Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-04-28, 07:32
Medlem
Jag kan inte förklara
ibland händer det att jag blinkar vänster typ 3meter innan jag går in i rondellen
Helt onödigt då jag redan ligger i vänster filen
Det är egentligen även onödigt att blinka höger om jag skall höger. Jag har ju redan visat vart jag skall med min placering i filerna.
Något gammalt som sitter kvar att jag alltid vill visa vart jag skall med hjälp av körriktningsvisaren
2023-04-28, 07:36
Medlem
Aha!!!
Nu ser jag min fel skrivning när jag läser igen
okey
2023-04-28, 07:40
Medlem
Fel formulerat av mig. jag beklagar
Jag blir klarare i skallen å jag får i mig fredagsbiran ikväll.
Ha det gott!
2023-04-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyingElectra
Jag kan inte förklara
ibland händer det att jag blinkar vänster typ 3meter innan jag går in i rondellen
Helt onödigt då jag redan ligger i vänster filen
Det är egentligen även onödigt att blinka höger om jag skall höger. Jag har ju redan visat vart jag skall med min placering i filerna.
Något gammalt som sitter kvar att jag alltid vill visa vart jag skall med hjälp av körriktningsvisaren
Val av fil ger givetvis ingen klar uppgift om var cpl skall lämnas, det är i de flesta fall fritt att använda valfri fil oavsett fortsatt färd.
2023-04-28, 11:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Detta har jag påpekat vid multipla tillfällen i tråden också. Det är tämligen många som tillämpar VB som sedan antingen:
Fortsätter att blinka vänster även när bilen lämnar cpl, eller
Blinkar vänster, men lämnar cpl utan att blinka, eller
Blinkar vänster och skiftar till höger blinkers i samma ögonblick som ratten vrids åt höger.

De sistnämnda är nog flest, de hinner inte tänka ut när det är lämpligt att övergå till HB utan gör det så sent att de lika gärna kunde låta bli helt.

Exakt.

Även jag upplever en korrelation som du med att de som "vänsterblinkar" i en cirkulationsplats ofta skippar (den enda vettiga, och dessutom den enda tvingande enligt lagen) högerblinken, eller att de gör det så sent att det blir meningslöst/pannkaka av det hela.

Finns de som klarar av bägge typer av blinkningar, ser flera exempel på det, men för de flesta verkar det bli någon form av "overload" så att den verkliga viktiga högerblinkningen uteblir eller blir av sämre kvalitet (allt för sent för att ha någon nytta).
2023-04-28, 11:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag är inte omedveten om topic, det var ett exempel på varför vi alltid måste ha koll på er då ni har alla olika åsikt om trafikfrågor, så man måste försöka se era ögon och tolka vad ni ska göra var och en, då ni kan köra rätt ut när man förväntade sig att ni skulle vänta.

Förstår att ni har en väldigt komplex situation med långa skrymmande fordom att framföra säkert, och att den komplexiteten blir ännu värre av att vi olika bilister blinkar så inkonsekvent och på olika sätt. Har full sympati för att detta ytterligare förvirrar, och/eller ökar er komplexitet, som ni måste hantera praktiskt och ta höjd för.

Kan bara beklaga att vi bilister är så inkonsekventa mellan oss.
2023-04-28, 11:27
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Exakt.

Även jag upplever en korrelation som du med att de som "vänsterblinkar" i en cirkulationsplats ofta skippar (den enda vettiga, och dessutom den enda tvingande enligt lagen) högerblinken, eller att de gör det så sent att det blir meningslöst/pannkaka av det hela.

Finns de som klarar av bägge typer av blinkningar, ser flera exempel på det, men för de flesta verkar det bli någon form av "overload" så att den verkliga viktiga högerblinkningen uteblir eller blir av sämre kvalitet (allt för sent för att ha någon nytta).
Av vilken anledning tycker du att högerblinkningen är så viktig?
2023-04-28, 13:29
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Förstår att ni har en väldigt komplex situation med långa skrymmande fordom att framföra säkert, och att den komplexiteten blir ännu värre av att vi olika bilister blinkar så inkonsekvent och på olika sätt. Har full sympati för att detta ytterligare förvirrar, och/eller ökar er komplexitet, som ni måste hantera praktiskt och ta höjd för.

Kan bara beklaga att vi bilister är så inkonsekventa mellan oss.
Jag ser sarkasm rinna ur ditt inlägg så jag kan lugnt meddela att mig agenda i tråden inte är att ha ett deltagande som ni, det har ni så att det räcker.

Ni skrev så galet till sist att ni behövde även se hur allt kan fungera ändå till synes - fast alla gör och tar olika beslut och då utgår jag samma situation och plats. "Söka ögonkontakt med bilisten" är ett kapitel i boken om psykologi, gäller även fotgängare och cyklister, samt inte minst ni själva bilister. Men ni har svarat bara på frågorna i en app nuförtiden som ni lär er utantill. Ni vet bara att man ska smäda dem i trafiken i man själv inte gillar. Så ni har aldrig läst utbildningen i klassisk bokform, då det är inte lärande som är viktigt för er, det är den lättaste vägen till körkort om gäller.

