När Du kör i en rondell, så kör Du
rakt fram på en enkelriktad väg. Till vänster
kan Du
inte svänga - utan det enda sättet att (på ett lyckat och lagligt vis...) ta sig ur rondellen är för Dig att svänga
höger ut på någon utav utfarterna.
När Du kör på en väg, ta vilken landsväg som helst - inte fan blinkar Du vänster för att vägen svänger åt vänster? Det är väll lika självklart som att du inte blinkar höger när vägen svänger höger - oavsett om Du tror Du underlättar för bakomliggande fordon när Du signalerar åt vilket håll vägen svänger!
Bilder på länken illustrerar hur en rondell ser ut enligt Vägverket, EU och Svenska staten:
(bilen i bilden skall fortsätta i, ej svänga ut ifrån, rondellen)
http://uployt.com/me/10111011/51/Rondellhelvete.jpg
---
Folk som blinkar vänster i rondeller stör mig, dels för att det är så totalt jävla onödigt och dels för att dessa oftast skiter i att blinka höger när de ska ut ur rondellen. Dessutom är det ju en sjuhelvetes jävla dubbelmoral - blinka vänster för att vägen "svänger" på vissa vägar men inte alla... Ska ni va pantade så var pantade hela tiden och inte bara ibland.
Tillsammans med folk som använder varningsblinkers när de bogserar och de som kör med dimljuset på, är de nog de jobbigaste idioterna i trafiken - oavsett om det inte är olagligt (VB vid bogsering är f övr. det och oftast även användandet av dimljus) så är det fruktansvärt irriterande. Att folket dessutom vägrar inse fakta och hänvisar till att på artonhundratalet, när de tog körkort, så sa lagen något annat... Dumhuvuden, idioter, begåvningsbefriade dubbelmoralskärringar!
Kan för övrigt tala om att det inte är den lagliga aspekten jag stör mig på, utan säkerhetsaspekten. Att använda blinkers fel är en säkerhetsgrej - vad lagen säger är jag inte rätt person att påpeka då jag själv kör så olagligt man kan (varken körkort, åldern inne för de flesta fordon samt att de flesta av fordonen jag kör är tävlingsfordon och får således inte framföras på allmän väg, oavsett förare).
Tjollahejsan
Mr. P
Edit: Fast den fina paint-ritade positionerings-bilden tror jag är spegelvänd eller något liknande - för bakfull för att orka bry mig, budskapet är det samma.