Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-03-21, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

LOL - säkert redan besvarat 1000 ggr. men jag kör på.

Idioten som jag citerar hänvisar till (numera trafikverkets) nya regel som är EU-anpassad. Tidigare blinkade man när man åkte in i rondellen och man blinkade höger om man skulle höger och vänster om man skulle vänster eller vända.

DESSUTOM blinkade man om man skulle byta fil i rondellen - detta är något som fortfarande gäller men som många nya förare verkar inte göra.
2012-03-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
LOL - säkert redan besvarat 1000 ggr. men jag kör på.

Idioten som jag citerar hänvisar till (numera trafikverkets) nya regel som är EU-anpassad. Tidigare blinkade man när man åkte in i rondellen och man blinkade höger om man skulle höger och vänster om man skulle vänster eller vända.

DESSUTOM blinkade man om man skulle byta fil i rondellen - detta är något som fortfarande gäller men som många nya förare verkar inte göra.
Idioten har ju gjort självmål, står ingenstans i någon lagtext att man inte kan blinka vänster i en rondell.

Om en enda person här kan länka till någon riktig källa som säger att man inte får blinka vänster i en cirkulationsplats lovar jag att aldrig göra det igen...
2012-03-22, 10:56
Medlem
njsdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Att det inte finns något krav gör inte att det blir förbjudet.

Det skadar väl aldrig att vara övertydlig när det finns så många idioter i trafiken.
Att blinka vänster skall du dessutom göra om det är en tvåfilig rondell eftersom du då också byter körfält.
2012-03-23, 04:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av njsdf
Att det inte finns något krav gör inte att det blir förbjudet.

Det skadar väl aldrig att vara övertydlig när det finns så många idioter i trafiken.
Att blinka vänster skall du dessutom göra om det är en tvåfilig rondell eftersom du då också byter körfält.
2012-04-29, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Idioten har ju gjort självmål, står ingenstans i någon lagtext att man inte kan blinka vänster i en rondell.

Om en enda person här kan länka till någon riktig källa som säger att man inte får blinka vänster i en cirkulationsplats lovar jag att aldrig göra det igen...

Vänta lite nu med att springa iväg i tankeverksamheten!
Första läget är om det är tvåfilig rondell så skapar det missförstånd.
Andra läget är NÄR man börjar blinka respektiva NÄR det uppfattas att man blinkar vänster (ur betraktarens vinkel).
Tredje läget är när du åker in i en rondell med fler än 4 exits
Fjärde läget är när du ska U:a i en rondell.

Just därför har man gått över och inte rekommenderar längre. Jag kommer mycket väl ihåg när trafikverket gick ut med ändringsinformationen på sin hemsida och man förbjöd inte vänsterblinkning då det var den gamla skolan. däremot är euro-anpassningen att blinka höger just när man ska ut eller byta fil, detta kan inte misstolkas.

Det är trafikverkets tolkning om du tycker det är självmål så får du väl fortsätta blinka vänster och irritera.
2012-04-29, 08:35
Medlem
Peter77s avatar
Enligt grönlunds i malmö (trafikskola) ska man blinka i en rondell (inte bara när man kör ur den). Så ska du svänga vänster blinkar du vänster, höger så blinkar du höger.
Jag vet att det varit mycket diskussioner om detta under åren, så jag frågade en gång till om det verkligen är så. Svaret var ja.
Själv tycker jag det är sunt förnuft.
Om mötande blinkar höger eller vänster så vet jag om jag kan köra in i rondellen eller inte.
Tänk på lastbilschaffisar som får stå och vänta hur länge som helst pga folk inte blinkar.

Nu har jag inte kollat trafikverkets hemsida så har inte sett om det verkligen finns en regel som befäster detta, men trafikläraren menade på att en rondell är egentligen är en korsning (som gjorts säkrare) och då ska man blinka vart man ska svänga.

Ville bara bidra till tråden, hata mig inte nu.

