2008-05-27, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av Dess-
Tjenare.
jag har två frågor till er som äter imovane dagligen.
hur mkt äter ni varje kväll?
Själv har ja tagit imovane till o från i snart 2 år varje natt, och som alla vet, så höjs ju toleransen, så ligger runt 3-4 st 7.5 mg per natt nu, ibland mer för att känna av de.
sen till fråga två: om ja vill sluta äta imovane, men får abstines, vad skall man då få av sin lilla psyk doktor att trappa ut de med? diazepam?
Tacksam för svar // DeSs
jag har två frågor till er som äter imovane dagligen.
hur mkt äter ni varje kväll?
Själv har ja tagit imovane till o från i snart 2 år varje natt, och som alla vet, så höjs ju toleransen, så ligger runt 3-4 st 7.5 mg per natt nu, ibland mer för att känna av de.
sen till fråga två: om ja vill sluta äta imovane, men får abstines, vad skall man då få av sin lilla psyk doktor att trappa ut de med? diazepam?
Tacksam för svar // DeSs
Äter inte Imovane för sömnen dagligen, (blir mestadels Stilnoct) men det händer att jag tar det en del för sömnen under vissa perioder, och då kan jag lätt komma upp i ca 2-4tabletter per natt på bara några dagar. Oftast så brukar jag stanna där ett tag. När dom inte fungerar för att somna på längre så byter jag ut det till stilnoct igen, som vilket jag förhoppningsvis och vanligtsvis har fått ner min tollerans till igen.
Har aldrig känt att jag har fått någon speciell AT när jag har lagt av med Imovanen, dock så tar jag sällan Imovane varje dag i mer än någan månad eller två på sin höjd.
Ibland så kan jag boosta imovanen genom att ta en halv stilnoct ca en halvtimme innan intag utav imovanen. Försöker dock att inte göra detta så ofta då jag använder imovanen som substitut för stilnocten.
Kanske skall tilläggas att jag använder olika bensopreparat vid behov, mestadels Stessolid för tillfället. Använder jag för mycket stessolid under en period så får jag öka doseringen med mina sömntabletter eftersom jag får en korstollerans av denna kombinationen. Detta kan vara väldigt svårt under jobbiga perioder eftersom denna kombinationen oftast leder till moment 22.
Vill även säga att om jag skulle ha tagit imovane varje natt för sömen i över 2 år så hade jag nog behövt ta betydligt mer tabletter för att somna än vad du tar nu så jag tycker att du håller dig på en bra nivå med medicinen. När du slutar och om du får jobbiga abstinens sympton så kommer du nog få någon form utav hjälp utav läkaren med stessolid eller liknande under en kort period (detta kan ju variera om man får stessolid eller atarax idag pga vilken ålder man är i när man går till läkaren). Det värsta kommer nog inte vara den fysiska AT:n utan den psykiska, alltså vanan att somna med hjälp utav sömntabletter. Så räkna med en period då du kommer att sova dåligt.
Hoppas att du får ut någonting av vad jag har skrivit här, har en jobbig feber och förkylning så mitt psyke är inte på topptrimm för tillfället.
Senast redigerad av Eyeopener 2008-05-27 kl. 16:19.
Senast redigerad av Eyeopener 2008-05-27 kl. 16:19.