2022-08-17, 00:34
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nubolic
Hur flummar man på Imonvane på bästa sätt?
Jag flummar lite just nu. Jag har en del Imovande liggande eftersom jag sällan använder dom nu. Då jag använder dom regelbundet behöver jag 10mg för att det ska fungera bra. Nu har jag nöjestagit, utan nåon direkt tolerans då, 10mg och är lite flummig. Jag skulle rekommendera ett par folköl och så troligen lite mer än 10mg. Säg (utan tolerans) 20mg och ett par-tre trefremmor. Det kan säkert bli fett najs. Man blir inte så utslagen som på Xanor (har testat det med lite alkohol någon enstaka gång).
Citera
2022-08-19, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaylo
Tjo. Jag är nyfiken vilken skillnad du upplever mellan dessa så det verksamma ämnet zolpidem är densamma i alla. Det borde endast vara bindningsmedlet som skiljer. Jag fick zolpidem/stilnoct utskrivet för många år sedan och gick igenom ett par olika märken pga högkostnadsskyddet men jag märkte aldrig någon skillnad.
Jag tycker det är synd att de inte skriver ut dessa som de gjorde innan. Nu vill de bara skriva ut zopiklon istället som inte hjälpt mig något, endast fått dålig metalisk andedräkt dagen efter. Jag vet att Zolpidem går som benzo osv men den hjälpte faktiskt.

Jag upplever faktiskt väldigt stor skillnad emellan de olika tillverkarna. HEXAL & STADA är som sockerpiller för mig..Orifarm funkar bra men överlägset är Ratiopharm.

Haha om jag hade velat byta till Zopiklon, vilket jag absolut inte vill, hade min läkare nekat det ändå pga de lättare att begå självmord med Zopiklon än med Zolpidem.
Citera
2022-08-19, 04:38
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Hur är det ens möjligt att peta i sig 50 stycken 10 mg Stilnoct och inte hamna i koma? Jag försöker kicka ett beroende som varat i drygt två år, var ren i två månader men i fredags tog jag ett återfall. Har inget minne av fredagen eller halva lördagen, men nu insåg jag dessutom att jag petade i mig hela 50 st 10 mg stillisar i fredags. Inte 3, 4 eller 5. Utan 50! Och tog mig hem till en polare med bussen genom stan. Och har varit vaken, ätit, kollat film, haft sex osv som jag överhuvudtaget inte minns alls har hänt. Men hur i hela världen hamnade jag inte i koma eller var så pass påverkad att det gick åt helvete?

Mina två rena månader gick åt helvete för att jag trodde jag kunde ta två under kontrollerade former. Nu om något är jag rädd för mig själv och min tolerans, livrädd för hur sjuka mängder jag tydligen kan få i mig och ändå stå på benen. Ett dygns minneslucka, men inte värre. Mer bestämd än nånsin att jag uppenbarligen inte klarar av tabletterna.

Har tidigare överdoserat på uppemot 20 tabletter a 10 mg, åkte till psykakuten som vägrade tro mig eftersom jag tagit mig dit och ändå kunde redogöra för att jag tagit 20 st. Nu saknas det 50 tabletter.

Får gratulera din polare som äntligen fick ha sätta på dig!

Men om du nu ville bli av med beroendet, varför har du kvar tabletter hemma? Dessutom 50 st, även om jag tror det är många fler? Har du hållit upp i 2 månader bör din tolerans inte vara mycket högre än när du startade ta dom. Du flummade fett helt enkelt!

Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Ärligt fattade jag inget alls.

LD50 = lethal dose 50% Enkelt förklarat, vid vilken dos hälften av försöksdjuren dör av en specifik substans. Oftast görs detta på möss eller råttor, så det är inte direkt applicerbart på människor, men det ger en fingervisning. Säg att mellan 500 och 2000 mg per kilo är en till 50% dödlig dos för mus/råtta. Vuxen person på 80 kg skulle motsvara 40-160 g.
Citera
2022-08-19, 04:42
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Förr när jag petade i mig stora mängder stilnoct så fick jag en skum metallisk smak i munnen och jag fick hallisar. De nya zolpidem 10 mg som funnits de senaste åren har inte samma effekt och rus. Ger inte samma metalliska smak som gamla stilnoct gjorde. Det verkar vara någon förändring på dem.

Någon annan som minns de gamla original stilnoct? För en ungefär 6 år sen och bakåt.
Citera
2022-08-20, 10:14
Medlem
Kaylos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Jag upplever faktiskt väldigt stor skillnad emellan de olika tillverkarna. HEXAL & STADA är som sockerpiller för mig..Orifarm funkar bra men överlägset är Ratiopharm.

Haha om jag hade velat byta till Zopiklon, vilket jag absolut inte vill, hade min läkare nekat det ändå pga de lättare att begå självmord med Zopiklon än med Zolpidem.

Ah okej. Intressant hur du upplevde det kontra mig själv. Något jag ska komma ihåg.

