Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-24, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det är inte alls någon vettig beskrivning, därför att han för det första blandar in att folk blinkar vänster och sen lämnar höger. Om någon är så dum att de glömmer/struntar i att blinka HB ut är såklart fel, men det har ju inget med VB att göra då det är två olika signaler och skeden.

Fortfarande så är det makalöst att folk som är så förbannat envisa med att de skulle ha rätt om att VB är fel och/eller inte tillåtet i rondeller, inte orkar ta sig några minuter och kolla upp detta med körskolor och Trafikverket, med tanke på att de orkar ägna timmar åt saken här...
Det ankommer helt på er att påvisa vilka direktiv som givits till skolorna ifråga. Tills så kett får vi utgår från att sådana ej förekommit.
2019-02-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det ankommer helt på er att påvisa vilka direktiv som givits till skolorna ifråga. Tills så kett får vi utgår från att sådana ej förekommit.

Det redan framlagts massor med länkar till bevis och förklaringar till detta i tråden.

Du kan få några indikationer på att körskolorna lär ut VB, och om det verkligen inte var ok för dem att lära ut så torde de väl få rejält på skallen av div myndigheter...?

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Och i ett citat ur länken ovan så kan vi läsa vad en utredare på Trafikverket uppger....

Citat:
Förtydligande angående blinkning till vänster

Finns det inga tydliga regler kring vänsterblinkning i cirkulationsplatser?
– Nej, vänsterblinkning är ett otydligt område. Transportstyrelsen och Polisen är mycket tydliga med att man alltid ska blinka höger vid utfart. Samma tydlighet kring vänsterblinkersanvändning finns tyvärr inte.

”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)
Hur vet jag att en cirkulationsplats är ”liten”?
– Det måste du själv bedöma. Jämför med att du själv måste bedöma lämplig hastighet med hänsyn till väglaget.

Notera nu att han förklarar vikten med att vara extra tydlig, och att en mindre CP mer är att behandla som en korsning även om en CP definieras som en egen väg som går runt.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-02-24 kl. 11:03.
2019-02-24, 12:35
Medlem
sluskjohans avatar
TS är en idiot som stör sig på att folk är väldigt tydliga i rondeller, enligt TS så är det störande pga att det inte finns någon lag som säger att man måste blinka vänster om man ska vänster. TS är ett fån.
2019-02-24, 13:07
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Det redan framlagts massor med länkar till bevis och förklaringar till detta i tråden.
Du kan få några indikationer på att körskolorna lär ut VB, och om det verkligen inte var ok för dem att lära ut så torde de väl få rejält på skallen av div myndigheter...?
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Och i ett citat ur länken ovan så kan vi läsa vad en utredare på Trafikverket uppger....
Notera nu att han förklarar vikten med att vara extra tydlig, och att en mindre CP mer är att behandla som en korsning även om en CP definieras som en egen väg som går runt.
Ni menar alltså att om jag kommer till ett "vägval" som föregås av en CPL-skylt så kan jag behandla det som en korsning? Gäller då högerregeln helt plötsligt? Vem har företräde?
Varför sitter det då en CPL-skylt?
Om jag krockat i rondellen och jag behandlar det som en korsning och den andra från vänster hanterar det som en CPL, vems är felet?

Sen gillar jag inte rubriken med "Äckliga människor" och inlägg som påstår att folk som skriver är idioter.
Det säger mer om dom som uttrycker sig så.
Senast redigerad av Grandpa 2019-02-24 kl. 13:11.
2019-02-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Ni menar alltså att om jag kommer till ett "vägval" som föregås av en CPL-skylt så kan jag behandla det som en korsning? Gäller då högerregeln helt plötsligt? Vem har företräde?
Om jag krockat i rondellen och jag behandlar det som en korsning och den andra från vänster hanterar det som en CPL, vems är felet?

Sen gillar jag inte rubriken med "Äckliga människor" och inlägg som påstår att folk som skriver är idioter.

