2016-05-02, 17:09
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Finns det någon som lyckats med att få till en bra Calzone? Typ med lätt o fluffig deg? Ingen läderplatta.
Jag har inga problem med det heller, kör med min standarddeg. Blir frasigt och luftigt.
Citera
2016-05-02, 21:58
Medlem
Bertil85s avatar
Om man vill ha en frasig botten på pizzan; Tror ni att fukta degen under pizzan;
sedan torka bort vattnet fast degen fortfarande är fuktig.
För att därefter in i ugnen med den.

Skulle det funka ? För att få en frasighet på pizzabotten tänker jag.

Får ibland en liten skorpa på brödet (hmm ni får ursäkta köpebröd från matbutiken) som jag fuktar och värmer upp.

Hade varit skoj om någon testat detta.
Citera
2016-05-03, 02:55
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Ja, jag brukar briljera med calzone. Jag kör Jan Hedhs pizzadeg från hans bok Bröd. Funkat bra iaf 25 gånger eller så. Lyckas du inte hitta receptet så får jag väl extraanstänga mig med att skriva av det. :-)

Tack, jag har faktiskt Jan Hedhs bok i min bokhylla. Visste inte att det fanns ett pizza recept där. Precis vad jag var ute efter.
Intressant att han använder metoder som bortgörning och polish.

Hur stor effekt har polishen på calzonens kvalité egentligen?
Citera
2016-05-03, 02:57
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har inga problem med det heller, kör med min standarddeg. Blir frasigt och luftigt.

Hur många procent vattenmängd kör du med? Brukar du pensla calzonen med olja eller ägg?
Citera
2016-05-03, 03:48
Medlem
christerys avatar
Skulle jag nånsin få för mig den vansinniga idén att laga en calzone hemma så skulle jag testa att pensla med tomatsås faktiskt. Borde vare helt perfekt - men ingen j*vel fattar ju det.

Har stor sorg efter att min pizzabagare gick bort för 15 år sen, så jag har valt att inte försöka följa i hans fotspår. Hans calzone special var helt makalös, inget jag hittat efter det slår den pizzan - och det märkliga är att jag fattar inte varför den var så god.
Citera
2016-05-03, 09:59
Medlem
skippers avatar
Citat:
Tack, jag har faktiskt Jan Hedhs bok i min bokhylla. Visste inte att det fanns ett pizza recept där. Precis vad jag var ute efter.
Intressant att han använder metoder som bortgörning och polish.

Hur stor effekt har polishen på calzonens kvalité egentligen?

Jag har alltid gjort en polish när jag bakat bröd, långt innan jag ens visste att det heter polish. Fördelen som jag ser det är att det är nyskapad, färsk potent jäst och ibland kan jag tycka andras bröd, som kör med "värm degvätskan och blanda i ett helt paket jäst" får just en jästsmak.

Citat:
Brukar du pensla calzonen med olja eller ägg?
Jag penslar med olja och strör över oregano, men detta efter att den kommit ur ugnen.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Skulle jag nånsin få för mig den vansinniga idén att laga en calzone hemma så skulle jag testa att pensla med tomatsås faktiskt. Borde vare helt perfekt - men ingen j*vel fattar ju

Menar du utanpå själva pizzan, blir inte tomatsåsen ganska bränd då?
Citera
2016-05-03, 10:13
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Hur många procent vattenmängd kör du med? Brukar du pensla calzonen med olja eller ägg?
Vattenhalten i min deg är ganska exakt 70% (s.k. Baker's percentage). Är ganska lös, men efter att den jäst en stund så blir den mer hanterbar. Brukar även ha i lite olja i bunken för att den inte ska fastna. Penslar lite lätt med vatten efter den kommit ut från ugnen för att oreganon ska fästa lite.
Citera
2016-05-03, 12:55
Medlem
Bertil85s avatar
Ingen som vet om en fuktig deg gör pizzan mer frasig ?
Citera
2016-05-03, 13:49
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Ingen som vet om en fuktig deg gör pizzan mer frasig ?
Inte nödvändigtvis, men frasig på ett bra sätt. För lite vatten kan göra att det blir frasigt som knäckebröd, och det är man ju inte ute efter. Enligt min erfarenhet får man en frasigare yta och fluffigare inre om man har hög vattenhalt i degen.
Citera
2016-05-03, 14:09
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis, men frasig på ett bra sätt. För lite vatten kan göra att det blir frasigt som knäckebröd, och det är man ju inte ute efter. Enligt min erfarenhet får man en frasigare yta och fluffigare inre om man har hög vattenhalt i degen.

Ok. Tack som jag trodde. Finns det några andra metoder för att få en frasig pizza ?

Olivolja på gräddstenen/plåten ?
Citera
2016-05-03, 18:33
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Ok. Tack som jag trodde. Finns det några andra metoder för att få en frasig pizza ?

Olivolja på gräddstenen/plåten ?
Lagom mängd olivolja i degen kan ge krispigt resultat, men för mycket så blir det omvänt tycker jag. Då blir det mer mjukt bröd över det. Senare tiden har jag skippat olivolja helt i degen och använder bara det i bunken och på händerna när jag knådar så det inte ska fastna. Tycker det blir lagom mängd olja i en normalstor deg.
Citera
2016-05-03, 19:52
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Lagom mängd olivolja i degen kan ge krispigt resultat, men för mycket så blir det omvänt tycker jag. Då blir det mer mjukt bröd över det. Senare tiden har jag skippat olivolja helt i degen och använder bara det i bunken och på händerna när jag knådar så det inte ska fastna. Tycker det blir lagom mängd olja i en normalstor deg.

Tack för den. Ska bevaka nästa gång det lagas pizza här hemma.

Finns många bra tips i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in