Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-02-18, 13:58
Medlem
Espinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Det farligaste är ändå när folk svänger vänster i en rondell trots att man lägger sig i höger fält innan rondellen. Idioter.

På vilket sätt anser du att det är farligt?
2014-02-21, 18:18
Medlem
eribabsis avatar
Satt i en bil som höll på att bli överkörd av en lastbil, förmodligen just för att bilen blinkade vänster.
2014-02-21, 18:35
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Satt i en bil som höll på att bli överkörd av en lastbil, förmodligen just för att bilen blinkade vänster.

He he!
2014-02-22, 13:11
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Jaha? Hur gick detta till då? Förklara gärna hur just vänsterblinkers kunde orsakat detta (som du dessutom aldrig ska basera dina slutgiltiga beslut på)
2014-05-05, 19:22
Medlem
MC-Polisens avatar
- Man är som trafikant endast skyldig att aktivera körriktningsvisare när man lämnar en cirkulation.
- Den som inte aktiverar körriktningsvisare kan få en ordningsbot på 500 kr.
---
Man har alltså ingen skyldighet att blinka vänster, vid körning i, eller fram mot, en cirkulationsplats. Det anses dock vara kutym att blinka vänster om man ämnar lämna cirkulationen via den 3:e avfarten eller senare.

Detta av det enkla skäl att den trafikant som ämnar svänga vänster ofta håller betydligt lägre hastighet än de som kör rakt igenom. När de ger vänsterblinkers har förare på den 3:e infarten oftast större chans att hinna emellan.

Förstår dock inte varför TS retar sig på detta trafikbeteende eftersom det är en positiv manöver?...
2014-05-05, 19:37
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC-Polisen
- Man är som trafikant endast skyldig att aktivera körriktningsvisare när man lämnar en cirkulation.
- Den som inte aktiverar körriktningsvisare kan få en ordningsbot på 500 kr.
---
Man har alltså ingen skyldighet att blinka vänster, vid körning i, eller fram mot, en cirkulationsplats. Det anses dock vara kutym att blinka vänster om man ämnar lämna cirkulationen via den 3:e avfarten eller senare.

Detta av det enkla skäl att den trafikant som ämnar svänga vänster ofta håller betydligt lägre hastighet än de som kör rakt igenom. När de ger vänsterblinkers har förare på den 3:e infarten oftast större chans att hinna emellan.

Förstår dock inte varför TS retar sig på detta trafikbeteende eftersom det är en positiv manöver?...
Älskar de som använder vänsterblinkers, blir så mycket enklare, speciellt när det är mycket bilar i cirkulationen. Jag blinkar alltid vänster, följt av högerblinkers strax efter jag svängt förbi avfarten innan den jag ska ta. Tyvärr är det många som inte behärskar signalering åt något håll. Det är ofta jag ser någon blinka vänster, trots att de kör ut på en avfart (oftast äldre). Något lite ovanligare (men förekommande) är de som blinkar höger men fortsätter i cirkulationen, då blir man nästan förbannad. Tvärbromsning blir den ända lösningen och de fortsätter självklart blinka höger, trots att de fortsätter runt ...

Det är ett trafikbeteende att reta upp sig på, de som inte kan signalera korrekt
2014-05-05, 19:49
Medlem
MC-Polisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Älskar de som använder vänsterblinkers, blir så mycket enklare, speciellt när det är mycket bilar i cirkulationen. Jag blinkar alltid vänster, följt av högerblinkers strax efter jag svängt förbi avfarten innan den jag ska ta. Tyvärr är det många som inte behärskar signalering åt något håll. Det är ofta jag ser någon blinka vänster, trots att de kör ut på en avfart (oftast äldre). Något lite ovanligare (men förekommande) är de som blinkar höger men fortsätter i cirkulationen, då blir man nästan förbannad. Tvärbromsning blir den ända lösningen och de fortsätter självklart blinka höger, trots att de fortsätter runt ...

Det är ett trafikbeteende att reta upp sig på, de som inte kan signalera korrekt

Kan inte annat än att hålla med. Det tillhör allmänt folkvett att blinka vänster i rondell. Hade aldrig hört talas om någon som tyckt det vart ett problem förrän jag såg tråden.

Väldigt många försöker dessutom köra så fort som möjligt genom rondellen, något som leder till att de inte "hinner" ge tecken. Sakta in för fan och kör riktigt om du inte ens kan behärska blinkersen i första läget!
2014-05-05, 19:53
Medlem
MC-Polisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Espini
På vilket sätt anser du att det är farligt?

Undrar också det. Det är otroligt osmidigt och kan orsaka vissa tvärbromsningar men ser ingen egentlig överhängande fara som ett resultat av ett sådant agerande?
2014-05-05, 20:04
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC-Polisen
Väldigt många försöker dessutom köra så fort som möjligt genom rondellen, något som leder till att de inte "hinner" ge tecken. Sakta in för fan och kör riktigt om du inte ens kan behärska blinkersen i första läget!
Det är ju egentligen inte heller någon ursäkt. Kör du i 50km/h genom en cirkulationsplats så lovar jag att du hinner blinka då också. Nu kör jag aldrig så fort i en cirkulationsplats men ibland blir det kanske lite väl fort , men även då hänger blinkersen med.
2014-05-05, 20:16
Medlem
MC-Polisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Det är ju egentligen inte heller någon ursäkt. Kör du i 50km/h genom en cirkulationsplats så lovar jag att du hinner blinka då också. Nu kör jag aldrig så fort i en cirkulationsplats men ibland blir det kanske lite väl fort , men även då hänger blinkersen med.

Du får inte utgå från att alla är normala. En snubbe sa en gång till mig att man ska köra som om medtrafikanterna hade ett öga, ett öra, en hand och ett ben. Ligger en hel del sanning i det.

Dock stämmer det du säger, förmodligen skiter de flesta helt enkelt i det. Bara jag som envist hoppas att det inte är så illa...
2014-05-05, 20:28
Medlem
agnes avatar
En cirkulationsplats är en enkelriktadväg men flera avfarter till höger, svårt att svänga vänster då .
2014-05-05, 20:52
Medlem
MC-Polisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agne
En cirkulationsplats är en enkelriktadväg men flera avfarter till höger, svårt att svänga vänster då .

Jag vill ju se dig köra i en cirkulation och ta 3:e avfarten utan att ratta vänster, då slutar jag förespråka vänsterblinkningarna...

För kännedom: Blinka vänster gör man till dess man slutat svänga vänster med ratten. När man har rätat upp eller börjat svänga höger blinkar man också höger.

Inte konstigt att trafiken ser ut som den gör när folk resonerar så här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in