Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-01-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Självklar är det viktigt att se vad som sker i cirkulationsplatsen. I annat fall kan man ju lika väl blunda när man kör in... Det kallas att planera sin körning, något som blir allt ovanligare bland dagens bilister.

Jag skrev "i andra änden". Givetvis behöver man hålla koll på den del man avser köra in i.

Hela poängen i den här tråden är att i större rondeller har man ingen aning om varifrån en viss bil kom och då hjälper det inte att de blinkar vänster för det kan betyda vad som helst.
2019-01-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag skrev "i andra änden". Givetvis behöver man hålla koll på den del man avser köra in i.

Hela poängen i den här tråden är att i större rondeller har man ingen aning om varifrån en viss bil kom och då hjälper det inte att de blinkar vänster för det kan betyda vad som helst.
Om du inte har någon aning om varifrån bilarna kommer bör du nog överväga om du alls ska behålla körkortet... Eftersom ALLA bilar kommer från vänster - på grund av att trafiken färdas moturs - så har de flesta otroligt bra koll på varifrån bilarna kommer. Även - vissa bilar, vad du nu menar med det.
2019-01-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om du inte har någon aning om varifrån bilarna kommer bör du nog överväga om du alls ska behålla körkortet... Eftersom ALLA bilar kommer från vänster - på grund av att trafiken färdas moturs - så har de flesta otroligt bra koll på varifrån bilarna kommer. Även - vissa bilar, vad du nu menar med det.

Givetvis kommer de från vänster? Men frågan var ju vilken påfart de kom ifrån. Det är ju bara då man kan säga var de kommer köra av om de blinkar åt vänster.
2019-01-29, 20:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Givetvis kommer de från vänster? Men frågan var ju vilken påfart de kom ifrån. Det är ju bara då man kan säga var de kommer köra av om de blinkar åt vänster.
Om de blinkar vänster och kör av gör de fel, det är ALLTID högerblink som gäller vid utfart, oavsett var de kör in eller hur många varv de kört.
2019-01-29, 20:41
Medlem
Citat:
Du kan inte på något sätt avgöra vilken avfart en bil ska ta bara för att du vet var de körde in. Framförallt inte genom att se om de blinkar vänster. Många blinkar åt alla möjliga håll och kör åt helt andra... har du alls tagit körkort?
Dina resonemang blir bara mer och mer obegripliga.
2019-01-29, 20:44
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Lång tråd, någon kanske har skrivit det.

Kanske byter jag till innerfilen. Om jag ska svänga vänster i rondellen(sett som korsningen).

Jag signalerar än tydligare jag inte kommer svänga av höger om jag signalerar vänster.

OBS! viktigt dock att vänsterblink går av en bra stund innan högeravkörning. Det hade varit missvisande.

Vänsterblink är ok om det görs på rätt sätt.

TS är en gnällkärring. Det är bra med tydlighet.
2019-01-30, 14:14
Ser faktiskt ingen vits med att blinka vänster. om någon redan är i rondellen så väjar jag såklart, jag kör inte in bara för att ngn blinkar vänster. Dom som inte blinkar höger är en annan sak dock.
2019-01-30, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
Ser faktiskt ingen vits med att blinka vänster. om någon redan är i rondellen så väjar jag såklart, jag kör inte in bara för att ngn blinkar vänster. Dom som inte blinkar höger är en annan sak dock.
Vitsen med att blinka vänster har förklarats MÅNGA ggr i tråden som du skriver i!
Du orkar inte läsa iaf NÅGRA sidor i den?
Jag är inte förvånad att du tycker som du tycker med tanke på att du inte ens orkar läsa tidigare i tråden.
Att visa hänsyn OCH att, tex med blinkers, visa sin avsikt för andra trafikanter kan INTE vara av ondo...............

Det och flera andra skäl har angetts tidigare i tråden.
Själva omröstningen visar ju ganska tydligt vad folk (som bryr sig) tycker i frågan.

Någon gång trodde man ju att förnuftet skulle vinna och den här tråden skulle dö ut men icke så.
2019-01-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
Jodå, sådana situationer finns. Till exempel om du ska fortsätta i cirkulationen förbi en utfart där de allra flesta svänger ut. Då visar du för dem som ska in i cirkulationen att du ska fortsätta.

