Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-12-06, 13:25
Medlem
Slarvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Du blinkar hurdå sa du? Du får ursäkta, men jag reagerar på din oerhört dåliga språkbehandling. Jag har markerat dina felaktigheter så att du (mot förmodan) kan lära dig något till nästa korkade inlägg du ämnar författa. En hel del markeringar blev det ju, och då har jag ändå inte tagit upp din bristfälliga kommatering och din överlag undermåliga syntax.

Jag får tyvärr avböja en träff med ditt flottiga, plufsiga, socialbidragssnyltande plyte; jag frekventerar nämligen inte knarkarkvartar eller husvagnar som tjänar som permanentboende. Det ska du för din egen del betrakta som lyckosamt, eftersom du annars snart nog hade lidit av ett inslaget pannben. Förtäckta hot kommer du inte långt med, förstår du.

Så du menar att du kommer längre med hot än vad han gör?
2007-12-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slarva
Så du menar att du kommer längre med hot än vad han gör?

Han syftade nog på om man bor i "knarkarkvartar eller husvagnar" så har man nog ett pannben inslaget förr eller senare. Är ju inte helt stabila människor vi pratar om som bor så.
2007-12-06, 15:00
Medlem
Xstars avatar
Är inte den här tråden död ännu? Varför pratar ni om inslagna pannben?
2007-12-06, 16:18
Medlem
nussses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Vänsterblinkers ska inte användas till att visa att du planerar köra rakt fram. Vänsterblinkers används vid vänstersväng. Punkt!

Man kör ALDRIG rakt fram i en rondell. Ska du rakt fram får du inte röra på ratten över huvud taget. Lycka då till i en rondell.
2007-12-06, 18:55
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Jag har sett en kille köra rakt fram i en rondell. Var förstås inget underrede kvar på bilen när han kom ut på andra sidan, men allt gick helt korrekt till, inga onödiga blinkningar .
2007-12-06, 19:23
Medlem
Slarvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Han syftade nog på om man bor i "knarkarkvartar eller husvagnar" så har man nog ett pannben inslaget förr eller senare. Är ju inte helt stabila människor vi pratar om som bor så.

Om man läser hela det stycket så vill då jag få det till att han hotar locman med att om dom träffats skulle han slå in pannbenet på locman, men jaja vi alla uppfattar saker olika.
2007-12-06, 22:52
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nussse
Man kör ALDRIG rakt fram i en rondell. Ska du rakt fram får du inte röra på ratten över huvud taget. Lycka då till i en rondell.

Att åka rakt fram, trafikmässigt, är att följa vägen. Svänger vägen åt vänster så åker du "rakt fram" genom att följa den svängande vägen. Att vrida ratten åt höger är definitionsmässigt inte samma sak som att göra en högersväng. Således kan man inte blinka vänster i en rondell (undantaget filbyte) eftersom det inte finns några vänstersvängar, bara en cirkulär enkelriktad gata med en serie högersvängar!

Tvärtom i Storbritannien dock
2007-12-06, 23:31
Medlem
No_Remorses avatar
Det bästa är ju helt klart att ge fan i att blinka vart man ska ta vägen utan bara svänga in på den vägen man ska oavsett om det är an rondell eller bara en avtagsväg.
2007-12-06, 23:35
Medlem
Glada Taskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Är inte den här tråden död ännu? Varför pratar ni om inslagna pannben?

haha tänkte jut fråga desamma för jag fatta inte vad som kunde hålla en sån tråd i liv så länge, och jag möts av hot och inslagna pannben o husvagnar i en tråd om att blinka vänster och då förstår jag..

FB i ett nötskal
2007-12-06, 23:38
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glada Tasken
haha tänkte jut fråga desamma för jag fatta inte vad som kunde hålla en sån tråd i liv så länge, och jag möts av hot och inslagna pannben o husvagnar i en tråd om att blinka vänster och då förstår jag..

FB i ett nötskal

LOL! Precis, sånt händer bara på FB

1000 inlägg!
2007-12-07, 16:54
Medlem
marimekkos avatar
Finns ett uppslag om rondellkörning i månadens nummer av ViB. VV konstaterar att man egentligen får köra lite hur som helst i en cirkulationsplats, och det var oklart om det är en väg eller en korsning. Du får svänga vänster i ytterfil, även fast det körsättet förtar vitsen med en cirkulationsplats vilken ju är att få ett bättre flyt i trafiken. Du behöver bara blinka höger när du lämnar cirkulationsplatsen. Rondellen ska du inte köra i för det är den runda, oftast gräsbelagda plätten i mitten där hundarna bor.

VV säger att man bör blinka vänster om man ska svänga vänster.
2007-12-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Finns ett uppslag om rondellkörning i månadens nummer av ViB. VV konstaterar att man egentligen får köra lite hur som helst i en cirkulationsplats, och det var oklart om det är en väg eller en korsning. Du får svänga vänster i ytterfil, även fast det körsättet förtar vitsen med en cirkulationsplats vilken ju är att få ett bättre flyt i trafiken. Du behöver bara blinka höger när du lämnar cirkulationsplatsen. Rondellen ska du inte köra i för det är den runda, oftast gräsbelagda plätten i mitten där hundarna bor.

VV säger att man bör blinka vänster om man ska svänga vänster.

Och man bör göra det, just för att vi har "några" (90%?) som inte vet om dom nya direktiven i en c-plats.

Så om vi fick dessa 90% att iaf trilla ner till under 1% och ifall över 99% blinkade höger vid varje utfart (oavsett om du åker höger, rakt fram eller vänster) så skulle det inte råda någon tvekan om var jag är på väg när jag är inne i c-platsen.

Blinkar man inte vänster så ska man vidare runt (på samma sätt om jag inte blinkar vänster på en motorväg, då ska jag inte åka av på avfarten).

Och sen skulle vi även slippa se folk som kastar sig ut ur c-platsen från vänsterfilen för att dom tror att dom kan åka "rakt fram" utan att blinka höger och utan att lämna företräde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in