2022-10-14, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Bra tips!

Käkade själv valium som frukostflingor under en tid och fattade inte att en tablett faktiskt gör samma jobb som tio om man sköter det snyggt och inte överdoserar.

Frågade efter Xanor på Pharmacy, men som tur var så sa expediten nej, det har vi inte. Hade nog blivit knas om jag tagit det istället.

Läs på först innan du brukar. Det gjorde inte jag. (fanns knappt något internet då )
Det blev väldigt snett när bensodiazepiner först kom ut på marknaden. Ingen större kunskap mer än att de var grymt effektiva och det skrevs ut i mängder men frågan är om inte problemen det förde med sig är större än de problemen som dessa bensodiazepiner botade.

Ja, kunskap och att verkligen sätta sig in i det man ska bruka är en väldigt bra idé. Inte för att det ger 100% skydd eller säkerhet mot något men det är ett första och viktigt steg - det håller jag helt med om.

Vissa av bensodiazepinerna (t ex diazepam) har ju en fruktansvärd toleransökning. Vet man inte det är det nog lätt att knapra de som en påse lösgodis och känna välmåendet för stunden. Men det kommer en faktura sen som ska betalas ifall man fortsätter på den vägen.
Citera
2022-10-14, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Det blev väldigt snett när bensodiazepiner först kom ut på marknaden. Ingen större kunskap mer än att de var grymt effektiva och det skrevs ut i mängder men frågan är om inte problemen det förde med sig är större än de problemen som dessa bensodiazepiner botade.

Ja, kunskap och att verkligen sätta sig in i det man ska bruka är en väldigt bra idé. Inte för att det ger 100% skydd eller säkerhet mot något men det är ett första och viktigt steg - det håller jag helt med om.

Vissa av bensodiazepinerna (t ex diazepam) har ju en fruktansvärd toleransökning. Vet man inte det är det nog lätt att knapra de som en påse lösgodis och känna välmåendet för stunden. Men det kommer en faktura sen som ska betalas ifall man fortsätter på den vägen.
Det är det som är det farliga. I mitt fall köpte jag det utomlands med 100% fri tillgång så toleransen skenade lavinartat utan kunskap om vad jag tryckte i mig.

Som sagt en dag ska fakturan betalas och då är det inte lika kul längre. Håller man Imovane till 0,5-1 tablett om dagen för sömn så är det svårt att utveckla någon större tolerans. Jobb fria dagar bör man dock avstå från att ta om man inte behöver.
Citera
2022-10-14, 03:54
Medlem
Citat:
Det är det som är det farliga. I mitt fall köpte jag det utomlands med 100% fri tillgång så toleransen skenade lavinartat utan kunskap om vad jag tryckte i mig.

Som sagt en dag ska fakturan betalas och då är det inte lika kul längre. Håller man Imovane till 0,5-1 tablett om dagen för sömn så är det svårt att utveckla någon större tolerans. Jobb fria dagar bör man dock avstå från att ta om man inte behöver.
Helt enig! Jag kör dock zolpidem men endast när jag verkligen måste upp en viss tid och känner att jag inte kommer somna och få i alla fall fyra eller fem timmars sömn. Tror jag snittat drygt en tablett i veckan. Dels vara de länge och på sikt hjälper man ju kroppen med egna sömnrutiner. Sen är jag dålig på det med sömnrutiner men är glad att jag inte knaprar zolpidem varje kväll.
Citera
2022-10-14, 04:21
Medlem
Citat:
Helt enig! Jag kör dock zolpidem men endast när jag verkligen måste upp en viss tid och känner att jag inte kommer somna och få i alla fall fyra eller fem timmars sömn. Tror jag snittat drygt en tablett i veckan. Dels vara de länge och på sikt hjälper man ju kroppen med egna sömnrutiner. Sen är jag dålig på det med sömnrutiner men är glad att jag inte knaprar zolpidem varje kväll.
Problemet är att just Imovane hjälper ju inte så speciellt länge. Kan nog i bästa fall sova 3-4 timmar på dom, sen vaknar jag och kan inte somna om. Komben atarax och melatonin fungerar förvånansvärt bra många gånger då jag inte har någon tid att passa. Värt att prova.
Citera
2022-10-14, 04:27
Medlem
Citat:
Problemet är att just Imovane hjälper ju inte så speciellt länge. Kan nog i bästa fall sova 3-4 timmar på dom, sen vaknar jag och kan inte somna om. Komben atarax och melatonin fungerar förvånansvärt bra många gånger då jag inte har någon tid att passa. Värt att prova.
Melatonin verkar fungera på en del men inte på andra. Själv är jag lite skeptisk att tillsätta ett hormon utifrån då risken finns att kroppen på sikt skulle minska sin egen produktion. Atarax eller läkerol fungerar lika bra för mig förutom att läkerol kan vara lite goda och ev lena halsen lite

