2015-10-28, 03:14
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Överskattade allsvenska spelare: Patrik Carlgren, Emir Kujovic, Yoshimar Yotun, Dickson Etuhu.
Hur är Carlgren och Dickson överskattade? Inte läst att någon direkt tokhyllat spelarna.

Carlgren är en stabil allsvensk målvakt, bra reflexer men svag i luften.
Etuhu såg ut att va ett skämt under sina fåtal insatser under våren men har spelat upp sig betydligt, svag förstatouch men hans tvåvägsspel, kämpaglöd, fysik och huvudsspel håller mestadels hög klass.
Tycker inte Kujovic är överskattad heller utifrån folks omdömen om honom.

Men överskattade spelare i AS: Håller med snillet_1 om Lewicki, han är väl också allsvenskans bäst betalda spelare?
Johan Blomberg finner jag överskattad, får påtok för mycket cred angående sina inlägg och frisparkar. Lyfts fram som att han varit oerhört lyckad på det området när han på 28 matcher lyckats producera hela 5 assist.. För att jämföra har Stefan Ishizaki 4 assist på 8 matcher.. Säger en del.

En underskattad spelare i AS: Jesper Arvidsson.
Tycker verkligen han har förmågan att kunna kombinera defensiven och offensiven på ett nästan klockrent sätt som ytterback och har växt mer och mer i Djurgårdströjan.
Citera
2015-10-28, 20:47
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Hur är Carlgren och Dickson överskattade? Inte läst att någon direkt tokhyllat spelarna.

Carlgren benämns ofta som en stor talang och eventuell blivande landslagsman. Han är varken eller (enligt mig, då). Hyfsad på linjen, men ojämn och verkar knappast ingjuta någon större säkerhet. Som du skrev är han svag i luftrummet också. Han är en hyfsad målvakt i allsvenskan, inte mer. Men jag har måhända fått fel uppfattning angående andras åsikt om honom, det kanske bara är att folk i hans läger är högljudda. Dickson Etuhu lyftes inför och under säsongen som en av Allsvenskans absolut bästa mittfältare, och jag håller inte med för fem öre. Han jobbar hårt och rör sig över stora ytor (framför allt för att vara så gammal), men mycket mer än en arbetshäst är han inte. Hans främsta egenskaper är lättillgängliga och knappast utmärkande för en ovanligt bra spelare, och han uppträder sällan så rutinerat som man kan tycka han borde göra med all den rutin han har i bagaget.

Vet att du är AIK:are och säkert inte håller med mig för fem öre, och gott så. Alla kan vi inte tycka lika.

Citat:
Tycker inte Kujovic är överskattad heller utifrån folks omdömen om honom.

Han har gjort en massa mål, det får man ge honom. Å andra sidan tar han extremt många avslut i tid och otid också, och är den som inlägg etc riktas mot. Han har laget att tacka för sin fina målproduktion, och allra främst Christoffer Nyman som är en riktig jävel på att höja spelarna runt honom. Kujovic ses i allmänhet som Allsvenskans bästa anfallare tillsammans med Henok Goitom, men enligt mig är han inte ens bäst i Norrköping. Tar alldeles för många felbeslut för att kunna ses som något sådant. Vi kan för all del jämföra honom med Goitom; medan Goitom är en mycket begåvad spelare man kan bygga en hel offensiv runt tack vare hans spelförståelse och mångsidighet, så är Kujovic en spelare som istället får förlita sig till lagkamrater. Han har ingen större spelförståelse, blir lätt stressad, tar avslut vare sig det är läge för det eller inte, är lika oteknisk som hans storlek antyder och rör sig väldigt lite på planen.

Nu har han turen att spela i ett lag med många extremt rörliga spelare (Nyman, Fransson, Tkalcic och Telo exempelvis), vilket har lett tills hans framgångar. Någon stor fotbollsspelare är han emellertid inte.
Citera
2015-10-29, 00:58
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Carlgren benämns ofta som en stor talang och eventuell blivande landslagsman. Han är varken eller (enligt mig, då). Hyfsad på linjen, men ojämn och verkar knappast ingjuta någon större säkerhet. Som du skrev är han svag i luftrummet också. Han är en hyfsad målvakt i allsvenskan, inte mer. Men jag har måhända fått fel uppfattning angående andras åsikt om honom, det kanske bara är att folk i hans läger är högljudda. Dickson Etuhu lyftes inför och under säsongen som en av Allsvenskans absolut bästa mittfältare, och jag håller inte med för fem öre. Han jobbar hårt och rör sig över stora ytor (framför allt för att vara så gammal), men mycket mer än en arbetshäst är han inte. Hans främsta egenskaper är lättillgängliga och knappast utmärkande för en ovanligt bra spelare, och han uppträder sällan så rutinerat som man kan tycka han borde göra med all den rutin han har i bagaget.
Jag vet inte hur många det är som faktiskt kallar Carlgren för en stor talang, fick själv en del skit då jag försvarat Carlgren bara genom å hävda att han är en stabil allsvensk målvakt och det är jag villig å stå för. Ser inte riktigt hur han skulle va ojämn? Enda målet han släppt in som tydligt är hans fel är Bomans mål nu i våras (Göteborg-AIK).

