Citat:
Ursprungligen postat av
Grandpa
Ni menar alltså att om jag kommer till ett "vägval" som föregås av en CPL-skylt så kan jag behandla det som en korsning? Gäller då högerregeln helt plötsligt? Vem har företräde?
Varför sitter det då en CPL-skylt?
Om jag krockat i rondellen och jag behandlar det som en korsning och den andra från vänster hanterar det som en CPL, vems är felet?
Sen gillar jag inte rubriken med "Äckliga människor" och inlägg som påstår att folk som skriver är idioter.
Det säger mer om dom som uttrycker sig så.
Nu vet jag inte vilka fantasier du får för dig, världen är liksom inte bara svart eller vit. Så bara för att CP är definierade som en egen rund väg med påfart/avfart endast år höger, betyder inte att en CP ändå i praktiken kan upplevas och bjuda på samma risker etc som en vanlig vägkorsning, i synnerhet små och medelstora CP. Så bara för att man kan anamma samma säkerhetstänk i sådan CP som i korsningar, där tidsmarginaler och avstånd är små och incidenter lätt kan ske p g a otydlighet och missförstånd, så betyder det inte att man samtidigt ändrar till högerregel i CP.
Detta förklaras ju även enkelt och kortfattat i länken och citatet jag gav, och du har givetvis klickat på länken och läst igenom? Eller vänta nu, du har väl som så många andra som tror de har rätt, vägrat att klicka på länken och läst...?