Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-30, 20:52
Medlem
Tyrranics avatar
I staden jag bor i så är det en självklarhet att blinka vänster då det bara finns rondeller som är mindre än min pappas mustache. Blinkar man inte, så kör folk RÄTT ut och då smäller det bara.. Dessutom säger de på körskolan att man ska blinka vänster och ligga vänster i rondellen och sedan blinka ut när man ska ut ur rondellen.. Thats it!
2007-07-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Som sagt, var hittar man uppsiktsplikten så att man kan läsa om den?

Googlar man får man upp denna tråden och knappt inget mer. Borde det inte stå lite mer om den ifall den uppkom för 8år sen vid regeländringen?

Ingen aning faktiskt! Det är det svar jag själv får när jag ställer frågan.
Finns fog att undersöka det närmare.
2007-07-30, 21:35
Medlem
Hazardos avatar
Citat:
Då kör du inte rakt fram numera. Du tar "andra höger". Ser du skillnaden?

Men det är inte det som är problemet. Problemet är att när folk ska köra enligt dig "rakt fram" så tar dom vid 2-filig rondell vänster körfält och ger faan i att blinka när dom ska lämna rondellen. Eftersom att dom just tror att dom kör "rakt fram" och då ska man inte blinka (allt enligt dom gamla reglerna).
Man ska inte blinka för att visa att man ska rakt fram.

Men eftersom "rakt fram" numera enligt dom nya reglerna är fortsatt runt i rondellen så är det nu vid dom tillfällerna man inte ska blinka. Det är inte jag som bestämt det, det har vägverket gjort FÖR ÖVER 8 ÅR SEN!!!!!

Håller med. Men lagar hit och dit.. det hjälper inte i trafiken ändå. Har man kört bil en längre tid så förstår man att sådant hjälper inte iallafall. Folk glömmer blinka hit och dit. Är man förståndig så ska man inte titta sig blind på lagar, för det är inte alla som lyder dem. (t.ex högerregeln följer inte många)

Ser jag en bil i en rondell som ligger i yttre filen så vet jag att bilen ska antingen köra runt eller ut på höger sida.. Innan jag går in i rondellen väntar jag tills läget kommer, ser inget större problem med det.

Stör mig förbannat mycket också på de som är i vänstra filen där de inte bör vara. De ska förbaskat blinka, för annars blir de påkörda. Sådanna personer ska inte vara i trafiken tycker jag, det ska vara böter för sådant.
2007-07-30, 23:50
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Vad har du själv för erfarenheter av högerregeln i rondeller? Sitter du hemma och drar dina egna slutsatser?
Om du inte vet, vilket jag gissar, kan jag berätta att det flyter på bra i rondeller med högerregeln. Det är färre olyckor och de stirriga bilisterna vet hur de ska bete sig till skillnad från vår modell där vi kan ägna dagar och nätter för att reda ut hur man egentligen beter sig i en rondell. Regelmakarna är ju lagom luddiga och vår grundregel för rondellkörning gömmer sig under något så allmänt mysko som uppsiktsplikten.

Högerregel i rondeller = Färre olyckor och lättare förståelse för bilisten.

Skämtar du? Det finns inget som är oklart när det gäller de regler som vi har för körning i cirkulationsplats. Har man problem när det kommer till hur man implementerar lämna företräde när det gäller inkörseln i cirkulationsplatsen så bör man kanske inte framföra ett fordon på de svenska vägarna.

De enda erfarenheterna jag har när det kommer till att använda högerregel i trafikcirklar, inte cirkulationsplatser då gyrot vid Charles de Gaulle inte är en sådan, så är det som passagerare sittandes i en taxi som varken kommer fram eller tillbaka just på grund av detta idiotisk påfund.
Jag hoppas också att du catami är väl medveten om att de franska myndigheterna nu för tiden inte bygger trafikcirklar, utan man bygger cirkulationsplatser, just på grund av det kaos, ett kaos som i vissa situationer skulle överskugga det kaos som Dante beskriver i La Divina Commedia, som uppstår i rusningstrafik.

Som svar på dina fråor, jo jag har upplevt även denna idioti. Och nej, jag sitter inte endast hemma och drar slutsatser om just detta.
2007-07-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag förstår inte frågan???

Att de som är inne i rondellen har väjningsplikt mot de som vill in i rondellen skapar mer elände än det löser, i synnerhet i tät trafik. Varför har redan förklarats flera gånger tidigare i tråden.

