Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-11-10, 12:57
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Förr i tiden skulle man blinka vänster, det var vad man lärde när man tog körkort.
Det fick inte jag lära mig för 30 år sen.
2023-11-10, 12:58
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns massor av saker som är förbjudna i trafiken. Varför är de förbjudna men inte denna?
Ja, du får nog fråga din mamma eller trafikverket.
2023-11-10, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Ja, du får noga din mamma eller trafikverket.
Det är på den mognadsnivån alltså

De har ju för övrigt redan svarat att det är en bra grej när jag frågade, och jag tror jag litar lite mer på dem än en arg tangentbordskrigare.

Och som sagt, vill du att jag ska sluta så får du se till att det förbjuds. Så länge man får göra så, så tänker jag fortsätta eftersom andra har nytta av det. Tänker inte sluta bara för att du har aspiga idéer du inte ens kan motivera.
2023-11-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Snart 10000 inlägg i detta fantastiska ämne!

Det blir tyvärr repris av det jag skrivit tidigare i tråden. Problemet som finns är inte VB i sig, det är mer att många som tillämpar VB underlåter att övergå till HB när de närmar sig utfart, alternativt aktiverar HB samtidigt som ratten vrids för att lämna cpl. De verkar inte hinna ställa om från VB till HB.

De som i ytterfil aktiverat VB förväntas byta fil, men oftast fortsätter de runt och lämnar med sitt VB påslaget.

Tal om repriser då…

Jag har redan nämnt att det du beskriver är ett problem ja, men inte så stort problem som du och många verkar vilja få det till, utan jag sticker ut hakan och säger att ni högst sannolikt är kraftigt påverkade av er egen konfirmationsbias. Alltså att ni kommer ihåg de gånger nåt sker som irriterar er, än alla de gånger detta inte sker. Detta oavsett om det är många gånger fler som det som irriterar er inte skulle ske.

Gör gärna en redig analys över detta och räkna under en timme eller så hur många som gör detta fel vid HB efter VB, kontra de som inte gör det. Jag törs sätta min ena strumpa på att du/ni blir överraskade…
2023-11-10, 13:26
Medlem
Citat:
Finns inte en myndighet som rekommenderar att blinka vänster vid annat än körfältsbyte. Det där är bara lögn och det vet du så väl.

Hade det behövts blinka vänster för att vägen går i en cirkel så hade det varit ett krav också. Det är sidledsförflyttningen som kräver blinkers. Man gör det man ska och varken mer eller mindre. Att folk är blinda och dumma i huvudet är inte mitt fel och jag skiter i dem om de inte begriper såna enkla regler. Tänker inte informera dessa hopplösa individer om nåt som inte stämmer.

Jo det finns det, och det har visats i tråden flera gånger.

Vad lagkrav säger är en sak, och det skall vi minimum följa.
Men det som inte uttryckligen är förbjudet eller kommer i strid med gällande paragrafer, är tillåtet att göra. Detta borde du ha förstått om du gått i certifierad körskola, därför att många saker de lär ut är sådant som kan kallas bästa praxis, och kan göras utöver det som trafikregler kräver, så länge det inte kommer i konflikt med några trafikregler etc.
2023-11-10, 13:34
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Förr i tiden skulle man blinka vänster, det var vad man lärde när man tog körkort.
Det är sant men hör inte till dagens situation riktigt. Det var en dålig regel som sedan justerades i slutet på nittiotalet. Att blinka vänster i en stor rondell har alltid känts konstigt.
2023-11-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det är sant men hör inte till dagens situation riktigt. Det var en dålig regel som sedan justerades i slutet på nittiotalet. Att blinka vänster i en stor rondell har alltid känts konstigt.

Fördelen är ju att man får en överblick när man närmar sig en rondell och kan planera sin körning.

Vad är negativt med vänsterblink?
2023-11-10, 13:40
Medlem
Citat:
Det fick inte jag lära mig för 30 år sen.

Det fick jag lära mig när jag tog körkort för 45 år sedan, samt när jag tog körkort för 38 år sedan, samt för 28 år sedan.
2023-11-10, 13:40
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är på den mognadsnivån alltså

De har ju för övrigt redan svarat att det är en bra grej när jag frågade, och jag tror jag litar lite mer på dem än en arg tangentbordskrigare.

Och som sagt, vill du att jag ska sluta så får du se till att det förbjuds. Så länge man får göra så, så tänker jag fortsätta eftersom andra har nytta av det. Tänker inte sluta bara för att du har aspiga idéer du inte ens kan motivera.
Du frågade mig varför trafikreglerna ser ut som de gör! Tror du att det är jag som författat dem eller?
Väx upp och sluta trotsa
2023-11-10, 13:42
Medlem
Jag tycker det är fan så mycket värre med idioter som ger fan i högerblinkers när de lämnar cirkulationsplatsen
2023-11-10, 13:43
Avslutad
Citat:
Du frågade mig varför trafikreglerna ser ut som de gör! Tror du att det är jag som författat dem eller?
Väx upp och sluta trotsa
Det är du som kommit med påståendet att om det vore bra med vb så hade det varit krav på det. Du verkar anse att det är dåligt. Borde det inte vara förbjudet om det är dåligt?
2023-11-10, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag tycker det är fan så mycket värre med idioter som ger fan i högerblinkers när de lämnar cirkulationsplatsen
Det är bara när jag har folk framför mig när jag ska in en rondell som det orsakar problem. Själv klarar jag av att se om en bil är på väg ut även utan blinkers.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in