Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-08-31, 14:13
Medlem
_ZoutHs avatar
Irriterar mig inte på dem som blinkar vänster men gör det inte heller själv. När jag tog körkort, så sent som 2011, fick jag lära mig att blinka vänster innan rondellen om jag skulle till vänster (sedan naturligtvis höger vid utfart). Numera blinkar jag däremot endast höger vid utfart. Anledningen till den heta debatt som kan uppstå i ämnet grundar sig ,vad jag har förstått, i att varken ena eller andra sättet är rätt eller fel enligt gängse trafikregler. För min del får du blinka åt vilket håll du vill innan så länge du blinkar höger när det är dags för utträde ur rondellen.
2014-08-31, 14:18
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om du tänker en liten aning utanför din lilla låda så kanske du förstår att det inte har någon som helst betydelse var man kör in eller hur många avfarter det finns i cirkulationen.
Vänsterblink betyder inte att de som står och ska köra in behöver veta var X körde in, så länge han blinkar vänster har han för avsikt att fortsätta i cirkulationen, om den så har femton avfarter och han vill åka sex varv. När han har bestämt sig för vilken avfart som han ska ta byter han till höger blink strax innan.

Låt säga så här, du står och väntar på att köra in i cirkulationen, mitt emot dig är en bil redan inne i cirkulationen och han har för avsikt att svänga ut i samma infart som du står, vilket du inte vet. Om han inte blinkar vänster utan bara en kort höger strax innan så är det inte ens säkert att du ser den högerblinken och du tror att han skall fortsätta cirkulera.
Om han däremot blinkar vänster, för att strax innan utfart byta till höger, så borde det ge dig en liten ledning när han slutar blinka vänster att han bytt till högerblink och skall lämna cirkulationen. Detta ger dig någon extra sekund att bedöma läget och behålla flytet i cirkulationen.

De som står och väntar kan ju utgå ifrån att de som inte blinkar höger tänker fortsätta i rondellen. Därmed finns det ingen anledning att försöka signalera detta genom att blinka vänster.

Står han mitt emot mig och ska ut där jag står så ska han inte åt vänster. Det blir då andra höger om det finns fyra avfarter i rondellen. Skulle han åt vänster hade det varit tredje höger i en sådan rondell.
Senast redigerad av Triremer 2014-08-31 kl. 14:21.
2014-08-31, 14:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
De som står och väntar kan ju utgå ifrån att de som inte blinkar höger tänker fortsätta i rondellen. Därmed finns det ingen anledning att försöka signalera detta genom att blinka vänster.

Står han mitt emot mig och ska ut där jag står så ska han inte åt vänster. Det blir då andra höger om det finns fyra avfarter i rondellen. Skulle han åt vänster hade det varit tredje höger i en sådan rondell.
Du försöker inte ens förstå, du är så jävla låst vid höger och vänster och kan inte inse att vänsterblink faktiskt kan betyda något annat.
I fallet jag skrev så står inte den andra bilen mitt emot dig, han är redan inne i cirkulationen och kan ha åkt flera varv, vilket inte har någon som helst betydelse för din del. Det du ser är att han blinkar vänster och det kan betyda att han tänker ta ett varv till eller i varje fall passera din infart. Om han då slutar blinka vänster (och byter till höger), tycker du inte att du har någon som helst ledning av det?
2014-08-31, 14:54
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du försöker inte ens förstå, du är så jävla låst vid höger och vänster och kan inte inse att vänsterblink faktiskt kan betyda något annat.
I fallet jag skrev så står inte den andra bilen mitt emot dig, han är redan inne i cirkulationen och kan ha åkt flera varv, vilket inte har någon som helst betydelse för din del. Det du ser är att han blinkar vänster och det kan betyda att han tänker ta ett varv till eller i varje fall passera din infart. Om han då slutar blinka vänster (och byter till höger), tycker du inte att du har någon som helst ledning av det?

Slutar han blinka vänster så tyder det på en förändring. Jag antar då att han snart kommer blinka höger. Det är dock först när personen blinkar höger som man kan vara säker (om man nu kan vara det).

Kör jag ett extravarv blinkar jag inte vänster.

Man hade i princip kunnat avläsa vad bilister tänkt göra även om de inte blinkar. Man ser det på deras körstil. För tydlighetens skulle blinkar man höger då man ska ut.

