Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-11-10, 13:47
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det fick jag lära mig när jag tog körkort för 45 år sedan, samt när jag tog körkort för 38 år sedan, samt för 28 år sedan.
Du ljuger. Har aldrig varit lagstadgat med VB (inte sen jag började köra i alla fall). Du blandar ihop korten - lag och rek från trafiklärare.
2023-11-10, 13:53
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Du ljuger. Har aldrig varit lagstadgat med VB (inte sen jag började köra i alla fall). Du blandar ihop korten - lag och rek från trafiklärare.
Det är ju otroligt märkligt att jättemånga trafiklärare rekommenderar detta om det ansågs dåligt. Tycker du inte det?
2023-11-10, 14:13
Medlem
Citat:

Träna på din läsförståelse….
Jag sa inget om lagstadgat….

Trafikskolor lär inte enbart ut det som är lagstadgat, vilket du borde begripa om du läser vad jag och andra skriver, och vad t ex tillfrågade myndigheter och polis säger om detta.

Det är lagligt att VB vid färd in mot, igenom, CP om man ska till tredje utfart, även om inget filbyte företas
2023-11-10, 14:27
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fördelen är ju att man får en överblick när man närmar sig en rondell och kan planera sin körning.

Vad är negativt med vänsterblink?
Om du läser mina inlägg i tråden får du veta vad jag anser om vänsterblink.
Men i stort hör de inte hemma i större rondeller medan den gamla regeln som uppmanade till vänsterblink inte gjorde skillnad på om rondellerna var stora eller pyttesmå .
2023-11-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slafso
Ett exempel där vänsterblink ger värdefull information är när en lastbil med släp svänger vänster i en tvåfilig rondell som är av den mindre sorten. Lastbilen måste då ligga i yttre fil hela vägen runt, då släpet annars klättrar upp i mittenrefugen. Om man då inte blinkar vänster så kan det lätt bli missförstånd, då de övriga trafikanterna inte förväntar sig att lastbilen ska svänga vänster i ytterfil...

Ej blinkande fordon i en cpl skall förväntas oberoende vilken fil dessa befinner sig i, inget som hindrar att nyttja ytterfilen för att sedan lämna cpl i tredje eller fjärde avfarten.
2023-11-10, 15:42
Medlem
Jag ser rondellen som en korsning, klart. Betydligt värre med puckona som svänger vänster och ligger i ytterfil i en tvåfilig rondell. Förr eller senare kommer de kollidera med någon som lämnar rondellen från innerfil.
2023-11-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Om du läser mina inlägg i tråden får du veta vad jag anser om vänsterblink.
Men i stort hör de inte hemma i större rondeller medan den gamla regeln som uppmanade till vänsterblink inte gjorde skillnad på om rondellerna var stora eller pyttesmå .

Detta kan jag absolut hålla med om, men, och det kan vara viktigt…
Det kan ändå vara en fördel att blinka VB även i större CP trots att det kanske inte har så stor nytta och kan se lite knasigt ut. Därför att det kan vara en fördel att ha det i ryggraden att man ska VB för att vara extra tydlig till omgivningen även om det inte är ett lagkrav i sig, och det minskar då risken att man glömmer bort sig i mindre CP där VB verkligen kan ge nyttig info till andra och göra nytta. Och då det knappast kan göra skada så är det väl bättre att blinka VB även då.

Jag ser det som med all annan signalgivning, där många anammat den fula ovanan att bara använda blinkers när det är andra trafikanter i närheten annars skiter de i det, vilket ökar risken för att de missar det när det verkligen behövdes eller de trodde de var ensamma men inte var det.
2023-11-10, 17:05
Avstängd
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

När jag tog körkort under tidigt 80-tal så fick jag lära mig att blinka vänster om jag skulle till vänster i rondellen. Däremot behövde man inte blinka höger när man lämnade rondellen.

För några år sedan gjordes reglerna om och numera måste man blinka höger när man lämnar rondellen. Det är dock inte förbjudet (såvitt jag vet) att blinka vänster när man kör in i rondellen, förutsatt att man väljer det vänstra körfältet.

Edit: Jag ser nu att trådstarten är 16 år gammal, men det ändrar iofs inte på de fakta jag serverar här ovanför.
Senast redigerad av pestloppan 2023-11-10 kl. 17:41.
2023-11-10, 18:44
Medlem
Ikkiks avatar
Tur man aldrig gick körskola då, jag körde endast så som Vägverket lärde ut i sina böcker. VB var onödigt eftersom det endast fanns ett håll att åka in åt. Rätt logiskt och bra att köra som på vilken annan väg som helst. Att vägen går i cirkel har ju inget med saken att göra alls. Och det var inte tal om att rondellen var samma som en korsning. Det verkar som att det är körskolornas fel att vi har det kaos där idag.
2023-11-10, 18:58
Citat:
Tur man aldrig gick körskola då, jag körde endast så som Vägverket lärde ut i sina böcker. VB var onödigt eftersom det endast fanns ett håll att åka in åt. Rätt logiskt och bra att köra som på vilken annan väg som helst. Att vägen går i cirkel har ju inget med saken att göra alls. Och det var inte tal om att rondellen var samma som en korsning. Det verkar som att det är körskolornas fel att vi har det kaos där idag.
Du har fel i sak att det inte hjälper att blinka vänster. Jag och andra har förmågan att dra nytta av det. Du verkar sakna det. Synd för dig.
2023-11-10, 19:08
Medlem
Citat:

Så hur gör du om du ska stanna utmed en trottoar/vägkant, ger du HB för att varsla andra bakom dig och sen bromsar in och stannar…?

Om du ligger bakom en bil på en inte så bred gata/väg och denna börjar sakta ner, bromsar, och plötslig bara står där, still utmed trottoar/vägkant och du undrar vad som sker, sen öppnas passagerardörren och nån kliver ut. Hade du önskat att bilen skulle ha HB för att visa sina stundande avsikter…?
2023-11-10, 20:34
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du har fel i sak att det inte hjälper att blinka vänster. Jag och andra har förmågan att dra nytta av det. Du verkar sakna det. Synd för dig.
Varför svarar du på din egna frågeställning som du låtsas jag ställt upp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in