Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-24, 17:55
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Har aldrig funnit några krav på det. Om din körlärare sa det så var det fel. Det hade varit helt ologiskt med ett sånt krav också eftersom en cirkulationplats ser ut som den gör med endast avfarter åt höger och det är därför man måste blinka höger. Men det är en vanlig missuppfattning som beror på körskolornas lögner om att man ska köra på samma sätt som i en korsning.
Visst är det sjukt konstigt att det finns massor av europeiska länder vars motsvarighet till Transportstyrelsen inte har fattat hur ologiskt det är utan istället rekommenderar vänsterblinkning?
2023-03-25, 06:46
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag vet att du hittar på när du påstår att man 1990 lärde ut enligt de nya reglerna, därför att de nya reglerna fanns helt enkelt inte ens då. De kom ca 10 år senare…

]
Skrev jag att man lärde ut nya regler 1990? Nej det gjorde jag inte. Man lärde ut regler som gällde då och som gäller idag. Konsekvensen av dina minnen är att de måste ha ändrat reglerna efter 1990 inte 1 utan 2 ggr efter det. Först "dit med VB" och sen tillbaka "bort med VB 1999"

Nu röjde du bort sista tvivlet om att du inte har någon koll alls på Cp genom historien, utan bara spånar och killgissar för att du tycker det borde ha varit så.

Ett av de starkaste minnena jag har från tiden då man övningskörde - Inte VB i rondellen!. Tyvärr har jag gett bort böckerna så kan inte dubbelkolla. Och svårt googla fram +30 årig fakta från myndigheter.

För min egen del behöver jag ingen dubbelkoll då jag är tvärsäker på att transportstyrelsens ord var samma. "Det finns bara ett håll att köra åt så VB är onödigt". Med den formuleringen
hade det knappast varit bötesbelagt att INTE blinka vänster
2023-03-25, 10:49
Medlem
Citat:
Skrev jag att man lärde ut nya regler 1990? Nej det gjorde jag inte. Man lärde ut regler som gällde då och som gäller idag. Konsekvensen av dina minnen är att de måste ha ändrat reglerna efter 1990 inte 1 utan 2 ggr efter det. Först "dit med VB" och sen tillbaka "bort med VB 1999"

Nu röjde du bort sista tvivlet om att du inte har någon koll alls på Cp genom historien, utan bara spånar och killgissar för att du tycker det borde ha varit så.

Ett av de starkaste minnena jag har från tiden då man övningskörde - Inte VB i rondellen!. Tyvärr har jag gett bort böckerna så kan inte dubbelkolla. Och svårt googla fram +30 årig fakta från myndigheter.

För min egen del behöver jag ingen dubbelkoll då jag är tvärsäker på att transportstyrelsens ord var samma. "Det finns bara ett håll att köra åt så VB är onödigt". Med den formuleringen
hade det knappast varit bötesbelagt att INTE blinka vänster

Fantastiskt…. Jag länkar till info från ett gäng källor där man uppger att man före de nya reglerna skulle VB i CP, att det då var ett krav. Men det ignorerar du och drar till med att du minns…. Och sen raljerar du om ”killgissar” till andra….

Bravo, du styrkte min poäng rejält där om hur det är ställt med dig…
2023-03-26, 07:42
Citat:
Fantastiskt…. Jag länkar till info från ett gäng källor där man uppger att man före de nya reglerna skulle VB i CP, att det då var ett krav. Men det ignorerar du och drar till med att du minns…. Och sen raljerar du om ”killgissar” till andra….

Bravo, du styrkte min poäng rejält där om hur det är ställt med dig…
Nej du kan ju inte länka till förstahandsinformation från myndigheter. Utan endast från de som tycker som du ifrågan. Du googlar och hittar det du vill ha. Confirmation bias. Därför är riktiga källor nödvändigt

Du och många andra tror att krav och "rekommendationer från trafikskola" är samma sak.

Polisen dömde inte böter för utebliven VB innan -99 vilket de skulle ha gjort iaf vid några tillfällen då de legat bakom nån i en CP, men har aldrig hänt.
2023-03-26, 12:46
Medlem
Citat:
Nej du kan ju inte länka till förstahandsinformation från myndigheter.

Det har jag gjort tidigare i tråden…

Citat:
Utan endast från de som tycker som du ifrågan.

Då har du läst mina inlägg dåligt…

Citat:
Du googlar och hittar det du vill ha. Confirmation bias. Därför är riktiga källor nödvändigt

Och var är då dina egna ”riktiga källor” till alla dina stolliga påståenden (förutom folder från Transportstyrelsen)…..?

Citat:
Du och många andra tror att krav och "rekommendationer från trafikskola" är samma sak.

Din halmgubbe, lek med den du…

Citat:
Polisen dömde inte böter för utebliven VB innan -99 vilket de skulle ha gjort iaf vid några tillfällen då de legat bakom nån i en CP, men har aldrig hänt.

Var har DU länk från myndighet som styrker ditt påstående….?

