Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
För två år sen när jag tog körkort tyckte körskolan att man skulle blinka vänster i rondellen. Dock hade jag blivit lärd privat på ett annat sätt så jag blinkar bara när jag ska ut från rondellen. Båda alternativen är lagliga.

Kan bara instämma att folk som blinkar vänster men åker ut från en rondell utan att blinka höger, likt de som inte blinkar alls ska ha en fet jäkla höger. Spelar ingen roll hur stor rondellen är eller ej.

För er som undrar hur man ska ligga i en flerfilig rondell, så gäller följande: Rakt fram eller till höger, ligg i högerfilen, till vänster, ligg i vänsterfilen.

Om ni håller er till dessa regler så är ni bättre än 50% av alla Sveriges bilchaufförer när det kommer till rondellkör ning.

Du missar viss info hur man ska eller kan ligga i rondellen om den har fler filer. Man faktisk beroende på rondell ligga i innerfil om man ska höger, rakt fram eller till vänster.
2019-02-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Du försöker vrida det man säger till sin motsats!

När man kör i en rondell skall man blinka ut ur rondellen! Det är det lag på och gör man inte det kan man få böter. Vad en del bilskolor lär ut är ointressant för de kan vara lika påverkade av hemsnickrade regler som många andra.

Alltså, man blinkar bara när man kör ur rondellen!

Lagens innehåll är solklare:
"När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den."
https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/

Körskolorna lär inte ut hemsnickrade regler, de följer den läroplan de är ålagda att följa samt de direktiv och uppmaningar som deras överordnande myndighet (Trafikverket) ger dem. Kan du verkligen inte fatta nångång att det är Trafikverket som styr detta, och de som anser att VB är att föredra i rondeller som ett extra förtydligande. De har rätten att styra detta och avgöra vad som är rätt eller fel att lära ut, inte du.
2019-02-23, 16:39
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Tänk att jag missat den här tråden i alla år....
Självklart ska man blinka vänster OM man byter körfält FÖRE rondellen!
Lika självklart är att man inte blinkar vänster I RONDELLEN! Där gäller bara HB!
Var hittar ni vägen till vänster?

Att blinka höger i rondellen är lika illa som att skita i högerregeln vid korsningar!

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ta gärna upp detta med din körskolelärare så kan ha förklara för dig att du har fel.

Ja, i det fetade skrev jag fel...skulle stå vänster
2019-02-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ja, i det fetade skrev jag fel...skulle stå vänster

Fortfarande fel av dig, och en körskolelärare eller Trafikverket kan förklara varför för dig. För det är inte illa att VB i rondeller, det lärs ut av körskolor på uppmaning av Trafikverket, och det är fullständigt tillåtet då det följer alla regler och inte bryter mot några lagar.
2019-02-23, 22:57
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Fortfarande fel av dig, och en körskolelärare eller Trafikverket kan förklara varför för dig. För det är inte illa att VB i rondeller, det lärs ut av körskolor på uppmaning av Trafikverket, och det är fullständigt tillåtet då det följer alla regler och inte bryter mot några lagar.

Känns meningslöst att fortsätta...
2019-02-24, 00:03
Medlem
Citat:
Att vb inte är förbjudet i en cpl kan vi förvisso hålla för troligt. Men att det är något som Trafikverket uppmanar bilskolorna att anbefalla sina elever är såvitt jag förstår mer ett antagande än något som kan tagas för gott. Det vi nu gärna skulle få se är hur dessa uppmaningar formulerats om de nu alls har funnits.
2019-02-24, 06:50
Medlem
Citat:
Ja det förstår jag, kan ju kännas tröstlöst när nu inte har några vettiga argument och hela tiden har fel i sak.

