2008-05-27, 16:12
Medlem
Eyeopeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dess-
Tjenare.

jag har två frågor till er som äter imovane dagligen.
hur mkt äter ni varje kväll?

Själv har ja tagit imovane till o från i snart 2 år varje natt, och som alla vet, så höjs ju toleransen, så ligger runt 3-4 st 7.5 mg per natt nu, ibland mer för att känna av de.

sen till fråga två: om ja vill sluta äta imovane, men får abstines, vad skall man då få av sin lilla psyk doktor att trappa ut de med? diazepam?

Tacksam för svar // DeSs

Äter inte Imovane för sömnen dagligen, (blir mestadels Stilnoct) men det händer att jag tar det en del för sömnen under vissa perioder, och då kan jag lätt komma upp i ca 2-4tabletter per natt på bara några dagar. Oftast så brukar jag stanna där ett tag. När dom inte fungerar för att somna på längre så byter jag ut det till stilnoct igen, som vilket jag förhoppningsvis och vanligtsvis har fått ner min tollerans till igen.

Har aldrig känt att jag har fått någon speciell AT när jag har lagt av med Imovanen, dock så tar jag sällan Imovane varje dag i mer än någan månad eller två på sin höjd.

Ibland så kan jag boosta imovanen genom att ta en halv stilnoct ca en halvtimme innan intag utav imovanen. Försöker dock att inte göra detta så ofta då jag använder imovanen som substitut för stilnocten.

Kanske skall tilläggas att jag använder olika bensopreparat vid behov, mestadels Stessolid för tillfället. Använder jag för mycket stessolid under en period så får jag öka doseringen med mina sömntabletter eftersom jag får en korstollerans av denna kombinationen. Detta kan vara väldigt svårt under jobbiga perioder eftersom denna kombinationen oftast leder till moment 22.

Vill även säga att om jag skulle ha tagit imovane varje natt för sömen i över 2 år så hade jag nog behövt ta betydligt mer tabletter för att somna än vad du tar nu så jag tycker att du håller dig på en bra nivå med medicinen. När du slutar och om du får jobbiga abstinens sympton så kommer du nog få någon form utav hjälp utav läkaren med stessolid eller liknande under en kort period (detta kan ju variera om man får stessolid eller atarax idag pga vilken ålder man är i när man går till läkaren). Det värsta kommer nog inte vara den fysiska AT:n utan den psykiska, alltså vanan att somna med hjälp utav sömntabletter. Så räkna med en period då du kommer att sova dåligt.

Hoppas att du får ut någonting av vad jag har skrivit här, har en jobbig feber och förkylning så mitt psyke är inte på topptrimm för tillfället.
Senast redigerad av Eyeopener 2008-05-27 kl. 16:19.
Citera
2008-05-29, 01:26
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyoz
Har precis dragit i mig 15 mg imovane (1.5 timmar sedan) och jag vet inte riktigt jag... Alltså jag känner ju deffinitivt av dem, ögonlocken är lite trötta osv. Men jag är fan inte annat än trött när jag ligger här och chillar, inget inre välbehag eller något, jag är i stort sett nollställd. När jag ställer mig upp så har jag megadålig balans villket alltid är roligt, men skall det inte vara mer än så här..? Jag vinglar (inget mes-vingel, höll på att ramla omkull när jag knallade runt hörnet in i köket.) och jag är trött, det klassar inte jag som att flumma. Antar att jag måste langa i mig ett par bira eller lägga en jolle på deta men jag rökte just sista knatchen tidigare idag. Aja, får se hur detta artar sig.

Du har ju bara tagit två tabletter, de blir man ju inte så speciellt jätteflummig på. Att du inte känner dig speciellt överdrivet trött beror på att du sitter uppe. Lägger du dig ner och slappnar så somnar du gott.

Sen hatar jag att gnälla, men jag vill ändå skälla lite på er som använder Imovane som rusmedel. De gör att läkarna blir betydligt mer restrikiva med att skriva ut det, problemet är ju inte direkt okänt inom läkarkåren, de är därför de försöker proppa på folk med sömnproblem Propavan och sånt som man inte kan flumma på, och som är mycket sämre som sömnmedel.

Ni som får det utskrivet lagligt av doktor, föreslår de Imovane före Stilnoct eller hur har det varit för er?
Citera
2008-05-29, 01:32
Medlem
Mortal Sins avatar
Jag fick gå igenom en helvetes massa innan jag fick piller. Det börjar ju såklart med Atarax och 3-4 skräppmediciner innan man ens fick något med stämpeln INSOMINGSTABLETT/SÖMNTABLETT. Herregud Cyprexa medicin för manodepressivitet?!

Innan jag fick mina Nitrazepam skulle det tas blodprover och jag fick kissa i koppen två gånger.
Citera
2008-05-29, 03:49
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortal Sin
Innan jag fick mina Nitrazepam skulle det tas blodprover och jag fick kissa i koppen två gånger.

Kontrollerar de drogfrihet för att skriva ut Nitrazepam? För att inte gå helt OT, kan du jämföra Imovane med Nitrazepam?
Citera
2008-05-29, 04:04
Medlem
Mortal Sins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Kontrollerar de drogfrihet för att skriva ut Nitrazepam? För att inte gå helt OT, kan du jämföra Imovane med Nitrazepam?

