Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-08-02, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Håller med, i omvänd riktning…

Får jag fråga om du tränat länge på att misstolka det andra skriver, så det verkar som du tolkar med arslet…? Eller går du det helt med avsikt bara för att du inte vill erkänna att jag har rätt i min argumentation…?

Var exakt skrev jag att den bilen skulle VB fast den skulle rakt fram…? Läs det du citerat av mig igen, så kanske det klarnar vad jag faktiskt skrev…

Som fotgängare som står och hoppas på att kunna gå över så är det väl för tusan självklart att ju tidigare man kan få en indikation på vad bilarna ska eller inte ska ta vägen, via deras signalering med blinkers, gör att man tidigare kan planera och se när det kan dyka upp en lucka så man kan gå över.
En icke blinkande bil säger ju inte så mycket då den kan HB vid ett senare tillfälle, och då har man kanske stått och väntat att den skulle vidare runt, för den blinkade inte…… Men med en tydlig avsiktligt VB så kan man ju mycket tidigare förstå att den bilen ska vidare runt, och kan agera efter det.

Det gör jag inte heller, men du själv har ju noll koll på vad jag förklarar för dig och hittar på egna fantasifulla men helt felaktiga tolkningar

Har jag påstått det…?

Har jag jag sagt nåt annat…?

Har jag sagt nåt annat…?

Varför skulle inte andra kunna åka in om nån bil VB långt före…?

Jag måste nog bara inse att antingen är du helt enkelt för korkad för att klara av att se nyttan man kan ha av VB i CP, eller så gör du dig avsiktligt så korkad bara för att du är fanatisk VB-motståndare….

Men varför tror du att en rad olika länder via sina körskolor, trafikorgan/myndigheter etc etc, med samma argument och motivering som jag och andra som förstår och använder VB i CP hör hemma, om det inte fanns de fördelar vi pratar om….? Menar du/ni att alla dessa människor som i dessa olika länder jobbar med trafik, trafikregler, förarutbildning, trafiksäkerhet etc etc, inte skulle veta vad de talar om och inte skulle ha grund för det de säger och lär ut.

Du kan i länken se mitt inlägg om detta, som visar att bl ā dessa länder anser man ska VB i CP
Norge
Sverige
England
Frankrike
Italien
Australien
Nya Zeeland
USA
Polen

(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Den luckan som dyker upp när man kan gå över är när en bil blinkar höger. Inte vänster.
Missförstår du med flit?

Och vad är det man som gående ska gå över?
Ett övergångsställe? Behöver man inte hitta en lucka. Visa intentionen om att vilja gå över och gå över när en bil stannar.

Om man kan åka in när någon VB långt innan, kan man åka in när någon på samma avstånd inte blinkar.
Trodde vi pratade om när en ”mötande” bil och en själv kan komma att korsa varandras väg och om då VB är nyttig eller ej.
Inte ifall man redan står redo och åka in och en bil på andra sidan inte ens har åkt in ännu.

Vad gäller dina ”har jag sagt annat” så var det svaret på dina frågor till dig. Du undrade när jag tyckte man skulle börja högerblinka.

Alltså. Man kan VB. Men det hjälper inte en från att slippa bromsa in mot om ett fordon inte blinkar, iom att reglerna ser ut som dom gör.
Hade det varit lag på att VB och att man blev vållande om man missade det och körde vidare runt, så hade man kunnat tolka annat.

Men man vill inte lagstadga VB, för det är då större risk för olyckor.
Om någon missar HB är det bara större risk för irritation och sämre trafikflöde.
2023-08-02, 14:52
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Den luckan som dyker upp när man kan gå över är när en bil blinkar höger. Inte vänster.
Missförstår du med flit?

Ett övergångsställe? Behöver man inte hitta en lucka. Visa intentionen om att vilja gå över och gå över när en bil stannar.

