Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2016-04-19, 17:40
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om bilen inte blinkar före infart i rondell så kan man givetvis gissa på olika kommande scenario, men man vet inte mer förrän senare när bilen verkligen är i rondellen och tecken ges för HB eller för VB eller oblinkat. Vi kanske ska börja gissa och agera på andra ställen i trafiken med, med risk för att man gissar fel och kanske gör sämre val i olika avseenden?

Det finns massor i trafiken som inte är lagstadgat men som vi kan får och bör göra, och som kan hjälpa till att göra det säkrare och smidigare i trafiken. VB i rondeller är bara ett exempel på sådant.

Och igen, sitt inte och påstå att jag inte har nytta av det jag beskriver, för det har jag haft hela tiden under de snart 40 år jag haft körkort. Om du inte förstår nyttan, eller inte själv har nytta av detta får stå för dig.

Har inte skrivit att du inte har nytta.
Skrev att du inte har mer nytta av VB än inget blink eftersom man ska agera på samma sätt.

Dom som har nytta av VB har inte lärt sig vad en oblinkad bil betyder i en c-plats.

Varför är VB då inte lagstadgat om det nu är så viktigt?

Varför blinkar man inte vänster på en landsväg när man närmar sig en utfart på höger sida. Man ska väl visa att man ska köra vidare rakt fram och inte svänga av.
2016-04-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Har inte skrivit att du inte har nytta.
Skrev att du inte har mer nytta av VB än inget blink eftersom man ska agera på samma sätt.

Dom som har nytta av VB har inte lärt sig vad en oblinkad bil betyder i en c-plats.

Varför är VB då inte lagstadgat om det nu är så viktigt?

Varför blinkar man inte vänster på en landsväg när man närmar sig en utfart på höger sida. Man ska väl visa att man ska köra vidare rakt fram och inte svänga av.

Jag har mer nytta av en VB än inte VB, det avgör jag, inte du...

Du är otroligt korkad om du tror att jag inte vet vad som gäller ang tecken eller inte med körriktningsvisare i en rondell eller annorstädes i trafiken.

Jag har inte påstått att VB i rondell är livsviktigt, bara att det kan gör nytta och öka tydlighet säkerhet och smidighet. Och även redan sagt att det finns många andra saker som vi får göra intrycken som är bra att göra, men ändå inte är lagstadgade...

Det finns exempel på vägar där det kan vara lämpligt att ge tecken åt vänster fast man ska fortsätta på vägen och inte köra av i en korsning eller till en anslutande väg. Det kan vara så att vägen är lite lurigt dragen och det kan uppstå missförstånd annars. Och då är det också tillåtet att vara extra tydligt med t ex blinkers.
2016-04-19, 18:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Man visar sin avsikt genom att blinka åt det håll man ska. Avsikten med att blinka är att visa både bakomvarande och framförvarande trafikanter om sina planer.

Man blinkar med andra ord höger om man skall svänga höger. Man blinkar vänster om man skall svänga vänster.

Skillnaden mellan en "vanlig" korsning (huvudled och anslutande vägar) och en rondell är att höger- resp. vänstersväng i rondellen inte fungerar exakt likadant som i en vanlig korsning.

Skall man vänster i rondellen (dvs man följer rondellen i 3/4 varv) så svänger man inte rent trafikjuridiskt eftersom man egentligen bara följer vägbanans riktning.

Där har du anledningen till att man har svårt att rent juridiskt lagstifta om vänstersväng i rondeller eftersom svängen "egentligen" inte är någon sväng (man byter inte körbana som man gör i en vanlig korsning).

Myndigheterna är väl medvetna om den här problematiken men vill inte riktigt ta tag i den eftersom det rent juridiskt finns tveksamheter.

