Citat:
Ursprungligen postat av
stupad
Nej, inte att "bromsa in" men däremot slapp jag förmodligen ett start och stopp eftersom jag nu hade tillräcklig information för att kunna anpassa mig till rådande situation.
Om bil nr 2 blinkar höger så
vet jag vart han skall någonstans. Om bil nr 1
inte blinkar så
vet jag inte vart han skall någonstans, han
kanske (möjligtvis, eventuellt, gissningsvis) ska runt eller så skall han höger ut (50/50 chans), men han har ännu inte börjat att blinka eller helt sonika struntar i att blinka - vilket i sin logiska självklarhet leder till att även jag inte heller vet vart han skall någonstans, innan brytpunktens faktum informerar mig just om saken, men jag kan naturligtvis gissa åt vilket håll han skall. Jag tvingas alltså att anpassa mig till situationen "
jag har ingen aning" vilket är en motsats till situationen "
jag har faktiskt en aning". Tänk så enkelt någonting kan vara!
Får jag fråga dig Roedores,
vad (kan du detaljredovisa, tack) är det som du försöker att övertyga mig eller någon annan om?

Men om du inte har någon aning så utgå ifrån att han ska vidare runt och anpassa farten efter det.
För så fungerar dagens c-plats regler.
Du behöver inte anpassa dig till situationen "jag har ingen aning". Anpassa dig till att han ska vidare runt.
Om denne sen skiter i att blinka höger när han lämnar så är han en jävla idiot.
Men vi kan ta dit exempel med att ingen blinkar och sen avslutar vi med er yrkeschaffisförklaring som alltid dyker upp som slutfinish.
"Roedores åker in först och blinkar inte. Efter kommer Anonym och blinkar inte heller. Diesel-Stupad kommer in med sin 60 ton tunga fiskbil och ser detta. Han tänker att dessa ska nog vidare runt då dom inte blinkar.
Han släpper på gasen och saktar in. Precis då ser han bägge lämna c-platsen rakt fram, dvs precis framför gristrynet, och det utan att blinka höger.
Diesel-Stupad blir fly förbannad och skriker "Blinka vänster för i helvete så att jag vet var ni ska och kan planera min vidare färd in i c-platsen. Nu fick jag ju för fan bromsa in mina 60 ton fisk helt i onödan."
Det Diesel-Stupad inte fatta var att man inte ska blinka vänster när man ska rakt fram. Dvs han kan inte skrika åt dom att blinka vänster när dom inte ens skulle vidare runt.
Det Diesel-Stupad skulle ha skrikit är följande "Blinka höger för i helvete så att jag vet när ni tänkte åka av och jag kan planera min vidare färd in i c-platsen. Nu fick jag ju för fan bromsa in mina 60 ton fisk helt i onödan."
Diesel-Stupad blir skogstokig och säger: "Men dom kan ju för fan inte blinka höger innan dom åker in för att visa att dom ska åka rakt fram."
Nej, men dom kan inte heller blinka vänster om dom ska rakt fram. Det finns liksom ingen blinkers som visar rakt fram.
Du kan på inget sätt med dagens regler visa att du ska rakt fram. Du kan dock visa att du ska direkt ut till höger eller ska vidare runt. Och det har jag inte sagt något emot. Det jag försöker trycka in innanför pannbenet är att ett VB inte kommer få dig att kunna planera din infart jämfört med en oblinkad bil, då dom i dagsläget ska tolkas likadant. Så tycker tydligen Transportstyrelsen då det är dom som skapat den regeln.
Den dagen vi får in att vänsterblink måste användas vid vidare färd runt så kommer vi kunna veta var en bil ska ta vägen även om den inte blinkar.
Kommer dock bara fungera vid c-platser med 4 in/utfarter.