Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-01-22, 18:08
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Att man får göra en onödig inbromsning har enbart att göra med att man gjort ett felaktigt antagande.
Det är där problemet ligger.
Jag hade en på kontoret här som berättade att han för bara 2år sen fick nys om dom "nya" reglerna i c-platsen. Där har vi det andra och största problemet med c-platskörning. Inte att folk inte blinkar vänster.

Ni jagar fel förare...
Ja, felaktiga antagningar och bedömningar är väl det mest markanta problemet, men dessa kan ju förebyggas med tydlig signalering. Var på väg ut ur en cirkulation för ett tag sedan, blinkade höger och en snubbe körde in framför mig. Inte nog med att jag nästan körde rakt in i sidan på honom så stoppade han upp trafiken också ... Bra planering där

Flera vet om reglerna som gäller men struntar i att följa dem, där är också ett problem. Tror hur som helst vi kan enas om att blinkers åt båda håll underlättar trafiken och gör det tydligare för medtrafikanterna
2014-01-23, 00:22
Medlem
Man SKA blinka vänster i rondell + blinka ur den, såvida man inte kör rakt fram i rondellen.

Sen detta "nya" med att dom som ligger högerfil kommandes in i rondellen får köra vänster i rondellen utan att ta hänsyn till innerfilen är total jävla galenskap.
2014-01-23, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Man SKA blinka vänster i rondell + blinka ur den, såvida man inte kör rakt fram i rondellen.

Sedan får man förstås absolut inte glömma att man har väjningsplikt mot cyklande i cykelöverfarter som ligger efter utfarten ur cirkulationsplatsen.
2014-01-23, 01:01
Medlem
Rasande-Roses avatar
Jag förstår vad du menar, men stör mig inte på det, då jag fattar även vad vänsterblinkarna menar. Dvs. vänster, relativt sett. Själv så blinkar jag inte alls i trafiken längre. Jag har helt enkelt tröttnat och tar hellre risken att hamna i en trafikolycka än att behöva göra den ansträngningen igen.
2014-01-23, 08:13
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Jag förstår vad du menar, men stör mig inte på det, då jag fattar även vad vänsterblinkarna menar. Dvs. vänster, relativt sett. Själv så blinkar jag inte alls i trafiken längre. Jag har helt enkelt tröttnat och tar hellre risken att hamna i en trafikolycka än att behöva göra den ansträngningen igen.
Ouch, det måste vara jobbigt att röra på vänsterarmen och sätta igång blinkers. Det är inte för din egen del som du främst ska använda blinkers, utan för dina medtrafikanter. Varje gång du inte blinkar så uppehåller du dessa och tillslut driver dem till vansinne. Tänk inte bara på dig själv, det är inte alls svårt att sträcka sig efter blinkers, testa själv!
2014-01-23, 08:18
Medlem
Evaristos avatar
Jag blinkar vänster i ronde-eell! Jag blinkar vääänster i rondeeeell!! Jag blinkar vänster, jag blinkar vänster, jag blinkar-vänster-i-RONDELL! Tjo!!!
2014-01-23, 08:24
Medlem
Roedoress avatar
Citat:

Sen detta "nya" med att dom som ligger högerfil kommandes in i rondellen får köra vänster i rondellen utan att ta hänsyn till innerfilen är total jävla galenskap.

Haha, du måste trolla. Skönt försök.
2014-01-23, 08:44
Medlem
Citat:

Nej det är inte ett korrekt påstående.

Det finns inget krav på att man "ska", däremot kan man säga "bör" blinka vänster då det kan vara till hjälp för andra.

Blinka ur den skall man alltid göra.

Citat:

Det kan jag hålla med om, i synnerhet när man samtidigt inte har krav på vänsterblinkers i det läget.
2014-01-25, 14:56
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Ouch, det måste vara jobbigt att röra på vänsterarmen och sätta igång blinkers. Det är inte för din egen del som du främst ska använda blinkers, utan för dina medtrafikanter. Varje gång du inte blinkar så uppehåller du dessa och tillslut driver dem till vansinne. Tänk inte bara på dig själv, det är inte alls svårt att sträcka sig efter blinkers, testa själv!