Jag förstår vad du menar och jag blir inte superirriterad på vänsterblinkare. Däremot är det helt onödigt och ger enligt mig ingen ytterligare information.
2014-08-31, 15:13
Medlem
S4r4h93s avatar
Måste säga att vi har inte det här problemet lika mycket i finland. Du har bara ett ställe att köra, rakt i rondellen tills du blinkar höger för att avvika. Är det en flerfilig rondell och man skall in i den inre filen blinkar man, svänger och slår av blinken. När man skall till den yttre filen så blinkar man, svänger. Upprepa proceduren igen för att lämna rondellen. Enda som händer av att man konstant blinkar vänster är att folk tror man är förståndshandikappad eller har glömt blinken på. Då ses man som en fara och alla andra blir osäkra och det fördröjer trafiken.
2014-08-31, 15:15
Medlem
Citat:
Däremot är det helt onödigt och ger enligt mig ingen ytterligare information.

Det ger visst ytterligare information eftersom att blinka är en aktiv handling, att man signalerar sina intentioner. Att inte blinka kan ju betyda att man helt enkelt glömt att blinka, vilket ofta är fallet. Det ska ju dessutom mer till att man blinkar vänster men svänger höger än att man glömt blinka och svänger höger, vilket jag ser ofta, och det är då än mer irriterande, eftersom jag då stått och inväntat en bil i onödan och hade kunnat kört in i rondellen. Blinkar man vänster signalerar man ju extra tydligt att man faktiskt inte avser att svänga av höger, dvs ut ur rondellen.

Förstår verkligen inte hur man kan störa sig på de som blinkar vänster i en rondell, annat än om man har någon form av OCD eller fyrkantigt autismtänkande om att det inte är lag på vänsterblink, då ska man absolut inte blinka vänster..

Stör er istället på de som inte blinkar höger, dvs inte alls.
2014-08-31, 15:18
Medlem
Sjograss avatar
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Svårare än så är det inte, eller?
2014-08-31, 15:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Slutar han blinka vänster så tyder det på en förändring. Jag antar då att han snart kommer blinka höger. Det är dock först när personen blinkar höger som man kan vara säker (om man nu kan vara det).

Kör jag ett extravarv blinkar jag inte vänster.

Man hade i princip kunnat avläsa vad bilister tänkt göra även om de inte blinkar. Man ser det på deras körstil. För tydlighetens skulle blinkar man höger då man ska ut.

Jag förstår vad du menar och jag blir inte superirriterad på vänsterblinkare. Däremot är det helt onödigt och ger enligt mig ingen ytterligare information.
Precis, det är först när personen blinkar höger som du kan vara någorlunda säker på att han ska svänga av, men precis som du säger så innebär en vänsterblink en förändring som indikerar kommande högerblink. Ser du då också på körstilen att det verkar som han tänker svänga av så har du fått två indikatorer i stället för en, och det borde väl vara till hjälp för ditt beslut/agerande?
2014-08-31, 16:52
Medlem
Kan man inte tolka vänsterblinkningar så är man troligtvis INTE mottaglig för argument heller......

Man har inte förmågan att tolka och utnyttja information som andra ger, så enkelt verkar det vara.
2014-08-31, 17:05
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Det finns ingen tydlighet i det. Det är enbart förvirrande. Vill man veta hur någon ska köra så vet man ju att rondellen är enkelriktad och således kör alla åt samma håll. Sedan när de blinkar höger så kör de ut ur rondellen. Inte så svårt va? Dessutom kan man kolla på deras körstil och läsa av vad de tänkt göra om man vill spekulera i var de ska köra av. Att blinka vänster är idiotiskt då bilarna inte kör in i rondellen från samma plats, därför blir vänster olika beroende på var man står innan man kör in i rondellen.

Vänster finns inte i en rondell. Endast i en rondell med fyra utfarter kan du tala om vänster. Eftersom att du inte kan generalisera rondeller till att ha fyra utfarter som ligger likt du föreställer dig så är det enda rätta att tala om olika höger. Andra höger är då andra avarten och det du troligtvis kallar rakt fram. Men det behöver inte ens finnas något vänster eller rakt fram. Däremot finns det alltid avfarter åt höger.

Moderna GPS:er anger inte att du ska svänga vänster i en rondell, istället säger de vilken höger. Oftast blir det då tredje höger.

