Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-12-26, 23:57
Bannlyst
tja

det e alltid bra o blinka, blink blink
2008-12-27, 00:02
Medlem
Haha skojar ni eller? 107 sidor i en jävla tråd som handlar om ifall man ska blinka vänster i rondel. Va fan är det ni sitter och diskuterar?
2008-12-27, 00:05
Bannlyst
varför just rondellen

lag säger att du måste blinka oavsett om det e en rondell eller berg eller havet
2008-12-27, 09:36
Medlem
Da Bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Haha skojar ni eller? 107 sidor i en jävla tråd som handlar om ifall man ska blinka vänster i rondel. Va fan är det ni sitter och diskuterar?

Det kan man fråga sig
2008-12-27, 10:43
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Vid filbyte ska du alltid visa med blinkers vart du ska. Det kvittar om vägen är i form av ett I, 8 eller O. Och när man är klar med filbytet så stänger man av sin blinkers om man inte planerar att använda någon avfart/svänga av på anslutande väg.
Ja,och kommer en bil från motsatt håll på väg att åka vänster i rondellen utan att blinka vänster,ja då får den stanna,för mitt "lilla" ekipage på 18m är inte ur vägen för den när den ska svänga ur rondellen,för där är jag,som trodde att den skulle rakt fram(för den blinkade inte..)!
2008-12-27, 10:44
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Tack. Det är ju precis så jag menar.

Blinka vänster i rondeller är för nollor som inte har en aning om vart de kör någonstans.
Ja och för dem som VILL stanna för tunga/långa fordon,som uppfattar det som att du vill åka rakt fram!
2008-12-27, 10:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Varför måste du ledsagas av alla andra för att kunna köra i en rondell?? Det är skitenkelt, du behöver inte kolla på hur andra blinkar, det enda du behöver göra är att avgöra åt vilket håll de är på väg samt när och hur du kan passa in din bil, hur svårt skall det vara? Jag har kört över 1000 mil de senaste 3 månaderna, inte fan blinkar jag om jag inte absolut måste visa för någon som inte klarar av att avgöra ändå vart jag är på väg?
Jaa,har du försökt "passa in" ett 24meters ekipage NÅGONSTANS?
2008-12-27, 11:57
Medlem
Jag tror jag skrivit detta tidigare i tråden, men tar det en gång till....

Det är fan i mig beklämmande att se att så otroligt många har så in i helvete dåliga trafikkunskaper, både rent lagligt sett och hur man ska/bör uppföra sig i trafiken.

Först ska jag säga att jag, om det missats, är helt för att man ska använda vänsterblink (VB) vid rondellkörning. Men exakt hur man ska eller kan använda VB kan skilja lite beroende på hur rondellen m.m. ser ut.

Jag kör några svar/kommentare på saker som folk i tråden påstått saker om.

Någon påstod att man inte skulle/behövde blinka när man stod t ex i en fil för enbart vänstersväng, för då kunde man ju bara svänga vänster. Detta är fel, man ska använda blinkers även i dessa tilfällen, därför att andra trafikanter lättare ska se vart man tänker ta vägen. De kan kanske inte från sitt håll lätt se vart just din fil tar vägen och vart du kan eller ska ta vägen.

Lagen kräver idag bara att man använder HB när man ska ut från rondellen, men det finns även andra lagar som säger att man ska använda blinkers vid varje manöver eller sidoförflyttelse av betydelse för att visa vart man ska och de gäller även i rondeller. Vid rondellkörning så kan det många gånger uppstå sitationer där det då kan behövas även VB och det handlar inte bara om filbyte, utan för att göra sin körning tydligare och underlätta för andra trafikanter att förstå vad man ämnar göra innan man gör det. Hur svårt kan detta vara att förstå?

Jag har även pratat med körskolärare om denna sak och det verkar vara så att generellt sett alla körskolärare är helt emot den nya lagen som bara kräver HB ut från rondellen. Och det pågår tydligen en lobbyverksamhet för att få denna lag ändrat tillbaka till det gamla igen där VB uttryckligen ska användas.

Det som jag tycker är mest jobbigt med denna sak är att så många i tråden inte ens klarar av att inse hur olika rondeller kan vara och att just därför VB många gånger kan vara väldigt bra och kan underlätta för alla i rondellen. Att vissa komer med idiotargument som att "man kan inte svänga vänster i en rondell" eller "blinkar du vänster för att köra rakt fram på motorvägen med.." säger mig bara att dessa personer inte har mycket koll på verkligheten och nog mest bara fånar sig.

