2008-04-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHanky
Någon som vet om "Gasberget" fortfarande är öppet?

Jag var förbi i går senast och då var det öppet iaf. Synd att jag inte hade varken ficklampa då eller kamera..
Citera
2008-04-25, 12:57
Medlem
MrHankys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dlon21
Jag var förbi i går senast och då var det öppet iaf. Synd att jag inte hade varken ficklampa då eller kamera..

Jag tycker att du kan återvända idag med kamera! Jag är sjukt nyfiken på hur det ser ut längre in. Skynda skynda, snälla snälla!
Citera
2008-04-26, 20:46
Medlem
Var in i berget idag. Den högra gången går upp kanske 70-80 meter? Sen delar den sig på 3 gångar som kanske max sträcker sig 10-15 meter in. Inget alls att se.
Citera
2008-05-14, 23:50
Medlem
hawkbats avatar
Grängesberg

Skall till Grängesberg i slutet av månaden. Tänkte bl.a. fotografera objekt som missades ifjor, bl.a. gruvstugan. Är det någon som har aktuell information om övergivna bostadshus- eller områden i samhället? Då syftar jag inte på Källfallet som jag känner till sedan tidigare.
Citera
2008-05-15, 00:04
Medlem
sjuksysters avatar
Jättefina bilder! Gillar den på handfatet väldigt mycket. Proffsigt!
Citera
2008-05-30, 11:19
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawkbat
Skall till Grängesberg i slutet av månaden. Tänkte bl.a. fotografera objekt som missades ifjor, bl.a. gruvstugan. Är det någon som har aktuell information om övergivna bostadshus- eller områden i samhället? Då syftar jag inte på Källfallet som jag känner till sedan tidigare.

Mycket fina bilder på din sida!

Öraberget i östra Grängesberg är välkänt, där har du kanske redan varit? Övergivet miljonprogramsområde där en del sålts till det lätt bisarra norska företaget Svensk Fritid som köper upp svenska UE-objekt (tomma hyreshus) för två ruttna lingon, renoverar dem och kränger dem till välbeställda norska pensionärer som sommarbostäder!
Citera
2008-05-30, 19:51
Medlem
jornmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawkbat
Ligger ett större f d hsb-hus i andra änden av samhället också. Tror att vägen heter skivbrytarevägen. Du kan se bilder av det i det galleriet som heter "Miljonprogrammet" från och med bild 32 på min site.
Var på återbesök så sent som i april, och det står kvar än och är dessutom omsorgsfullt vandaliserat.
/J.
Citera
2008-05-30, 21:37
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jornmark
Ligger ett större f d hsb-hus i andra änden av samhället också. Tror att vägen heter skivbrytarevägen. Du kan se bilder av det i det galleriet som heter "Miljonprogrammet" från och med bild 32 på min site.
Var på återbesök så sent som i april, och det står kvar än och är dessutom omsorgsfullt vandaliserat.
/J.

Tack för tipset Jan. Jag kommer att åka till Grängesberg i närtid och ska kolla in huset. Det är ju en klassiker i miljonprogramsgalleriet! Lite udda också med ett övergivet hus med bostadsrätter - inte enbart allmännytta.
Citera
2008-05-31, 00:57
Medlem
jornmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlige Harry
Tack för tipset Jan. Jag kommer att åka till Grängesberg i närtid och ska kolla in huset. Det är ju en klassiker i miljonprogramsgalleriet! Lite udda också med ett övergivet hus med bostadsrätter - inte enbart allmännytta.

Fyra år gammal artikel - det blev ingen ny ägare...

Grotfallet kan få ny ägare innan sommaren

GRÄNGESBERG

Konkursförvaltaren både tror och hoppas att rivning av huset vid Skivbrytarevägen 39 på Grotfallet kan undvikas.
- Jag har goda förhoppningar om att kunna sälja fastigheten, säger Olof Riesenfeld, advokat i Ludvika.

Det var i torsdags som NLT kunde berätta att Grotfallets bostadsrättsförening försatts i konkurs på egen begäran och att Riesenfeld utsetts till konkursförvaltare.
Advokaten uppger att han redan fått en förfrågan angående fastigheten. Om denne intressent senare återkommer med ett seriöst bud får visa sig.

-Det är ett ganska fint hus där det gjorts stambyten och som är anslutet till fjärrvärmen. Dessutom ligger det ju fint uppe på väster med utsikt mot finnmarken, konstaterar Riesenfeld.

Konkursförvaltaren räknar med att han kan driva fastigheten i åtminstone tre månader. Förhoppningen är att en ny ägare tar över i sommar.

Orsaken till konkursen för HSB-föreningen var att bara 11 av de 33 lägenheterna är bebodda. Kostnaderna översteg intäkterna och Riesenfeld gissar att föreningens skulder uppgår till omkring 500 000 kronor.

- Därav är bankskulden för lånet på fastigheten 300 000. Det finns också en skuld för fjärrvärmen.

Vad händer med de kvarvarande boende om du lyckas sälja fastigheten?