Generaliserar du det till fyra utfarter som ligger likt en klocka 12, 15, 18, 21 som dessutom är lågt bygd så förstår jag vad du menar med tydlighet. Men problemet är fortfarande att vad som är vänster skiljer sig beroende på var bilen kört in. Hade man kunnat signalera norr, syd, öst eller väst hade det varit annorlunda.
Visserligen har du redan fått bra svar av zepofan men jag kan inte låta bli att förundras över ditt tankesätt. Du tar GPS som ett exempel för hur vi ska signalera i en cirkulationsplats. Jag använder själv GPS ganska ofta men menar du på fullt allvar att du låter din GPS bestämma över ditt körsätt? Det var tamejfan det dummaste jag hört, tillbaka till körskolan med dig

Sedan när har jag påstått att jag menar att jag ska svänga vänster när jag signalerar vänster i cirkulationsplatsen? Vad jag sagt är att jag tydligt visar genom att signalera vänster att jag ska fortsätta i cirkulationsplatsen.

Du påstår att det inte finns någon tydlighet att visa sin färdriktning genom att signalera med vänsterblinkers. Ska vi ta ett exempel?
Citat:
Sedan finns det äldre bilförare som fortfarande ser cirkulationsplatsen som en korsning. Ger jag inte tecken åt vänster om jag avser fortsätta i cirkulationen så kommer den äldre föraren tolka det som att jag ska köra rakt fram. I värsta fall kör han i så fall ut framför mig. Att ge tecken åt vänster blir således ett extra förtydligande för de som inte kan de nya reglerna och motverkar missförstånd i trafiken.
(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

I mitt förra inlägg skrev jag följande:
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Du väntar på att en bil i cirkulationsplatsen ska ta avfarten vid dig eller passera förbi, föraren signalerar verken höger eller vänster. Hur tolkar du situationen? Vart vilken avfart ska föraren ta? Det vet du inte och självklart vore det rätta att vänta och se, men så är det långt från alla som gör. Vem har inte varit med om att någon idiot kör in framför dig som trodde du skulle ta avfarten innan?
Du tycker alltså vänsterblinkers inte gör det tydligare i en sådan situation? Här har du allt lite att förklara ...
2014-08-31, 20:16
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Visserligen har du redan fått bra svar av zepofan men jag kan inte låta bli att förundras över ditt tankesätt. Du tar GPS som ett exempel för hur vi ska signalera i en cirkulationsplats. Jag använder själv GPS ganska ofta men menar du på fullt allvar att du låter din GPS bestämma över ditt körsätt? Det var tamejfan det dummaste jag hört, tillbaka till körskolan med dig

Sedan när har jag påstått att jag menar att jag ska svänga vänster när jag signalerar vänster i cirkulationsplatsen? Vad jag sagt är att jag tydligt visar genom att signalera vänster att jag ska fortsätta i cirkulationsplatsen.

Du påstår att det inte finns någon tydlighet att visa sin färdriktning genom att signalera med vänsterblinkers. Ska vi ta ett exempel?
(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

I mitt förra inlägg skrev jag följande:
Du tycker alltså vänsterblinkers inte gör det tydligare i en sådan situation? Här har du allt lite att förklara ...

Hade det funnits vänster i en cirkulationsplats så kanske GPS:en använt sig av vänster istället för exempelvis tredje höger? Jag låter inte GPS:en bestämma hur jag kör men den korrekta terminologin är inte vänster utan t.ex. tredje höger. Annars hade GPS:en sagt vänster.

Att blinka vänster gör inget tydligare. Är du i cirkulationsplatsen så kommer du köra runt tills dess att du blinkar höger och kör ut.

Om jag väntar på om han ska köra in där jag står eller förbi så utgår jag ifrån att han ska förbi om han inte blinkat höger. Ska han svänga ut ur cirkulationsplatsen blinkar han höger annars inte.

Om äldre bilförare inte fattar hur man kör i en cirkulationsplats så är det deras problem. Jag utgår dock alltid ifrån att andra i trafiken kör som idioter.

Betraktar vi https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ så förstår jag ert argument för att blinka in i rondellen.

Blinka höger om man ska direkt första höger.
Blinka inte och blinka sedan andra höger.
Blinka vänster om man ska tredje höger eller helt runt och sedan höger när man kör ut tredje höger eller senare.

