Citat:
Ursprungligen postat av
MC-Polisen
- Man är som trafikant endast skyldig att aktivera körriktningsvisare när man lämnar en cirkulation.
- Den som inte aktiverar körriktningsvisare kan få en ordningsbot på 500 kr.
---
Man har alltså ingen skyldighet att blinka vänster, vid körning i, eller fram mot, en cirkulationsplats. Det anses dock vara kutym att blinka vänster om man ämnar lämna cirkulationen via den 3:e avfarten eller senare.
Detta av det enkla skäl att den trafikant som ämnar svänga vänster ofta håller betydligt lägre hastighet än de som kör rakt igenom. När de ger vänsterblinkers har förare på den 3:e infarten oftast större chans att hinna emellan.
Förstår dock inte varför TS retar sig på detta trafikbeteende eftersom det är en positiv manöver?...
Älskar de som använder vänsterblinkers, blir så mycket enklare, speciellt när det är mycket bilar i cirkulationen. Jag blinkar alltid vänster, följt av högerblinkers strax efter jag svängt förbi avfarten innan den jag ska ta. Tyvärr är det många som inte behärskar signalering åt något håll. Det är ofta jag ser någon blinka vänster, trots att de kör ut på en avfart (oftast äldre). Något lite ovanligare (men förekommande) är de som blinkar höger men fortsätter i cirkulationen, då blir man nästan förbannad. Tvärbromsning blir den ända lösningen och de fortsätter självklart blinka höger, trots att de fortsätter runt ...
Det är ett trafikbeteende att reta upp sig på, de som inte kan signalera korrekt