Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag brukar få bra gräddade pizzor i nedersta delen när jag kör med baksten, jag tror det var något fel på min deg. Ska göra ett nytt försök i morgon med ditt recept och den nya utbakningsmetoden jag lärt mig

.
Edit: Förresten, följande pizzadegsrecept har aldrig svikit mig (men då har jag alltid använt vetemjöl special):
25 g färsk jäst
1 1/2 dl ljummet vatten
2 msk olja
ca 2 tsk flytande honung
1/2 tsk salt
4 1/2 dl vetemjöl
Taget från
http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Recept/?RecipeId=1198
Det som slår mig med ovanstående recept är att det är ett halvt paket jäst, ganska mycket jämfört med vad många andra pizzarecept har. Trots att man inte kalljäser degen får den en ganska välutvecklad smak, så har man bråttom kan jag absolut rekommendera ovanstående.
Håller tummarna. Hoppas att den inte bränns vid!
Jag har lite svårt att bestämma mig om jag ska fokusera på pizzans botten eller pizzans kanter. Jag har lite problem att få till både bra kanter och bra botten. Hittills har jag nöjt mig med att kanterna ska vara bra.
Receptet du klistrade in är intressant på flera sätt.
Dels stöter jag sällan på recept som rekommenderar en låg vätskehalt (~55%) och dels så är ju jästens mängd ganska så abnorm! Jag kanske använder max 2 gram färskjäst till 260g mjöl (två pizzor).. Får man inte en väldig stark jästlukt/smak i den färdiga produkten?
Men det är en bra grej att ha i bakhuvudet; man har ju inte alltid tid att avsätta 4-5 timmar på en deg. Ibland vill jag ju ha en pizza akut.
Vad ger honungen förresten för smakupplevelse?
Hur upplever du hanteringen av degreceptet du brukade använda?
Mer om vätskemängder : Oftast tycker jag mig se recept som rekommenderar en vätskehalt på över 65% ibland t om runt 70%.
Jag tror att sådana höga vätskehalter passar bäst till neapolitanska pizzor och/ eller som gräddas i extremt varma ugnar.
Den högre vätskehalten (= som resulterar i mer vattenånga) är, som jag har förstått det, främst till för att få till stora luftfickor i kanterna under gräddningen, men däremot är jag inte säker på att en deg med en hög vätskehalt är saftigare än degar med mindre vätska i. Jag har smakat på professionella neapolitanska pizzor som har hög vätskehalt, men den förväntade saftigheten uteblev, likaså krispigheten.
Tvärtom tyckte jag att kanterna lämnade en torr eftersmak i munnen. Vet inte om italienskt caputomjöl har en sådan bieffekt, men särskilt angenämt var det inte. Överhuvudtaget är jag nog en gastronomisk neandertalare, för jag gillar inte originalpizzor a lá Italien. En seriös och saftig kebabpizza med starksås, vad slår det? :-P
Youtubeklippet jag klistrade in häromdan som visade en [inom-pizza-kretsarna] känd pizzabagare som använde "slapping" metoden för att baka ut sina pizzor, använder förresten ett recept som bara innehåller drygt 54% vatten och det med den amerikanska motsvarigheten till vetemjöl special (fast med ännu högre proteinhalt än den svenska). Det är inte nån specialrecept avsedd för diverse tävlingar utan det är det recept han använder i sina pizzor.
Det jag vill ha sagt är att det finns utrymme för både torrare degar och våta degar. Whatever floats your boat så att säga. Huvudsaken är att pizzan blir god. ^^
Och - fördelen med en lite torrare deg som har kalljäst är att man kan träna på just slapping metoden!
:-D.
http://img132.imageshack.us/img132/1323/slapping.jpg