Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-19, 15:37
Medlem
Slutar

Citat:
Ursprungligen postat av bogartius
eastenders, det räcker om du kollar trådens rubrik.
Hur äckliga är de själva?

Då får du svaret vilken nivå detta forum håller. Den befinner sig under fotsulorna. Bland fotsvett och svamp. Där trivs många som inte vet hur man använder en dusc, som sprider mjäll och oderar flänsost.Tråden tillhör gärdsgårdsserien och där känner varken du eller jag oss hemma.

Hoppas du och jaktlaget finner en tråd med humor och lite elegans.

När folk tjatar om en RONDELL under flera år är det bäst att dra.
Tack skall du ha för ditt stöd!
Det finns fler som tycker det är sjukt att tjata om rondeller och höger/vänster.
Är det bara hönshjärnor som håller på och kacklar på denna tråden? Verkar så!
Kan avslutningsvis berätta för dig( innan jag också drar till någon roligare tråd)
att Sölves kalas blev en höjdare.
Eller som de lärde säger: " Ex verticum et prodentus".
2009-01-19, 15:44
Medlem
Slutar

Citat:
Ursprungligen postat av bogartius
eastenders, det räcker om du kollar trådens rubrik.
Hur äckliga är de själva?

Då får du svaret vilken nivå detta forum håller. Den befinner sig under fotsulorna. Bland fotsvett och svamp. Där trivs många som inte vet hur man använder en dusc, som sprider mjäll och oderar flänsost.Tråden tillhör gärdsgårdsserien och där känner varken du eller jag oss hemma.

Hoppas du och jaktlaget finner en tråd med humor och lite elegans.

När folk tjatar om en RONDELL under flera år är det bäst att dra.
Tack skall du ha för ditt stöd!
Det finns fler som tycker det är sjukt att tjata om rondeller och höger/vänster.
Är det bara hönshjärnor som håller på och kacklar på denna tråden? Verkar så!
Kan avslutningsvis berätta för dig( innan jag också drar till någon roligare tråd)
att Sölves kalas blev en höjdare.
Eller som de lärde säger: " Ex verticum et prodentus".
2009-01-19, 15:52
Medlem
Jag tog själv kortet -95 och fick då lära mig att blinka i en rondell som om det var en korsning. Några år senare hade jag en argumentation om det här med dåvarande sambo. Hon blinkade nämligen alltid ut ur rondellen.

Mitt i tjafsandet kom det på nyheterna att man nu ändrat reglerna för rondell, så den skulle ses som en enkelriktad väg och att man därför alltid skulle blinka ut ur rondellen. Hon ansåg sig ha haft rätt... Jag frågade henne om de ändrat från att ha varit så till att ha varit så? Alltså ingen ändring då?
Hon blev tjurig och ville inte prata mer om det.

Men kontentan av det här är alltså att om man tagit körkort för ett antal år sedan (skulle tro före -99 eller så) så har man lärt sig att blinka som i en korsning, vilket nu är fel.
De som fortfarande blinkar vänster i rondell har inte hört att reglerna ändrats.
2009-01-19, 16:49
Medlem
Westbays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahla77
Jag tog själv kortet -95 och fick då lära mig att blinka i en rondell som om det var en korsning. Några år senare hade jag en argumentation om det här med dåvarande sambo. Hon blinkade nämligen alltid ut ur rondellen.

Mitt i tjafsandet kom det på nyheterna att man nu ändrat reglerna för rondell, så den skulle ses som en enkelriktad väg och att man därför alltid skulle blinka ut ur rondellen. Hon ansåg sig ha haft rätt... Jag frågade henne om de ändrat från att ha varit så till att ha varit så? Alltså ingen ändring då?
Hon blev tjurig och ville inte prata mer om det.