Mvh
2012-04-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Nu har jag inte kollat trafikverkets hemsida så har inte sett om det verkligen finns en regel som befäster detta, men trafikläraren menade på att en rondell är egentligen är en korsning (som gjorts säkrare) och då ska man blinka vart man ska svänga.

Ville bara bidra till tråden, hata mig inte nu.

Mvh
Där står ingenstans att man inte FÅR blinka hela vägen i CP; men man SKALL blinka höger när man ska ur (även "rakt fram"), den rätta tolkningen är egentligen att en CP skall jämföras med en enkeltriktad väg med avfarter enbart åt höger.

Folk blinkar lite som de känner för i cirkulationsplatser, och att de skall dit de blinkar kan man inte lita på. Så sent som i går körde jag bakom en bil som blinkade höger ända tills den kom till vägen "rakt fram" , då slog föraren över blinkersen åt vänster och körde ur (alltså rakt fram).
2012-04-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Vänta lite nu med att springa iväg i tankeverksamheten!
Första läget är om det är tvåfilig rondell så skapar det missförstånd.
Andra läget är NÄR man börjar blinka respektiva NÄR det uppfattas att man blinkar vänster (ur betraktarens vinkel).
Tredje läget är när du åker in i en rondell med fler än 4 exits
Fjärde läget är när du ska U:a i en rondell.

Just därför har man gått över och inte rekommenderar längre. Jag kommer mycket väl ihåg när trafikverket gick ut med ändringsinformationen på sin hemsida och man förbjöd inte vänsterblinkning då det var den gamla skolan. däremot är euro-anpassningen att blinka höger just när man ska ut eller byta fil, detta kan inte misstolkas.

Det är trafikverkets tolkning om du tycker det är självmål så får du väl fortsätta blinka vänster och irritera.
Förstår inte vad du snackar om? Xstar skrev att man inte får blinka vänster i en cpl och det är ett felaktigt påstående (sen citerar han lagtexter som säger att man inte måste blinka vänster i en cpl vilket är en helt annan sak). Därav självmål.

Även om det skapar missförstånd i 2-filiga cpl så är innebörden av blinket ändå detsamma, om någon ligger i innerfilen i en cpl och jag i ytterfilen blinkar vänster så innebär det att jag kommer göra något som kan vara farligt för han innerfilen (däremot inte olagligt), t ex fortsätta i ytterfilen eller göra ett filbyte till innerfilen. Oavsett vad borde han i innerfilen se upp. Det är inte helt nödvändigt att andra bilister förstår exakt vad jag tänker göra, bara dem inser att det finns en fara och ser upp så är jag nöjd.
2012-04-29, 12:37
Medlem
Sittkissares avatar
Självklart blinkar jag inte vänster i en cirkulationsplats. Man kör in i rondellen och blinkar höger när det är dags att köra ut ifrån den. Skall man köra vänster i en rondell lägger man sig i innerfilen utan blinkers på och när det börjar bli dags att köra ut så blinkar man höger och byter till högerfil och sedan kör man ut. Blinka vänster i en rondell har ingen som helst nödvändig funktion.
2012-04-29, 12:41
Medlem
Hyddan92s avatar
Jag blinkar bara åt höger när jag kör in i en rondell om jag ska ut på den första utfarten annars väntar jag tills jag kommer till den jag ska ut i.

Jag har ibland blinkat åt vänster om jag i princip kör igenom hela rondellen innan jag ska köra ut men det är långt ifrån varje gång.
2012-04-29, 12:49
Medlem
Jag har varit på 2 körskolor och båda har slått en på fingrarna om man inte blinkar vänster när man ska rakt fram eller till vänster (och sen blinkar ut såklart) i en rondell. Ni får nog ta det med körskolor istället om ni stör er på det, en annan vill ju bara fixa sitt körkort :*
2012-04-29, 13:56
Medlem
När jag hade uppkörning för 2 månader sen kuggade jag den p g a att jag blinkade vänster i rondell.
Sad but true. Riktigt jobbigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in