Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-11-10, 20:40
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så hur gör du om du ska stanna utmed en trottoar/vägkant, ger du HB för att varsla andra bakom dig och sen bromsar in och stannar…?

Om du ligger bakom en bil på en inte så bred gata/väg och denna börjar sakta ner, bromsar, och plötslig bara står där, still utmed trottoar/vägkant och du undrar vad som sker, sen öppnas passagerardörren och nån kliver ut. Hade du önskat att bilen skulle ha HB för att visa sina stundande avsikter…?
Vad har det med saken att göra? Blir det fler avfarter åt vänster i rondellen om jag blinkar höger om jag ska stanna till vid en vägkant? Två olika saker och du blandar ihop korten än en gång.

Jag blinkar för att upplysa bakomvarande att jag ämnar stanna till, ja. I en rondell finns inget att upplysa om förrän jag gör körfältsbyte eller kör av.
2023-11-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Vad har det med saken att göra? Blir det fler avfarter åt vänster i rondellen om jag blinkar höger om jag ska stanna till vid en vägkant? Två olika saker och du blandar ihop korten än en gång.

Jag blinkar för att upplysa bakomvarande att jag ämnar stanna till, ja. I en rondell finns inget att upplysa om förrän jag gör körfältsbyte eller kör av.

Ok, varför ger du HB före du ska stanna vid vägkant/trottoar?
Uppskattar du om andra också ger HB före de ska stanna vid vägkant/trottoar…?
2023-11-10, 22:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Halmgubbe i vanlig ordning.

Vi säger inte att VB är viktigt. Bara att det - för oss - har ett högre värde än HB.

"Vi"?

Prata för dig själv.

Dessutom håller lagstiftningen och Transportstyrelsen inte med dig.
2023-11-10, 22:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vb slår ju ofta hb i tydlighet och användbarhet, så pass att behovet för hb ofta nollas bort. Men det beror ju mest på hur stor rondellen är om när vb och eller hb bör användas.

Nej, det gör det inte.

Därav också att lagstiftning och trafikregler inte håller med dig.
2023-11-10, 22:43
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag följer reglerna. Det är tillåtet att blinka vänster.

Ja, men enligt reglerna så får du inte skippa att högerblinka när du skall ut ur cirkulationsplatsen.
2023-11-10, 22:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Snart 10000 inlägg i detta fantastiska ämne!

Det blir tyvärr repris av det jag skrivit tidigare i tråden. Problemet som finns är inte VB i sig, det är mer att många som tillämpar VB underlåter att övergå till HB när de närmar sig utfart, alternativt aktiverar HB samtidigt som ratten vrids för att lämna cpl. De verkar inte hinna ställa om från VB till HB.

De som i ytterfil aktiverat VB förväntas byta fil, men oftast fortsätter de runt och lämnar med sitt VB påslaget.

Exakt.

Det är dessa två saker som ofta är problematiskt i praktiken.
2023-11-10, 22:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Det är bara när jag har folk framför mig när jag ska in en rondell som det orsakar problem. Själv klarar jag av att se om en bil är på väg ut även utan blinkers.

Du har fel i sak att det inte hjälper att blinka höger.
2023-11-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Exakt.

Det är dessa två saker som ofta är problematiskt i praktiken.

Intresset för VB verkar också bero på att man (på goda grunder ibland) inte litar på hur de som inte blinkar alls kommer att bete sig, det normala är givetvis att de fortsätter runt i cpl tills de HB och sedan lämnar cpl. Detta är dock inte fallet städse, ej få anser att "rakt fram" (vanligtvis att lämna i andra avfarten) inte kräver att HB aktiveras alls.
2023-11-10, 23:09
Moderator
Neksnors avatar
Om jag minns rätt från någon länk i tråden är själva CP en vanlig enkelriktad väg, som råkar vara böjd åt vänster så att den bildar en cirkel. Alla som kör in på vägen/CP ska köra åt höger, alltså behöver man inte blinka blinka eftersom alternativ saknas. Vägen/CP lämnas endast åt höger, då ska det blinkas höger. I övrigt ska det blinkas vid filbyte på väg, inklusive CP.

Det innebär att man inte ska blinka innan man kör in i CP, ska man använda första utfarten så kör man först in i CP (utan att blinka), sedan blinkar man höger omedelbart. Känns stabilt!

Känner man sig osäker på hur man ska göra så kan man "kippa upp" en CP och räta ut den så att den kan betraktas som en rak väg. Man kommer då inse att många CP är helt fel utformade, ibland kan man köra ut utan att byta körfält och ibland behöver man byta körfält åt vänster för att fortsätta rakt fram, alltså snurra vidare i CP. Och det finns idiotiska exempel där både högerfilen och vänsterfilen försätter i CP samtidigt som de också leder ut ur CP.
Ibland finns det pilar, pekandes åt höger, vänster eller rakt fram, i vägen innan man kommer till en CP, hur ska de tolkas om CP är en vanlig väg?
Någon får gärna förklara hur man ska blinka i länkad CP (Tynnered, Göteborg):
https://www.google.com/maps/@57.6600...!1e3?entry=ttu

Problemet är alltså inte äckliga människor, problemet är korkad utformning av CP.
2023-11-10, 23:59
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Absolut värst är ni alla imbeciller som inte blinkar ut, och inte ens kan förklara varför ni inte gör det. Men nog fan ska ni blinka IN er i cirkulationsplatsen som en jävla byfåne
2023-11-11, 00:04
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Absolut värst är ni alla imbeciller som inte blinkar ut, och inte ens kan förklara varför ni inte gör det. Men nog fan ska ni blinka IN er i cirkulationsplatsen som en jävla byfåne

Kedjereaktion, någon börjar med att strunta i att blinka ut och sedan fortsätter nästa med att ge igen på nästa, osv.
2023-11-11, 00:08
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Kedjereaktion, någon börjar med att strunta i att blinka ut och sedan fortsätter nästa med att ge igen på nästa, osv.
Jag har ju inte mindervärdeskomplex så jag tillhör inte de som ska brösta sig i trafiken
Att inte blinka sig ut är böter på 500kr OM länsman orkar bry sig
Jag var trafikpolis i mitt förra liv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in