Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-06-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
OK. såhär tycker jag att det förhåller sig. en rondell är inte en korsning, det finns inga avtagsvägar till vänster.
man skall använda blinkers när man avviker ifrån den väg man färdas på. Om det bara finns möjligheten att ta av åt höger så är det enda rimliga blinkersvalet höger. du blinkar väll inte bara för att vägen svänger lite, eller?

Och då är vi tillbaka i diskussionen kring vad man SKALL, KAN/BÖR. Man bör underlätta i trafiken för andra, står så i de lagtexter som är relevanta för trafik&väg. Anser du då att det inte underlättar så är det din ensak, men för de som anser att det underlättar genom att vara övertydlig så är det bara att fortsätta.

Hur förhåller du dig till vägar med 2 filer med specificerad körriktning (t.ex. vänstersvängandefil och ett som är höger/rakt fram). Om du är i vänstersvängandefält, och det endast är tillåtet att köra till vänster, skippar du blinkers?

Som sagt, det stora problemet är ju AVSAKNAD av blinkers (höger vid utfart), oavsett diskussionen höger/vänster i övrigt.
2010-06-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Och då är vi tillbaka i diskussionen kring vad man SKALL, KAN/BÖR. Man bör underlätta i trafiken för andra, står så i de lagtexter som är relevanta för trafik&väg. Anser du då att det inte underlättar så är det din ensak, men för de som anser att det underlättar genom att vara övertydlig så är det bara att fortsätta.

Nja, det är ju förvirrande, precis som en bilist som ha blinkersen på utan att han ska svänga..
Citat:
Hur förhåller du dig till vägar med 2 filer med specificerad körriktning (t.ex. vänstersvängandefil och ett som är höger/rakt fram). Om du är i vänstersvängandefält, och det endast är tillåtet att köra till vänster, skippar du blinkers?
Japp det är ju onödigt att blinka då, det är ju mitt enda val.
Citat:
Som sagt, det stora problemet är ju AVSAKNAD av blinkers (höger vid utfart), oavsett diskussionen höger/vänster i övrigt.
Ah då misstolkade jag ämnet. klart man ska blinka i en rondell, men bara höger enligt mig.
Senast redigerad av PIGAFCE 2010-06-04 kl. 11:17. Anledning: skrev direkt i den citerade texten...
2010-06-04, 11:21
Medlem
Citat:
Nja, det är ju förvirrande, precis som en bilist som ha blinkersen på utan att han ska svänga..
Ah då misstolkade jag ämnet. klart man ska blinka i en rondell, men bara höger enligt mig.

1. Men de allra flesta anser tydligen att det underlättar, annars skulle man ju inte göra mer än man faktiskt MÅSTE.
2. Så, du underlättar inte för andra genom att faktiskt blinka, rätt intressant. Du är mest troligt en sån här som till punkt och pricka följer lagstiftningen slaviskt utan att tänka själv ute i trafiken?
3. Så länge man blinkar höger är ju resterande diskussion helt oväsentlig, och det är en fråga om att underlätta för andra.
2010-06-04, 11:28
Medlem
Citat:
1. Men de allra flesta anser tydligen att det underlättar, annars skulle man ju inte göra mer än man faktiskt MÅSTE.
2. Så, du underlättar inte för andra genom att faktiskt blinka, rätt intressant. Du är mest troligt en sån här som till punkt och pricka följer lagstiftningen slaviskt utan att tänka själv ute i trafiken?
3. Så länge man blinkar höger är ju resterande diskussion helt oväsentlig, och det är en fråga om att underlätta för andra.

1.Utgår du nu ifrån den pollen som är i topic?

2. men du motsäger dig själv. Om vänster är mitt enda val i den filen så måste ju mina medtrafikanter kunna förstå detta utan att jag blinkar, de kan väll tänka själv eller?

3. ok
2010-06-04, 11:32
Medlem
billftws avatar
Vänsterblinken är en bra grej för personer som kör bakom den vänsterblinkade bilen. Dessa kan då positionera sig agressivt i ytterfilen för en behagligare avfart av rondellen.
2010-06-04, 11:35
Medlem
Citat:

Ok, så vad säger då lagar och regler om detta, och inte minst körskolorna?

Tror du att du klarar ett körkortsprov om du inte använder blinkers i en korsning för att den fil du åker i är det enda alternativet du har och inte kan/får köra åt något annat håll? Hur vet de som står på andra positioner i samma korsning vart just din fil går åt för håll, om de kanske inte ser de skyltar och vägmarkeringar du kan se, och kanske inte är bekanta med just den korsningen? Hur gör du dem då uppmärksamma på vart du ska åka i din fil som bara ger dig ett enda val?