Om man kan åka in när någon VB långt innan, kan man åka in när någon på samma avstånd inte blinkar.
Trodde vi pratade om när en ”mötande” bil och en själv kan komma att korsa varandras väg och om då VB är nyttig eller ej.
Inte ifall man redan står redo och åka in och en bil på andra sidan inte ens har åkt in ännu.

Vad gäller dina ”har jag sagt annat” så var det svaret på dina frågor till dig. Du undrade när jag tyckte man skulle börja högerblinka.

Alltså. Man kan VB. Men det hjälper inte en från att slippa bromsa in mot om ett fordon inte blinkar, iom att reglerna ser ut som dom gör.
Hade det varit lag på att VB och att man blev vållande om man missade det och körde vidare runt, så hade man kunnat tolka annat.

Om någon missar HB är det bara större risk för irritation och sämre trafikflöde.
Har du förstått att för de som VB så betyder det att de kommer åka förbi första och andra avfarten och åka ut i tredje eller senare?
2023-08-02, 15:34
Medlem
TELAVIV91s avatar
Idag åkte jag igenom en rondell tre gånger. Första gången hade en gångtrafikant nytta av att jag blinkade vänster,. Tror jag, för han verkade iaf inte äcklad av min blinkning.
2023-08-02, 16:59
Medlem
Citat:

Jaså….? Hur tänkte du nu….? Eller vänta, det gjorde du nog inte….

Om man kan gå över gatan eller inte om en bil HB beror väl för tusan helt på var man står….. Det kan ju vara precis det omvända, att man inte kan gå övertagande när en bil HB i CP

Citat:
Missförstår du med flit?

Nej det är det du som har svart bälte i att göra….

Citat:

Och om det inte finns nåt övergångsställe…?
Varför uppmanas fotgängare ha koll på trafiken runt dem när de ska gå över gatan…?

Citat:

Det beror helt på omständigheterna, och VB eller inte i CP handlar inte bara om att ge indikation på om man kan åka in eller inte.

Citat:

Jaha….?

Citat:

Jaså….?

Citat:

Märkligt att jag vis som anammar VB i CP dagligen har nytta av egen och andras VB i CP…

Citat:

Jaså….?

Citat:

Varför skulle det vara större risk för olyckor med att vara tydligare med sin teckengivning, och ge och få mer info….?

Lite lustigt förresten, att du heeeeelt missade det jag skrev om att en drös andra länder anammar VB i CP, med samma argument och förklaringar som jag och andra ger i denna tråd (vi är dessutom i klar majoritet över er som inte begriper VB i CP…)

Men svara gärna nu på det här under….
Citat:
Men varför tror du att en rad olika länder via sina körskolor, trafikorgan/myndigheter etc etc, med samma argument och motivering som jag och andra som förstår och använder VB i CP hör hemma, om det inte fanns de fördelar vi pratar om….? Menar du/ni att alla dessa människor som i dessa olika länder jobbar med trafik, trafikregler, förarutbildning, trafiksäkerhet etc etc, inte skulle veta vad de talar om och inte skulle ha grund för det de säger och lär ut.

Du kan i länken se mitt inlägg om detta, som visar att bl ā dessa länder anser man ska VB i CP
Norge
Sverige
England
Frankrike
Italien
Australien
Nya Zeeland
USA
Polen

2023-08-02, 17:12
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har du förstått att för de som VB så betyder det att de kommer åka förbi första och andra avfarten och åka ut i tredje eller senare?
Varför tror du att inkörare är tankeläsare? Hur skulle de ha koll på var andra körde in nånstans? Tror jag inte på och det är ändå fullständigt ointressant information och omöjligt att ha koll på 15 bilars infart.
2023-08-02, 17:23
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Varför tror du att inkörare är tankeläsare? Hur skulle de ha koll på var andra körde in nånstans? Tror jag inte på och det är ändå fullständigt ointressant information och omöjligt att ha koll på 15 bilars infart.
Det är väldigt ofta som jag nyttjar att en bil som är på väg in i en rondell blinkar vänster. Jag vet inte hur jag ska lära dig att klara av det. Vad du tror förändrar inte verkligheten.