Jag misstänker att medelåldern är ganska låg bland de som är så infernaliskt emot VB i rondell, och det kan ju förklara en del, för unga människor verkar ha ett oerhört dåligt minne eller så vill de bara visa att de skiiiter i vad tråkiga vuxna försöker lära dem. För är det nåt som är tydligt i trafiken varje dag, så är det att just unga människor som kanske tog KK för bara månader sen verkar ha glömt allt vad blinkers heter och bara kör som de vill genom trafiken och bryr sig sällan om att blinka som de ska när de ska. Det har redan glömt eller skiter i vad körskolan försökte lära dem....

Dr Tinnitus
2008-12-27, 13:46
Medlem
Mr.Patrics avatar
När Du kör i en rondell, så kör Du rakt fram på en enkelriktad väg. Till vänster kan Du inte svänga - utan det enda sättet att (på ett lyckat och lagligt vis...) ta sig ur rondellen är för Dig att svänga höger ut på någon utav utfarterna.

När Du kör på en väg, ta vilken landsväg som helst - inte fan blinkar Du vänster för att vägen svänger åt vänster? Det är väll lika självklart som att du inte blinkar höger när vägen svänger höger - oavsett om Du tror Du underlättar för bakomliggande fordon när Du signalerar åt vilket håll vägen svänger!

Bilder på länken illustrerar hur en rondell ser ut enligt Vägverket, EU och Svenska staten:
(bilen i bilden skall fortsätta i, ej svänga ut ifrån, rondellen)

http://uployt.com/me/10111011/51/Rondellhelvete.jpg

---
Folk som blinkar vänster i rondeller stör mig, dels för att det är så totalt jävla onödigt och dels för att dessa oftast skiter i att blinka höger när de ska ut ur rondellen. Dessutom är det ju en sjuhelvetes jävla dubbelmoral - blinka vänster för att vägen "svänger" på vissa vägar men inte alla... Ska ni va pantade så var pantade hela tiden och inte bara ibland.

Tillsammans med folk som använder varningsblinkers när de bogserar och de som kör med dimljuset på, är de nog de jobbigaste idioterna i trafiken - oavsett om det inte är olagligt (VB vid bogsering är f övr. det och oftast även användandet av dimljus) så är det fruktansvärt irriterande. Att folket dessutom vägrar inse fakta och hänvisar till att på artonhundratalet, när de tog körkort, så sa lagen något annat... Dumhuvuden, idioter, begåvningsbefriade dubbelmoralskärringar!

Kan för övrigt tala om att det inte är den lagliga aspekten jag stör mig på, utan säkerhetsaspekten. Att använda blinkers fel är en säkerhetsgrej - vad lagen säger är jag inte rätt person att påpeka då jag själv kör så olagligt man kan (varken körkort, åldern inne för de flesta fordon samt att de flesta av fordonen jag kör är tävlingsfordon och får således inte framföras på allmän väg, oavsett förare).

Tjollahejsan
Mr. P

Edit: Fast den fina paint-ritade positionerings-bilden tror jag är spegelvänd eller något liknande - för bakfull för att orka bry mig, budskapet är det samma.
Senast redigerad av Mr.Patric 2008-12-27 kl. 13:51.
2008-12-27, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dr Tinnitus

Ditt resonemang håller ju inte alls! Det är inte alltid man åker vänster genom en rondell, ännu vanligare bör ju faktiskt vara rakt fram och höger. Då vill inte heller du att man blinkar vänster, eller hur?

Så varför göra det enbart då? Ni påstår att det underlättar men är det inte så att det i själva verket krånglar det rejält..? Om man står och väntar på att få köra in är det ju (om alla följer ditt tankesätt) enbart vissa bilar som blinkar vänster för att vissa att de har som avsikt att fortsätta köra i rondellen. Hur kan ditt förslag då gå ihop?
2008-12-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
När Du kör i en rondell, så kör Du rakt fram på en enkelriktad väg. Till vänster kan Du inte svänga - utan det enda sättet att (på ett lyckat och lagligt vis...) ta sig ur rondellen är för Dig att svänga höger ut på någon utav utfarterna.

När Du kör på en väg, ta vilken landsväg som helst - inte fan blinkar Du vänster för att vägen svänger åt vänster? Det är väll lika självklart som att du inte blinkar höger när vägen svänger höger - oavsett om Du tror Du underlättar för bakomliggande fordon när Du signalerar åt vilket håll vägen svänger!