Första testet var "ej tillförlitligt" var jag lack första gången var det inget mot då jag för andra gången har en fet sköterska dregla över mina juveler. "Det här är jobb för mig känn dig inte generad" Det tog mig en timme och 3 försök innan jag fick ut tillräckligt med urin.
Jag testade somsagt Imovane 7,5 mg till natten utan resultat, på Nitrazepam sover jag hyffsat när jag väl somnar. Hela poängen är ju att det ska hjälpa en att somna in för mig tar det ett jäkla tag så jag tar dem 2h innan sänggående.

Läkaren misstänkte att jag gick på något för näsan då jag i perioder var uppe 3 dagar i sträck utan sömn så kissandet i koppen var för att bevisa motsatsen.
Citera
2008-05-31, 00:14
Medlem
Eyeopeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Sen hatar jag att gnälla, men jag vill ändå skälla lite på er som använder Imovane som rusmedel. De gör att läkarna blir betydligt mer restrikiva med att skriva ut det, problemet är ju inte direkt okänt inom läkarkåren, de är därför de försöker proppa på folk med sömnproblem Propavan och sånt som man inte kan flumma på, och som är mycket sämre som sömnmedel.

Ni som får det utskrivet lagligt av doktor, föreslår de Imovane före Stilnoct eller hur har det varit för er?

Håller verkligen med dig på den punkten med folk som använder Imovane eller stilnoct som rusmedel, Gör det jäkligt jobbigt för oss som verkligen behöver det.

Och till din andra fråga så vill min läkare hellre skriva ut stilnoct än imovane, hon anser att imovanen har en större beroende framkallande risk än stilnoct.
Citera
2008-05-31, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eyeopener
Håller verkligen med dig på den punkten med folk som använder Imovane eller stilnoct som rusmedel, Gör det jäkligt jobbigt för oss som verkligen behöver det.

Och till din andra fråga så vill min läkare hellre skriva ut stilnoct än imovane, hon anser att imovanen har en större beroende framkallande risk än stilnoct.

Min läkare resonerar helt tvärtom.. Det är ganska lustigt att läkare kan ha så olika åsikter om medeciners beroenderisker..
Citera
2008-05-31, 02:47
Medlem
dum dumj-väl

men om din hjära nu int tål detta varför bry dej? om vi andra får en kick eller rus av detta, låt oss hålla på. jag tog de första 92 de funkar f-farande och de är inte b-framkallande har själv lagt av ett antal gånger pga..intagen på häktet. och där får man inget om inte läkare har ordinerat mediciner..
Citera
2008-05-31, 03:15
Medlem
braaaaaa

de flesta blir pigga o släpper sin ångest tröja,så det är det bästa å-dämpandes som finns. testa å ta lyrica ihop med stillnoct. what a rush. och oroa er inte man kan sluta när man vill med im, eller stil. ivarje fall jag, har hållt på se tidigt 90-.tal. men jag kanske är ett unikum kan oxå sluta med benzo som är klassat som väligt b-framkallande ändå jag knaprat en större mängd varje dag i tio talet år. men livet är orrättvist.
Citera
2008-05-31, 05:31
Medlem
fentssons avatar
Med Imovane, stil noct eller zipiclon eller liknande insomningstabletter så somnar jg 2-3 timmar sen vaknar jag upp igen. Jag blir inte trött på dessa tabletter utan somnar bara lättare och måste således lägga mig ner och försöka att sova för att de ska funka som de är tänkt. Att flumma på desa har jag inte ens tänkt tanken då jag har tillgång till betydligt roligae saker så som oxy, hydro, cola, affe osv sv som är betydligt mer flum vänligt enligt mig!

Menför er som vill försöka önskar jag lycka till!
Citera
2008-06-03, 05:23
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fentsson
Med Imovane, stil noct eller zipiclon eller liknande insomningstabletter så somnar jg 2-3 timmar sen vaknar jag upp igen. Jag blir inte trött på dessa tabletter utan somnar bara lättare och måste således lägga mig ner och försöka att sova för att de ska funka som de är tänkt. Att flumma på desa har jag inte ens tänkt tanken då jag har tillgång till betydligt roligae saker så som oxy, hydro, cola, affe osv sv som är betydligt mer flum vänligt enligt mig!

Menför er som vill försöka önskar jag lycka till!

Imovane är ju en insomningstablett, så de är ju så den fungerar. Om du har problem med för tidigt uppvaknande så kan du blanda med Theralen tex. Om du pratar med din läkare om de så går h*n säkert med på det.
Btw, uttalar ni Imovane med eller utan "e" på slutet? Alltså Imovan eller säger ni Imovane?

Själv får jag Stilnoct utskrivet pga insomningsbesvär och att jag jobbar så olika tider och behöver sova då. Tar dem dock mycket sällan, bara när de är kris. Tycker Stilnoct slår hårdare än Imovane, Imovane kommer mer mjukt och smygande. Fast tydligen så missbrukas Imovane mer än Stilnoct troligen pga Imovanens starkt ångestborttagande egenskaper. Finns ju folk som går och knapprar en jävla massa Imovane dagligen i flera år genom att köpa svart eller ha flera olika läkare.. så går de runt i sin lilla bubbla..
Då har jag aldrig missbrukat dem eller flummat på dem utan bara tagit rekomenderad dos, de är för dyrbara för mig att flumma på, värdesätter min sömn oerhört högt.
Citera
2008-06-03, 19:13
Bannlyst
Köpte ett gäng från spanien. Nu när vi testade dom så smällde vi i oss 10st på en gång. Kommer inte ihåg mycket av den kvällen. Vet att jag pajade min lur och jag vet att jag var inne i en bil och försökte tjuvkoppla den. Inget stämde den kvällen.
Smäller inte i mej så många av dom på en gång igen... Men kul var det i början iaf.
Fridens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in