Citat:
Ursprungligen postat av Ärlige Harry
Tack för tipset Jan. Jag kommer att åka till Grängesberg i närtid och ska kolla in huset. Det är ju en klassiker i miljonprogramsgalleriet! Lite udda också med ett övergivet hus med bostadsrätter - inte enbart allmännytta.
Fyra år gammal artikel - det blev ingen ny ägare...
Grotfallet kan få ny ägare innan sommaren
GRÄNGESBERG
Konkursförvaltaren både tror och hoppas att rivning av huset vid Skivbrytarevägen 39 på Grotfallet kan undvikas.
- Jag har goda förhoppningar om att kunna sälja fastigheten, säger Olof Riesenfeld, advokat i Ludvika.
Det var i torsdags som NLT kunde berätta att Grotfallets bostadsrättsförening försatts i konkurs på egen begäran och att Riesenfeld utsetts till konkursförvaltare.
Advokaten uppger att han redan fått en förfrågan angående fastigheten. Om denne intressent senare återkommer med ett seriöst bud får visa sig.
-Det är ett ganska fint hus där det gjorts stambyten och som är anslutet till fjärrvärmen. Dessutom ligger det ju fint uppe på väster med utsikt mot finnmarken, konstaterar Riesenfeld.
Konkursförvaltaren räknar med att han kan driva fastigheten i åtminstone tre månader. Förhoppningen är att en ny ägare tar över i sommar.
Orsaken till konkursen för HSB-föreningen var att bara 11 av de 33 lägenheterna är bebodda. Kostnaderna översteg intäkterna och Riesenfeld gissar att föreningens skulder uppgår till omkring 500 000 kronor.
- Därav är bankskulden för lånet på fastigheten 300 000. Det finns också en skuld för fjärrvärmen.
Vad händer med de kvarvarande boende om du lyckas sälja fastigheten?
-Säljs den till någon som ska använda den som hyresfastighet så får de bli hyresgäster. Men de kan ju ha otur och tvingas flytta om köparen ska ha fastigheten till något annat eller om jag inte hittar en köpare, svarar Olof Riesenfeld.
Publicerad: 2004-04-14 00:00