Citat:
Ursprungligen postat av Kub
Imovane fungerar inte längre. Första dagen somnade jag en timma efter läggsdags, de resterande nätterna ligger jag somnlös och känner inte av Imovane.
Är det vanligt att bygga upp någon form av tolerans på 4-5 dagars användning? Vad brukar vara nästa steg? Har testat Stilnoct, för att sedan avvisa det, nu har jag imovane, som upperbarligen inte fungerar särskilt bra.
Vad är nästa steg? Ville egentligen inte lämna Z-analogerna, men de hjälper inte mig tillräckligt. Är det högre doser som gäller eller tror ni att han skriver ut något starkare?
Vad är starkare? Någon benzo?
Kombinerar du Imovane/Stilnoct med någon övrig sömnmedicin? Mirtazapin/Mianserin/Propavan/Theralen/Nozinan/Seroquel or whatever, annars bör du åtminstone prova på det innan du ger dig in ett helvetesberoende av narkotiska sömnmedel. För övrigt så är ju egentligen behandling av insomningstabletter upplagt periodvis, för att inte skapa tolerans eller beroende. Exempelvis ta Imovane endast 3-4 dagar i veckan.
En annan sak är ju om du sitter uppe, aktiverar hjärnan med tv/film/dator efter du tagit tabletten, då är det helt verkningslöst eftersom att den inte har någon sömngivande effekt, man blir nästan mer kreativ i skallen och inte sömnig.
Ta tabletten, gå och lägg dig, blunda och sov. (Det är ingen mirakelmedicin som gör att du automatiskt slocknar)
Men ja, finns ju Sonata kvar att testa av analogerna (fast den har sämre verkan än både Imovane och Stilnoct samt att den knappt används längre), sedan är väl nästa steg Nitrazepam. Triazolam och Flunitrazepam brukar inte läkarna vara så glada på att skriva ut.