Däremot är det, enligt min uppfattning, helt självklart att blinka vänster när man kör in i rondellen om man avser att följa rondellriktningen i 3/4 varv. Blinkar man vänster så visar man omgivande trafik vilka ens avsikter är...och det är ALLTID juridiskt korrekt.
Senast redigerad av Moltas666 2016-04-19 kl. 19:16.
2016-04-20, 12:35
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Man visar sin avsikt genom att blinka åt det håll man ska. Avsikten med att blinka är att visa både bakomvarande och framförvarande trafikanter om sina planer.

Man blinkar med andra ord höger om man skall svänga höger. Man blinkar vänster om man skall svänga vänster.

Skillnaden mellan en "vanlig" korsning (huvudled och anslutande vägar) och en rondell är att höger- resp. vänstersväng i rondellen inte fungerar exakt likadant som i en vanlig korsning.

Skall man vänster i rondellen (dvs man följer rondellen i 3/4 varv) så svänger man inte rent trafikjuridiskt eftersom man egentligen bara följer vägbanans riktning.

Där har du anledningen till att man har svårt att rent juridiskt lagstifta om vänstersväng i rondeller eftersom svängen "egentligen" inte är någon sväng (man byter inte körbana som man gör i en vanlig korsning).

Myndigheterna är väl medvetna om den här problematiken men vill inte riktigt ta tag i den eftersom det rent juridiskt finns tveksamheter.

Däremot är det, enligt min uppfattning, helt självklart att blinka vänster när man kör in i rondellen om man avser att följa rondellriktningen i 3/4 varv. Blinkar man vänster så visar man omgivande trafik vilka ens avsikter är...och det är ALLTID juridiskt korrekt.

Självklart. För att det finns förare som inte fattar vad en oblinkad bil betyder och kör rätt ut i c-platsen.

Jag vet vad det betyder och väntar in högerblinket. Jag kan inte planera annorlunda tills det sker. Sr jag inget så får jag snällt stå kvar. Vilket jag även får göra om jag ser ett vänsterblink.
2016-04-20, 12:37
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har mer nytta av en VB än inte VB, det avgör jag, inte du...

Du är otroligt korkad om du tror att jag inte vet vad som gäller ang tecken eller inte med körriktningsvisare i en rondell eller annorstädes i trafiken.

Jag har inte påstått att VB i rondell är livsviktigt, bara att det kan gör nytta och öka tydlighet säkerhet och smidighet. Och även redan sagt att det finns många andra saker som vi får göra intrycken som är bra att göra, men ändå inte är lagstadgade...

Det finns exempel på vägar där det kan vara lämpligt att ge tecken åt vänster fast man ska fortsätta på vägen och inte köra av i en korsning eller till en anslutande väg. Det kan vara så att vägen är lite lurigt dragen och det kan uppstå missförstånd annars. Och då är det också tillåtet att vara extra tydligt med t ex blinkers.

Och det för att du tolkar en oblinkad bil annorlunda.
2016-04-20, 12:40
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Och enligt dom regler som finns i en c-plats så finns det bara två håll. Rakt fram eller höger.
Enligt reglerna.

Men iom att du trycker in i folk att man ska blinka vänster om man ska vidare runt, vad tror du då dessa tror att en oblinkad bil ska göra?
Precis. Så här tänker dom: "Han blinkar inte vänster och då ska han ju inte vidare runt. Jag kör ut...".
2016-04-20, 12:45
Medlem
Citat:
Och det för att du tolkar en oblinkad bil annorlunda.

Jag tolkar en bils signaler med blinkers utifrån de aktuella situationer och förutsättningar som råder, och inte blint på samma sätt oavsett var när och hur men det kanske du gör?

En bil som ger en signal med blinkers ger ett tydligare visuellt intryck, än en som inte ger signal med blinkers, vilket i många situationer kan bidra till ökad tydlighet, säkerhet, smidighet, då det kan minska riskerna för missuppfattningar etc. VB vid rondellkörning är ett bra exempel på detta och därför så uppmanas trafikskolorna att lära ut VB i rondell.
2016-04-20, 13:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Självklart.

