2019-01-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagi
Inget särskilt krav hindrar farmacuter att lämna ut än att dom är skrajja att åka på problem med social styrelsen om något fel inträffar. Problematiskt om man har intervall eller flera uttag på receptet dock. På mitt apotek så gör vi undantag och försöker hjälpa våra kunder pga restsituationen.
Tack.
Men för försöka se det positiva i att jag äntligen får ett uppehåll på Imovane till april, hade aldrig gjort det annars. Min läkare blir ju glad iaf😅
Citera
2019-01-25, 15:15
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westdess
Tack.
Men för försöka se det positiva i att jag äntligen får ett uppehåll på Imovane till april, hade aldrig gjort det annars. Min läkare blir ju glad iaf😅

APRIL??? Får du inte in zopiklon förrän i april?
Citera
2019-01-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
APRIL??? Får du inte in zopiklon förrän i april?
Ja, i april beräknas det komma in.
Har ju Quetiapin iaf.
Citera
2019-01-25, 16:13
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westdess
Ja, i april beräknas det komma in.
Har ju Quetiapin iaf.

Den skiten är ju helt värdelös. . Fy fan va dåligt man mår när den skiten går ur kroppen. . Mina föräldrar va ju rädda för mig. Det var ju inte jag. . Och i kombination med mirtazapin fick jag ödem i fötterna och kunde knappt gå, plus att jag gick upp till 115kg. .
Citera
2019-01-25, 17:29
Medlem
sneervs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Det är ju möjligt att läkarna kan anpassa sig och göra detta nu då de garanterat vet om problemet. Men det beror nog mycket på sin relation till läkaren med.

Värdelöst att detta inträffar då och då. För något år sedan var det brist på stesolid i hela Sverige. Så svårt bör det väl inte vara att förutse eller i alla fall kunna lösa problemet när det uppstår.

MM otroligt värdelöst, var med om när det inte fanns någon stess, men då har dom ju bara en tillverkare på det med, eller 5mg har ju pilum kommit nu med, men i 10or som jag har så är det bara Actavis.

Att det är slut på zopiklon låter skumt för där finns det väll ett par stycken som levererar. Själv får jag dock zolpidem och där är det med ett gäng olika som levererar och har aldrig varit slut på apoteket.
Citera
2019-01-25, 17:45
Medlem
abcabcs avatar
Det finns zopiklon (varumärke imovane) att få tag på, men inte mindre förpackningar. Men orsaken vet jag vet inte, och man kan ju fundera på om det inte bara är en tidsfråga innan 100 tabletter förpackningar tar slut. Med ryktas att nya förpackningar kommer i april.

Problemet är också att för äldre är inte zolpidem (varumärke stilnoct) lämpligt då det riskerar i ökad grad ge kraftig förvirring, och då finns bara zopiklon kvar, då även propavan, lergigan och atarax också är olämplig.

Det är mystiskt och påfallande ofta som det blir på brist på kritiska läkemedel i Sverige.

Det sker ju inte att jordnätter eller blåmusslor tar slut på ICA eller Coop. Så det tycks som om systemet med läkemedel inte fungerar, kanske för att det är för reglerat?
Citera
2019-01-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Det finns zopiklon (varumärke imovane) att få tag på, men inte mindre förpackningar. Men orsaken vet jag vet inte, och man kan ju fundera på om det inte bara är en tidsfråga innan 100 tabletter förpackningar tar slut. Med ryktas att nya förpackningar kommer i april.

Problemet är också att för äldre är inte zolpidem (varumärke stilnoct) lämpligt då det riskerar i ökad grad ge kraftig förvirring, och då finns bara zopiklon kvar, då även propavan, lergigan och atarax också är olämplig.

Det är mystiskt och påfallande ofta som det blir på brist på kritiska läkemedel i Sverige.

Det sker ju inte att jordnätter eller blåmusslor tar slut på ICA eller Coop. Så det tycks som om systemet med läkemedel inte fungerar, kanske för att det är för reglerat?
Helt förjävligt att det ska ta så lång tid?! Snart ett år ju! Det var väl runt augisti-september som vi kunde börja märka att Imovane sakta sinade på hyllorna hos apoteken. Jag förstår att det är någon vecka-månad som max, men så lång tid låter ju helt orimligt?

Har även hört liknande hos folk som får andra läkemedel t.ex astma, blodtrycksmediciner m.m att de har haft liknande scenarion. Även Theralen som jag har på recept brukar ju försvinna till och från hos apoteken :S
Citera
2019-01-25, 18:10
Medlem
abcabcs avatar
Ja, det är verkligen konstigt att receptbelagda läkemedel tar slut så ofta, det var polymyxin för örongångsinflammation för ett tag sedan.

Receptfria läkemedel eller andra varor i samhället drabbas ju inte av samma problem. Så det tycks ju på något sätt vara en effekt av reglering.

Men exakt vad som är problemet vet jag ej. Vet någon om samma problem fanns när Apoteket AB hade monopol?
Citera
2019-01-25, 22:17
Medlem
Zigzagis avatar
Citat:
Ja, det är verkligen konstigt att receptbelagda läkemedel tar slut så ofta, det var polymyxin för örongångsinflammation för ett tag sedan.

Receptfria läkemedel eller andra varor i samhället drabbas ju inte av samma problem. Så det tycks ju på något sätt vara en effekt av reglering.

Men exakt vad som är problemet vet jag ej. Vet någon om samma problem fanns när Apoteket AB hade monopol?
Det har varit så hela tiden. Leverantörerna har ingen skyldighet att kunna leverera medicin i tid. I våra grannländer som i danmark kan leverantörerana få betala ett vite om det inte kan leverera i tid.
Citera
2019-01-25, 23:17
Medlem
abcabcs avatar
Som jag ser det är det ok att en viss medicin inte finns. Det som inte är ok är att det går att skicka ett recept på en medicin som inte finns.
Idag går det, det är en medicinsk risk och oacceptabelt. Varför är det så?
Citera
2019-01-26, 00:09
Medlem
Zigzagis avatar
Citat:
Som jag ser det är det ok att en viss medicin inte finns. Det som inte är ok är att det går att skicka ett recept på en medicin som inte finns.
Idag går det, det är en medicinsk risk och oacceptabelt. Varför är det så?
Tyvärr är inte det system som finns idag vid förskrivning av medicin inte optimal... Läkare har ingen möjlighet att se om en medicin är restad eller ens om det finns på marknaden. Oftast när en medicin har utgått och inte längre kommer att säljas finns det ett glapp i tiden då programmen som läkarna förskriver medicin med hinner synka med alla aktuella mediciner som finns att förskriva på marknaden.
Citera
2019-01-26, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Den skiten är ju helt värdelös. . Fy fan va dåligt man mår när den skiten går ur kroppen. . Mina föräldrar va ju rädda för mig. Det var ju inte jag. . Och i kombination med mirtazapin fick jag ödem i fötterna och kunde knappt gå, plus att jag gick upp till 115kg. .

När man äter medi man blir fet av så ska man äta topimax samtidigt. Man går ned i bikt av topimaxen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in