Det första problemet är att alla måste följa detta system för att det ska fungera.
Dessutom så måste det vara en cirkulationsplats med endast en fil annars indikerar vänsterblinkningen ett filbyte. Det ska också gå att se över rondellen. Sist men inte minst så kan ni inte utgå ifrån att det är fyra vägar som möts och ligger så som på bilden.

I detta teoretiska exempel i länken finns det en poäng med vänsterblinkningen men det är bara en av många möjliga cirkulationsplatser. Man kan ha två filer, massor med avfarter osv. Dessutom så skulle alla behöva mena samma sak när de blinkar vänster i en enfilig rondell för att det skulle fungera.

Just därför är det betydligt enklare om man enbart blinkar höger när man ska köra ut då det inte kan misstolkas.
Senast redigerad av Triremer 2014-08-31 kl. 20:39.
2014-08-31, 21:22
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Hade det funnits vänster i en cirkulationsplats så kanske GPS:en använt sig av vänster istället för exempelvis tredje höger? Jag låter inte GPS:en bestämma hur jag kör men den korrekta terminologin är inte vänster utan t.ex. tredje höger. Annars hade GPS:en sagt vänster.
Återigen, vem säger att du ska svänga vänster? Jag har sagt det klart och tydligt upprepade gånger att vänsterblinkers betyder att du ska fortsätta i cirkulationen. Ditt tjat om "finns inget vänster" är på tok irrelevant.
Citat:
Att blinka vänster gör inget tydligare. Är du i cirkulationsplatsen så kommer du köra runt tills dess att du blinkar höger och kör ut.

Om jag väntar på om han ska köra in där jag står eller förbi så utgår jag ifrån att han ska förbi om han inte blinkat höger. Ska han svänga ut ur cirkulationsplatsen blinkar han höger annars inte.

Om äldre bilförare inte fattar hur man kör i en cirkulationsplats så är det deras problem. Jag utgår dock alltid ifrån att andra i trafiken kör som idioter.
Vi pratar inte om vems problem det är lilla Triremer, vi pratar om tydlighet i trafiken. Jag trodde du visste det nu men du har återigen inte lyckats förstå det uppenbara.

Hur många signalerar med högerblinkers när de ska ut ur en cirkulationsplats? Det är inte många, låt oss säga 50/50. Hur vet du om föraren i cirkulationsplatsen ska fortsätta i cirkulationen eller ej om det är en chans på 50/50? .. Det förstår väl du också, att det inte får förekomma situationer som är öppna för feltolkningar i trafiken. Det spelar ingen roll vems problem det är eller vem det är som orsakar en olycka, vad som spelar roll är vad vi gör för att förebygga det. Här har vi alltså delade meningar, du tycker vi ska vara otydliga i trafiken och följa lagarna till punkt och pricka - inga undantag.

Definitionen på en bra förare är en förare som följer lagar och regler, anpassar sitt körsätt och underlättar trafikflödet (bland annat). De som endast följer lagarna till punkt och pricka är inga bra förare. Underlättar du för dina medtrafikanter så kan det i sin tur förebygga en olycka, det samma gäller för dig om du tänker lite utanför lådan.
Citat:
Det första problemet är att alla måste följa detta system för att det ska fungera.
Dessutom så måste det vara en cirkulationsplats med endast en fil annars indikerar vänsterblinkningen ett filbyte. Det ska också gå att se över rondellen. Sist men inte minst så kan ni inte utgå ifrån att det är fyra vägar som möts och ligger så som på bilden.

I detta teoretiska exempel i länken finns det en poäng med vänsterblinkningen men det är bara en av många möjliga cirkulationsplatser. Man kan ha två filer, massor med avfarter osv. Dessutom så skulle alla behöva mena samma sak när de blinkar vänster i en enfilig rondell för att det skulle fungera.

Just därför är det betydligt enklare om man enbart blinkar höger när man ska köra ut då det inte kan misstolkas.
Hade du följt tråden (vilket du uppenbarligen inte har) så hade du vid det här laget förstått att vi diskuterar olika typer av cirkulationsplatser. Jag är för vänsterblinkers i alla situationer, förutom när du har ett körfält på din vänstra sida. Det betyder alltså att du inte ska signalera vänster när du ligger i det yttre körfältet i en cirkulationsplats med två eller fler körfält.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in