Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2016-04-18, 08:17
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo, jag har förklarat ett antal gånger att VB kan vara till hjälp vid rondellkörning, t ex så man lättare kan se vad andra ska göra och därmed lättare kunna anpassa sig till detta vilket kan innebära att man slipper bromsa in i onödan, kan slinka igenom rondellen lättare etc etc. .

Nej, en VB kan inte göra det lättare för dig att se vad andra ska göra. Du kan bara se att denne ska vidare runt. Vilket gör att du inte kan slinka igenom eller slippa bromsa. Det är ju när en bil ska vidrare runt du behöver bromsa eller ge fan i att slinka igenom.

Citat:
Och som i mitt senaste exempel så är bilen före rondellen men på väg in mot den, och i det läget betyder ingen blinkers egentligen ingenting. Den kanske slår på HB strax, kanske inte, kanske ska rakt på, kanske ska vidare runt..... Men om den ska vidare runt och där och då slår på VB så får jag ju mycket tidigt en indikation på detta och kan lättare anpassa min egen färd. Tråkigt om du är för korkad för att förstå det och då kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer.

Eh ja? Men du kan inte anpassa på så mycket mer sätt än att du vet att denne ska vidare runt och måste bromsa in.
Som jag sa, testa göra samma anpassning när en oblinkad bil kommer. För det är så man ska agera.
Sen om man vill chansa och tro att bilen inte ska vidare runt så är det ju upp till en själv. Förmodligen lyckas man i 90% av fallen. Det är ju därför bilar kastar sig ut när en oblinkad bil kommer då dessa inte tror att man ska vidare runt.

Och det är EXAKT därför jag blinkar vänster och har inget emot att andra gör det.
2016-04-18, 08:20
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stupad
En vänsterblink kan från olika tillfällen och under olika förutsättningar eller omständigheter i allra högsta grad få mig att slippa att stanna och/eller eventuellt att behöva bromsa in. Det här vet jag med absolut största och tusentals gånger självupplevda bestämdhet. Vill du vara så högst artig att upphöra med att tala om vad en VB gör för mig och någon annan än för dig själv, tack!

Ge mig ett exempel på där en VB får dig att slippa stanna eller bromsa in?
Det finns ju bara ett exempel att dra, så jag kan göra det åt dig.

Du närmar dig en c-plats. Tvärs över åker en bil in och han blinkar vänster och ska således passera där du strax är. Du behöver bromsa in eller stanna.

Om du inte bromsar in eller stannar så behöver du åka vidare in i c-platsen. PANG!!!
Där kom ju bilen med VB åkandes...
2016-04-18, 08:24
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Hatar idioter som inte vänsterblinkar, ibland blir man tvungen att tvärnita när man kommer in i rondellen pga dessa dårar. det är superenkelt ska du svänga vänster i rondellen så blinka vänster, om du ska åka höger eller rakt fram så blinka höger. .

Om du får tvärnita för en som inte vänsterblinkar, så vet du om att det är du som tänkt fel va?

Citat:
enda undantaget är mindre s.k farthinder rondeller om du ska rakt fram kan man skita i att blinka,

Okej. Du kan inte reglerna. Då förstår jag mer ditt inlägg nu.

Citat:
däremot i dessa är det extra noga att blinka vänster om du ska vänster, stor risk för krock annars eftersom ingen väntar sig att du ska svänga vänster annars.

Jag håller med att man ska högerblinka ut ur rondellen för tydligheten, men egentligen behövs inte det eftersom det är omöjligt att orsaka en krock pga att man inte högerblinkar? jap, rent logiskt är det så att högerblinkningen inte behövs eftersom det är inne i rondellen det kan bli problem, vad kan gå fel när man kör ut ur rondellen ni som retar er på detta beteende?

Eftersom det finns sådana som du så är vänsterblinket i dagsläget nödvändigt. Du har precis bevisat varför jag med flera är tvungna att vänsterblinka. Du finns i trafiken.
2016-04-18, 09:54
Medlem
stupads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Ge mig ett exempel på där en VB får dig att slippa stanna eller bromsa in?
Ja visst kan jag göra det (fast egentligen så har det ingen som helst betydelse för du kommer ändå bara att fortsätta att tjafsa och munhuggas i tron om att du vet allt, är störst bäst och vackrast och hela cirkusen).

Men, eftersom att du frågar så..

