Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-11-13, 13:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
bara kavla/platta ut och grädda ?
Ja, fast du bör ge degen en tid att pösa upp igen. Annars så stämmer det.

~Paul~
Citera
2010-11-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, fast du bör ge degen en tid att pösa upp igen. Annars så stämmer det.

~Paul~

Ok, tackar för svaren
Citera
2010-11-13, 14:38
Medlem
jordglobens avatar
Jag har experimenterat med att baka pizza i över 20 år. Här följer mina tips:

- Köp en stor klinkerplatta som du lägger på gallret i ugnen. Värm upp ugnen i god tid innan du skall grädda din pizza så att klinkerplattan får samma temperatur som ugnen.

-Ugnen skall maxas. ju varmare desto bättre.

-En krispig botten får du av att inte knåda degen alltför mycket

-Pizzan skall föras in på den heta klinkerplattan. Bakplåtspapper funkar, men det blir bättre om du kan föra över din pizza direkt på klinkerplattan dvs med en pizzaspade. Alternativ till pizzaspade är att du gör din pizza på en kartongbit som får fungera som en pizzaspade.

- Överdriv inte med ost. Jag brukar lägga på en blandning av mozzarella och gouda. (Har sett att den blandningen har börjat säljas som just pizzaost i påsar. Jag körde den för 15 år sedan)

- Använd riktigt bra råvaror. Gör gärna en margaritha och lägg på ingredienserna efteråt. Parmaskinka, goda oliver..osv. Låt dem värmas upp av pizzans egen värme.

Jag har nog svar på det mesta vad gäller pizzabakning hemma. Lycka till!
Citera
2010-11-15, 17:06
Medlem
Legendarys avatar
Vart i tråden hittar jag detta omtalade recept? Sökte men gick inte bra alls
Citera
2010-11-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary
Vart i tråden hittar jag detta omtalade recept? Sökte men gick inte bra alls

Snacka om att inte ens leta

Inlägg 39
Citera
2010-11-28, 16:13
Medlem
Janne.Runkens avatar
Någon som har inblick i pizzeriornas rutiner kring degen ? Brukar de göra sin egen eller köper de färdig deg ? Varifrån köper de den i så fall ?
Jag kan inte heller tänka mig att den snåle pizzaturken köper in finaste mjölet. Tittar man dessutom på mjölpaketen de brukar ha stående vid utbakningsdisken så är det billigaste vetemjölet man ser.
Citera
2010-11-28, 18:16
Medlem
Tror nog i princip alla pizzerior gör sin egen deg. Sedan är det nog troligt att tänka sig att dem ej använder världsklassmjöl heller
Citera
2010-11-28, 20:24
Medlem
Janne.Runkens avatar
Nu har jag testat dePauls berömda degrecept med fint resultat.
Till pizzadegen använde jag en blandning av lite durumvete och mer vanligt vetemjöl (billigaste fulmjölet) och fick en härligt elastisk deg som gick att baka ut lövtunn utan att den gick sönder. Det måste alltså vara poolishen, eller fördegen som jag kallar den, som är hemligheten jag letat efter.
Det enda som stör är att jag inte får pizzabotten att bli sådär lagom bränd trots att jag brassar på högsta möjliga temperatur i ugnen och lägger pizzan direkt på het plåt. Undersidan förblir nästan ofärgad.
Har kikat lite på sk. pizzastenar men eftersom de trots allt kostar en del så undrar jag om någon vet om önskat resultat uppnås med en sådan i en vanlig hushållsugn som når 275 grader.
Citera
2010-11-28, 20:35
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne.Runken
Det enda som stör är att jag inte får pizzabotten att bli sådär lagom bränd trots att jag brassar på högsta möjliga temperatur i ugnen och lägger pizzan direkt på het plåt. Undersidan förblir nästan ofärgad.
Har kikat lite på sk. pizzastenar men eftersom de trots allt kostar en del så undrar jag om någon vet om önskat resultat uppnås med en sådan i en vanlig hushållsugn som når 275 grader.

Köp en slät Granitplatta på hornbach för 35 kr eller nått liknande pris, har en själv som funkar riktigt bra till pizzabak osv.
Citera
2010-11-28, 20:39
Medlem
Janne.Runkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Köp en slät Granitplatta på hornbach för 35 kr eller nått liknande pris, har en själv som funkar riktigt bra till pizzabak osv.

Blir pizzabotten smått bränd då ? Annars får det vara.
Citera
2010-11-28, 21:34
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Kör du med varmluftsugn?
Citera
2010-11-28, 23:27
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Blir pizzabotten smått bränd då ? Annars får det vara.

Njae smått bränd vet jag inte förstås om jag kan kalla mina resultat för, men nog blir botten frasig vilket för mig är det stora målet. Krävs nog högre värme än vad man kan uppnå med en vanlig ugn för det ändamålet tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in