Svaret är BLINKERS, och en körskolelärare skulle ge dig smäll på fingrarna om du påstod att du inte behövde blinka i en sådan situation, och du skulle högst sannolikt missa en uppkörning om du inte använde blinkers i dessa situationer.

Dr Tinnitus
2010-06-04, 11:37
Medlem
Citat:

2. men du motsäger dig själv. Om vänster är mitt enda val i den filen så måste ju mina medtrafikanter kunna förstå detta utan att jag blinkar, de kan väll tänka själv eller?

3. ok

Inte bara från pollen utan faktiska observationer ute i trafikmiljön.

Det är inte så lätt att som trafikant från motstående riktning veta vilka val du får göra, det brukar ju bara vara skyltat från det håll man kommer ifrån
2010-06-04, 11:38
Medlem
Citat:

3. ok

2. Hur vet de andra trafikanterna att den filen ger dig bara de valet? Kan alltid alla andra trafikanter i en korsning, de på andra sidan t ex, se vägmarkeringarna i filer på motsatt sida i korsningen i en fil där det står bilar? Kan de se de skyltar du kan se? Är alla trafikanter alltid bekant med alla korsningar eller kan det finnas folk som sällan eller aldrig kört i just den korsningen??

Dr Tinnitus
2010-06-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så vad säger då lagar och regler om detta, och inte minst körskolorna?

Tror du att du klarar ett körkortsprov om du inte använder blinkers i en korsning för att den fil du åker i är det enda alternativet du har och inte kan/får köra åt något annat håll? Hur vet de som står på andra positioner i samma korsning vart just din fil går åt för håll, om de kanske inte ser de skyltar och vägmarkeringar du kan se, och kanske inte är bekanta med just den korsningen? Hur gör du dem då uppmärksamma på vart du ska åka i din fil som bara ger dig ett enda val?

Svaret är BLINKERS, och en körskolelärare skulle ge dig smäll på fingrarna om du påstod att du inte behövde blinka i en sådan situation, och du skulle högst sannolikt missa en uppkörning om du inte använde blinkers i dessa situationer.

Dr Tinnitus

För din vetskap så tog jag körkort för ett antal år sedan helt utan anmärkning. men visst då var det andra rön som gällde när man körde, har förstått att det numera är mycket mer fokus på blinkers i körskolorna.
Det lagmässiga har redan beskrivit tidigare i ämnet. Finns inge lagstöd att man måste blinka...
2010-06-04, 11:56
Medlem
gbajerns avatar
Jag tillhör tredjedelen av flashback som INTE blinkar vänster i rondell. Men gör man det så är det ju bara bra för andra bilister. Ser inget problem med vänsterblinkare överhuvudtaget, så länge man blinkar höger innan man lämnar rondellen.
2010-06-04, 12:01
Medlem
Citat:
För din vetskap så tog jag körkort för ett antal år sedan helt utan anmärkning. men visst då var det andra rön som gällde när man körde, har förstått att det numera är mycket mer fokus på blinkers i körskolorna.
Det lagmässiga har redan beskrivit tidigare i ämnet. Finns inge lagstöd att man måste blinka...

Jag tog körkort 1978 och då var man tvungen att använda blinkers även i korsningar med filer där man bara hade ett val att följa.

I lagen står också att man skall ge tecken med blinkers för varje fordonsförflyttning av betydelse, eller för att göra andra trafikanter uppmärksammade på vad man ska göra m.m. Och CP är inte undantaget från detta, även om det inte är ett uttryckligt krav att använda VB vid vidare färd genom CP.

Jag noterar att du valde att inte svara på de frågor jag ställde, om alla andra på olika platser i korsningen kan se de vägmarkeringar och skyltar som talar om för dig vart din fil går?? Eller hur du då kan göra dem uppmärksamma på vart du är på väg?

Dr Tinnitus
2010-06-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gbajern
Jag tillhör tredjedelen av flashback som INTE blinkar vänster i rondell. Men gör man det så är det ju bara bra för andra bilister. Ser inget problem med vänsterblinkare överhuvudtaget, så länge man blinkar höger innan man lämnar rondellen.

Korrekt. Så länge man använder blinkers på ett föredömligt och korrekt sätt i varje aktuell situation, både enligt vad lagen kräver och vad aktuell situation pockar på vad gäller att vara extra tydlig (med t ex VB) mot sina medtrafikanter för att öka säkerheten och flytet. Så är det bra.

Dr Tinnitus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in