Men kontentan av det här är alltså att om man tagit körkort för ett antal år sedan (skulle tro före -99 eller så) så har man lärt sig att blinka som i en korsning, vilket nu är fel.
De som fortfarande blinkar vänster i rondell har inte hört att reglerna ändrats.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/blinkeliblink.JPG
På körskolan fick jag lära mig att blinka vänster om jag ska vänster från ursprungspositionen sen höger då jag ska ut.. Vad gör det dig om jag blinkar vänster? :/
2009-01-19, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
En sak som jag funderat på när det gäller det här med att blinka öht är att behövs det verkligen blinkers egentligen? Inte utanför stan i alla fall.

Du måste skämta? Hur i h-vete hade du tänkt svänga vänster från en landsväg utan blinkers på ett säkert sätt?
2009-01-19, 17:41
Bannlyst
När jag tog körkort så fick jag lära mig detta om rondellkörning:

Färd rakt fram: Håll dig till höger sida och blinka när du kör ur rondellen.

Färd åt vänster: Blinka vänster när du kör in i rondellen och håll till vänster. Mitt i rondellen titta först i backspegeln, därefter sidospegeln och sen döda vinkeln, blinka höger, byt till höger körfält och kör ur rondellen.

Färd åt höger: Blinka höger och sväng som i en vanlig korsning.
2009-01-19, 17:43
Medlem
Westbays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda

Färd åt vänster: Blinka vänster när du kör in i rondellen och håll till vänster. Mitt i rondellen titta först i backspegeln, därefter sidospegeln och sen döda vinkeln, blinka höger, byt till höger körfält och kör ur rondellen.

Samma här, körkortet togs nu i dagarna så teorin från körskoleläraren sitter i ett par dagar till iallafall.
2009-01-19, 17:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Exaktemente!
2009-01-19, 18:03
Medlem
Visst kan man blinka vänster om man nu vill det, bara man ser till att följa gällande regelverk och blinka HÖGER när man lämnar cirkulationsplatsen.

Sen spelar det ingen som helst roll vad man lärt sig för 15 år sedan när man gick i trafikskola Det gäller att hålla sig uppdaterad kring regelverket och dess förändringar om man väljer att vistas i trafiken.
2009-01-19, 19:16
Medlem
trafiken i en rondell kör runt. med anledning av detta ska blinkers EJ användas. då man avser att lämna rondellen SKALL blinkers användas. helt självklart och intuitivt.

alla som inte gör enligt ovanstående gör fel och är konstiga.

fråga: de som blinkar vänster i en rondell, blinkar ni vänster i skarp vänster kurva också?
2009-01-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Eller så skulle de som kör som "svin" bara glassa fram på en räkmacka och ånjuta företräde överallt!

Ända tills det smäller och farbror blå börjar räkna bromsspårslängder och kika närmare på varför just den där bilen inte är lika demolerad som den den körde in i och kommer till slutsatsen "guilty as hell!!" och räkmackeskridskoåkaren får en fin tingsrättsdom om vårdslöshet i trafik över sig.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2009-01-19 kl. 22:49.
2009-01-19, 22:37
Medlem
Citat:
Du måste skämta? Hur i h-vete hade du tänkt svänga vänster från en landsväg utan blinkers på ett säkert sätt?

Inga problem, leta efter en lucka och plattan i mattan. Endast folk med bristande matematisk förmåga krockar eftersom de ej kan bedöma farter och avstånd korrekt. I övrigt så är det ju så att samtliga bilförare har en djup insikt i vad det innebär att en bil står parkerad i vänsterfil utan att vrida hjulen och väntar på en lucka i den mötande trafiken etc.. Ställ dig istället frågan hur det kommer sig att folk kunde göra detta och mycket annat utan blinkers på ett säkert sätt i cirka 50 år efter bilens tillkomst?

Citat:

Hmm vid "Färd åt vänster:" menar du att man skall blinka vänster för att utföra ett filbyte såsom vägverket föreskriver eller menar du att man skall blinka vänster hela tiden enligt den här körskolan?
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2009-01-19 kl. 22:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in