Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-09-02, 21:26
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ehm kör du in i en rondell så går ju den till vänster.. det är ju en cirkel
Har du helt missat det?
Först kör du till höger och du åker motsols. Går inte att säga att man åker vänster, som att säga att klockan går åt höger.
2021-09-02, 21:58
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
I rondeller har ju alla ändå företräde och ingen som ska in ser blinkers på den sidan ändå så varför blinkar ett fåtal helt i onödan?
Då man vet att ingen,någonstans,någonsin har företräde i trafiken (inte ens polis med sirener och blåljus har företräde!),om man har körkort,så rekommenderar jag dig att läsa den biten av teoridelen igen.

Det finns många bra beskrivningar hur man SKA/MÅSTE göra och även beskrivningar hur mer erfarna och omtänksamma förare gör för att tydligt visa sina intentioner.

Enkelt sagt,man MÅSTE blinka vid utfart ur cirkulationsplatsen.
Vid filbyte är blinkers obligatorisk.

Rondell är gräset i mitten och där bör man ju inte köra alls...
2021-09-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ehm kör du in i en rondell så går ju den till vänster.. det är ju en cirkel
Har du helt missat det?

Att vägen svänger åt vänster påverkar inte behovet och/eller kravet på att aktivera körriktningsvisaren. Det primära är att från den cirkulära vägen är samtliga avfarter åt höger, detta motiverar kravet på teckengivning innan avfart sker.
2021-09-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Förstått att du tycker det är svårt att följa regler och gissar att du har ADHD eller nåt, men regler är till för att alla ska göra på samma sätt, men såna som du gör att det blir kaos när man istället går på sitt egna tyckande. Hur tror du trafiken skulle se ut om alla gjorde som du och hittade på egna sätt att agera på i trafiken? Du framstår mest en självgod stofil som tror att du vet så jävla mycket bättre än andra för att du minsann kört lastbil i 50 år och du blir kränkt när andra ifrågasätter dig och ditt "vetande" då det inte är nåt "vetande" utan endast ett egocentriskt tyckande.

Fast nu är det ju så att jag inte bryter några regler, utan följer de regler som finns i Trafikförordningen ang färd i CP. Att du är för korkad för att förstå en så enkel sak är inte mitt fel.

Dessutom så tillåter Trafikverket etc att körskolor lär ut VB i CP, vilket de inte skulle göra om det inte följde reglerna.
2021-09-02, 22:55
Medlem
JoeBonnanos avatar
Jag kommer aldrig sluta blinka vänster i rondellen. Finns inget ni kan göra åt det.
2021-09-02, 23:00
Medlem
Citat:
I rondeller har ju alla ändå företräde och ingen som ska in ser blinkers på den sidan ändå så varför blinkar ett fåtal helt i onödan?

Trollar du eller?
2021-09-02, 23:01
Medlem
3767s avatar
Det var så jag lärde mig att köra I körskolan.
2021-09-02, 23:21
Medlem
imrichbitchs avatar
Hur kan det vara ett problem att vara tydlig i trafiken. Spottstocken borde återinföras för idioter som inte blinkar i rondeller. Gissar att TS är en sån där idiot som inte ens blinkar ut och förstör flödet för alla andra.
Jag kör dagligen i en hårt trafikerad rondell med dubbla filer och sex in/avfarter. Det är jävligt skönt när bilen framför i vänsterfilen signalerar vart den ska.
Senast redigerad av imrichbitch 2021-09-02 kl. 23:30.
2021-09-02, 23:22
Medlem
Det är givet och sånt förstår man när man är yrkesförare. Ska jag vänster blinkar jag vänster, då kan andra se min planering från alla håll om de är uppmärksamma i trafiken och handla därefter. Lättare att förhålla sig till andra om man vet deras planer.

Därför blinkar jag hellre för tidigt än för sent, för ju längre tid jag signalerar min färd, desto tidigare kan folk reagera och vidta åtgärd. Sen blinkar jag också ordentligt, för då minskar jag risken för olyckor där jag är inblandad.

Ni fittor litar jag lika mycket på som en blöt fis, och jag sliter hellre på en lampa för kronor, och en spak för hundringar och tränar upp muskelminnet till den gräns att jag ibland "glömmer" att jag faktiskt blinkar redan, än att få någon i en situation där min bil hamnar på skroten, massa pappersjobb, svordomar och bekymmer, eller t o m tvingar mig till sjukhus och bestående men.

Förstår inte hur de flesta resonerar så jävla snålt, att de hellre sparar på några hundringar som högst än nacken. Men var och en sätter sitt värde i trafiken, synd bara att så många värderar sig lägre än lite plast och glas. Men gör så ni, jag värderar mig långt högre än t o m bilen.
2021-09-02, 23:29
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Det är skylten för huvudled..

Man har inte företräde någonstans!

Andra kan ha väjningsplikt,eller skylfighet att lämna företräde.

Vad innebär det att färdas på en huvudled då, och vad har man för nytta av att upplysas om det?

Du menar att någon har skyldighet att lämna företräde, men ingen har förmånen att få företrädet?
Vad är meningen med att lämna företräde om ingen får företräde? Har alla väjningsplikt alltid?
2021-09-02, 23:30
Avstängd
Citat:
Är du helt dum i huvudet? Det värsta som finns är när man står och väntar på att köra in i en vältrafikerad rondell och folk svänger ut ur rondellen utan att blinka så att man står där helt i onödan. Vill du käka knogmacka så skit i att blinka ut från en rondell.
2021-09-02, 23:35
Medlem
Ja, jag vet att man har företräde när man är i rondellen. Det betyder inte att man beter sig som en egoistisk idiot. Således blinkar jag väl i rondellen för att visa vart jag är på väg. Genom att tydligt blinka exempelvis höger när jag ska ut så signalerar jag klart och tydligt för bilar som vill in att det är fritt fram.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in