Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-09-26, 12:47
Medlem
Sliparns avatar
Vänstersväng: blinkar vänster innan och under rondellen, fram tills att jag ska svänga ut då jag blinkar till höger.
Högersväng: blinkar höger innan och under rondellen, även under utfarten.
Rakt fram: blinkar när jag kör ut från rondellen, ej innan.

Kortfattat så blinkar jag alltid åt höger när jag kör ut från rondellen, och innan dess är det beroende på vilket håll jag är på väg mot.
2013-09-26, 12:53
Medlem
hashish-boys avatar
ska jag köra förbi mer än 2 avfarter så blinkar jag vänster tills jag är i slutet av avfarten innan och slår om till höger blink, ska jag åt höger blinkar jag höger innan jag kör in i rondellen och ska jag rakt fram så blinkar jag om det underlättar för andra bilister.

jag stör mig på folk som inte använder blinkers..
Senast redigerad av hashish-boy 2013-09-26 kl. 12:55.
2013-11-29, 22:54
Medlem
jnilssons avatar
När jag kommer till Stockholm norrifrån och skall till Västerås blinkar jag höger och låter sedan blinkersen vara på tills jag är ute ur stan.
2013-11-29, 23:27
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Tänk dig en landsortsrondell som du närmar dig samtidigt som en annan bil rakt framifrån i god fart utan blinkers når rondellen strax innan du. Då tvingas du stanna för eventualiteten att han tänker ta vänster. Hade regeln sett ut han skall signalera vänster hade du vetat att han skulle rakt fram och du hade kunnat köra. Bättre flyt mindre miljöpåverkan.....
Förutom att man inte VET vad någon annan tänker göra bara för att han blinkar åt ett visst håll. Att utgå ifrån att folk blinkar rätt kan få en dömd för vårdslöshet i trafik om det sker en olycka.

Jag vet, för det har jag lärt mig den hårda vägen. Åklagaren påpekade att folk kör med påslagna blinkers hela dagarna, så man får helt enkelt inte lita på dem. Man måste vara helt säker på att man kan företa sitt filbyte/vänstersväng/infart i rondell utan att man krockar med någon annan. Och det får jag med lite perspektiv på saken hålla med honom om.

Titta på hur poliser kör. De litar inte på att andra kör åt det håll de blinkar!
2013-11-29, 23:33
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Förutom att man inte VET vad någon annan tänker göra bara för att han blinkar åt ett visst håll. Att utgå ifrån att folk blinkar rätt kan få en dömd för vårdslöshet i trafik om det sker en olycka.

Jag vet, för det har jag lärt mig den hårda vägen. Åklagaren påpekade att folk kör med påslagna blinkers hela dagarna, så man får helt enkelt inte lita på dem. Man måste vara helt säker på att man kan företa sitt filbyte/vänstersväng/infart i rondell utan att man krockar med någon annan. Och det får jag med lite perspektiv på saken hålla med honom om.

Titta på hur poliser kör. De litar inte på att andra kör åt det håll de blinkar!

Nej men om han i det beskrivna fallet blinkar vänster men svänger höger är det ju totalt ofarligt. Det är ju därför det är bra.
Blinkers är för övrigt en ledtråd, placering och hastighet andra. Man lär sig det där med tiden.
2013-12-03, 00:27
Medlem
svennebabbians avatar
blinkar ALDRIG vänster i en cirkulationsplats.

cirkulationsplats är en väg som går i en cirkel med en massa avfarter åt höger

-blinkar man vänster i en cirkulationsplats har man för avsikt att parkera i rondellen( cirkulationsplatsens mitt)

när man kommer fram till en cirkulationsplats har man väjningsplikt mot trafikanterna i cirkulationsplatsen. man svänger ut på den nya vägen åt höger och följer en nya vägen, när man har för avsikt att lämna vägen skall man blinka i god tid åt höger (bör påbörjas efter du passerat den senaste avfarten innan den du har för avsikt att ta).

så frågan är varför i helvetet skall man blinda vänster i en cirkulationsplats?????????
2013-12-03, 05:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian
blinkar ALDRIG vänster i en cirkulationsplats.

cirkulationsplats är en väg som går i en cirkel med en massa avfarter åt höger

-blinkar man vänster i en cirkulationsplats har man för avsikt att parkera i rondellen( cirkulationsplatsens mitt)

när man kommer fram till en cirkulationsplats har man väjningsplikt mot trafikanterna i cirkulationsplatsen. man svänger ut på den nya vägen åt höger och följer en nya vägen, när man har för avsikt att lämna vägen skall man blinka i god tid åt höger (bör påbörjas efter du passerat den senaste avfarten innan den du har för avsikt att ta).

så frågan är varför i helvetet skall man blinda vänster i en cirkulationsplats?????????
för att folk ska kunna kör in i rondellen o slippa vänta tills du kört ut på andra sidan när dom inte hade behövt vänta. är det så svårt att tänka lite?????
2013-12-03, 08:24
Medlem
Enda vitsen jag ser med att blinka vänster är väl för att visa att jag ska ligga kvar i vänsterfilen ett tag till. Men detta fallerar ändå p.g.a. att det finns massa idioter som blinkar vänster utan att byta till högerblinkers när du ska ut/byta fil.