Min blinker sitter till höger om ratten, så det blir högerarmen.
Men ja, jag tycker det är jobbigt och tar alltså hellre trafikolyckan. Jag är beredd på att ta att även andra blir skadade pga det.
2014-01-26, 19:20
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Men ja, jag tycker det är jobbigt och tar alltså hellre trafikolyckan. Jag är beredd på att ta att även andra blir skadade pga det.
OK,så risken för invaliditet,förlamning och annat "skojigt" är ett billigt pris för att slippa blinka?

Ja,ja,då vet man ju hur de 80% som skiter i att blinka funkar i huvudet...

Tyvärr så tar ju Darwins teorem lite för lång tid att verka,men tillslut så..
2014-01-28, 00:12
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Oj oj, blir ju förvånad att du ens orkar resa dig ur bilen när du väl är framme, eller ens vrida lite på ratten när du svänger. Måste ju vara någon fruktansvärd ansträngning att slå på blinkers när du samtidigt vrider ratten.

Du är alltså beredd att riskera dig själv och andra i din omgivning för dina handlingar? Folk som du borde förbjudas i trafiken och locka ut latmasken med lite motion. Nej, det är inte för du är lat och inte blinkar som du borde förbjudas, utan för att du är berädd att riskera andra för ditt eget behov ...

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Tyvärr så tar ju Darwins teorem lite för lång tid att verka,men tillslut så..
Haha! Så sant, så sant
2014-01-30, 19:37
Medlem
sebnies avatar
Nu ska vi reda upp här:

Det förvirrande med vänsterblink i rondell är följande:
En del bilister (särkilt äldre) kör efter de GAMLA reglerna i rondell, antagligen för att de levt under en sten och inte uppdaterat sig om regeländringar i trafiken. Där var det högerblink vid höger, inget blink rakt fram, och vänsterblink vid vänster, som gäller.

En del bilister, kör efter de NYA reglerna i rondell. Där är det högerblink när du ska ut, som gäller, inget annat.

Säg nu att vi har 4 avfarter medsols i en rondell, 1, 2, 3, 4.

Så här:
----2----
1-------3
----4----

Jag står vid 1. Du står vid 4 och vänsterblinkar.
Om du kör enligt de GAMLA reglerna och ska svänga ut vid 1, så kan JAG köra ut från väjningsplikten.
Om du kör enligt de NYA reglerna med ett tillagt förvirrande vänsterblink, bara för att du ska köra en U-sväng (köra ut vid 4 igen), och jag tolkar det som att du kör enligt de GAMLA reglerna, så kommer det säga "SMASH" i rondellen av krossat glas och bilplåt.

Samma kan ske om du står vid säg 1, jag står vid 3, och du kör enligt de gamla reglerna (vänsterblink = ut vid 2). Jag tror dock att du kör enligt de NYA reglerna, och att du blinkar vänster för att visa bilisterna att du skall passera 4 och köra ut vid 3, varav du sedan slutar blinka, och jag tror jag kan jag köra ut. SMASH BOM PANG.

-----

Det mest trafiksäkraste är med andra ord att ignorera att bilar blinkar vänster och behandla dem som att de inte blinkar alls (dvs att de alltid ska fortsätta i rondellen), och bara acceptera högerblink (som BÅDE enligt de nya och gamla reglerna, tolkas på exakt samma sätt, dvs att jag kan köra, oavsett var du kommer ifrån).

Det gör dock att folk tutar på mig för att de tycker att jag väntar för länge vid väjningsplikten. En person gjorde också en jävla vansinnesomkörning över refuger och allt. Sådana personer som gör sådana omkörningar borde inte ha körkort.

Så låt bli att vänsterblinka. Det förvirrar bara!
Någon bilist kommer tolka det som att du kör enligt de gamla reglerna när du kör enligt nya, eller någon kommer tolka det som att du kör enligt nya reglerna när du kör enligt de gamla.
Och då kommer det bli en olycka!
Vänsterblink ÄR förvirrande med tanke på att vi har haft 2 olika regelverk där vänsterblink betyder 2 helt olika saker. Vänsterblink hjälper inte ett dugg!

Ska du fortsätta i rondellen - låt bli att blinka!
Ska du svänga av - Blinka höger! (Även om du ska rakt fram!)

Det är något som alla bilister förstår, då högerblink betyder samma både enligt de GAMLA och NYA reglerna! Och de på trafikverket är inte dumma, de gjorde de NYA reglerna just såhär, för att NYA reglerna skall vara bakåtkompatibla med de som tolkar trafiken enligt de GAMLA reglerna!
Senast redigerad av sebnie 2014-01-30 kl. 19:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in