Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-09-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

Tänk om alla höll på AIK+SD+BMW. Vilken underbar värld vi skulle leva i.

Och klarade av att köra i en rondell

Blev prejad av en i eftermiddags i Brommaplansrondellen, blev tvingad att väja för det inte skulle smälla, och då skrapade jag aluminiumfäljarna på släpvagnen mot kantstenen, till råga på allt en släpvagn jag lånat

Så här efteråt undar jag hur i hela värden jag kom på tanken att väja för en Hyundai Atos, dessutom gul med en kärring bakom ratten
2008-10-01, 01:31
Medlem
bujahhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayyden
Haha, ja verkligen. Jag har också stört mig på det här ett bra tag, inte själva blinkningen. Men att folk är så jävla dumma. Det går inte att svänga vänster i en rondell

Om det är nån som e dum här så är det fanemaj du, varför skulle man inte kunna svänga vänster i en rondell om jag ska till vänster så sätter jag väl för fan på vänsterblinkers lägger mig i innerfilen och sen slår jag på högerblinkers när jag ska ut ur rondellen och alla ni som säger att man inte kan svänga vänster i en rondell är ungefär lika intelligenta som en halvliters flaska
2008-10-01, 01:43
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bujahh
och alla ni som säger att man inte kan svänga vänster i en rondell är ungefär lika intelligenta som en halvliters flaska
Om man kan svänga vänster eller inte i en cirkulationsplats beror helt på hur den är byggd.
2008-10-01, 07:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Om man kan svänga vänster eller inte i en cirkulationsplats beror helt på hur den är byggd.
Jo, men om man tekniskt sett gör det, svänger vänster, kör man ju på en gräsmatta eller vad som nu finns i mitten av rondellen.
Men det är inte problemet - det är att dem andra som kör i rondellen inte har en jävla aning om vart vänster är för just dig - så helt plötsligt svänger du ut och ni är nära att krocka. Har själv vart med om detta flera ggr.

Visst, man kan blinka vänster och jag fattar hur ni tänker men det uppstår problem i kommunikationen då dem andra inte har en aning om vart vänster var för just dig.
2008-10-01, 07:40
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
...
Sluta jiddra börja tänka.
Svänger man vänster i en cirkulationsplats gör man ett filbyte, vid filbyte skall man använda blinkers.
Gör man inget filbyte i cirkulationsplatsen så kör man rakt fram på en väg som råkar svänga åt vänster och då skall man inte använda blinkersen förräns man skall svänga av och då blinkar man höger.
Senast redigerad av JimGoose 2008-10-01 kl. 07:48.
2008-10-01, 07:43
Medlem
Citat:
Jo, men om man tekniskt sett gör det, svänger vänster, kör man ju på en gräsmatta eller vad som nu finns i mitten av rondellen.
Men det är inte problemet - det är att dem andra som kör i rondellen inte har en jävla aning om vart vänster är för just dig - så helt plötsligt svänger du ut och ni är nära att krocka. Har själv vart med om detta flera ggr.

Visst, man kan blinka vänster och jag fattar hur ni tänker men det uppstår problem i kommunikationen då dem andra inte har en aning om vart vänster var för just dig.

Enda som får problem är den som inte har ögonen med sig, och skulle den personen vara lite mer alert skulle säkert han också hänga med.

Så här är det. Kommer en bil från ditt höger och blinkar vänster så kommer han svänga av mot dig. Till vänster om din bil. Alltså 3/4 varv. Kommer han mötandes mot dig kommer han svänga av till höger om din bil. Alltså 3/4 varv. Och kommer en bil in i rondellen från ditt vänsterhåll så ska han rakt fram, (sett från där du står med bilen) om han blinkar vänster.

Toskala
2008-10-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bujahh
Om det är nån som e dum här så är det fanemaj du, varför skulle man inte kunna svänga vänster i en rondell om jag ska till vänster så sätter jag väl för fan på vänsterblinkers lägger mig i innerfilen och sen slår jag på högerblinkers när jag ska ut ur rondellen och alla ni som säger att man inte kan svänga vänster i en rondell är ungefär lika intelligenta som en halvliters flaska

Blinker du vänster varje gång vägen svänger kraftigt på "vanliga" vägar oxå?
Inte? Varför gör du då det i en c-plats?

Och blinkar du vänster innan du kommer in i c-platsen så kan det ses som att du vill ta vänster redan där och kommer således åka mot trafiken.

Vi vet vad du menar men du vet inte vad vi syftar på när vi skriver "det går inte att svänga vänster i en c-plats".
För så här står det på vägverkets hemsida om c-platser:
"Det finns inget krav på att ge tecken på infart eftersom det endast finns ett val av körriktning"
http://publikationswebbutik.vv.se/up...ts_utgava7.pdf
2008-10-01, 16:40
Medlem
Apanalol001s avatar
Jag kör i rondeller som körskolan lärde upp mig hur jag ska agera i rondeller, jag körde upp likadant som körskolan lärde upp mig och idag har jag körkort.

Körskolorna lär ut att blinka vänster om man inte ska ta höger eller åka rakt fram, därför blinkar jag vänster, då ingen annan har sagt annat om hur jag ska agera i rondeller.
2008-10-01, 16:54
Medlem
Så är jag också lärd.

Ska man vänster så blinkar man vänster tills man passerar sista vägen för den vänster, där blinkar man höger, precis när man passerar den.. På samma vis som man blinkar höger om man ska raktfram efter man åkt förbi högra infarten. Åker man ett varv ska man således blinka vänster tills man ska svänga av, då blinkar man höger. Allt enligt boken.

Ganska logiskt. Vet inte vilken grotthåla TS kommer ifrån, men i min värld är det ytterst ovanligt att man INTE blinkar på det här viset.
2008-10-01, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
Vet inte vilken grotthåla TS kommer ifrån, men i min värld är det ytterst ovanligt att man INTE blinkar på det här viset.
Vet inte vilken grotthåla DU kommer ifrån, för på det sättet har man inte lärt ut på jag vet inte hur många år.
2008-10-01, 17:22
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Vet inte vilken grotthåla DU kommer ifrån, för på det sättet har man inte lärt ut på jag vet inte hur många år.
Det har nog med ålder (mognad låter bättre) att göra. Även jag har lärt mig att blinka vänster i c-plats, men hörde av en kollega som tog svenskt körkort förra året att så var det inte alls. Dispyt uppstod, men vid uppkörningen sa inspektören att "det gick bra vilket som", så att jämställa det med skarp vänsterkurva + blinka kanske är lite att ta i.
Yngre förare är hetsiga och stör sig på sånt här. Jag förstår precis vad som kommer hända om jag ser vänsterblink i cirkulationsplats. Du gör inte det utan blir t.o.m. irriterad av det. Fett skumt.
2008-10-01, 17:39
Medlem
Fyfan vad tjatigt det blev!

Det är ju fan så mycket bättre att folk blinkar överhuvudtaget!
Det händer allt för jävla ofta att jag stannar för ingenting, då folk svänger ut ur rondellen utan att blinka till höger. Eller så måste man hålla på att tvekbromsa för att se ifall personen ska fortsätta i rondellen eller ut.

Blinka mera! Det är inte precis som om att man är så jävla dum och blinkar till vänster och verkligen tänker svänga upp på rondellen.... det hela pekar på att det är du som är dum och tror att man verkligen gör något sådant!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in