Jag närmar mig en rondell som ensam bil en ganska sen sommardag i början på augusti. Från andra hållet kommer två stycken fordon körandes. I den ena bilen, den främre av de två sitter Roedores som förare. I den bakre sitter en anonym förare. Roedores ska svänga vänster i rondellen och bilen bakom honom skall fortsätta rakt fram. Jag själv och min sida skall också köra rakt fram. En bit innan jag når punkten där jag faktiskt kör in i rondellen så ser jag hur Roedores blinkar åt vänster. Strax bakom Roedores ser jag den andra bilen som exakt just nu precis har passerat den första avfarten börjar att blinka höger. Precis i det här läget så förstår jag samt "ser" hela händelseförloppet. Jag bromsar in lite försiktigt och planerar samt anpassar min fart så att jag slipper att stanna utan istället enkelt och smidigt kan använda mig av "min tur" i hela processen, dvs att jag kör efter Roedores. De två bilarnas respektive blinkningar men även min egen körförmåga och planering gjorde så att jag slapp ett start och stopp.

Naturligtvis hade jag också kunnat istället för att anpassa min körning valt att trampa plattan i mattan så att jag hade kommit in före Roedores i rondellen (fast detta hade bara varit ett bevis på att jag är en korkad förare, så det alternativet struntar vi i).

Varför är då det här alternativet "bättre"?

Försök att göra samma planering samt "läsa av" situationen om vi leker med tanken att varken Roedores eller den anonyma bilen hade blinkat överhuvudtaget, då hade jag varit tvungen att stanna eftersom då hade jag inte haft en aning om vart någonstans någon av de två herrarna var på väg. Jag hade alltså blivit undanhållen information som jag - om jag istället för hade fått den - hade kunnat använda i min planering.

Men om Roedores inte hade blinkat alls då.. så hade ju det betytt.. nja, vadå? Att han antingen skulle rakt fram eller svänga vänster. Jag hade väntat och väntat och väntat.. och till slut så blinkar han (nu vet jag) och kan från och med nu planera min körning (fast nu är det redan försent eftersom nu står jag ju redan still i alla fall). Om Roedores istället hade varit en "bra" och schysst förare som förstår vikten av ett samspel så hade han naturligtvis valt att blinka långt mycket tidigare istället för att vänta med det in till sista sekund (eller inte alls).

I trafiken så blinkar man alltså åt någon annan, inte för sig egen skull därför att man inte vet åt vilket håll man själv skall åka. Finns det någon annan förare i närheten som behöver min blinkersinformation så är du en bra bilförare om du blinkar (läs visar hänsyn). Är du helt ensam på hela vägen eller i villakvarteret så skit i blinka, ingen bryr sig i alla fall. Men, hur många gånger ser man inte folk som blinkar även fast det inte finns någon i närheten. Slutsats, det finns många förare därute som inte har en aning om varför de egentligen blinkar eller till vem och varför.

Nu min käre Roedores har jag gett dig ett exempel (som du bad mig om)
Behöver du ytterligare ett exempel eller är vi klara med dumheterna nu?
Senast redigerad av stupad 2016-04-18 kl. 10:00.
2016-04-18, 10:52
Medlem
Citat:
Nej, en VB kan inte göra det lättare för dig att se vad andra ska göra. Du kan bara se att denne ska vidare runt. Vilket gör att du inte kan slinka igenom eller slippa bromsa. Det är ju när en bil ska vidrare runt du behöver bromsa eller ge fan i att slinka igenom.

Eh ja? Men du kan inte anpassa på så mycket mer sätt än att du vet att denne ska vidare runt och måste bromsa in.
Som jag sa, testa göra samma anpassning när en oblinkad bil kommer. För det är så man ska agera.
Sen om man vill chansa och tro att bilen inte ska vidare runt så är det ju upp till en själv. Förmodligen lyckas man i 90% av fallen. Det är ju därför bilar kastar sig ut när en oblinkad bil kommer då dessa inte tror att man ska vidare runt.

Och det är EXAKT därför jag blinkar vänster och har inget emot att andra gör det.

Jag säger det igen. Är du för korkad för att förstå och använda den info som VB kan ge som vi andra kan, så är det ditt problem. Var inte sur och avundsjuk på oss, när problemet ligger hos dig...

Jag gör dagligen det jag beskrivit för dig, alltså uppskattar och kan använda andras VB för att kunna planera och göra min egen färd i rondellen smidigare och säkrare. Många andra kan och gör det också dagligen, men inte du för du begriper inte en så enkel sak.
2016-04-18, 11:15
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Om du får tvärnita för en som inte vänsterblinkar, så vet du om att det är du som tänkt fel va?