Men det allra viktigaste är att blinka höger när man ska ut.
2019-02-16, 16:12
Medlem
Fanndiss avatar
Att blinka eller inte blinka, verkar vara ett ämne som väcker hetare känslor än en nyförälskelse.
542 sidors diskussion med massor av käftande och personangrepp...
Det värsta jag känner till på ämnet var på en raggarrunda där en person var fyllechaffis och bilens ägare satt i passagerarsätet fram. Det uppstod ett våldsamt gräl om huruvida man skall vänsterblinka eller inte.
I nästa rondell, när föraren åter igen vänsterblinkade, så böjde sig den rejält berusade passageraren/ägaren över rakt över ratten för att slå av blinkersen, varvid föraren tappade kontrollen och körde in i rondellens betongfundament. Därefter utbröt ett våldsamt knytnävsslagsmål.
Så, en kvaddad bil och en massa utslagna tänder pga oenighet om vänsterblinkning.

Själv fick jag lära mig att man blinkar höger direkt om man skall till höger i en fyrvägsrondell.
Skall man rakt fram blinkar man höger när man passerat första utfarten.
Skall man till utfarten som låg åt vänster när man närmade sig rondellen så blinkar man vänster tills man passerat utfarten rakt fram, därefter blinkar man höger.
Är rondellen flerfilig byter man fil när man slagit på höger blinkers.

Dock har jag också lärt mig att det finns ett par dussin olika uppfattningar och tar inget för givet, utan jag kör i rondellen med mycket stor försiktighet och är beredd på att andra trafikanter kan göra vad som helst.
Skulle någon medpassagerare på ett aggressivt sätt börja ifrågasätta min manövrering av blinkersen så är frågan om det inte är bäst att fortast möjligt stanna och sätta av personen vid vägkanten, för att undvika såväl materiella skador som blodvite....hmm...
2019-02-17, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Nej, det är inte samma sak. Någon som använder vänsterblinkers signalerar att a) de vet vad en blinkers är för något (man kan alltså anta de också kommer använda högerblinkers vid rätt tillfälle) b) inte fick sitt körkort i flingpaketet c) inte är en idiot d) vet vad en rondell är och e) ger mig tydliga signaler exakt var de tänker åka.

Använder du inte vänsterblinkers, måste jag anta att du är en standardidiot och jag har ingen aning om vart du ska, om du vet vad en blinkers är för något och när du tänker köra ut.

Att alltid använda blinkers underlättar trafikrytmen något så otroligt. Om alla skulle göra det, skulle olyckorna gå ner mot noll och trafikflödet flyta på enormt mycket bättre. Men så kan vi ju inte ha det, vi ska leka spågummor istället.

Däremot är jag fullständigt med att de som inte ens vet vad en högerblinkers är kan kollektivt köra utför ett stup. Problemet är bara, som sagt, att jag inte vet vilken kategori de som endast blinkar höger tillhör, utan måste anta att de tillhör kategori idiot, tills de blinkar höger (ofta alldeles för sent, s.k. Göteborgsblinkers).

VB används vid sidoförflyttingar/filbyten och inte för att vägen svänger som i en cpl. Tänk lite innan va och analysera vilka olika moment du har i en cpl. finns inte en enda gång du svänger ur filen till vänster.

finns endast avfarter i en cpl. och gissa! men de går till hööööger, så då blinkar man höööööger.....

inkommande bilar har väjningsplikt så de kan man ignorera eftersom du har företräde därinne. Sköt ditt och gör rätt så blir det rätt.
Senast redigerad av deman 2019-02-17 kl. 08:11.
2019-02-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
VB används vid sidoförflyttingar/filbyten och inte för att vägen svänger som i en cpl. Tänk lite innan va och analysera vilka olika moment du har i en cpl. finns inte en enda gång du svänger ur filen till vänster.

finns endast avfarter i en cpl. och gissa! men de går till hööööger, så då blinkar man höööööger.....

inkommande bilar har väjningsplikt så de kan man ignorera eftersom du har företräde därinne. Sköt ditt och gör rätt så blir det rätt.

Har du tagit körkort....?
Sa de på körskolan att man aldrig skall eller får använda VB vid rondellkörning annat än vid faktiska filbyten i denna?

Fakta är att körskolorna generellt sett fortfarande lär ut VB vid rondellkörning, just för att man med en bra användning av VB där tydligare visar för andra sina intentioner och vidare färd.

Det är inte krav på VB vid rondellkörning, men det är heller inte förbjudet. Blinkers kan och uppmanas att användas vid en rad olika situationer i trafiken, för att andra lättare ska se vad som är på gång, utan att det därför måste handla om filbyten eller avfarter. T ex kan två bilar som kör på en stor tom asfaltsplan med fördel använda blinkers för att visa varandra hur de tänkt köra om om de kan tänkas komma i konflikt med varandras färdvägar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in