Jag ska komma ihåg det nästa gäng jag kör i stan med bilar parkerade på båda sida av en smal gata.
Som min gamla körlärare alltid sa, ju dyrare bil, ju sämre står de parkerade, så de har råd till att bli repade annars hade de aldrig ställt bilen som de gör.

En XC90 på var sida sticker ut 20cm på båda sidorna som ett hinder., blir att köra ändå eller backa tillbaka som är så nära omöjligt att man inte gör det helt enkelt. -Men de har råd till det, annars så skulle de ha parkerats som alla andra gör på samma gata.

Men det stämmer var gång , det är det som är det spännande med hans till synes korkade resonemang. Jag kör lite hårdare mot den röda av dem då du är en sådan där som kör röda bilar även om du inte börjat göra det ännu..
Jag skämtade, hade vi resonerat störst först, så hade vi tunga fordom diskuterats som problemet, och inte varit orsaken till att genom skicklighet styra upp och och visar ett fördömde för alla andra utan att gnälla och tappa humöret.
Senast redigerad av Folketstempel 2023-04-28 kl. 13:38.
2023-04-28, 13:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag ser sarkasm rinna ur ditt inlägg så jag kan lugnt meddela att mig agenda i tråden inte är att ha ett deltagande som ni, det har ni så att det räcker.

Nej. Ingen sarkasm alls. Då läser du mitt inlägg galet fel. Sorry.
2023-04-28, 13:49
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Nej. Ingen sarkasm alls. Då läser du mitt inlägg galet fel. Sorry.
Jag läste ditt PM och korrigerar mig, detta till om att om det vore det varit en sarkasm så skulle jag svarat så.

Men tack för att du skapade en än ännu bättre poäng med att jag citerade just dig. Du är undantaget som alltid finns enligt trafiknaturlagarna.

Avslutningsvis, utan att gå ot så lärde jag mig att köra i 10+ miljonstaden Lina Peru, helt utan att blinka alls, vilket ingen gör där, jag åkte med taxichaffisar och satte bredvid och försökte knäcka deras kod till trafikrytmen. Sedan var det oroligt smidigt att köra fast ingen använde blinkers mer än att råkar sätta på den.

(Spansk kurva lärde jag mig var det namnet kom som ett begrepp).
Senast redigerad av Folketstempel 2023-04-28 kl. 14:39.
2023-04-28, 14:13
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag läste ditt PM och korrigerar mig, detta till om att om det vore det varit en sarkasm så skulle jag svarat så.

Internet (eller egentligen textbaserade media) är svårt att tolka vad som avses, och speciellt sarkasmer och andra liknande saker blir lätt feltolkade.

Kan lägga huvuddelen och det viktiga i mitt PM till dig, även här i tråden:

Jag har full förståelse för att det är svårt och komplext att ratta stora långa fordon på våra vägar, och menar på allvar att jag tycker det är extremt dåligt av oss bilister att inte agera på ett konsekvent sätt, inklusive hur vi använder körriktningsvisare vid körning innan och i cirkulationsplatser.

Jag brukar själv underlätta för att försöka ge plats och hålla undan för lastbilar både i cirkulationsplatser och vid påfarter på tex. motorvägar, då jag inser att det är inte lika enkelt och smidigt att framföra dessa på samma sätt som en personbil (det behöver man inte vara lastbilschaufför för att inse både problem med att det krävs mer utrymme, men även begränsat med tex. accelerationsmöjligheter).

Sedan därpå, så retar jag mig själv på att vi bilister är så inkonsekventa i trafiken. Ställer även till det för mig själv som bilist när andra bilister är så dåliga på blinkers och körning i tex. cirkulationsplatser.
Senast redigerad av peterpanp 2023-04-28 kl. 14:16.
2023-04-28, 14:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Avslutningsvis, utan att gå ot så lärde jag mig att köra i 10+ miljonstaden Lina Peru, helt utan att blinka alls, vilket ingen gör där, jag åkte med taxichaffisar och satte bredvid och försökte knäcka deras kod till trafikrytmen. Sedan var det oroligt smidigt att köra fast ingen använde blinkers mer än att råkar sätta på den.

Tycker även att taxichaufförer i Sverige arbetar på exakt samma sätt som de i Peru. Sällan de bryr sig om att använda blinkers.

Sedan kan jag tänka mig att antalet olyckor och omkomna i Peru per bilist är mycket högre än i Sverige och andra länder, där vi kanske har en (i snitt, men långt i från på allt) lite bättre körkultur och gissningsvis även tydligare trafikregler. Men det är bara en gissning från min sida. Skall se om jag finner data/statistik på det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in