-Säljs den till någon som ska använda den som hyresfastighet så får de bli hyresgäster. Men de kan ju ha otur och tvingas flytta om köparen ska ha fastigheten till något annat eller om jag inte hittar en köpare, svarar Olof Riesenfeld.

Publicerad: 2004-04-14 00:00
Citera
2008-05-31, 22:52
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Trist öde för huset på Skivbrytarevägen. Det måste vara länge sedan någon alls bodde där, för som Jan skriver är det omsorgsfullt modifierat av ortens vandaler.

Ja, så har nu er Harry varit i Grängesberg på årets kanske vackraste dag. Inte så övergivet som jag kanske hade trott (hoppats?) men mer än väl värt resan. Hela gruvområdet inklusive det gamla gruvkontoret i gott skick är mycket sevärt. Orten som sådan känns inte öde (som kanske Hälleforsnäs) men man får verkligen intrycket av att utvecklingen avstannat.

Starkast känsla av övergivenhet får man, tycker jag, på den gamla TGOJ-bangården där det står stora mängder förfallna lok och vagnar (alltså inte vid "lokmuseet" vid Malmen) och påminner om svunna tider.

Öraberget är lätt absurt. På ena sidan parkeringsplatsen två- och trevåningslimpor med prydliga gräsmattor och pelargoner på balkongerna, på andra sidan identiska men övergivna limpor. Än så länge verkar vandalismens företrädare i Grängesberg inte ha hittat hit, var inne i ett par lägenheter som såg fräscha ut inklusive blanka parkettgolv.

På hemvägen blev det en avstickare till Stråssa. Det är en betydligt mer nedslående upplevelse. Orten har dött. även om det bor folk kvar och det är fint i försommaren. Gruvområdet är så fult det kan bli, men gruvkontoret är oerhört häftigt. Förfallet är magnifikt i denna sena femtiotalskonstruktion (?) som är riktigt snygg med glasbetong och allt. Någon måste ha investerat som galningar här strax innan marknaden gick i backen. Något att tänka på för alla som satsar i gruvbranschen i den rådande boomen?

Det finns bilder från utflykten ehuru såväl kamera som fotograf håller tvivelaktig kvalitet. Som extra krydda finns på några motiv dock kontrasten mellan det övergivna och Ärlige Harrys brittiska fortkörarbil som var med på resan. Försöker hitta en bra sida att lägga upp de, på.

Och du som inte varit i Grängesberg än, åk dit!
Citera
2008-06-01, 10:12
Medlem
jornmarks avatar
Kan bara instämma med Harry. Grängesberg är essentiellt, och kontoret i Stråssa fullständigt gudomligt. Glasbetongväggen är, precis som du skriver, magnifik.
Det var förresten Grängesbergsbolaget (TGOJ) som investerade runt 1960-62. På den tiden var det Sveriges kapitalstarkaste företag. I andra änden av järnvägslinjen ligger förresten Oxelösund, där dom samtidigt byggde upp det moderna stålverket. Annars återstår inte mycket av TGOJ.
Hoppas få se dina bilder med det snaraste!
Citera
2008-06-01, 11:35
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Nu med bilder!

Citat:
Ursprungligen postat av jornmark
Kan bara instämma med Harry. Grängesberg är essentiellt, och kontoret i Stråssa fullständigt gudomligt. Glasbetongväggen är, precis som du skriver, magnifik.
Det var förresten Grängesbergsbolaget (TGOJ) som investerade runt 1960-62. På den tiden var det Sveriges kapitalstarkaste företag. I andra änden av järnvägslinjen ligger förresten Oxelösund, där dom samtidigt byggde upp det moderna stålverket. Annars återstår inte mycket av TGOJ.
Hoppas få se dina bilder med det snaraste!

En sådan uppmaning kan man ju inte ignorera! Nu har jag lagt upp några av mina nästan 200 bilder på pixbox. Ett tjugotal bilder känns värda att visa.

http://www.pixbox.se/alb813305

Pga. mitt maniska fotograferande dog kamerabatteriet precis innan jag hann fram till det fantastiska gruvkontoret i Stråssa. Det får alltså komma med en annan gång. Ha tålamod.

Den jättelika skylten "Stråssa företagsby" på kontoret är stor humor. By? Kanske. Företag? Inte alls. Kommunal hybris.

Oxelösund verkar ha klarat sig mycket bättre än Grängesberg. Känns inte alls övergivet, utan snarare i full verksamhet. Å andra sidan har befolkningen minskat och några av de 20 000 lägenheter som allmännyttan rivit de senaste 15 åren kanske låg där. Snacka om UE-objekt som försvunnit.

Ärlige Harry, som försörjer sig som managementkonsult, arbetade för några år sedan med Richard Normann, en av få internationellt kända svenska managementtänkare - tyvärr bortgången 2003. Richards första bok Skapande företagsledning från 1975 är bland annat en svidande vidräkning med den strategiska långsiktsplanering som många företag då ägnade sig åt. Det företag som på den tiden ansågs planera längst, mest och bäst var just... Grängesbergsbolaget!

Se hur bra det gick!
Senast redigerad av Ärlige Harry 2008-06-01 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in