Du har fetat ut "uppsiktsplikten" och satt frågetecken. Vad menar du? Att du inte förstår det, eller att du inte vet vad uppsiktsplikt är?

Har du tagit körkort i Sverige så borde du veta det.

Dr Tinnitus

Jodå, jag har tagit körkort i Sverige..
Det var själva ordet "uppsiktsplikt" som jag inte kände igen i trafiksammanhang.

Men efter att ha läst resten av tråden, sedan min fråga ställdes, så förstår jag att du är trafikexpert och att det var förmätet av mig att ifrågasätta dig på något sätt..
2007-07-31, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så med andra ord har du själv erkänt nu att VB inte fyller någon som helst funktion alls? Med 22 meter och 60 ton har man inte tid till sånt tjafs, speciellt då man alltid strävar efter att komma in i rondellen utan att behöva starta stillaståendes, så därför är det av största vikt att folk är tydliga i rondellen. Vi är redan stressade och har ett jäkla ansvar på oss, blir inte bättre av att folk i princip jävlas med oss genom att blinka vänster men fortsätta i samma fil, då ber dem om att bli påkörda.

Är man i innerfilen ska man aldrig köra rakt ut i en avfart, om man ska ut i avfarten tar man sig dit från ytterfilen. Det är inte tänkt att man ska göra ett trekvarts varv i innerfilen för att sedan direkt hoppa ut i avfarten (med undantag för rondeller där filerna faktiskt följer med ut i avfarterna, men det säger sig själv). Är man så fullständigt korkad att man kör in i en bil som är i ytterfilen får man väl vara det, men det är egentligen enbart en persons fel och det är personen som gjorde filbytet. Sen att försäkringsbolag ofta delar upp ansvaret är bara tragiskt....

Av samma anledning har jag flera gånger kört rakt ut i ytterfilen i en rondell om denna varit ledig, trots att det varit någon i innerfilen som jag sett gjort nästan ett helt varv och kan ana att han tänker köra ut i avfarten till höger om mig. Har flera gånger hänt att idioten stannat helt i innerfilen och tutat eftersom jag "blockerat" ytterfilen för han, hur det nu gått till i verkligheten får han själv klura ut. Nu har det inte skett så dramatiskt då det är svårt att missa att en 22 meter sak rullar ut i rondellen så personen har hunnit bromsa in långt innan, även om det är felaktigt gjort av honom/henne då jag inte blockerat hans fil, alltså innerfilen.

Men jösses då, är du ännu en som inte fattar ett jota av verkligheten...?

Jag har kört väldigt mycket lastbil, och långtradare i mina dar. Jag har inga som helst problem med rondeller i sådana fordon, och jag är förbannat glad att det finns folk som använder VB i rondeller för att visa vad de tänker göra. Om du nu har sådana problem med att kunna tolka VB när du sitter bakom ratten, så kanske du helt enkelt inte skulle sitta bakom ratten!! För klarar du inte av att tolka en sådan enkel sak som VB i rondell rätt, så lär du ju ha problem med att tolka det mesta i trafiken.

Du fattade ju heller inte att jag menade just att det handlade om rondeller med innerfil som går hela vägen och vidare ut på utfarten. I dessa är det helt OK att svänga ut på utfart direkt från innerfil. Men, även detta missuppfattade du. Det verkar som även du är en sådan där kille som bara ska käfta emot till varje pris, och misstolka allt. Alltså, du vill inte förstå utan gör vad som helst för att bjäbba emot, och givetvis med tomma argument som man smular sönder på ett par sekunder.

Dr Tinnitus
2007-07-31, 00:08
Medlem
Citat:
Det är ju du som inte fattar. Du skyfflar ju över allt ansvar på personen i högerfilen. Man kan inte tro att någon ska lämna en rondell. Har du en bil i filen bredvid så ger man väl faan i att köra över i den.

Spelar ju ingen roll ifall man blinkar. För när det är dax för vänsternissen att byta fil så har han ju precis passerat en utfart. Och när han då tittar i sidospegeln och ser en bil där så vet han ju att denne inte körde av där.

Dock kan jag säga att en vänsterblink skulle underlätta ifall vänsternissen ska åka "rakt fram" för då byter han inte fil på samma sätt. Utan han mer tvärkorsar högerfilen i sista stund. (för när man tar "vänster" så sker filbytet under en längre tid då man glider över i högerfilen).

Denna variant att lämna en rondell är den farligaste och borde inte ens få finnas som ett alternativ.

