzerian där?

Tror att detta är en bättre tråd för ditt spörsmål. (FB) Stora tråden om pizzerior i Göteborg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in