Därför har slutat blinka vänster helt, blinkar enbart när jag ska byta fil eller svänga ut från rondellen. Dock placerar jag mig tydligt både före och i rondellen, även om det inte finns markerade filer.
Senast redigerad av tobbe_x90 2013-12-03 kl. 08:30.
2013-12-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Folk tycker det är fel och då gör dom som de själva vill och skiter i regelboken. Men det är inte förbjudet att blinka vänster. Men så finns det dom som bara blinkar vänster och aldrig höger när de ska ur rondellen.

Värre är det med alla dårar som tror sig ha förkörsrätt när de kör upp på en motorväg. De blir alldeles galna om de inte blir insläppta när de kommer lunkande i 80 och försöker tränga sig ut.
2013-12-03, 18:12
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retlifeffak
för att folk ska kunna kör in i rondellen o slippa vänta tills du kört ut på andra sidan när dom inte hade behövt vänta. är det så svårt att tänka lite?????

Om man blinkar vänster kan dom väl inte köra ut? Då ska man ju vidare runt.

Försök fatta. Även om folk blinkar vänster eller inte så behöver du stanna.
Blinkar vänster: Han ska vidare runt och du måste stanna.
Blinkar inte alls: Enligt lagen betyder det att han ska vidare runt och du måste stanna. Annars blinkar han höger när det är dax att lämna.

Så....... Kommer en bil som inte blinkar så betyder det enligt lagen att han ska vidare runt. Om denne väljer att ändå lämna c-platsen (dvs åker sk "rakt fram") har inget med vänsterblink att göra.
För dom som ska "rakt fram" ska ju inte blinka vänster någonsin.

För ni alla gör samma fel: "Fy fan vad jag hatar folk som kommer åkandes utan att blinka, så att man måste stanna. Sen lämnar fanskapet c-platsen vid utfarten där man står. Blinka vänster för fan så att man vet var du ska, mongofitta!!!!"
Men han skulle ju "rakt fram". Dvs han ska inte blinka vänster...

Ni gnäller på fel saker. Det är det uteblivna högerblinket som ni irriterar er på. Inte dom som inte blinkar vänster.
2013-12-03, 19:36
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Folk tycker det är fel och då gör dom som de själva vill och skiter i regelboken. Men det är inte förbjudet att blinka vänster. Men så finns det dom som bara blinkar vänster och aldrig höger när de ska ur rondellen.

Värre är det med alla dårar som tror sig ha förkörsrätt när de kör upp på en motorväg. De blir alldeles galna om de inte blir insläppta när de kommer lunkande i 80 och försöker tränga sig ut.

Nu är det ju så att man inte behöver stanna på påfarten. Sänk hastigheten till 80 så att fordonen kommer in. Eller annars håll vänster.

Jag har börjat blinka vänster på slutet när jag ska "rakt fram", eftersom många verkar ha fått för sig att ej vänster blink betyder höger. Och svänger över framför fordonet när de ska höger ifrån vänsterfil.
2013-12-03, 20:46
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Om man blinkar vänster kan dom väl inte köra ut? Då ska man ju vidare runt.

Försök fatta. Även om folk blinkar vänster eller inte så behöver du stanna.
Blinkar vänster: Han ska vidare runt och du måste stanna.
Blinkar inte alls: Enligt lagen betyder det att han ska vidare runt och du måste stanna. Annars blinkar han höger när det är dax att lämna.

Så....... Kommer en bil som inte blinkar så betyder det enligt lagen att han ska vidare runt. Om denne väljer att ändå lämna c-platsen (dvs åker sk "rakt fram") har inget med vänsterblink att göra.
För dom som ska "rakt fram" ska ju inte blinka vänster någonsin.

För ni alla gör samma fel: "Fy fan vad jag hatar folk som kommer åkandes utan att blinka, så att man måste stanna. Sen lämnar fanskapet c-platsen vid utfarten där man står. Blinka vänster för fan så att man vet var du ska, mongofitta!!!!"
Men han skulle ju "rakt fram". Dvs han ska inte blinka vänster...

Ni gnäller på fel saker. Det är det uteblivna högerblinket som ni irriterar er på. Inte dom som inte blinkar vänster.

Kommer det ett fordon i rondellen som du endast ser från sidan så att man inte kan se att han blinkar ut åt höger. Så då står man där och har stannat i onödan.
Låt folk som vill blinka vänster när dom ska vänster i rondellen och håll dig till ditt eget körsätt istället för att rätta till andra som i det här sammanhanget inte borde påverka dig alls

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in