Du kanske skulle börja med att ta kontakt med några körskolor och Trafikverket och fråga lite, så kan de förklara saken ingående för dig. Och du får ju möjlighet att tala om för dem att de är korkade, lär ut skit som inte stämmer, och att du med digra bakgrund som trafikexpert med tillgång till all fakta och statistik som behövs för att avgöra detta och efter noga analys av allt har kommit fram till att de ha fel.
2019-02-24, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att vb inte är förbjudet i en cpl kan vi förvisso hålla för troligt. Men att det är något som Trafikverket uppmanar bilskolorna att anbefalla sina elever är såvitt jag förstår mer ett antagande än något som kan tagas för gott. Det vi nu gärna skulle få se är hur dessa uppmaningar formulerats om de nu alls har funnits.

Men för tusan, har jag inte länkat till inlägg som en körskolelärare gjort i saken?

Det finns gott om info i tråden och att finna på nätet om att VB är full lagligt, tillåtet, rekommenderas, i rondell.

Annars kan du väl ägna dig 10 min åt att maila några körskolor och Trafikverket och fråga.

Fan ta mig helt makalöst att du efter så mycket tillgänglig info om detta fortfarande sitter och tror att körskolorna utbildar efter helt egna idéer, och att det nog inte skulle vara tillåtet med VB i rondell...
2019-02-24, 07:17
Medlem
Att använda blinkers gör man givetvis bara då man avser att förflytta sitt fordon åt det håll man blinkar.
Konstigare än så är det inte.
Enda rimliga situationen att blinka vänster i en rondell vore om du har en flerfilig rondell och avser att byta fil till innerfilen.
Om du ska köra en vanlig rondell utan något filbyte och blinkar vänster så är du en direkt trafikfara. Du gör tecken åt vänster och svänger sedan höger när du lämnar rondellen. Då ger du helt missvisande signaler till dina medtrafikanter.
Tack och lov kan jag inte komma ihåg att jag någonsin sett någon göra på det sättet (här runt Stockholm).

Transportstyrelsens förklaring av reglerna är helt omöjlig att missförstå:

https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Jag tror att jag förstår var en del förvirring och missförstånd härinne kommer ifrån.
Säg att vi har en stor rondell med flera filer. Ska du då köra in på denna rondell med avsikt att svänga vänster så ska du köra i rondellens innerfil.
Då bör blinka vänster just när du kör in i rondellen för att visa att du tänkt byta till denna fil och därefter slå av blinkersen. Det hjälper bilarna som redan är i rondellen att förstå att du ska göra ett filbyte (dock är det förvisso din uppgift att se till att innerfilen i rondellen är fri innan du kör in så ditt blinkande blir rätt meningslöst såvida du inte gör ett filbyte till vänster senare i rondellen).
Att blinka innan man kört in i rondellen är dock missvisande även i detta fall. Innan du kört in har du ingen avsikt att förflytta bilen vänster.

Det är själva filbytet som föranleder användandet av blinkersen, inte dina eventuella framtidsplaner för var du senare tänkt köra av rondellen även om dessa råkar samanfalla ur din synvinkel. De andra bilarna skiter i dina framtidsplaner och bryr sig bara om huruvuda du tänkt flytta bilen i sidled just nu.
Om du ska svänga vänster efter tre avfarter och sedan besöka Säffle på familjemiddag är inte relevant information för dina medtrafikanter just nu.
När du sedan lämnar rondellen blinkar du givetvis höger, både pga att du korsar högerfilen och svänger höger.
Man blinkar åt det håll man ska i båda situationerna.

I mindre rondeller med endast en fil gör man aldrig en sidoförflyttning av bilen och att då blinka vänster vore endast missvisande för övrig trafik, en rondell är inte som en vanlig korsning. Du har inget val att flytta bilen åt vänster när du kör in i rondellen om det endast finns en fil.
Senast redigerad av Bitterbisam 2019-02-24 kl. 08:10.
2019-02-24, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitterbisam
Att använda blinkers gör man givetvis bara då man avser att förflytta sitt fordon åt det håll man blinkar.
Enda rimliga situationen att blinka vänster i en rondell vore om du har en flerfilig rondell och avser att byta fil till innerfilen.
Om du ska köra en vanlig rondell utan något filbyte och blinkar vänster så är du en direkt trafikfara. Du gör tecken åt vänster och svänger sedan höger när du lämnar rondellen. Då ger du helt missvisande signaler till dina medtrafikanter.
Tack och lov kan jag inte komma ihåg att jag någonsin sett någon göra på det sättet (här runt Stockholm).