Hur gör du när du stannar vid vägkanten UTAN att köra över någon linje. Blinkar du eller struntar du i det? Säkert tjugonde gången jag frågar utan svar nu.
2023-08-02, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq

Om det inte är 15 bilar där då…?

Och kanske du kan ge svar på varför en gäng länder (se mitt förra inlägg…) anammar VB i CP och med samma förklaringar och argument som jag och andra gett dig, alltså körskolor myndigheter etc med erfarna professionella utbildade människor som alla säger att VB i CP är bra och det ska man praktisera.

Men du menar att alla dessa är korkade och du vet mer och bättre….? Vilken utbildning och kompetens har du för att avgöra det…?
2023-08-03, 13:01
Medlem
Citat:

Och om det inte finns nåt övergångsställe…?

Märkligt att jag vis som anammar VB i CP dagligen har nytta av egen och andras VB i CP…

Lite lustigt förresten, att du heeeeelt missade det jag skrev om att en drös andra länder anammar VB i CP, med samma argument och förklaringar som jag och andra ger i denna tråd (vi är dessutom i klar majoritet över er som inte begriper VB i CP…)

Men svara gärna nu på det här under….

Då går man till ett övergångsställe.
Eller längre ifrån c-platsernas utfarter. Folk ska inte gå över där hög risk för olycka finns. Har dessutom sett bilister lämna c-plats med vänsterblinkers fortsatt påslagen.

Nej, det har du inte. Det är HB du har nytta av. VB och oblinkad betyder samma sak.

Andra länder och Sverige lär ut/anammar VB för att folk som inte fattar vad en oblinkad bil betyder, inte bara ska köra in i c-platsen och riskera en olycka.

”Man visar att man ska vidare runt”
Ja. För vad händer annars? Jo, en idiot kör in annars i tron om att en oblinkad ska lämna/köra ”rakt fram”.
2023-08-03, 13:04
Medlem
Citat:
Det är väldigt ofta som jag nyttjar att en bil som är på väg in i en rondell blinkar vänster. Jag vet inte hur jag ska lära dig att klara av det. Vad du tror förändrar inte verkligheten.

Hur gör du när du stannar vid vägkanten UTAN att köra över någon linje. Blinkar du eller struntar du i det? Säkert tjugonde gången jag frågar utan svar nu.

Jag kan svara åt honom. :-)

Av samma anledning som jag VB (ja, jag gör det men av andra anledningar än era) så blinkar jag även till höger när jag stannar till vid vägkanten:
-Jag riskerar bli påkörd av idioter som inte vet vad en oblinkad bil betyder i dessa två olika situationer.
2023-08-03, 13:07
Medlem
Citat:

Nej. Senast för drygt en timme sen så såg jag en som VB innan denne åkte in för att sen lämna ”rakt fram”. Utan att blinka höger. Jag låg bakom.

Otroligt förvirrande. Men denne hade väl hört att man ska VB för att visa var man ska…
2023-08-03, 14:01
Medlem
Japp det gör jag! Visste inte ens att det fanns ett motstånd mot detta. Men kör bil typ en gång i månaden så per år kan jag nog räkna mina rondellkörningar på ena handen. Nu var det 27 år sedan jag tog körkort men är ganska säker på att jag fick lära mig att blinka vänster från körskoleläraren?
2023-08-03, 14:18
Citat:
Nej. Senast för drygt en timme sen så såg jag en som VB innan denne åkte in för att sen lämna ”rakt fram”. Utan att blinka höger. Jag låg bakom.

Otroligt förvirrande. Men denne hade väl hört att man ska VB för att visa var man ska…
Att vissa gör på ett annat sätt bevisar ingenting om helheten. Jag har också sett exempel på sådant, men 99% av de som blinkar vänster kör faktiskt vidare till tredje avfarten. Det finns de som gör fel med högerblink också. Det gör inte att jag drar slutsatsen att det inte betyder att de ska köra ut i nästa avfart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in