Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-01-30, 20:07
Bannlyst
jag blinkar inte överhuvudtaget, däremot brukar jag svänga vänster och åka åt fel håll om det inte är några bilar i närheten

blir närmare då ju..
2014-01-30, 20:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nu ska vi reda upp här:

Det förvirrande med vänsterblink i rondell är följande:
En del bilister (särkilt äldre) kör efter de GAMLA reglerna i rondell, antagligen för att de levt under en sten och inte uppdaterat sig om regeländringar i trafiken. Där var det högerblink vid höger, inget blink rakt fram, och vänsterblink vid vänster, som gäller.

En del bilister, kör efter de NYA reglerna i rondell. Där är det högerblink när du ska ut, som gäller, inget annat.

Säg nu att vi har 4 avfarter medsols i en rondell, 1, 2, 3, 4.

Så här:
----2----
1-------3
----4----

Jag står vid 1. Du står vid 4 och vänsterblinkar.
Om du kör enligt de GAMLA reglerna och ska svänga ut vid 1, så kan JAG köra ut från väjningsplikten.
Om du kör enligt de NYA reglerna med ett tillagt förvirrande vänsterblink, bara för att du ska köra en U-sväng (köra ut vid 4 igen), och jag tolkar det som att du kör enligt de GAMLA reglerna, så kommer det säga "SMASH" i rondellen av krossat glas och bilplåt.

Samma kan ske om du står vid säg 1, jag står vid 3, och du kör enligt de gamla reglerna (vänsterblink = ut vid 2). Jag tror dock att du kör enligt de NYA reglerna, och att du blinkar vänster för att visa bilisterna att du skall passera 4 och köra ut vid 3, varav du sedan slutar blinka, och jag tror jag kan jag köra ut. SMASH BOM PANG.

-----

Det mest trafiksäkraste är med andra ord att ignorera att bilar blinkar vänster och behandla dem som att de inte blinkar alls (dvs att de alltid ska fortsätta i rondellen), och bara acceptera högerblink (som BÅDE enligt de nya och gamla reglerna, tolkas på exakt samma sätt, dvs att jag kan köra, oavsett var du kommer ifrån).

Det gör dock att folk tutar på mig för att de tycker att jag väntar för länge vid väjningsplikten. En person gjorde också en jävla vansinnesomkörning över refuger och allt. Sådana personer som gör sådana omkörningar borde inte ha körkort.

Så låt bli att vänsterblinka. Det förvirrar bara!
Någon bilist kommer tolka det som att du kör enligt de gamla reglerna när du kör enligt nya, eller någon kommer tolka det som att du kör enligt nya reglerna när du kör enligt de gamla.
Och då kommer det bli en olycka!
Vänsterblink ÄR förvirrande med tanke på att vi har haft 2 olika regelverk där vänsterblink betyder 2 helt olika saker. Vänsterblink hjälper inte ett dugg!

Ska du fortsätta i rondellen - låt bli att blinka!
Ska du svänga av - Blinka höger! (Även om du ska rakt fram!)

Det är något som alla bilister förstår, då högerblink betyder samma både enligt de GAMLA och NYA reglerna! Och de på trafikverket är inte dumma, de gjorde de NYA reglerna just såhär, för att NYA reglerna skall vara bakåtkompatibla med de som tolkar trafiken enligt de GAMLA reglerna!
Hinner du inte köra in i cirkulationen innan bilen till höger om dig har kört trekvarts varv så förstår jag att du får problem i trafiken.
2014-01-30, 21:03
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Så här:
----2----
1-------3
----4----

Samma kan ske om du står vid säg 1, jag står vid 3, och du kör enligt de gamla reglerna (vänsterblink = ut vid 2). Jag tror dock att du kör enligt de NYA reglerna, och att du blinkar vänster för att visa bilisterna att du skall passera 4 och köra ut vid 3, varav du sedan slutar blinka, och jag tror jag kan jag köra ut. SMASH BOM PANG.
Finns inga nya regler som säger att vänsterblinkers är något du ska använda eller basera dina beslut utöver. Oavsett så måste du vara vänta på högerblinkers, om fordonet inte skulle fortsätta i cirkulationen. Slutar fordonet blinka, som du beskriver, så är det du som gör fel genom att köra in i cirkulationen.