Jag tror att jag förstår var en del förvirring och missförstånd härinne kommer ifrån.
Säg att vi har en stor rondell med flera filer. Ska du då köra in på denna rondell med avsikt att svänga vänster så ska du köra i rondellens innerfil.
Då bör blinka vänster just när du kör in i rondellen för att visa att du tänkt byta till denna fil och därefter slå av blinkersen. Det hjälper bilarna som redan är i rondellen att förstå att du ska göra ett filbyte (dock är det förvisso din uppgift att se till att innerfilen i rondellen är fri innan du kör in så ditt blinkande blir rätt meningslöst såvida du inte gör ett filbyte till vänster senare i rondellen).
Att blinka innan man kört in i rondellen är dock missvisande även i detta fall. Innan du kört in har du ingen avsikt att förflytta bilen vänster.

Det är själva filbytet som föranleder användandet av blinkersen, inte dina eventuella framtidsplaner för var du senare tänkt köra av rondellen även om dessa råkar samanfalla ur din synvinkel. De andra bilarna skiter i dina framtidsplaner och bryr sig bara om huruvuda du tänkt flytta bilen i sidled just nu.
Om du ska svänga vänster efter tre avfarter och sedan besöka Säffle på familjemiddag är inte relevant information för dina medtrafikanter just nu.
När du sedan lämnar rondellen blinkar du givetvis höger, både pga att du korsar högerfilen och svänger höger.

I mindre rondeller med endast en fil gör man aldrig en sidoförflyttning av bilen och att då blinka vänster vore endast missvisande för övrig trafik, en rondell är inte som en vanlig korsning. Du har inget val att flytta bilen åt vänster när du kör in i rondellen om det endast finns en fil.
Låter som en bra beskrivning. Notera även att det går utmärkt att använda valfri fil i en cpl oavsett var du planerar att lämna den, detta förutsatt att inte annat anges vilket är sällsynt.
Senast redigerad av Nordiad 2019-02-24 kl. 08:19.
2019-02-24, 09:50
Medlem
Grandpas avatar
Citat:

Citat:
Ja det förstår jag, kan ju kännas tröstlöst när nu inte har några vettiga argument och hela tiden har fel i sak.

Du kanske skulle börja med att ta kontakt med några körskolor och Trafikverket och fråga lite, så kan de förklara saken ingående för dig. Och du får ju möjlighet att tala om för dem att de är korkade, lär ut skit som inte stämmer, och att du med digra bakgrund som trafikexpert med tillgång till all fakta och statistik som behövs för att avgöra detta och efter noga analys av allt har kommit fram till att de ha fel.

Jag är nöjd med länken som redan finns i tråden:
Att köra i en cirkulationsplats utgiven av trafikstyrelsen
...men dom kan väl inte det här...
Se filmen 10 gånger och försök ta in det!

Om ALLA följer detta så blir det aldrig fel.
Men har vi 2 olika system p.g.a. tyckande så blir det stora problem!
Senast redigerad av Grandpa 2019-02-24 kl. 09:56.
2019-02-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitterbisam

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter som en bra beskrivning. Notera även att det går utmärkt att använda valfri fil i en cpl oavsett var du planerar att lämna den, detta förutsatt att inte annat anges vilket är sällsynt.

Nej, det är inte alls någon vettig beskrivning, därför att han för det första blandar in att folk blinkar vänster och sen lämnar höger. Om någon är så dum att de glömmer/struntar i att blinka HB ut är såklart fel, men det har ju inget med VB att göra då det är två olika signaler och skeden.

Fortfarande så är det makalöst att folk som är så förbannat envisa med att de skulle ha rätt om att VB är fel och/eller inte tillåtet i rondeller, inte orkar ta sig några minuter och kolla upp detta med körskolor och Trafikverket, med tanke på att de orkar ägna timmar åt saken här...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in