Dicksons roll är att va städgumma på mitten och det är en roll han han bemästrar mer och mer, kan hålla med om att det ser bra klumpigt ut ibland när han tappar bollen eller ger sig in i en vårdslös tackling men som sagt håller hans främsta egenskaper bra klass i form av tvåvägsspel, fysik och huvudspel.
Citat:
Vet att du är AIK:are och säkert inte håller med mig för fem öre, och gott så. Alla kan vi inte tycka lika.
Äh! Nog för att man är partisk men det finns inget drygare än när supportrar håller spelarna om ryggen till vilket pris som helst och är helt insnöade på att dom har rätt och alla andra har fel.
Citat:
Han har gjort en massa mål, det får man ge honom. Å andra sidan tar han extremt många avslut i tid och otid också, och är den som inlägg etc riktas mot. Han har laget att tacka för sin fina målproduktion, och allra främst Christoffer Nyman som är en riktig jävel på att höja spelarna runt honom. Kujovic ses i allmänhet som Allsvenskans bästa anfallare tillsammans med Henok Goitom, men enligt mig är han inte ens bäst i Norrköping. Tar alldeles för många felbeslut för att kunna ses som något sådant. Vi kan för all del jämföra honom med Goitom; medan Goitom är en mycket begåvad spelare man kan bygga en hel offensiv runt tack vare hans spelförståelse och mångsidighet, så är Kujovic en spelare som istället får förlita sig till lagkamrater. Han har ingen större spelförståelse, blir lätt stressad, tar avslut vare sig det är läge för det eller inte, är lika oteknisk som hans storlek antyder och rör sig väldigt lite på planen.

Nu har han turen att spela i ett lag med många extremt rörliga spelare (Nyman, Fransson, Tkalcic och Telo exempelvis), vilket har lett tills hans framgångar. Någon stor fotbollsspelare är han emellertid inte.
Kujovic tycker jag inte får så himla mycket rubriker ändå, är tillsammans med ett par andra spelare Norrköpings ansikte utåt men leder man skytteligan på 20 gjorda mål vore det å andra sidan konstigt om man inte lyfts fram. Han är en bra targetspelare och vissa vill att han ska få en trupplats i landslaget men detta går inte inom ramarna för överskattad enligt mig.

Väl motiverat inlägg f.ö
Citera
2015-10-29, 01:35
Medlem
Citat:
Men överskattade spelare i AS: Håller med snillet_1 om Lewicki, han är väl också allsvenskans bäst betalda spelare?
.

Varför skulle han vara det? Taco och framförallt Pär Hansson (över 3 mille per år ) tjänar mer.
Citera
2015-10-29, 01:41
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umbertotozzi
Varför skulle han vara det? Taco och framförallt Pär Hansson (över 3 mille per år ) tjänar mer.
Därför att Malmö väldigt gärna ville ha honom. Hade för mig att han var det och tjänar runt 3 miljoner om året men verkar som jag har fel.
Citera
2015-10-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Borja Valero. Det faktum att han spenderat sina bästa år i en klubb som Fiorentina är faktiskt helt sjukt. Nu har han spelat något för högt upp i banan i årets upplaga av den klubben (bör ligga något lägre och få styra spelet enligt mig), men generellt är hans kvalité enorm. Tar egentligen alltid rätt beslut och har en fantastisk touch på bollen. En något offensivare Xavi-light.

Efter att ha läst dina första två meningar trodde jag att du tyckte att han var skit och undrade om du ens sett honom spela, men sen när jag läst klart förstod jag att du gillar honom.
Han är är som lugnet själv med bollen oavsett om han är hårt markerad eller inte så tar han ner bollen och placerar den ifrån motståndaren så att han sedan kan spela enkelt, ett föredöme om man vill lära sig att vårda bollen.
Citera
2016-05-28, 17:37
Medlem
snillet_1s avatar
Guti är en spelare som i min värld har blivit väldigt överskattad sedan han lade av. Han har några fräcka passningar på sitt CV men när han var aktiv så var det inte som att man talade drömskt om honom direkt...
Citera
2016-05-28, 17:46
Avslutad
Thomas Müller är sjukt underskattad. Eftersom han har en udda spelstil och utseende är det ingen som förstår honom.
Citera
2016-06-05, 14:05
Bannlyst
Mest överskattade landslagsliraren någonsin?

Jag håller ravelli högst en medioker målvakt som hade tur i en straffläggning och blev hjälte. Han blev aldrig proffs heller tex ljusår efter ronnie hellström
Citera
2016-06-05, 14:22
Medlem
Tycker inte Jesper Blomqvist hade många rätt i landslaget.
Citera
2016-06-05, 14:25
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Är för ung för att minnas Ravelli. Var han verkligen så dålig?
Senast redigerad av Reggie Hamond 2016-06-05 kl. 14:36.
Citera
2016-06-05, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Är för ung för att minnas Ravelli. Vad had verkligen så dålig?
Han va inte kass helt normal inget speciellt och vips efter en straffräddning bäst i världen vilket absolut ej stämde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in