Citat:
Det mest trafiksäkraste är med andra ord att ignorera att bilar blinkar vänster och behandla dem som att de inte blinkar alls (dvs att de alltid ska fortsätta i rondellen), och bara acceptera högerblink (som BÅDE enligt de nya och gamla reglerna, tolkas på exakt samma sätt, dvs att jag kan köra, oavsett var du kommer ifrån).
Vänta nu ... Vänsterblinkers betyder precis samma sak som att inte blinka, dvs. fortsätta i cirkulationen! Att inte blinka alls vore ju också missvisande, du beskrev själv att det betyder att fordonet ska rakt genom cirkulationen: "Där var det högerblink vid höger, inget blink rakt fram, och vänsterblink vid vänster, som gäller"
Citat:
Det gör dock att folk tutar på mig för att de tycker att jag väntar för länge vid väjningsplikten. En person gjorde också en jävla vansinnesomkörning över refuger och allt. Sådana personer som gör sådana omkörningar borde inte ha körkort.
Sant, folk som beter sig så borde inte ha körkort. Du måste tagit en jäkla tid för att de ska bli så aggressiva?
Citat:
Och de på trafikverket är inte dumma, de gjorde de NYA reglerna just såhär, för att NYA reglerna skall vara bakåtkompatibla med de som tolkar trafiken enligt de GAMLA reglerna!
Alla trafikskolor är skyldiga att följa vad trafikverket säger, hur kommer det sig att de rekommenderar användning av vänsterblinkers? För att det blir så mycket tydligare vem som ska fortsätta i cirkulationen
2014-01-30, 21:04
Medlem
fotokillens avatar
Korkade äro de som väntar på ett högerblink (som inte går att se från givna vinklar), men ignorerar en vänsterblink (som ALLA kan se). För att svara TS: äckliga äro de som inte tydligt visar vad de ämnar göra i en trafikplats!
Senast redigerad av fotokillen 2014-01-30 kl. 21:10.
2014-01-30, 21:13
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Korkade äro de som väntar på ett högerblink (som inte går att se från givna vinklar), men ignorerar en vänsterblink (som ALLA kan se).
Tyvärr är det ju bara högerblinkers som säkert visar färdriktning och har stöd i lagen. Förstår inte riktigt varför någon skulle ignorera vänsterblinkers. Något som är ännu mer tragiskt är ju de som kör ut ur en cirkulation med vänsterblinkers, nästan så man undrar vilken sten den personen bor under
2014-01-30, 21:22
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Tyvärr är det ju bara högerblinkers som säkert visar färdriktning och har stöd i lagen. Förstår inte riktigt varför någon skulle ignorera vänsterblinkers. Något som är ännu mer tragiskt är ju de som kör ut ur en cirkulation med vänsterblinkers, nästan så man undrar vilken sten den personen bor under

Tack! Det var det jag väntade på. Nej, ingen kan ignorera en vänsterblinkers. Den är övertydlig! Det är hela poängen. Men man missar ju högerblinken från de som befinner sig i rondellen på grund av vinkeln. Vilket naturligtvis gör att man inte kan köra in i rondellen innan tokfan som inte blinkar vänster lämnar densamma. Detta är ju hela poängen! Lagen är naturligtvis tokig!

Vänsterblink har också stöd i lagen!
Senast redigerad av fotokillen 2014-01-30 kl. 21:26.
2014-01-30, 21:34
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Tack! Det var det jag väntade på. Nej, ingen kan ignorera en vänsterblinkers. Den är övertydlig! Det är hela poängen. Men man missar ju högerblinken från de som befinner sig i rondellen på grund av vinkeln. Vilket naturligtvis gör att man inte kan köra in i rondellen innan tokfan som inte blinkar vänster lämnar densamma. Detta är ju hela poängen! Lagen är naturligtvis tokig!
Härligt att det finns fler likasinnade i ämnet
Citat:
Kan du referera till detta? Vad jag läst i trafikförordningen och på trafikverkets förklaring till cirkulationer så finns det inget krav på vänsterblinkers för att visa din färdriktning i cirkulationer. Självklart måste du använda vänsterblinkers vid körfältsbyte i cirkulationer, men det är inte riktigt samma sak.
2014-01-31, 01:31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Härligt att det finns fler likasinnade i ämnet

Kan du referera till detta? Vad jag läst i trafikförordningen och på trafikverkets förklaring till cirkulationer så finns det inget krav på vänsterblinkers för att visa din färdriktning i cirkulationer. Självklart måste du använda vänsterblinkers vid körfältsbyte i cirkulationer, men det är inte riktigt samma sak.

