Citat:
Ursprungligen postat av
orvaren
Och vid infart i en tvåfilig CPL,så blir det (iaf i "min värld") väl ett filbyte?=obligatorisk blinkers.
Om vi nu ska
rida på lagen...
(Jag vet att du är inne på "samma spår",så No offense..)
Vid användande av högerblink,
enligt LAGEN,tillsammans med ett korrekt användande av vänsterblink,så KAN det ju fan inte missuppfattas,eller?
Dock (suck) så är det runt 80% som skiter totalt i att ens blinka höger...

Ska du lägga dig i det inre körfältet i en cirkulation så är jag helt med på att det är ett körfältsbyte när du kör in i cirkulationen, då finns det ju dessutom stöd i lagen att blinka vänster. Däremot, så finns det inget som säger att du ska fortsätta blinka vänster när du gjort körfältsbytet.
Nej, tycker också det inte kan missuppfattas om höger- och vänsterblinkers skulle användas. Personligen så upplever jag att det blir så mycket tydligare och av att bedöma på de som har väjningsplikt mot mig i cirkulationen så är det sällan som någon chansar på att köra vidare om jag blinkar vänster. Tycker det är helt underbart att polisen ibland står och bötfäller de som inte blinkar höger, borde göras fler gånger - då kanske folk vaknar till
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Om tokfan som kommer åkandes hade för avsikt att åka "rakt fram" i rondellen, hur ska denne blinka hade du tänkt?
Du ska få med vänsterblink nu eftersom du inte ser högerblinket. För det var ju hela poängen tydligen.

Tror
fotokillen syftar på att vänsterblinkers betyder att du ska fortsätta i cirkulationen, dvs. förbi första avfarten till höger och precis där slå över till högerblinkers. Att blinka vänster under så kort tid tror jag inte gör någon större skillnad då du kan få till högerblinkers ganska snabbt. Sedan kan det missuppfattas som att du ska fortsätta ännu längre i cirkulationen än rakt fram.
Själv vet jag inte riktigt om det är så bra att blinka vänster rakt fram, så det undviker jag för tillfället