2021-01-31, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Absolut det låter orimligt men så är det. Imovane är knappast den enda substansen. Stesolid tex. är samma sak. Actavis Diazepam 5mg 2 st. ger betydligt sämre effekt än en 10mg Stesolid som borde vara lika.

Samma sak med Alprazolam. Alprazolam Orion och Xanor Upjohn 1mg känns som två helt olika preparat. Orion fungerar knappt medans Upjohn är hur bra som helst.

Oxykodonhydroklorid är samma sak med. Mundipharma Oxycontin är det enda folk vill ha som fungerar bäst. Tarqiniq tex. som också har samma ämne i sig ger inget rus alls.

Lyrica samma sak, Pfizer är överlägset de andra Pregabalin tillverkarna. Läs på lite så kmr även du märka att det "låter "orimiligt absolut men så är det.

Man får tom. byta nu på Apoteket om man inte tycker det märket fungerade bra. Har jag gjort flera gånger så tom. apotekspersonal vet om detta problemet.
Ja så kanske det är men personligen har jag aldrig upplevt någon skillnad på Zopiklon.
Har provat Imovane, Pilum, Stada, Actavis och dom Indiska HAB. Alltid samma effekt på mig.
Citera
2021-01-31, 17:17
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqwsaq
Ja så kanske det är men personligen har jag aldrig upplevt någon skillnad på Zopiklon.
Har provat Imovane, Pilum, Stada, Actavis och dom Indiska HAB. Alltid samma effekt på mig.

De du nämnde är bra märken allihopa när det kommer till Zopiklon. Hade du däremot valt en låda Zopiklon Mylan eller Orion hade du gått tillbaka med den, jag lovar dig. Det är stor skillnad.
Citera
2021-01-31, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Absolut det låter orimligt men så är det. Imovane är knappast den enda substansen. Stesolid tex. är samma sak. Actavis Diazepam 5mg 2 st. ger betydligt sämre effekt än en 10mg Stesolid som borde vara lika.

Samma sak med Alprazolam. Alprazolam Orion och Xanor Upjohn 1mg känns som två helt olika preparat. Orion fungerar knappt medans Upjohn är hur bra som helst.

Oxykodonhydroklorid är samma sak med. Mundipharma Oxycontin är det enda folk vill ha som fungerar bäst. Tarqiniq tex. som också har samma ämne i sig ger inget rus alls.

Lyrica samma sak, Pfizer är överlägset de andra Pregabalin tillverkarna. Läs på lite så kmr även du märka att det "låter "orimiligt absolut men så är det.

Man får tom. byta nu på Apoteket om man inte tycker det märket fungerade bra. Har jag gjort flera gånger så tom. apotekspersonal vet om detta problemet.

Håller så fullständigt med dig!
Jag hamnade i bråk och diskussion med Apoteket. Jag sade att jag vägrar använda Alprazolam som "likamedel". Jag har sagt till dem att de funkar inte på likadant sätt som Xanor.
Alprazolam somnar jag bara på medans
Xanor blir jag istället lugn och ångest fri från.

Ändå skall apoteket tjafsa - "samma verksamma ämne"
Nej!! säger jag det är det så f-n heller.
Då säger Apoteket att jag får betala mellanskillnaden själv. Vilket är typ 20 kr eller någonting. vilket jag betalade mer än hjärna.

Likamedel är inte alls likamedel som de kör med.
Citera
2021-01-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Jag hamnade i bråk och diskussion med Apoteket. Jag sade att jag vägrar använda Alprazolam som "likamedel". Jag har sagt till dem att de funkar inte på likadant sätt som Xanor.

Då säger Apoteket att jag får betala mellanskillnaden själv. Vilket är typ 20 kr eller någonting. vilket jag betalade mer än hjärna.

Jag är kluven i frågan. Ni kan ha rätt eller fel. Det måste ju finnas någon studie som har rört ämnet någon gång.
Citera
2021-01-31, 18:14
Medlem
https://www.lakemedelsvarlden.se/blo...r-bara-nastan/
Det kanske ligger något i de ändå...
Citera
2021-01-31, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aqwsaq
Jag är kluven i frågan. Ni kan ha rätt eller fel. Det måste ju finnas någon studie som har rört ämnet någon gång.

Ja alltså jag kan ju inte tala för andras upplevelser och någon statistisk säkerhet blir det ju inte av en eller två personers upplevelser av medicinerna.

Men skulle bli förvånad om det bara är ett fåtal som märker av skillnaden.
Känns mest som apoteket eller i detta fallet är staten som vill kränga dåliga apoteksvaror och kallar det "likamedel".
Citera
2021-01-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werupmannen
Hej! Är det normalt att få kopiösa mängder Imovande utskrivet? Efter att ha läst denna tråd så inser jag att läkaren har gjort ett rejält tjänstefel.
Första gången jag fick Imovane utskrivet så fick jag ett recept på 8 st 100 pack att hämta ut två åt gången, alltså 200 st 5 mg på ett bräde per uttag.

Tror inte det var någon uttagsintervall heller.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-01-31 kl. 21:22.
Citera
2021-02-03, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av werupmannen
Hej! Är det normalt att få kopiösa mängder Imovande utskrivet? Efter att ha läst denna tråd så inser jag att läkaren har gjort ett rejält tjänstefel.
Tjänstefel för att skriva ut Z-analoger i normal dos..
Citera
2021-02-03, 14:25
Bannlyst
Längesedan Z-analoger fungerade på mig. Alltid haft lägsta dos så ingen tolerans där. Tar nu Temesta till natten ibland. Mycket bättre även om Nitrazepam är kungen till natten.
Citera
2021-02-03, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky

Mycket dom skiljer, bla det andra i tabletten förutom aktiv substans. Har testat generiska Stesolid, Temesta, Z-analoger, två st 5 mg Stesolid är inte detsamma som En 10 mg.

Allt är detsamma. De ger inte samma effekt, spelar ingen roll vad vården eller apotekare säger eftersom de flesta säger samma jävla sak.

Simpelt, bindemedel, hölje, aktiv substans per tablett spelar in i vilken effekt man får ut.
Citera
2021-02-04, 09:41
Medlem
Jontelitos avatar
Har fått toleransutveckling från ingenstans på zopiklon. Trots under en månads användning samt hållit mig till rekommenderad dos har jag nu inte kunnat somna ens på 15mg vid två tillfällen. Hur lång tids uppehåll behöver jag för att återställa toleransen? Skulle det göra någon nytta att byta till Stilnoct?
Citera
2021-02-04, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelito
Har fått toleransutveckling från ingenstans på zopiklon. Trots under en månads användning samt hållit mig till rekommenderad dos har jag nu inte kunnat somna ens på 15mg vid två tillfällen. Hur lång tids uppehåll behöver jag för att återställa toleransen? Skulle det göra någon nytta att byta till Stilnoct?
Testa byt, annars några dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in