Okej. Du kan inte reglerna. Då förstår jag mer ditt inlägg nu.

Eftersom det finns sådana som du så är vänsterblinket i dagsläget nödvändigt. Du har precis bevisat varför jag med flera är tvungna att vänsterblinka. Du finns i trafiken.
Jag rekommenderar som sagt att man blinkar både höger och vänster precis som trafikskolan. Klarar man inte av att bedöma situationen tycker jag att man alltid ska blinka, vi som är skickliga bilförare får ju ofta ta ett större ansvar i trafiken eftersom vi klarar av att bedöma när det är läge att slappna av lite och inte.
2016-04-18, 12:52
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ja visst kan jag göra det (fast egentligen så har det ingen som helst betydelse för du kommer ändå bara att fortsätta att tjafsa och munhuggas i tron om att du vet allt, är störst bäst och vackrast och hela cirkusen).

Men, eftersom att du frågar så..

Jag närmar mig en rondell som ensam bil en ganska sen sommardag i början på augusti. Från andra hållet kommer två stycken fordon körandes. I den ena bilen, den främre av de två sitter Roedores som förare. I den bakre sitter en anonym förare. Roedores ska svänga vänster i rondellen och bilen bakom honom skall fortsätta rakt fram. Jag själv och min sida skall också köra rakt fram. En bit innan jag når punkten där jag faktiskt kör in i rondellen så ser jag hur Roedores blinkar åt vänster. Strax bakom Roedores ser jag den andra bilen som exakt just nu precis har passerat den första avfarten börjar att blinka höger. Precis i det här läget så förstår jag samt "ser" hela händelseförloppet. Jag bromsar in lite försiktigt och planerar samt anpassar min fart så att jag slipper att stanna utan istället enkelt och smidigt kan använda mig av "min tur" i hela processen, dvs att jag kör efter Roedores. De två bilarnas respektive blinkningar men även min egen körförmåga och planering gjorde så att jag slapp ett start och stopp.

Naturligtvis hade jag också kunnat istället för att anpassa min körning valt att trampa plattan i mattan så att jag hade kommit in före Roedores i rondellen (fast detta hade bara varit ett bevis på att jag är en korkad förare, så det alternativet struntar vi i).

Varför är då det här alternativet "bättre"?

Försök att göra samma planering samt "läsa av" situationen om vi leker med tanken att varken Roedores eller den anonyma bilen hade blinkat överhuvudtaget, då hade jag varit tvungen att stanna eftersom då hade jag inte haft en aning om vart någonstans någon av de två herrarna var på väg. Jag hade alltså blivit undanhållen information som jag - om jag istället för hade fått den - hade kunnat använda i min planering.

Men om Roedores inte hade blinkat alls då.. så hade ju det betytt.. nja, vadå? Att han antingen skulle rakt fram eller svänga vänster. Jag hade väntat och väntat och väntat.. och till slut så blinkar han (nu vet jag) och kan från och med nu planera min körning (fast nu är det redan försent eftersom nu står jag ju redan still i alla fall). Om Roedores istället hade varit en "bra" och schysst förare som förstår vikten av ett samspel så hade han naturligtvis valt att blinka långt mycket tidigare istället för att vänta med det in till sista sekund (eller inte alls).

I trafiken så blinkar man alltså åt någon annan, inte för sig egen skull därför att man inte vet åt vilket håll man själv skall åka. Finns det någon annan förare i närheten som behöver min blinkersinformation så är du en bra bilförare om du blinkar (läs visar hänsyn). Är du helt ensam på hela vägen eller i villakvarteret så skit i blinka, ingen bryr sig i alla fall. Men, hur många gånger ser man inte folk som blinkar även fast det inte finns någon i närheten. Slutsats, det finns många förare därute som inte har en aning om varför de egentligen blinkar eller till vem och varför.

Nu min käre Roedores har jag gett dig ett exempel (som du bad mig om)
Behöver du ytterligare ett exempel eller är vi klara med dumheterna nu?

Men slapp du bromsa in när Roedores blinkade vänster?
Nej. Och det är ju det jag har försökt säga hela tiden.

Och det andra exemplet. Varför ger du ett exempel på där även bil nr 2 inte blinkar?
Varför hade du inte kunnat ge ett exempel där bil 1 inte blinkar och bil 2 blinkar höger. Då kan du planera på samma sätt som om bil 1 blinkar vänster, eftersom det betyder samma sak.

