Att använda blinkers gör man givetvis bara då man avser att förflytta sitt fordon åt det håll man blinkar.
Konstigare än så är det inte.
Enda rimliga situationen att blinka vänster i en rondell vore om du har en flerfilig rondell och avser att byta fil till innerfilen.
Om du ska köra en vanlig rondell utan något filbyte och blinkar vänster så är du en direkt trafikfara. Du gör tecken åt vänster och svänger sedan höger när du lämnar rondellen. Då ger du helt missvisande signaler till dina medtrafikanter.
Tack och lov kan jag inte komma ihåg att jag någonsin sett någon göra på det sättet (här runt Stockholm).
Transportstyrelsens förklaring av reglerna är helt omöjlig att missförstå:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/
Jag tror att jag förstår var en del förvirring och missförstånd härinne kommer ifrån.
Säg att vi har en stor rondell med flera filer. Ska du då köra in på denna rondell med avsikt att svänga vänster så ska du köra i rondellens innerfil.
Då bör blinka vänster just när du kör in i rondellen för att visa att du tänkt byta till denna fil och därefter slå av blinkersen. Det hjälper bilarna som redan är i rondellen att förstå att du ska göra ett filbyte (dock är det förvisso din uppgift att se till att innerfilen i rondellen är fri innan du kör in så ditt blinkande blir rätt meningslöst såvida du inte gör ett filbyte till vänster senare i rondellen).
Att blinka innan man kört in i rondellen är dock missvisande även i detta fall. Innan du kört in har du ingen avsikt att förflytta bilen vänster.
Det är själva filbytet som föranleder användandet av blinkersen, inte dina eventuella framtidsplaner för var du senare tänkt köra av rondellen även om dessa råkar samanfalla ur din synvinkel. De andra bilarna skiter i dina framtidsplaner och bryr sig bara om huruvuda du tänkt flytta bilen i sidled just nu.
Om du ska svänga vänster efter tre avfarter och sedan besöka Säffle på familjemiddag är inte relevant information för dina medtrafikanter just nu.
När du sedan lämnar rondellen blinkar du givetvis höger, både pga att du korsar högerfilen och svänger höger.
Man blinkar åt det håll man ska i båda situationerna.
I mindre rondeller med endast en fil gör man aldrig en sidoförflyttning av bilen och att då blinka vänster vore endast missvisande för övrig trafik, en rondell är inte som en vanlig korsning. Du har inget val att flytta bilen åt vänster när du kör in i rondellen om det endast finns en fil.