Och vid infart i en tvåfilig CPL,så blir det (iaf i "min värld") väl ett filbyte?=obligatorisk blinkers.

Om vi nu ska rida på lagen...

(Jag vet att du är inne på "samma spår",så No offense..)

Vid användande av högerblink,enligt LAGEN,tillsammans med ett korrekt användande av vänsterblink,så KAN det ju fan inte missuppfattas,eller?

Dock (suck) så är det runt 80% som skiter totalt i att ens blinka höger...
2014-01-31, 08:10
Medlem
Roedoress avatar
Citat:

Om tokfan som kommer åkandes hade för avsikt att åka "rakt fram" i rondellen, hur ska denne blinka hade du tänkt?
Du ska få med vänsterblink nu eftersom du inte ser högerblinket. För det var ju hela poängen tydligen.
2014-01-31, 08:13
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Och vid infart i en tvåfilig CPL,så blir det (iaf i "min värld") väl ett filbyte?=obligatorisk blinkers.

Om vi nu ska rida på lagen...

(Jag vet att du är inne på "samma spår",så No offense..)

Vid användande av högerblink,enligt LAGEN,tillsammans med ett korrekt användande av vänsterblink,så KAN det ju fan inte missuppfattas,eller?

Dock (suck) så är det runt 80% som skiter totalt i att ens blinka höger...
Ska du lägga dig i det inre körfältet i en cirkulation så är jag helt med på att det är ett körfältsbyte när du kör in i cirkulationen, då finns det ju dessutom stöd i lagen att blinka vänster. Däremot, så finns det inget som säger att du ska fortsätta blinka vänster när du gjort körfältsbytet.

Nej, tycker också det inte kan missuppfattas om höger- och vänsterblinkers skulle användas. Personligen så upplever jag att det blir så mycket tydligare och av att bedöma på de som har väjningsplikt mot mig i cirkulationen så är det sällan som någon chansar på att köra vidare om jag blinkar vänster. Tycker det är helt underbart att polisen ibland står och bötfäller de som inte blinkar höger, borde göras fler gånger - då kanske folk vaknar till

Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Om tokfan som kommer åkandes hade för avsikt att åka "rakt fram" i rondellen, hur ska denne blinka hade du tänkt?
Du ska få med vänsterblink nu eftersom du inte ser högerblinket. För det var ju hela poängen tydligen.
Tror fotokillen syftar på att vänsterblinkers betyder att du ska fortsätta i cirkulationen, dvs. förbi första avfarten till höger och precis där slå över till högerblinkers. Att blinka vänster under så kort tid tror jag inte gör någon större skillnad då du kan få till högerblinkers ganska snabbt. Sedan kan det missuppfattas som att du ska fortsätta ännu längre i cirkulationen än rakt fram.

Själv vet jag inte riktigt om det är så bra att blinka vänster rakt fram, så det undviker jag för tillfället
Senast redigerad av FarbrorKrut 2014-01-31 kl. 08:18.
2014-01-31, 09:19
Medlem
Haubits77Bs avatar
De har iaf tidigare lärt ut på trafikskolorna att vänsterblink gäller i cirkulationsplats samt rondell tills dess att utfart skall ske, då skall högerblink avges.

Så, jag förstår inte TS problem.
2014-01-31, 16:36
Medlem
Roedoress avatar
Citat:

Tror fotokillen syftar på att vänsterblinkers betyder att du ska fortsätta i cirkulationen, dvs. förbi första avfarten till höger och precis där slå över till högerblinkers. Att blinka vänster under så kort tid tror jag inte gör någon större skillnad då du kan få till högerblinkers ganska snabbt. Sedan kan det missuppfattas som att du ska fortsätta ännu längre i cirkulationen än rakt fram.

Själv vet jag inte riktigt om det är så bra att blinka vänster rakt fram, så det undviker jag för tillfället

jo, men nu var det inte det han irriterade sig på. Han irriterade sig på "tokfan" som inte blinkade vänster och lämnade där han stod vilket gjorde att han inte kunde åka in.

Han blandade ihop två kör-scenarier. Känner du igen problemet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in