Tex:

Jag närmar mig en rondell som ensam bil en ganska sen sommardag i början på augusti. Från andra hållet kommer två stycken fordon körandes. I den ena bilen, den främre av de två sitter Roedores som förare. I den bakre sitter en anonym förare. Roedores ska svänga vänster i rondellen och bilen bakom honom skall fortsätta rakt fram. Jag själv och min sida skall också köra rakt fram. En bit innan jag når punkten där jag faktiskt kör in i rondellen så ser jag hur Roedores inte blinkar alls.

Strax bakom Roedores ser jag den andra bilen som exakt just nu precis har passerat den första avfarten börjar att blinka höger. Precis i det här läget så förstår jag samt "ser" hela händelseförloppet. Jag bromsar in lite försiktigt och planerar samt anpassar min fart så att jag slipper att stanna utan istället enkelt och smidigt kan använda mig av "min tur" i hela processen, dvs att jag kör efter Roedores. I och med att bilen bakom Roedores hade börjat högerblinkat så var det tal om millisekunder innan denne började sin sväng ut från c-platsen. Det innebär att Roedores med sina tre sekunder före bil nr 2 (3-sekundersregelns avstånd) redan med sin position och långt gångna placering i c-platsen utöver sin oblinkning visat att denne ämnar fortsätta och min egen körförmåga och planering, gjorde så att jag slapp ett start och stopp.

Tadaaaa!!!

Och på din fråga vad det hade betytt om jag inte blinkade alls och du svarade att jag antingen skulle rakt fram eller vänster är felaktig. Det betyder att man ska vidare runt. Inte antingen eller.
2016-04-18, 12:56
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Jag säger det igen. Är du för korkad för att förstå och använda den info som VB kan ge som vi andra kan, så är det ditt problem. Var inte sur och avundsjuk på oss, när problemet ligger hos dig...

Jag gör dagligen det jag beskrivit för dig, alltså uppskattar och kan använda andras VB för att kunna planera och göra min egen färd i rondellen smidigare och säkrare. Många andra kan och gör det också dagligen, men inte du för du begriper inte en så enkel sak.

Du kan inte ha någon annan info än att bilen ska vidare runt om denne blinkar vänster.
Det finns liksom ingen annan info att tolka från det. Den ska vidare runt och man planerar utefter det. Och det innebär en inbromsning eller stopp av bilen man kör.

Det är du som är sur på fel personer. Du ska vara sur på dom som inte blinkar höger när dom lämnar. För det är dom som fuckar upp din planering.
2016-04-18, 14:15
Medlem
stupads avatar
Citat:
Men slapp du bromsa in när Roedores blinkade vänster?
Nej, inte att "bromsa in" men däremot slapp jag förmodligen ett start och stopp eftersom jag nu hade tillräcklig information för att kunna anpassa mig till rådande situation.

Citat:
Text..
Om bil nr 2 blinkar höger så vet jag vart han skall någonstans. Om bil nr 1 inte blinkar så vet jag inte vart han skall någonstans, han kanske (möjligtvis, eventuellt, gissningsvis) ska runt eller så skall han höger ut (50/50 chans), men han har ännu inte börjat att blinka eller helt sonika struntar i att blinka - vilket i sin logiska självklarhet leder till att även jag inte heller vet vart han skall någonstans, innan brytpunktens faktum informerar mig just om saken, men jag kan naturligtvis gissa åt vilket håll han skall. Jag tvingas alltså att anpassa mig till situationen "jag har ingen aning" vilket är en motsats till situationen "jag har faktiskt en aning". Tänk så enkelt någonting kan vara!

Får jag fråga dig Roedores, vad (kan du detaljredovisa, tack) är det som du försöker att övertyga mig eller någon annan om?
2016-04-18, 15:38
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Nej, inte att "bromsa in" men däremot slapp jag förmodligen ett start och stopp eftersom jag nu hade tillräcklig information för att kunna anpassa mig till rådande situation.

Om bil nr 2 blinkar höger så vet jag vart han skall någonstans. Om bil nr 1 inte blinkar så vet jag inte vart han skall någonstans, han kanske (möjligtvis, eventuellt, gissningsvis) ska runt eller så skall han höger ut (50/50 chans), men han har ännu inte börjat att blinka eller helt sonika struntar i att blinka - vilket i sin logiska självklarhet leder till att även jag inte heller vet vart han skall någonstans, innan brytpunktens faktum informerar mig just om saken, men jag kan naturligtvis gissa åt vilket håll han skall. Jag tvingas alltså att anpassa mig till situationen "jag har ingen aning" vilket är en motsats till situationen "jag har faktiskt en aning". Tänk så enkelt någonting kan vara!

