2010-08-11, 18:55
Medlem
irrblosss avatar
Nu har jag testat ett recept med hälften vetemjöl special och hälften durumvete, blev inget bra. Kanterna på pizzan ville inte höja sig alls trots att det jäst bra. Finns det någon bra ratio på vetemjöl/durumvete?
Citera
2010-08-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nu har jag testat ett recept med hälften vetemjöl special och hälften durumvete, blev inget bra. Kanterna på pizzan ville inte höja sig alls trots att det jäst bra. Finns det någon bra ratio på vetemjöl/durumvete?

Att få den att resa sig är svårt i vanlig ugn utan sten.
Citera
2010-08-11, 19:29
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Att få den att resa sig är svårt i vanlig ugn utan sten.
Jag har en sten, jag får alltid fina höga kanter när jag kör med mina andra recept, fast de innehåller inte durumvete.
Citera
2010-08-16, 00:19
Medlem
Apanalol001s avatar
En fråga, hur många liter är ett kilo vetemjöl?.
Svårt för mig att följda depauls recept då jag saknar våg.
Citera
2010-08-16, 06:48
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
En fråga, hur många liter är ett kilo vetemjöl?.
Svårt för mig att följda depauls recept då jag saknar våg.
Köp en våg, det är det värt. Du kan få en ok digital våg för runt 100:- om du nöjer dig med funktion och struntar i design. Mjöl kan variera i vikt ganska mycket, även från samma tillverkare. Som riktvärde har jag för mig vetemjöl väger någonstans mellan 60-70 g per dl, dvs 600-700 g per l.
Citera
2010-08-19, 07:01
Bannlyst
tomatsås, cheddarost kebab och beasås. testa det skitgött
Citera
2010-08-29, 17:32
Medlem
Papa.Ubus avatar
Fick äntligen tid över att testa dePaul's pizzadeg (med durumvete). Började i middags med fördegen och hela eftermiddagen har en tomatsås stått och puttrat hemtrevligt på spisen. Perfekt söndagssyssla.

Fyllde bottnarna med tomatsåsen, buffelmozzarella, bladspenat, rödlök och lufttorkad skinka, och körde de fyra pizzorna på maxtemperatur på en uppvärmd uppochnervänd plåt. Då vi är tre i familjen så såg jag fram emot att få en av pizzorna med mig som lunch imorgon.

När jag plockar ut de sista pizzan ur ugnen så upptäcker jag till min fasa att vår 10-åring, som i vanliga fall äter en kvarts pizza, har satt i sig två av pizzorna, och endast med milt våld kan hållas borta från den tredje. Så, ett riktigt höjdarrecept, degen blir lagom salt, jäser fint, och får en krispig utsida med en föredömligt seg insida, så här skall pizza smaka! Har man barn så bör man dock tyvärr inte hoppas alltför mycket på en god pizzalunch dagen efter...

(Nu ligger hon i soffan och ser lätt illamående ut. Rätt åt henne!)
Citera
2010-08-29, 20:48
Medlem
Hur ser det perfekta pizzareceptet ut?

Tänkte jag skulle prova på att göra några panpizzor dock större än Billys o.s.v.

Men det jag skulle vilja ha på:

Alternativ Banan:
Banan, Ananas, curry - har alltid gillat bananpizza.

Alternativ Taco:
Köttfärs, kanske ett ägg eller 2, starka tacokryddor och peperoni, gärna skuren sådan.

Det är väl i princip mina favoritpizzor.
Citera
2010-08-29, 21:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Fick äntligen tid över att testa dePaul's pizzadeg (med durumvete). Började i middags med fördegen och hela eftermiddagen har en tomatsås stått och puttrat hemtrevligt på spisen. Perfekt söndagssyssla.

Fyllde bottnarna med tomatsåsen, buffelmozzarella, bladspenat, rödlök och lufttorkad skinka, och körde de fyra pizzorna på maxtemperatur på en uppvärmd uppochnervänd plåt. Då vi är tre i familjen så såg jag fram emot att få en av pizzorna med mig som lunch imorgon.

När jag plockar ut de sista pizzan ur ugnen så upptäcker jag till min fasa att vår 10-åring, som i vanliga fall äter en kvarts pizza, har satt i sig två av pizzorna, och endast med milt våld kan hållas borta från den tredje. Så, ett riktigt höjdarrecept, degen blir lagom salt, jäser fint, och får en krispig utsida med en föredömligt seg insida, så här skall pizza smaka! Har man barn så bör man dock tyvärr inte hoppas alltför mycket på en god pizzalunch dagen efter...

(Nu ligger hon i soffan och ser lätt illamående ut. Rätt åt henne!)
Haha, vilken historia. Det är rara de små rackarna, även när de äter upp all pizza . Grattis till ett lyckat resultat!

~Paul~
Citera
2010-09-17, 21:15
Medlem
Uppochnervänd plåt, är det lika bra som pizzasten?
Citera
2010-09-17, 21:23
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
Uppochnervänd plåt, är det lika bra som pizzasten?
Nej, men förmodligen lite bättre än ingenting som kan hålla värmen.
Citera
2010-09-19, 16:56
Medlem
Jag tycker det ska vara enkelt!

Degen ska vara på mjöl, salt, vatten och jäst.

På ska det vara mixade skalade tomater (alltså konserv) med basilika och lite havssalt i.

Sedan också mozzarella, olivolja, salt, vitlök och några basilikablad som läggs på efter gräddningen. Pizzan körs på max-temperaturen i ugnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in