Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5447 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-01-01, 12:23
  #5197
Medlem
Så här kör jag i en CirkulationsPlats..

2 filig CP
Rakt fram ,höger =ytterfil med blink höger vid lämning av CP
Längre än 2 avfarter =innerfil med vänsterblink ,avfart innan utkörning högerblink och filbyte sen utfart (om inte skyltningen säger annorlunda)
ALDRIG vänsterblink i en 2 filig CP i ytterfilen( OM inte ett filbyte skall göras inne i CP )
1 filig CP
Rakt fram ,höger =ytterfil med blink höger vid lämning av CP
Längre än 2 avfarter = vänsterblink ,avfart innan utkörning högerblink sen utfart
Citera
2014-01-01, 19:05
  #5198
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Jag har aldrig sagt att det är relevant att ligga i höger körfält och signalera vänster om du inte ska byta körfält. Det är bara att läsa mina inlägg, mycket av det du påstår är inget jag står för så du bör nog läsa dem lite extra noga. Om du inte har förstått det ännu så har jag hela tiden hållt mig till att svara på ditt första inlägg vilket är ...



Som sagt, bara för att jag hävdar att det uppstår missförstånd så betyder INTE det att JAG INTE vet hur man ska signalera. Om någon framför mig signalerar fel så kommer jag och den personen tolka signaleringen på olika sätt och därav uppstår ett missförstånd. Oavsätt hur duktig och korrekt du är i trafiken så KOMMER du MISSFÖRSTÅ den som signalerar fel framför. Om personen framför blinkar vänster så tolkar du som ligger bakom att han ska byta körfält, men han tror han gör rätt som visar vilket håll han ska köra i rondellen - du missförståd hans signalering. Ett fint exempel, bevisar min poäng om att alla kan (och kommer) missförstå varandra ... Eller tycker du fortfarande det inte uppstår några missförstånd om du är en "perfekt" förare, trotts att alla andra inte är det?

Visst, det uppstår inga missförstånd om alla gör på rätt sätt men vi lever inte i en perfekt värld, alla har helt olika kunskapsnivåer ... Vilket gör att missförstånd uppstår även för de som avgudar körskoleboken (dvs. de som är "perfekta" i trafiken). På grund av detta är det dessutom irrelevant att utgå från att alla kan reglerna, det är inte många som kan ...

Är för lat för att upprepa mig ... Bara att läsa:

Kan mycket väl hända men allt detta du påstår är irrelevant till mitt första inlägg du citerade, vilket jag bara blir mer och mer förvirrad över varför du ens citerade mig alls från första början.

Gör folk som man ska så uppstår inga missförstånd, kort och gott. Hej.
Citera
2014-01-01, 21:40
  #5199
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Folk som påstår sig att det uppstår missförstånd har aldrig riktigt fattat hur man ska signalera, när man ska signalera, hur man ska placera sig innan en rondell, och under en rondell. Och så har dom försökt fatta det genom att kolla på andra som ej utför det på korrekt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Kan mycket väl hända men allt detta du påstår är irrelevant till mitt första inlägg du citerade, vilket jag bara blir mer och mer förvirrad över varför du ens citerade mig alls från första början.

Gör folk som man ska så uppstår inga missförstånd, kort och gott. Hej.
Jag påstår att det uppstår missförstånd i trafiken. Eftersom du påstår att jag då inte förstår hur man signalerar korrekt så argumenterar jag för min åsikt. Detta gör det mycket relevant för mig att citera ditt inlägg och är inte så förvirrande för den som läst svenska på grundskolan, om man bara tar sig tid och läser.

Jag är ledsen att behöva göra dig besviken men ... Människan följer inte alltid regler, mycket sker av misstag. Världen är inte perfekt men visst är det enkelt att dra sig tillbaka och leva i en sagovärld där alla lever i harmoni. cope, jag önskar dig en trevlig fortsättning
Citera
2014-01-02, 07:37
  #5200
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Jag påstår att det uppstår missförstånd i trafiken. Eftersom du påstår att jag då inte förstår hur man signalerar korrekt så argumenterar jag för min åsikt. Detta gör det mycket relevant för mig att citera ditt inlägg och är inte så förvirrande för den som läst svenska på grundskolan, om man bara tar sig tid och läser.

Jag är ledsen att behöva göra dig besviken men ... Människan följer inte alltid regler, mycket sker av misstag. Världen är inte perfekt men visst är det enkelt att dra sig tillbaka och leva i en sagovärld där alla lever i harmoni. cope, jag önskar dig en trevlig fortsättning

Jag påstår att det inte uppstår missförstånd med att använda vänster blinkers i rondell på korrekt sätt, du säger då att det uppstår missförstånd och nämner ett exempel där det inte används på ett korrekt sätt.
Eftersom du då fortsätter så är det väl självklart att jag börjar anta att du inte förstår hur man ska göra

My bad
Citera
2014-01-02, 12:11
  #5201
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Jag påstår att det inte uppstår missförstånd med att använda vänster blinkers i rondell på korrekt sätt, du säger då att det uppstår missförstånd och nämner ett exempel där det inte används på ett korrekt sätt.
Eftersom du då fortsätter så är det väl självklart att jag börjar anta att du inte förstår hur man ska göra

My bad
Eftersom du skrev "Folk som påstår sig att det uppstår missförstånd" i ditt första inlägg så reagerar jag på det. Även om jag kan signalera så är det väldigt många som inte kan, vilket gör att jag missförstår dem som gör fel. Därav påstår jag att det uppstår missförstånd, men som du säger, om alla skulle göra rätt så kommer inte missförstånd uppstå. Tyvärr så kommer det aldrig vara så att alla gör rätt, alltid någon som glömmer eller inte kan reglerna. Försvarar bara min åsikt om att man kan singalera rätt och att det uppstår missförstånd om andra gör fel
Citera
2014-01-04, 11:30
  #5202
Medlem
Roedoress avatar
Till alla er som hänvisar till hur körskolor lär ut nu och säger hur man bör/ska köra, är irrelevant för oss som tog körkort före regeländringen.