Bilder på länken illustrerar hur en rondell ser ut enligt Vägverket, EU och Svenska staten:
(bilen i bilden skall fortsätta i, ej svänga ut ifrån, rondellen)

http://uployt.com/me/10111011/51/Rondellhelvete.jpg

---
Folk som blinkar vänster i rondeller stör mig, dels för att det är så totalt jävla onödigt och dels för att dessa oftast skiter i att blinka höger när de ska ut ur rondellen. Dessutom är det ju en sjuhelvetes jävla dubbelmoral - blinka vänster för att vägen "svänger" på vissa vägar men inte alla... Ska ni va pantade så var pantade hela tiden och inte bara ibland.

Tillsammans med folk som använder varningsblinkers när de bogserar och de som kör med dimljuset på, är de nog de jobbigaste idioterna i trafiken - oavsett om det inte är olagligt (VB vid bogsering är f övr. det och oftast även användandet av dimljus) så är det fruktansvärt irriterande. Att folket dessutom vägrar inse fakta och hänvisar till att på artonhundratalet, när de tog körkort, så sa lagen något annat... Dumhuvuden, idioter, begåvningsbefriade dubbelmoralskärringar!

Kan för övrigt tala om att det inte är den lagliga aspekten jag stör mig på, utan säkerhetsaspekten. Att använda blinkers fel är en säkerhetsgrej - vad lagen säger är jag inte rätt person att påpeka då jag själv kör så olagligt man kan (varken körkort, åldern inne för de flesta fordon samt att de flesta av fordonen jag kör är tävlingsfordon och får således inte framföras på allmän väg, oavsett förare).

Tjollahejsan
Mr. P

Edit: Fast den fina paint-ritade positionerings-bilden tror jag är spegelvänd eller något liknande - för bakfull för att orka bry mig, budskapet är det samma.

Vi är inga barnungar, så du behöver inte förklara att rondellen är en väg som svänger åt vänster med avfarter endast åt höger. Vi vet väl alla detta?

Det du istället bör ta dig en funderare på är hur olika rondeller ändå kan se ut, och att det därmed mycket väl finns gott om tillfällen där en VB kan göra det tydligare vad en bil ämnar göra, och tidigare än utan VB. Vzarför skulle detta irritera dig? Förstår du inte VB? Om inte, vid vilka andra trafiksituationer har du svårt att förstå vad VB kan signalera om? Man bör inte ha några svårigheter att förstå VB om man har klarar körskolan...

En sak till.

Anser du dig vara mer kunnig om trafikkunskap än erfarna körskolärare? Om inte så bör du ju ta dig en allvarlig funderare på varför generellt sett alla svenska körskolärare vill att man ska VB i rondell, trots att inte lagen kräver mer än HB ut.

Dr Tinnitus
2008-12-27, 15:03
Medlem
Mr.Patrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi är inga barnungar, så du behöver inte förklara att rondellen är en väg som svänger åt vänster med avfarter endast åt höger. Vi vet väl alla detta?

Nej, läste första sidorna i tråden och det verkar inte som om alla förstår detta. Det var inte ett specifikt svar till dig.

Citat:
En sak till.

Anser du dig vara mer kunnig om trafikkunskap än erfarna körskolärare? Om inte så bör du ju ta dig en allvarlig funderare på varför generellt sett alla svenska körskolärare vill att man ska VB i rondell, trots att inte lagen kräver mer än HB ut.

Nej, jag anser mig inte vara mer kunnig om trafikkunskap än erfarna körskolärare - även om det finns exempel, i denna tråden, om körskolärare som haft fel i denna fråga. Finns även en hel del körskolärare som haft fel i ett antal andra frågor - den generella uppfattningen om körskolärare är ju att det är folk som gör allt för att tjäna pengar, se Insider programmet t ex. (avskyr normalt sett det programmet och den låtsasjournalistik som packet sysslar med men i detta fallet är det ju i alla fall sanning).

Men, om någon körskolärare lär ut att man ska använda VB i rondellkörning - så ja, då får jag nog lov att anse mig själv som bättre/smartare/mer korrekt än denne inom just denna fråga om trafikkunskap. En körskolärare ska inte gå efter personliga åsikter och tankar - utan efter vad lagen kräver av en förare (återigen, lagen skiter jag rent ut sagt i. Säkerhetsaspekten ur det hela jag oroar mig för/stör mig på).

Citat:
Dr Tinnitus

Mr.Patric
Senast redigerad av Mr.Patric 2008-12-27 kl. 15:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in