Men hur fungerar det om du åker in i en rondell och ska ta "vänster" där det kommer in en bil i infarten efter den du åkte in i och denne ska åka "rakt fram"?
Han kommer ju då inte att blinka vänster eftersom han ska "rakt fram". Han kommer ju bara blinka höger när han ska lämna rondellen två utfarter senare.

Du, nu orkar jag inte ägna dig mer tid. Det är som jag sagt uppenbart att du inget vill begripa, eller inte kan begripa. Då kan jag inte fara som en far för dig och ödsla tid om du ändå inte vill förstå.

Därmed lägger jag ned diskussionen med dig för du har helt enkelt inte uppnått den intellektuella nivå som jag anser nödvändig för att det skall vara meningsfullt att föra en vettig diskussion med dig.

Jag hoppas för guds skull bara att du bor långt från mig så man slipper träffa dig i någon rondell med tanke på hur lite du fattar av dem.

Dr Tinnitus
2007-07-31, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Jodå, jag har tagit körkort i Sverige..
Det var själva ordet "uppsiktsplikt" som jag inte kände igen i trafiksammanhang.

Men efter att ha läst resten av tråden, sedan min fråga ställdes, så förstår jag att du är trafikexpert och att det var förmätet av mig att ifrågasätta dig på något sätt..

Nej, jag är inte trafikexpert.

Men jag har kört ca 4000-6000 mil om året i snitt sen 1978, med alla typer av fordon, även långtradare, samt distributionstrafik med olika stora lastbilar i Stockholms city under flera år. Jag kör bil i europa och i Norge. Jag har full behörighet på mitt körkort sedan många år. Jag har bara varit delvis inblandad i ett par incidenter på alla dessa år, och inte själv varit vållande någon gång.

Så, utan att överdriva törs jag påstå att jag har mycket stor erfarenhet av trafik och körning av fordon, och det direkt från verkligheten.

Dessutom intresserar jag mig mycket för trafiksäkerhet, både rent praktiskt och teoretiskt.

Dr Tinnitus
2007-07-31, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du, nu orkar jag inte ägna dig mer tid. Det är som jag sagt uppenbart att du inget vill begripa, eller inte kan begripa. Då kan jag inte fara som en far för dig och ödsla tid om du ändå inte vill förstå.

Därmed lägger jag ned diskussionen med dig för du har helt enkelt inte uppnått den intellektuella nivå som jag anser nödvändig för att det skall vara meningsfullt att föra en vettig diskussion med dig.

Jag hoppas för guds skull bara att du bor långt från mig så man slipper träffa dig i någon rondell med tanke på hur lite du fattar av dem.

Dr Tinnitus

Tror jag är töntig och använder ditt inlägg tillbaka till dig:

"Du, nu orkar jag inte ägna dig mer tid. Det är som jag sagt uppenbart att du inget vill begripa, eller inte kan begripa. Då kan jag inte fara som en far för dig och ödsla tid om du ändå inte vill förstå.

Jag hoppas för guds skull bara att du bor långt från mig så man slipper träffa dig i någon rondell med tanke på hur lite du fattar av dem."
2007-07-31, 00:41
Medlem
Balthazaer-s avatar
Det är intressant hur en så glasklar och logisk sak som rondellkörning kan generera så mycket diskussionsunderlag?

* Blinka höger när du ämnar byta till höger fil eller svänga ut ur rondellen
* Blinka vänster när du ämnar byta till vänster fil
* Lämna företräde för bilar inuti cirkulationen
* Följ markeringarna för den fil du valt, vill du byta/korsa fil så lämna företräde till de eventuella bilar som är i den

Hur i helskotta kan detta vara så svårt?
Den enda regel som skiljer sig från "vanlig" körning är ju att man ska lämna företräde för de som redan är i cirkulationen, trots att dessa kommer från vänster. Trots det verkar det bara vara denna regel som alla gör rätt på?
2007-07-31, 01:01
Medlem
raksexas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
I staden jag bor i så är det en självklarhet att blinka vänster då det bara finns rondeller som är mindre än min pappas mustache. Blinkar man inte, så kör folk RÄTT ut och då smäller det bara.. Dessutom säger de på körskolan att man ska blinka vänster och ligga vänster i rondellen och sedan blinka ut när man ska ut ur rondellen.. Thats it!

Samma här!
2007-07-31, 01:56
Medlem
Man blinkar givetvis 2ggr, en när man är påväg in.
Och en när man ska ut ur rondellen.

Är miljontals gånger lättare att uppfatta vart fordonet ska då.
Punkt slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in