Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Imovane har jag fått utskrivet som sockerpiller mot sömnproblem av vårdcentralen samt min husläkare. Dessa fungerar utmärkt, jag sover som en gris och vaknar (hyfsat) pigg och utvilad.
Nu har dock husläkaren börjat gnälla om risken för beroende. Frågan är, hur har Ni andra hanterat detta? Bör jag lägga ned Imovane helt och i så fall, hur jobbigt är det?
Det är lugnt. Erbjud dig att gå över till något annat (men föreslå absolut inte stilnoct!), sen får du finna dig i att leva på någon antihistamin som propavan ett tag. Ge det en månad. Sen får du söka upp läkaren och säga som det är, att propavan är skit som ger biverkningar (bakfylleliknande) som gör att du har svårt att sköta ditt liv på förmiddagarna.
Om din läkare är hederlig låter han dig ej gå på bensoanaloger i typ ett år i streck, men en hederlig läkare kommer inte heller ljuga om att risken för fysiskt beroende bara finns om man använt det för länge. Alla läkare vet att propavan och liknande är skit, men om du gillar läget ett tag för att visa att du tar beroenderisken på allvar så borde han börja skriva ut igen.
Om han nu inte använder hela beroendegrejen som en ursäkt för att få väck dig från medicinen. Inställningen till bensoanaloger är väldigt olika bland läkare, jag träffade en som av "princip" inte skrev ut dessa prep,