Propavan ska ju göra så man inte vaknar så mycket under sin sömn, men det är många som blir som en zombie dagen efter.

Zopiklon eller zolpidem vet jag faktiskt inte vilken som sitter i längst. Men det är individuellt vilken som tycks fungera bäst.

Theralen (heter annat nu) kan också hjälpa till med både trötthet, insomning och att ej vakna för tidigt.

Testa zolpidem och se om den fungerar bättre för dig, alternativt ta en muskelavslappnande klonazepam eller så i samband med zopiklon/zolpidem och se om det skulle ge en längre och bättre sömn även om det på sikt är bäst utan några tabletter alls.
Citera
2022-10-14, 04:37
Medlem
Citat:

Något som funkar för min del för längre sömn är 150mg lyrica tsm med 10-20mg zoplikon. Inte hållbart i längden men sover minst 10h om ingen väcker mig, medans på endast zoplikon kan jag vakna efter 6h. Annars är ju klassikern att skölja ner med en öl eller två.
Citera
2022-10-14, 04:50
Medlem
Citat:
Melatonin verkar fungera på en del men inte på andra. Själv är jag lite skeptisk att tillsätta ett hormon utifrån då risken finns att kroppen på sikt skulle minska sin egen produktion. Atarax eller läkerol fungerar lika bra för mig förutom att läkerol kan vara lite goda och ev lena halsen lite

Propavan ska ju göra så man inte vaknar så mycket under sin sömn, men det är många som blir som en zombie dagen efter.

Zopiklon eller zolpidem vet jag faktiskt inte vilken som sitter i längst. Men det är individuellt vilken som tycks fungera bäst.

Theralen (heter annat nu) kan också hjälpa till med både trötthet, insomning och att ej vakna för tidigt.

Testa zolpidem och se om den fungerar bättre för dig, alternativt ta en muskelavslappnande klonazepam eller så i samband med zopiklon/zolpidem och se om det skulle ge en längre och bättre sömn även om det på sikt är bäst utan några tabletter alls.
Tricket med melatonin är nog att inte ta för mycket. (tack flashback) tar en 1/4 av rekommenderad dos och det funkar bra.

Propavan är rävgiftet från helvetet. Funkar inte alls på mig. Blir som en zombie och får ingenting gjort på ett dygn.

Zolpidem passar jag mig för då jag tycker dom är lömska. Så klart individuellt, men kan slå snett om man inte går och lägger sig i tid.