Men om du läser min text så sammanfattar den rätt bra vad diskussionen handlar om och svårigheten i att ändra lagstiftningen rent juridiskt....eller hur?

Rondellkörning är ju inte speciellt svårt såvida man inte börjar med oannonserade filbyten inne i rondellen. Det är oftast då det smäller beroende på att bilarna ofta ligger tätt och man hinner inte panikbromsa.

För övrigt är det påfallande ofta förekommande (åtminstone där jag kör bil) att bilister tar sig igenom rondeller utan att varken blinka i någon riktning alls eller annonsera filbyten...

Att försöka analysera vad en "utebliven" blink beror på och hur den tolkas leder ingenstans eftersom det är individuellt och personligt. Däremot kan man alltid framhålla vikten av att blinka vid riktningsförändringar/filbyten eftersom dels dom flesta förstår vad det innebär och dels så är tolkningen av det solklar rent juridiskt i trafikförordningen.

Att inte "blinka" och vad det eventuellt innebär går aldrig att analysera rent juridiskt. Det är därför trafiklagstiftningen inte är uppbyggd kring frågor som...

- Varför stannade du inte, det var ju stopp-plikt?

...eller...

-Varför blinkade du inte höger när du skulle svänga?

...utan lagstiftningen är uppbyggd enligt principen...

- Det råder stopp-plikt och då skall du stanna. Punkt och slut.

- Vid högersväng så skall man blinka höger. Punkt och slut.
2016-07-19, 15:42
Medlem
Är det "typiskt svenskt" att blinka vänster i rondeller?

På samma sätt som svenskar oftast säger mil när man pratar om avstånd, även fast det står km på alla skyltar

Jag var i tyskland på semester nu och blinkade vänster i endel rondeller och då tutade folk på mig.
2016-07-19, 16:31
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedSantaClaus
Är det "typiskt svenskt" att blinka vänster i rondeller?

På samma sätt som svenskar oftast säger mil när man pratar om avstånd, även fast det står km på alla skyltar

Jag var i tyskland på semester nu och blinkade vänster i endel rondeller och då tutade folk på mig.
Jag åkte mc till norge, tysland, holland, england, irland och ingenstans klagade de på att jag blinkade vänster. Jag gör väl bara det 50% av gångerna men många rondeller blev det men inga arga blickar.
Min fråga, blinkade du bara vänster hela tiden eller bytte du och blinkade till höger på slutet? Gjorde du inte det så kan jag förstå om förvirring uppkom.
2016-07-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Jag åkte mc till norge, tysland, holland, england, irland och ingenstans klagade de på att jag blinkade vänster. Jag gör väl bara det 50% av gångerna men många rondeller blev det men inga arga blickar.
Min fråga, blinkade du bara vänster hela tiden eller bytte du och blinkade till höger på slutet? Gjorde du inte det så kan jag förstå om förvirring uppkom.

Jag blinkade höger efteråt.

Men han tutade argt och pekade typ som att "det är fritt i rondellen"

Iallafall efter att ha läst i denna tråden så vågar jag inte göra annat än att blinka vänster i rondeller i sverige iallafall. Endel tror att det är lag på att blinka vänster
2016-07-19, 17:39
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedSantaClaus
Jag blinkade höger efteråt.

Men han tutade argt och pekade typ som att "det är fritt i rondellen"

Iallafall efter att ha läst i denna tråden så vågar jag inte göra annat än att blinka vänster i rondeller i sverige iallafall. Endel tror att det är lag på att blinka vänster
Så länge man är tydlig med sina avsikter så spelar det väl ingen roll. Blinka vänster är ju i många fall överflödigt eftersom du ändå kommer dit, men det underlättar ju för de som ska in i rondellen. Höger blinkning ut är dock regel 1-A. Verkligen hatar personer som kör ut i en rondell med vänster blinkers på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in