Citat:
Ursprungligen postat av catami
Vad har du själv för erfarenheter av högerregeln i rondeller? Sitter du hemma och drar dina egna slutsatser?
Om du inte vet, vilket jag gissar, kan jag berätta att det flyter på bra i rondeller med högerregeln. Det är färre olyckor och de stirriga bilisterna vet hur de ska bete sig till skillnad från vår modell där vi kan ägna dagar och nätter för att reda ut hur man egentligen beter sig i en rondell. Regelmakarna är ju lagom luddiga och vår grundregel för rondellkörning gömmer sig under något så allmänt mysko som uppsiktsplikten.
Högerregel i rondeller = Färre olyckor och lättare förståelse för bilisten.
Skämtar du? Det finns inget som är oklart när det gäller de regler som vi har för körning i cirkulationsplats. Har man problem när det kommer till hur man implementerar lämna företräde när det gäller inkörseln i cirkulationsplatsen så bör man kanske inte framföra ett fordon på de svenska vägarna.
De enda erfarenheterna jag har när det kommer till att använda högerregel i trafikcirklar, inte cirkulationsplatser då gyrot vid Charles de Gaulle inte är en sådan, så är det som passagerare sittandes i en taxi som varken kommer fram eller tillbaka just på grund av detta idiotisk påfund.
Jag hoppas också att du catami är väl medveten om att de franska myndigheterna nu för tiden inte bygger trafikcirklar, utan man bygger cirkulationsplatser, just på grund av det kaos, ett kaos som i vissa situationer skulle överskugga det kaos som Dante beskriver i La Divina Commedia, som uppstår i rusningstrafik.
Som svar på dina fråor, jo jag har upplevt även denna idioti. Och nej, jag sitter inte endast hemma och drar slutsatser om just detta.