Nu vet jag inte vilka fantasier du får för dig, världen är liksom inte bara svart eller vit. Så bara för att CP är definierade som en egen rund väg med påfart/avfart endast år höger, betyder inte att en CP ändå i praktiken kan upplevas och bjuda på samma risker etc som en vanlig vägkorsning, i synnerhet små och medelstora CP. Så bara för att man kan anamma samma säkerhetstänk i sådan CP som i korsningar, där tidsmarginaler och avstånd är små och incidenter lätt kan ske p g a otydlighet och missförstånd, så betyder det inte att man samtidigt ändrar till högerregel i CP.

Detta förklaras ju även enkelt och kortfattat i länken och citatet jag gav, och du har givetvis klickat på länken och läst igenom? Eller vänta nu, du har väl som så många andra som tror de har rätt, vägrat att klicka på länken och läst...?
2019-02-24, 14:31
Medlem
Citat:
Jag är nöjd med länken som redan finns i tråden:
Att köra i en cirkulationsplats utgiven av trafikstyrelsen
...men dom kan väl inte det här...
Se filmen 10 gånger och försök ta in det!

Om ALLA följer detta så blir det aldrig fel.
Men har vi 2 olika system p.g.a. tyckande så blir det stora problem!

Sammanfattning av filmen "Att köra i en cirkulationsplats" av Transportstyrelsen: Inte en enda gång nämns möjligheten att använda vänsterblink. Vad mer behöver sägas i frågan?
2019-02-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Sammanfattning av filmen "Att köra i en cirkulationsplats" av Transportstyrelsen: Inte en enda gång nämns möjligheten att använda vänsterblink. Vad mer behöver sägas i frågan?

Tja, det som körskolor lär ut, det som Trafikverket säger, samt att vad lagkrav säger inte är detsamma att man inte får göra mer för att bli ännu tydligare, att lagen ingenstans säger att man inte får använda VB i CP om man t ex ska vidare runt

Att sen så många är för okunniga för att fatta detta, trots att de ska ha körkort, är ju tragiskt i sig.
2019-02-24, 14:42
Medlem
Citat:
Tja, det som körskolor lär ut, det som Trafikverket säger, samt att vad lagkrav säger inte är detsamma att man inte får göra mer för att bli ännu tydligare, att lagen ingenstans säger att man inte får använda VB i CP om man t ex ska vidare runt

Att sen så många är för okunniga för att fatta detta, trots att de ska ha körkort, är ju tragiskt i sig.

När Transportstyrelsen ger ut en informationsfilm om hur man kör i en cirkulationsplats och inte en enda gång visar när vänsterblink skall användas menar du alltså att detta inte betyder något? Du vet bättre. Kanske kan vi stänga tråden och hänvisa till din gudagivna kunskap istället?
2019-02-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
När Transportstyrelsen ger ut en informationsfilm om hur man kör i en cirkulationsplats och inte en enda gång visar när vänsterblink skall användas menar du alltså att detta inte betyder något? Du vet bättre. Kanske kan vi stänga tråden och hänvisa till din gudagivna kunskap istället?

Du ignorerar alltså all annan info (som länkats och citerats i tråden många gånger om) där körskolor och Trafikverket m fl förklarar vad som är krav, och att man faktiskt får göra mer än vad som är krav, så länge detta inte är uttryckligen förbjudet?
2019-02-24, 15:07
Medlem
Citat:
Du ignorerar alltså all annan info (som länkats och citerats i tråden många gånger om) där körskolor och Trafikverket m fl förklarar vad som är krav, och att man faktiskt får göra mer än vad som är krav, så länge detta inte är uttryckligen förbjudet?

Trafikverket är fel myndighet att hänvisa till för din påhittade eller inbillade information. Transportstyrelsen är rättl myndighet och vad de tycker om vänsterblink syns i deras informationsfilm.
2019-02-24, 16:04
Medlem
Det skulle vara intressant om någon som arbetar som bilskollärare redovisar för vad de lär ut och varför. Har vi inga med detta yrke med oss här?
2019-02-24, 17:10
Medlem
Citat:

Ert sista stycke skulle tyvärr platsa på många håll i trådar där deltagarna har dåligt ordförråd och dessutom brist på argument. Vårdat språk är något som inte slagit igenom på Flashback av någon märklig anledning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in