Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-09-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
* ja, det där kom ju verkligen från rätt person

du har fått förklarat för dej ett antal ggr fördelarna med att köra korrekt och inte hitta på egna trafikfarliga manövrar, men det är som att prata med en vägg. Du kan inte tänka fritt utan refererar allt du blivit itutad genom åren av folk som inte heller kunde tänka logiskt och förnuftigt ang. rondellkörning.

Var ligger det trafikfarliga med att vara tydlig med sina avsikter?

Eller vänta - nu kommer ditt argument om att en cpl inte har någon vänstersväng utan är en egen väg som kröker sig och att man därför inte kan svänga vänster.
I det här sammanhanget skulle jag också vilja fråga dig om du tror att det finns en enda bilförare som tror man tänker köra mot färdriktningen eller upp på gräsplätten i mitten när man blinkar vänster? Tror DU det är vad vänsterblinkaren framför dig tänker göra?

Jämför då med detta vägmärke: http://korkortonline.se/teori/vagmar...ggstavlor/t15/ som anger att vägen fortsätter åt höger. Enligt ditt resonemang ska man alltså inte blinka höger eftersom man är kvar på samma väg, som dock kröker sig.
Senast redigerad av Skalman71 2010-09-25 kl. 10:37.
2010-09-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
håller med dej i stort

men det har egentligen aldrig varit ok att v-blinka. Kom ihåg 1990 när jag tog lappen att det mer eller mindre var en dödssynd att sätta på v-blinkern eftersom det endast finns en körriktning i en rondell.

det enda v-blink signalerar i en rondell är okunskap.

Tog körkort 1989. då sa man att du bör använda blinkern, när du ger dig in i en rondell. Blinka åt det håll du ska, om du ska rakt fram blinka ej.
2010-09-25, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thomastott
Tog körkort 1989. då sa man att du bör använda blinkern, när du ger dig in i en rondell. Blinka åt det håll du ska, om du ska rakt fram blinka ej.

jo tjenare hörru. om du nu ska ljuga så dra nått bättre.
2010-09-25, 10:44
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomastott

Lämna in ditt körkort. För vår allas säkerhet...
2010-09-25, 12:22
Medlem
Kautings avatar
För att förtydliga; det finns ingen lag på att blinka vänster i rondell men det underlättar för medtrafikanterna i vissa fall?
2010-09-25, 12:55
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71

Jämför då med detta vägmärke: http://korkortonline.se/teori/vagmar...ggstavlor/t15/ som anger att vägen fortsätter åt höger. Enligt ditt resonemang ska man alltså inte blinka höger eftersom man är kvar på samma väg, som dock kröker sig.

Kan säga att det inte finns en enda jävel som blinkar höger i dom där korsningarna, förutom du och dina elever. Varför blinka när man ska fortsätta på huvudleden.
2010-09-25, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Kan säga att det inte finns en enda jävel som blinkar höger i dom där korsningarna, förutom du och dina elever. Varför blinka när man ska fortsätta på huvudleden.

lol....
2010-09-25, 13:22
Medlem
The Rig Vedas avatar
Maila tråden till Transportstyrelsen så att de får se vilka problem vi har med de oklara reglerna
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...och-vagmarken/
2010-09-25, 18:56
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kauting
För att förtydliga; det finns ingen lag på att blinka vänster i rondell men det underlättar för medtrafikanterna i vissa fall?

Och där har vi hela trådens svar. En del människor tycker det är bra att förtydliga och underlätta för andra. Andra tycker att allt som inte är nödvändigt eller lag är äckligt.

Själv är jag tacksam att få veta om någon tänkt snurra vidare eller köra av vid första avfart.
2010-09-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores

För att man ska. Visste du inte det?
2010-09-25, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
För att man ska. Visste du inte det?

ännu ett starkt argument...^^

säger inte att jag gör si eller så i sånna korsningar. blir lite olika beroende på mitt humör och var korsningen befinner sig och hur säker den är. det finns en sån korsning i herrängen/fruängen som är livsfarlig eftersom bilar kommer på en av de små vägarna från ett villaområde och skiter i väjningsplikten. om jag kommer på den stora och ska forsätta genom 90 graders kurvan åt höger är risken jävligt stor att man blir rammad på förarsidan av nån idiot. av denna anledningen brukar jag alltid ta det jävligt easy i just den korsningen. blinkar ibland även om det inte hjälper ett skit.

och du kan inte föra över mina åsikter om rondellkörning till ett annat sammanhag eftersom det inte är samma situationer vi snackar om.
2010-09-25, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Och där har vi hela trådens svar. En del människor tycker det är bra att förtydliga och underlätta för andra. Andra tycker att allt som inte är nödvändigt eller lag är äckligt.

Själv är jag tacksam att få veta om någon tänkt snurra vidare eller köra av vid första avfart.

du får reda på om någon tänkt snurra vidare genom att bilen inte blinkar åt nått håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in