2007-10-27, 16:10
Medlem
Grishnacs avatar
Nej det där huset missade vi nog, ligger det på rasområdet också?
Citera
2007-10-27, 17:48
Medlem
telefonstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Någon som vet om Karl Johans gruvstuga finns kvar att beskåda..?

Yes det står kvar åtminstonde idag när jag var där, likaså vad gäller de andra klassiska byggnaderna. Fast den största byggnaden dvs. "Kraftfördelningsstationen" har rasat mer senaste halvåret. Syns att nya sprickor bildats och andra blvit mer markanta i marken dessutom.
Citera
2007-10-28, 00:20
Medlem
IAmFromBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Syftar på denna: http://img207.imageshack.us/img207/459/Gruvstugan01.jpg

Den såg iaf ut så 05, e ju en jävla ávveckling den har varit med om om den nu ser ut som på bilden du visade:/

Nej, det där är inte samma byggnad. Den där mer sönderfallna byggnaden står betydligt närmare kraftfördelningsstationen. Faktiskt är den så nära skärningen att mer än halva byggnaden är nedstörtad i skärningen och en bit står kvar uppe på rasområdet, man kan stå i byggnaden och se ut över hela gruvsjön därifrån (är förstås livsfarligt, men jag vågade och tog bilder över gruvsjön från byggnaden). Karl-Johans gruvstuga är inte lika grundligt förfallen. Såg ditt PM förresten. Gruvstugan är faktiskt riktigt lätt att hitta till, men man bör använda sig av en annan stig och hål i stängslet än den man använder sig av för att gå in till KFDS och den nästan heldemolerade byggnaden alldeles vid skärningen. Man fortsätter bara på samma asfaltsväg som ett nedrivet stängelssegment som leder in till KFDS och den extremt förfallna byggnaden finns vid. Fortsätt bara på den asfaltsvägen tills du kommer fram till ett segment av vägen som är avspärrat med kedja och hänglås. Bredvid denna avspärrade försegling finns det ett tydligt hål i stängslet på vänster sida där man kan gå in. En klart synbar stig leder sedan över några förkastningssprickor (riktiga sådana, men lätta att ta sig förbi) fram till gruvstugan. Det finns en undervåning av gruvstugan som jag inte vågat mig in i p.g.a. avsaknad av tillräcklig belysning och för att jag tror att marken kan vara extra instabil när det är under marknivå och att det kan rasa ovanifrån från taket (golvet till markvåningen). Jag har markerat den ungefärliga positionen (enligt min uppskattning) på de tre nämnda byggnaderna, som jag laddat upp till Google Earth (lär nog dröja ett par månader innan de kan skådas direkt i programmet):

Jag håller också med "telefonstolpe" att kraftfördelningsstationens tillstånd verkar ha försämrats märkbart sedan 2005, det tyckte jag när jag var in dit i juli.

http://www.panoramio.com/photo/5525512 (KFDS)
http://www.panoramio.com/photo/5525731 (den mest förfallna byggnaden av okänd funktion)
http://www.panoramio.com/photo/5525497 (Karl-Johans gruvstuga)
Citera
2007-10-29, 14:47
Medlem
Grishnacs avatar
Jo den andra byggnaden hänger direkt på kanten, jag var faktiskt också inne och gick i den för att få en bra bild över kanten, däremot blev inte bilden så bra som jag hade önskat så den finns inte med.
Det finns även en masugn en bit från den byggnaden som står rejält illa till, bakkanten på den hänger i princip i luften och det är ganska otrevlig landning om man skulle åka ner där.

Men samtidigt så har ju grejorna hängt där ett bra tag, marken borde ha stabiliserat sig efter 20 års inaktivitet.
Citera
2007-10-29, 18:29
Medlem
Rutger_ues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
.....
Det finns även en masugn en bit från den byggnaden som står rejält illa till, bakkanten på den hänger i princip i luften och det är ganska otrevlig landning om man skulle åka ner där.

...

Masugn? Är det inte en vattencistern?
Citera
2007-10-31, 23:48
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jo den andra byggnaden hänger direkt på kanten, jag var faktiskt också inne och gick i den för att få en bra bild över kanten, däremot blev inte bilden så bra som jag hade önskat så den finns inte med.

Men samtidigt så har ju grejorna hängt där ett bra tag, marken borde ha stabiliserat sig efter 20 års inaktivitet.

Jo va både inne i den halvrasade byggnaden och vid masugnen och tänkte lägga upp lite bilder från dom senare, dock tyder inte mycket på att marken skulle ha stabiliserat sig där mtp att både "iamfrombeyond" och "telefonstolpe" bekräftar att skickat försämrats betydligt vad gäller kfs som dessutom ligger längre in från brottets skärningskant.