Får jag fråga dig Roedores, vad (kan du detaljredovisa, tack) är det som du försöker att övertyga mig eller någon annan om?

Men om du inte har någon aning så utgå ifrån att han ska vidare runt och anpassa farten efter det.
För så fungerar dagens c-plats regler.

Du behöver inte anpassa dig till situationen "jag har ingen aning". Anpassa dig till att han ska vidare runt.
Om denne sen skiter i att blinka höger när han lämnar så är han en jävla idiot.

Men vi kan ta dit exempel med att ingen blinkar och sen avslutar vi med er yrkeschaffisförklaring som alltid dyker upp som slutfinish.

"Roedores åker in först och blinkar inte. Efter kommer Anonym och blinkar inte heller. Diesel-Stupad kommer in med sin 60 ton tunga fiskbil och ser detta. Han tänker att dessa ska nog vidare runt då dom inte blinkar.
Han släpper på gasen och saktar in. Precis då ser han bägge lämna c-platsen rakt fram, dvs precis framför gristrynet, och det utan att blinka höger.
Diesel-Stupad blir fly förbannad och skriker "Blinka vänster för i helvete så att jag vet var ni ska och kan planera min vidare färd in i c-platsen. Nu fick jag ju för fan bromsa in mina 60 ton fisk helt i onödan."

Det Diesel-Stupad inte fatta var att man inte ska blinka vänster när man ska rakt fram. Dvs han kan inte skrika åt dom att blinka vänster när dom inte ens skulle vidare runt.
Det Diesel-Stupad skulle ha skrikit är följande "Blinka höger för i helvete så att jag vet när ni tänkte åka av och jag kan planera min vidare färd in i c-platsen. Nu fick jag ju för fan bromsa in mina 60 ton fisk helt i onödan."

Diesel-Stupad blir skogstokig och säger: "Men dom kan ju för fan inte blinka höger innan dom åker in för att visa att dom ska åka rakt fram."

Nej, men dom kan inte heller blinka vänster om dom ska rakt fram. Det finns liksom ingen blinkers som visar rakt fram.
Du kan på inget sätt med dagens regler visa att du ska rakt fram. Du kan dock visa att du ska direkt ut till höger eller ska vidare runt. Och det har jag inte sagt något emot. Det jag försöker trycka in innanför pannbenet är att ett VB inte kommer få dig att kunna planera din infart jämfört med en oblinkad bil, då dom i dagsläget ska tolkas likadant. Så tycker tydligen Transportstyrelsen då det är dom som skapat den regeln.

Den dagen vi får in att vänsterblink måste användas vid vidare färd runt så kommer vi kunna veta var en bil ska ta vägen även om den inte blinkar.
Kommer dock bara fungera vid c-platser med 4 in/utfarter.
2016-04-18, 17:25
Medlem
Citat:
Du kan inte ha någon annan info än att bilen ska vidare runt om denne blinkar vänster.
Det finns liksom ingen annan info att tolka från det. Den ska vidare runt och man planerar utefter det. Och det innebär en inbromsning eller stopp av bilen man kör.

Det är du som är sur på fel personer. Du ska vara sur på dom som inte blinkar höger när dom lämnar. För det är dom som fuckar upp din planering.

En bil som är på väg in i en rodell och ska rakt på kan inte HB redan före rondellen.

Därför så är en bil som inte blinkar alls ut detta läge tämligen anonym, i synnerhet i små rondeller som tidigare bara var en korsning men nu blivit rondell med en "blomkruka" i mitten, typ.

En bil som inte blinkar alls då är alltså tämligen anonym och i det läget kan man inte veta nästan något alls om var den sen tänker åka.

Men om den faktiskt ska vidare runt, och slår på VB redan före infart i rondellen så ger det mig och andra en mycket tydligare och tidigare indikation på vad som kommer att ske här näst, vilket då gör att vi andra i rondellen lättare kan anpassa vår egen färd efter detta.

Detta är basic kunskap och erfarenhet, synd att det finns sådana som dig som inte begriper så enkla signaler i trafiken. Men det upphör inte att existera hur mycket du ön förnekar det.
2016-04-18, 17:44
Medlem
stupads avatar
Roedores, du babblar så mycket att du missar saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av MIG SJÄLV!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in