Ang det du nämnde om självmord så var jag under intrycket(endast min egen uppfattning) att zopiklon/imovane som inte är en benzo får inte dig själv aktivt att göra något dumt utan de som har avlidit av att ta zopiklon var pga förgiftning och då har de gjort valet själva att begå självmord, inte substansen som ger dig självmordstankar. Vill man inte begå självmord verkar det lugnt. Zolpidem som är en benzo kan få dig att göra saker. När jag började ta den tog jag en stund innan jag gick o la mig men märkte dagen efter att jag kan ha flyttat på saker och hittat på riktigt dåliga lösningar på ett problem hemma. Efter det tog jag det endast när jag gick o lade mig direkt i sängen. Tror jag inte behövde gå över 15mg nångång även om jag testade mer. Endast mina egna tankar. Jag har inga fakta, vilket är det man borde svara med .
Citera
2022-08-20, 11:30
Bannlyst
Underskatta inte att bryta stilnocttabletterna och ta typ en fjärdedel 2.5mg om ni vill sova.

När jag gick på 4mg ikto dagligen i flera år, alltså garanterat hade en gigantisk bensotolerans, så somnade jag direkt på en liten bit 2.5mg stilnoct. Bara ett tips för er som går på z-analogerna medicinskt, någon lär det iallafall fungera för. Kan göra samma med imo om ni föredrar den.
Citera
2022-08-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaylo
Ah okej. Intressant hur du upplevde det kontra mig själv. Något jag ska komma ihåg.

Ang det du nämnde om självmord så var jag under intrycket(endast min egen uppfattning) att zopiklon/imovane som inte är en benzo får inte dig själv aktivt att göra något dumt utan de som har avlidit av att ta zopiklon var pga förgiftning och då har de gjort valet själva att begå självmord, inte substansen som ger dig självmordstankar. Vill man inte begå självmord verkar det lugnt. Zolpidem som är en benzo kan få dig att göra saker. När jag började ta den tog jag en stund innan jag gick o la mig men märkte dagen efter att jag kan ha flyttat på saker och hittat på riktigt dåliga lösningar på ett problem hemma. Efter det tog jag det endast när jag gick o lade mig direkt i sängen. Tror jag inte behövde gå över 15mg nångång även om jag testade mer. Endast mina egna tankar. Jag har inga fakta, vilket är det man borde svara med .

Fakta: Zolpidem är precis som Zopiklon en Z-analog och därmed ej "riktig" benzo.

Men tror du har helt rätt i det du skrev ang Zopiklon och självmord. Jag har en impulskontrollstörning (+borderline och adhd) vilken gör att vid stark ilska/ledsenhet/oro kan jag få för mig att exempelvis ta en massa tabletter och fastän det var längesen det var allvarligt så litar inte mina läkare på mig (vilket jag själv inte ens gör). Och trots att jag själv fått för mig att Zolpidem är "farligare" så verkar det vara motsatsen.

Zopiklon, enligt FASS:
Citat:
22,5-50 mg till vuxna samt 40 mg till åldring gav lindrig intoxikation. >50-<100 mg till vuxna gav lindring till måttlig intoxikation. 100 mg till vuxna gav djup medvetslöshet

Zolpidem, enligt läkemedelsverket (står inget på fass)
Citat:
Personer som tagit överdoser på upp till 400 mg zolpidem, 40 gånger den rekommenderade dosen har
blivit fullt återställda.

Sen är ju som du säger exempelvis hallucinationer mycket vanligare på Zolpidem, olika svåra beroende på dos och toleransnivå. Jag var likadan som dig i början när jag tog den, men sen några år tillbaka tar jag den på dagen också pga tycker det är en mycket bättre ångestdämpare än "riktig" benzo så som xanor/ikto/stesolid.
Citera
2022-08-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenkammad123
Underskatta inte att bryta stilnocttabletterna och ta typ en fjärdedel 2.5mg om ni vill sova.

När jag gick på 4mg ikto dagligen i flera år, alltså garanterat hade en gigantisk bensotolerans, så somnade jag direkt på en liten bit 2.5mg stilnoct. Bara ett tips för er som går på z-analogerna medicinskt, någon lär det iallafall fungera för. Kan göra samma med imo om ni föredrar den.

Blir allt vanligare att läkare förskriver 5 mg istället för 10 mg Zolpidem, så du kan ha rätt i att det i många fall inte krävs 10 mg.
Citera
2022-08-20, 13:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
- - -

Någon annan som minns de gamla original stilnoct? För en ungefär 6 år sen och bakåt.

Väldigt tunna/smala? "Torpeder" ibland kallade. Känner inte att de har ändrat karaktär på något sätt, Stillisar idag alltså jfr då.
Citera
2022-08-20, 13:28
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Blir allt vanligare att läkare förskriver 5 mg istället för 10 mg Zolpidem, så du kan ha rätt i att det i många fall inte krävs 10 mg.

Händer även att kroniskt sjuka patienter som ligger på 10 mg Zolpidem får dosen sänkt till 5 mg av jourhavande läkare när de läggs in på sjukhus.
Citera
2022-08-20, 14:09
Bannlyst
Citat:

Ja så är det absolut, de flesta lär inte behöva 10mg.
Jag tror nog många som även tar 5mg kunnat somna på 2.5mg.
Citera
2022-08-20, 15:10
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Väldigt tunna/smala? "Torpeder" ibland kallade. Känner inte att de har ändrat karaktär på något sätt, Stillisar idag alltså jfr då.
Tycker det är st8r skillnad. Inte alls samma bang känsla eller hallisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in