Citat:
Ursprungligen postat av
Vimes76
Håller med. Han var ju inte snabbast Becks, men jobbade alltid hårt och var alltid professionell och hade en fantastisk fot.
Angående inläggen generellt idag så sitter jag nästan jämt och funderar- hur svårt ska det vara att slå ett inlägg när man är omarkerad på kanten som hamnar i straffområdet där man vill ha den? Jag har inte spelat själv så det är såklart svårare än vad jag tror..men ändå. Har man tränat dagligen i 10 år måste man ohotad kunna slå ett ok inlägg. Är de lata på träningarna likt sveriges tennistalanger (enligt Mats Wilander).
Problemet är att det finns för få bollspelare på kanterna. För mycket snabbhet, för lite känsla. De bästa spelarna kan såklart kombinera snabbhet med känsliga fötter, men generellt så är det två egenskaper som inte korrelerar. Då får man yttrar som Biabiany, Walters, Walcott, Kuba, mfl, mfl, mfl.
Sedan finns det en del spelskickliga yttrar i de stora lagen, men dem slickar inte gärna kanten. Så de kan sällan använda sina känsliga fötter i inläggssituationer. Jag är långt ifrån ett fan av konstant spelbredd, men däremot är jag en förespråkare för variationsrik fotboll ( i lag och mellan lag). Därför blir jag ganska besviken på att inget lag spelar med en
bra Seb Larsson typ på kanten. Ibland, i en del av vinna den taktiska matchen.