Vi går inte till en körskola för att ta reda på nya regler. Vi klickar oss in till Trafikverket för att ta reda på hur man SKA göra. Inte hur man BÖR göra för att nån tycker att det kanske är säkrare mm.

För isf tycker jag att kvinnor inte BÖR köra när vinterdäckslagen råder.
Citera
2014-01-04, 18:57
  #5203
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Till alla er som hänvisar till hur körskolor lär ut nu och säger hur man bör/ska köra, är irrelevant för oss som tog körkort före regeländringen.
Det är relevant att hänvisa till hur trafikskolor lär ut idag och vad de rekomenderar. Tycker du inte själv det är bra att de som tog körkort innan regeländringen får ta del av den information som lärs ut idag utan att behöva gå i någon trafikskola? Jag som tagit reda på den informationen förmedlar den så du slipper gå i trafikskola igen, bra va?

Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Vi går inte till en körskola för att ta reda på nya regler. Vi klickar oss in till Trafikverket för att ta reda på hur man SKA göra. Inte hur man BÖR göra för att nån tycker att det kanske är säkrare mm.
Du får gärna gå in på trafikverket och läsa hur du ska göra, jag har kollat där också och kan bekräfta att i stort sätt allt är precis vad trafikskolan ska lära ut. Däremot lär trafikskolan ut flera bra tips vilket jag själv tycker är bra att få ta del av.

Om du inte visste det så ska trafikskolor lära ut vad trafikverket säger, vad som står i trafikförordningen, osv. Har du en annan uppfattning så kanske du skulle valt en annan trafikskola som faktiskt vet vad de snackar om

Trafikskolan ska inte lära ut vad "nån tycker", om det strider mot gällande föreskrifter. Lite bra läsning: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-1998-493/

Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
För isf tycker jag att kvinnor inte BÖR köra när vinterdäckslagen råder.
På tal om relevans ... Hur relevant är det där påståendet i sammanhanget? Får inte riktigt ihop det ...
Citera
2014-01-04, 19:52
  #5204
Medlem
fnusks avatar
Klart som korvspad man blinkar vänster i en rondell!

Även om jag 'bara' ska åka rakt fram så blinkar jag först vänster för att visa för de som kommer från mitt höger (och vill in i rondellen) nej, du kan inte köra in än för jag ska inte ut i första avfarten, sen blinkar jag höger innan jag svänger ut för att visa de bilister som ska in i rondellen från mitt vänster att Hej du, jag visar att jag åker ut här så du kan köra in i rondellen

Personligen tycker jag det borde införas dödsstraff på att inte blinka i rondellen. Att blinka vänster i en rondell gör bara nytta!
Citera
2014-01-04, 20:21
  #5205
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnusk
Klart som korvspad man blinkar vänster i en rondell!

Även om jag 'bara' ska åka rakt fram så blinkar jag först vänster för att visa för de som kommer från mitt höger (och vill in i rondellen) nej, du kan inte köra in än för jag ska inte ut i första avfarten, sen blinkar jag höger innan jag svänger ut för att visa de bilister som ska in i rondellen från mitt vänster att Hej du, jag visar att jag åker ut här så du kan köra in i rondellen
Blinkar du vänster när du ska rakt fram i både stora och mindre cirkulationer? Har faktiskt valt att inte blinka vänster när jag ska rakt fram, men nu funderar jag på varför jag valt att göra så ...
Men om du blinkar vänster när du ska rakt fram (2a avfarten), tror du inte de som kör ut från 2a avfarten avvaktar från att köra ut om de ser att du först blinkar vänster? Bör ju endast vara ett problem i mindre cirkulationer i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av fnusk
Personligen tycker jag det borde införas dödsstraff på att inte blinka i rondellen. Att blinka vänster i en rondell gör bara nytta!
Instämmer fullt ut! Tycker en regel för vänsterblinkers borde införas om föraren ska fortsätta i cirkulationen
Citera
2014-01-05, 06:06
  #5206
Medlem
hur kan moderator acceptera trådens ämne?

fult ord (äckliga) till individer som gör rätt. wtf...

det borde vara, äckliga människor som INTE blinkar vänster...
Citera
2014-01-05, 10:04
  #5207
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Till alla er som hänvisar till hur körskolor lär ut nu och säger hur man bör/ska köra, är irrelevant för oss som tog körkort före regeländringen.

Vi går inte till en körskola för att ta reda på nya regler. Vi klickar oss in till Trafikverket för att ta reda på hur man SKA göra. Inte hur man BÖR göra för att nån tycker att det kanske är säkrare mm.

För isf tycker jag att kvinnor inte BÖR köra när vinterdäckslagen råder.

Men vad bra, då vet du nu att det inte finns något krav på att blinka vänster i cirkulationsplatser och att man måste bereda plats åt tung trafik samt alltid blinka höger innan man lämnar cirkulationsplatsen och att övrig teckengivning inne i den avser endast körfältsbyte? Tänk om alla kunde göra så istället för att totalt stagnera i sitt drogade Svenssonliv. Vilken skillnad det hade gjort!
Citera
2014-01-05, 11:07
  #5208
Medlem
Genom att blinka vänster underlättar man planeringen för andra som ska köra in i rondellen.

Skitsamma vad lagen säger, alla som kan köra bil vet att det är lättare att köra in i en rondell om du snabbt kan avgöra andra bilisters intentioner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback