Citat:
Ursprungligen postat av
nomis.1
Zopiclon. Kan man använda detta med det ända syftet att somna på? Till skillnad från sömnpiller där användaren har problemet att h*n vaknar på natten så sover jag ju jävligt djupt och skönt när jag väl somnar, men kan ligga och vrida på mig i timmar, åter timmar, trots promenader och skit.
Så till topic, är det något som fungerar, dvs att ta zopiclon, 5 / 10 mg två, tre dagar i rad och gå upp exakt samma tid, för att på den fjärde dagen vara helt naturligt trött vid tiderna du annars intog preparatet på?
mvH
Zopiklon är till just för att somna på. Vanligtvis ordineras den i doser om 5-7.5 mg i just det syftet, men att högre doser skrivs ut sker också i undantagsfall. Zopiklon eller Zolpidem (Stilnoct) ordineras för insomningen, men inte sällan i kombination med exempelvis Propavan för att förlänga sömnen - då de två förstnämnda substanserna är korttidsverkande, så blir resultatet för vissa ------> Snabb insomning, men tidigt uppvaknande. Men det är ju inget problem, som du verkar ha.
Att ha regelbundenhet när det kommer till både vardags- och sömnrutiner är alltid positivt, men du pratar om det som att det skall fungera som någon sorts betingning - att du med hjälp av regelbundet intag och förmodat regelbunden sömn under korta perioder kommer att lära kroppen att sova bättre. Tyvärr, så finns nog risken att det här leder till förvärrade insomningsbesvär, då insomningen och antalet timmar, som du sover, kanske blir jättebra under de tre dagar, som du tar Zopiklon, men att du får ännu svårare att somna in under de dagar då du försöker klara dig utan Zopiklon.