Citat:
Ursprungligen postat av IAmFromBeyond
Nej, det där är inte samma byggnad. Den där mer sönderfallna byggnaden står betydligt närmare kraftfördelningsstationen. Faktiskt är den så nära skärningen att mer än halva byggnaden är nedstörtad i skärningen och en bit står kvar uppe på rasområdet, man kan stå i byggnaden och se ut över hela gruvsjön därifrån (är förstås livsfarligt, men jag vågade och tog bilder över gruvsjön från byggnaden). Karl-Johans gruvstuga är inte lika grundligt förfallen. Såg ditt PM förresten. Gruvstugan är faktiskt riktigt lätt att hitta till, men man bör använda sig av en annan stig och hål i stängslet än den man använder sig av för att gå in till KFDS och den nästan heldemolerade byggnaden alldeles vid skärningen. Man fortsätter bara på samma asfaltsväg som ett nedrivet stängelssegment som leder in till KFDS och den extremt förfallna byggnaden finns vid. Fortsätt bara på den asfaltsvägen tills du kommer fram till ett segment av vägen som är avspärrat med kedja och hänglås. Bredvid denna avspärrade försegling finns det ett tydligt hål i stängslet på vänster sida där man kan gå in. En klart synbar stig leder sedan över några förkastningssprickor (riktiga sådana, men lätta att ta sig förbi) fram till gruvstugan. Det finns en undervåning av gruvstugan som jag inte vågat mig in i p.g.a. avsaknad av tillräcklig belysning och för att jag tror att marken kan vara extra instabil när det är under marknivå och att det kan rasa ovanifrån från taket (golvet till markvåningen). Jag har markerat den ungefärliga positionen (enligt min uppskattning) på de tre nämnda byggnaderna, som jag laddat upp till Google Earth (lär nog dröja ett par månader innan de kan skådas direkt i programmet):

Jag håller också med "telefonstolpe" att kraftfördelningsstationens tillstånd verkar ha försämrats märkbart sedan 2005, det tyckte jag när jag var in dit i juli.

http://www.panoramio.com/photo/5525512 (KFDS)
http://www.panoramio.com/photo/5525731 (den mest förfallna byggnaden av okänd funktion)
http://www.panoramio.com/photo/5525497 (Karl-Johans gruvstuga)

Okej jo jag ska ju dit igen till våren skulle jag tro och då ska jag ta en titt på gruvstugan nu när jhag bättre vet var den ligger, har dessutom lite gamla svart/vita bilder över G-Berg på hur staden såg ut innan man evakuerade och kan ju va intressant o gå lite på upptäcksfärd och se vad som finns kvar och jämföra med dom gamla bilderna
Har som sagt förhoppningar om att lägga upp ett skapligt galleri då denna resa är gjord.
Citera
2007-11-01, 11:49
Medlem
Grishnacs avatar
Kod:
Masugn? Är det inte en vattencistern?

Jag skall inte säga säkert men masugn låter rätt i sammanhanget och den ser onekligen ut som en sådan. Jag skall lägga upp en bild imorgon om jag hittar vilken dator jag sparade dom på.
Citera
2007-11-12, 14:32
Medlem
MrHankys avatar
Bilder

Fortfarande ingen som har bilder ifrån berget där dom skulle förvara gas?
Citera
2008-01-04, 13:33
Medlem
MrHankys avatar
Någon som vet om "Gasberget" fortfarande är öppet?
Citera
2008-01-09, 21:19
Medlem
Grishnacs avatar
Ingen aning, men till våren kommer det lite bilder från något häftigt i Grängesbergs "närhet". Tänker inte avslöja något nu men det finns roliga saker i skogarna.
Citera
2008-02-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHanky
Vad finns här inne?
http://www.pixbox.se/pic_show_id12700855.html

Lat: N 60º 4' 28.47"
Long: E 14º 59' 15.16"

Jag är fd grängesbergare och när jag sommarjobbade på "gruvmuseet" som höll till i gamla "mojsen"(matsal för gruvarbetare, tror jag haha) på gruvområdet. så hade gruvmuseet byggt upp ett museum i den där grottan, med olika borrredskap och dylikt.

Nu vet jag inte vad som finns där nere, och jag vet inte vad det har varit innan "museet".
Citera
2008-03-01, 23:02
Medlem
Bor i trakterna runt där har dock aldrig blivit av att jag varit inne där tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in