Citat:
Ursprungligen postat av
paskharen
Hur står det till med att få ut dom här rackarna nuförtiden? Kastar läkarna dom på dig som gjorde "back in the old days"? Eller har tvångsremmen dragits åt rejält på dom här med?
Sist jag knapra en kände jag knappt igenom dom alls. När jag mumsa såna här stod det i biförpackningen att man skulle sitta upp för dom smälte så fort. Var knappt att jag kände den metalliska smaken senast jag knapra en.
Idag har tumskruvarna dragits åt rätt så hyfs på Stilnoct och Imovane också. Lättare att få på recept än tex Bensodiazepiner men man undviker i högre grad att skriva ut dem och i mycket snåla doser och helst bara vid behov.
Minns för 15 år sedan när man gick till doktorn pga lite taskiga sömnrutiner och hon skrev ut Propavan.
Ringde doktorn två veckor senare och berättade att jag var totalt väck av Propavanbakfylla så hon sa mer eller mindre "jasså då skriver jag ut Stilnoct istället som går ur kroppen fortare och ger noll bakfylla" 🙂
Minns även när Lyrica var nytt och alla ångestpatienter skulle behandlas med det och eftersom det inte blev narkotikaklassat förräns efter typ 10 år eller något sådant så kunde man få det utskrivet "kartongvis" och det kastades mer eller mindre efter en.
Har också upplevt tiden då man blev erbjuden allt som svår ångestpatient typ Iktorivil, Xanor depot i högdos samt Lyrica då osv men tackade på den tiden konsekvent nej pga av att jag inte tyckte min problematik låg på den nivån riktigt utan körde på Atarax och SSRI dum som man var.
Vet folk med grav insomnia som på den tiden hade Flunitrazepam i åratal till natten innan även den försvann ifrån marknaden samt då att Z analogerna tog över mer och mer och ansågs som helt harmlösa i början.