Nu är det så enkelt att före de nya reglerna kom, ca 1999, så skulle CP betraktas som en vanlig korsning, och därmed gällde reglerna för vanlig korsning även i CP. Alltså var det då inte krav att ge tecken vid utfart rakt fram, men HB vid fart första höger, och VB vid utfart tredje.
Detta kan du se i flera av de länkar jag gav.
2023-03-26, 13:04
Medlem
Jag blinkar vänster om jag ska vidare i rondellen. Blinkar ut om jag ska ut.

Många blinkar inte ut ur rondellen när de ska ut. Vilket får till följd att jag blir stående där vid rondellen och inte vågar köra in. För bilen som inte blinkar, men ska ut, vet jag ju inte att den ska ut, även om många som kommer där ska ut. Vilket får till följd att de som står bakom mig blir otåliga och det bildas en kö bakom mig.

Så ibland bara gissar jag att bilen ska ut trots att den inte blinkar vilket ofta går bra, men en gång för inte så länge sedan, höll jag på att köra på en bil som inte blinkade när jag tittade och bestämde mig för att köra, trodde eftersom den inte blinkade att den skulle vidare i rondellen i innerfil och att det därför fanns plats för mig att köra in i ytterfilen. Men då tittade jag på bilen igen och NU blinkade den ut.

Så jag tycker att alla ska blinka ut ur rondellen, när de ska ut, men det är det många som inte gör. Trots att regeln är att man ska göra det.

Genom att blinka vänster när jag ska vidare i rondellen, visar jag att jag är en som blinkar, inte någon som bara kör. Detta innebär att jag ger information till andra trafikanter oavsett vart jag ska. Inte som de som inte blinkar alls, som inte ger någon information till sina medtrafikanter.
2023-03-26, 13:41
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Jag blinkar vänster om jag ska vidare i rondellen. Blinkar ut om jag ska ut.

Många blinkar inte ut ur rondellen när de ska ut. Vilket får till följd att jag blir stående där vid rondellen och inte vågar köra in. För bilen som inte blinkar, men ska ut, vet jag ju inte att den ska ut, även om många som kommer där ska ut. Vilket får till följd att de som står bakom mig blir otåliga och det bildas en kö bakom mig.

Så ibland bara gissar jag att bilen ska ut trots att den inte blinkar vilket ofta går bra, men en gång för inte så länge sedan, höll jag på att köra på en bil som inte blinkade när jag tittade och bestämde mig för att köra, trodde eftersom den inte blinkade att den skulle vidare i rondellen i innerfil och att det därför fanns plats för mig att köra in i ytterfilen. Men då tittade jag på bilen igen och NU blinkade den ut.

Så jag tycker att alla ska blinka ut ur rondellen, när de ska ut, men det är det många som inte gör. Trots att regeln är att man ska göra det.

Genom att blinka vänster när jag ska vidare i rondellen, visar jag att jag är en som blinkar, inte någon som bara kör. Detta innebär att jag ger information till andra trafikanter oavsett vart jag ska. Inte som de som inte blinkar alls, som inte ger någon information till sina medtrafikanter.
Där har du en bra poäng.

Vänsterblinkning visar att man inte glömt att blinka höger, eller att man inte tror att man blinkar höger fast blinkern är trasig.
2023-03-26, 13:49
Medlem
Citat:
Det har jag gjort tidigare i tråden…
Då har du läst mina inlägg dåligt…
Och var är då dina egna ”riktiga källor” till alla dina stolliga påståenden (förutom folder från Transportstyrelsen)…..?
Din halmgubbe, lek med den du…
Var har DU länk från myndighet som styrker ditt påstående….?
Nu är det så enkelt att före de nya reglerna kom, ca 1999, så skulle CP betraktas som en vanlig korsning, och därmed gällde reglerna för vanlig korsning även i CP. Alltså var det då inte krav att ge tecken vid utfart rakt fram, men HB vid fart första höger, och VB vid utfart tredje.
Detta kan du se i flera av de länkar jag gav.
Så högerregeln gällde i CP om ingen av de korsande vägarna var huvudled?
2023-03-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Så högerregeln gällde i CP om ingen av de korsande vägarna var huvudled?
I princip, men ändå inte, detta då det städse är skyltat med "lämna företräde" vid samtliga infarter.
2023-03-26, 15:38
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I princip, men ändå inte, detta då det städse är skyltat med "lämna företräde" vid samtliga infarter.
Menar du att det i teknisk mening inte var cirkulationsplatser utan bara rondeller? Att skylten för cirkulationsplats inte fanns?
2023-03-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Menar du att det i teknisk mening inte var cirkulationsplatser utan bara rondeller? Att skylten för cirkulationsplats inte fanns?
När den finns är där också märke B1 uppsatt, i teorin skulle det kunna vara utan denna, då blir det som vanligt i en korsning.
2023-03-26, 16:31
Medlem
Den som har access till VK kan i detta nummer
https://www.vk.se/2022-07-03/rondell...umeas-historia
läsa vad som stod i körkortsboken när Umeås första rondell invigdes.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in