Allt är så klart från person till person och man måste prova sig fram. Det jag vill ha sagt är att det går att hitta lösningar som inte är narkotikaklassade. Magnesium kan hjälpa i kombo med vissa läkemedel också, så mycket beror nog på "dagsformen"

Lycka till hur ni än gör. Att inte kunna sova är ett helvete för många och borde prioriteras högre inom vården än vad den gör idag.
Citera
2022-10-14, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Något som funkar för min del för längre sömn är 150mg lyrica tsm med 10-20mg zoplikon. Inte hållbart i längden men sover minst 10h om ingen väcker mig, medans på endast zoplikon kan jag vakna efter 6h. Annars är ju klassikern att skölja ner med en öl eller två.
Tack för tipset. Har aldrig provat det. Blanda öl med Z blir tyvärr aldrig någon bra sömn även om man sover...
Citera
2022-10-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
Eftersom på jobb är det noll tollerans på droger

Finns ingen arbetsplats i Sverige som klipper dig på ett drogtest för något du har recept på
Citera
2022-10-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
har en liten fråga haft rätt svårt med sömnen en tid och fick i dag imovane på recept min fråga är om det visar på pisseprov och om de är benzo i så fall är min karriär rätt sönder
Ganska så säker på att det syns på dagens standardurinprov och det är narkotikaklassat dock ingen renodlad Bensodiazepin utan en nära släkting dvs en sk Z analog.

Förr i tiden så lurade benzopundare som pissade regelbundet provresultaten genom att bara käka Z analoger när de visste att det var nära till pisseprov för på den tiden gav Z analogerna inget utslag på stickan likt den renodlade Bensodiazepinen Iktorivil inte heller gjorde ett tag.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-10-17 kl. 22:30.
Citera
2022-10-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillwitte
NU mer så tar dom flesta 17 stickor om amn använder stickor. På dem visar både Zopidem och Zopiklon 4-5 dagar till och med. Jag upplever att käkarna fått en större insikt i hur mycket Imovane och stilnoct som faktiskt missbrukas. Jag håller p kriga på min läkare att han sak sätta in 1 imo till natten mot mina grava sömnproblem men det verkar nästan hopplöst. Då jag har laro är det ännu svårare att få ut det. Inneliggande får jag alltid imovane men det är det där med berondepotentialen som läkarna lutar sig mot. Har blivit någon allmän riktlinje att inte skriva imovane eller stilnoct. Båda är bra sömnmediciner och speciellt nu då Nitrazepam har tagits bort samma med Flunitra så finns ju bara dessa 2 kvar som alternativ. Sonata (Zaleplon) används i utlandet men är avregistrerat i Sverige sedan 2015 den har dock dålig biotillgänglighet oralt vilket gör att den upfattas som något svagare än de andra.
Usch ja det var en sorgens dag när Nitrazepam avregistrerades förr oss som inte tål Z analoger utan får paradoxala reaktioner.

Doktorn löste dock det med att sätta in 0.25 - 0.5 mg Xanor v.b till natten tillsammans med allt ickeknark jag redan tar.

Hellre Nitrazepam eller Flunitrazepam till natten alla dagar i veckan än dessa djävulska Z analoger.

Du behöver inte överdosera utan det räcker med en vanlig standardos för att riktigt jobbiga saker skall hända om du är Z analog känslig tro mig.

Bad att få skiten spärrad i min journal av självbevarelsedrift, alltid bra om man råkar hamna på sjukhus eller liknande och inte kan styra över sin egen medicinering.
Citera
2022-10-18, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
[...]
Hellre Nitrazepam eller Flunitrazepam till natten alla dagar i veckan än dessa djävulska Z analoger.

Du behöver inte överdosera utan det räcker med en vanlig standardos för att riktigt jobbiga saker skall hända om du är Z analog känslig tro mig.
[...]
Som du säger så kan Z-analoger vara lite galna att ta för en del människor. För många andra är det en fungerande och bra tablett. En del funkar zolpidem för, andra fungerar bättre på zopiklon.

Har aldrig märkt något på zolpidem mer att jag somnar så fort jag släcker ner och drar täcket över mig. Zopiklon har jag halvhallucinerat på då jag fortsatte glo på en serie jag fastnat i.

Ja, det är tråkigt att vissa bra och fungerande läkemedel på vissa personer inte finns längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in