2013-06-12, 23:42
Medlem
Är det någon vänlig själ här som kan pm:a var dom övergivna bostadshusen ligger i Grängesverg?
Vill dit och fota lite
Citera
2013-06-13, 00:58
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krajler
Är det någon vänlig själ här som kan pm:a var dom övergivna bostadshusen ligger i Grängesverg?
Vill dit och fota lite

Kolla på google map och du kommer hitta på 1min!
Citera
2014-06-21, 20:27
Medlem
Ser att det här är en rätt gammal tråd, men undrar om någon skulle vilja UE:a med mig i Grängesberg nu i sommar? Bor ca 5 mil därifrån och har ingen lust att bege mig dit på egen hand!
Citera
2014-06-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lezzlie
Ser att det här är en rätt gammal tråd, men undrar om någon skulle vilja UE:a med mig i Grängesberg nu i sommar? Bor ca 5 mil därifrån och har ingen lust att bege mig dit på egen hand!

Är inte det mesta rivet sedan i våras?
Citera
2014-06-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stkstk

Stämmer bra det. Husen på Öraberget är rivna. Dock så finns det ju lite kvar i gamla Grängesberg, sen den gamla omformarcentralen. Annars finns det väl inte så mycket att se i Grängesberg.
Citera
2014-07-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZidOne
Stämmer bra det. Husen på Öraberget är rivna. Dock så finns det ju lite kvar i gamla Grängesberg, sen den gamla omformarcentralen. Annars finns det väl inte så mycket att se i Grängesberg.

Jaha, vad trist!! Men fanns det inte en gruva eller dylikt där?
Citera
2014-07-08, 15:37
Medlem
LINK82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZidOne

Det finns en hel del underjord om man vet vart man ska leta.
Förutom omformarstationen så finns det minst 4 platser till att utforska.
Citera
2014-07-09, 00:00
Medlem
islandmountain10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lezzlie

Om du fortfarande är intresserad så skulle nog jag gärna hänga med!
Jag bor ca 7 mil därifrån i norra Västmanland.
Citera
2024-09-20, 23:24
Medlem
eleO12O24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stkstk
På satellitbilder över Hans Ingels-området finns en stor byggnad kvar av spökstaden. Finns en del bilder på byggnaden och andra saker troligen rivna här.
Koordinater: 60.079068, 15.000784
Citat:
Det är gamla centrum - området kallas Hans Ingels efter Grängesbergs första invånare - där han föddes och växte upp. Centrum i Grängesberg flyttades på grund av den expansiva gruvdriften under 1950- och 60-talen västerut. Spökstaden ligger till största delen på avspärrat område. Det råder rasrisk där och det är livsfarligt att vistas innanför staketen.
https://sverigesradio.se/artikel/5870800
Citera
2024-10-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LINK82
Det finns en hel del underjord om man vet vart man ska leta.
Förutom omformarstationen så finns det minst 4 platser till att utforska.

Status?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in