Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-01-31, 16:42
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
De har iaf tidigare lärt ut på trafikskolorna att vänsterblink gäller i cirkulationsplats samt rondell tills dess att utfart skall ske, då skall högerblink avges.

Så, jag förstår inte TS problem.

Mycket märkligt att dom lär ut att "det gäller". Dvs lika med att man ska. För det SKA man inte.
Lika märkligt att "det gäller tills dess att utfart skall ske". För det betyder ju då att vid körning "rakt fram" så "gäller" vänsterblink.

Sen är det så att vi som haft körkort ett gäng år tillbaka i tiden inte har kontakt med trafikskolorna och får höra vad dom lär ut.
Vi tar reda på nya regler via Trafikverket. Och där står det att man inte behöver blinka vänster i c-plats (ja, jag vet. inte olagligt att göra det heller).
2014-01-31, 17:57
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Om tokfan som kommer åkandes hade för avsikt att åka "rakt fram" i rondellen, hur ska denne blinka hade du tänkt?
Du ska få med vänsterblink nu eftersom du inte ser högerblinket. För det var ju hela poängen tydligen.

Nej, hela poängen är att man genom utebliven vänsterblink visar att man ämnar lämna rondellen vid andra avfarten (rakt igenom trafikplatsen), allt för att vara tydlig för sina medtrafikanter.

Och det är INTE förbjudet att göra som vi alltid har gjort, blinka vänster när vi kör in i rondellen! Eller som trafikpolis Ruben Börjesson uttrycker det: "Det är viktigt att ha klart för sig att cirkulationsplatsen inte är en vanlig korsning utan en alldeles egen gata. Det innebär att man måste blinka åt höger när man lämnar den. Däremot är man inte skyldig att blinka när man kör in i cirkulationsplatsen eftersom den är enkelriktad. Väl inne blinkar man till höger vid högersväng. Vid färd rakt fram blinkar man höger vid avfart. Ska man till vänster lägger man sig i vänster fil och blinkar vänster direkt och byter till höger efter andra avfarten. Likadant gör man om man ska vända åter, blinka vänster direkt och byt till höger efter tredje avfarten.
Med denna visshet kan vi återgå till att blinka vid alla tillfällen då vi ska flytta bilen såväl i rondeller som när vi ska byta körfält."

Till Ts och dårarna på hans sida vill jag säga att det bara är äckliga typer som INTE vill vara tydliga med att visa sina medtrafikanter vad man ämnar företa sig i trafiken!
Senast redigerad av fotokillen 2014-01-31 kl. 18:09.
2014-01-31, 18:19
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Nej, hela poängen är att man genom utebliven vänsterblink visar att man ämnar lämna rondellen vid andra avfarten (rakt igenom trafikplatsen), allt för att vara tydlig för sina medtrafikanter.

Och det är INTE förbjudet att göra som vi alltid har gjort, blinka vänster när vi kör in i rondellen! Eller som trafikpolis Ruben Börjesson uttrycker det: "Det är viktigt att ha klart för sig att cirkulationsplatsen inte är en vanlig korsning utan en alldeles egen gata. Det innebär att man måste blinka åt höger när man lämnar den. Däremot är man inte skyldig att blinka när man kör in i cirkulationsplatsen eftersom den är enkelriktad. Väl inne blinkar man till höger vid högersväng. Vid färd rakt fram blinkar man höger vid avfart. Ska man till vänster lägger man sig i vänster fil och blinkar vänster direkt och byter till höger efter andra avfarten. Likadant gör man om man ska vända åter, blinka vänster direkt och byt till höger efter tredje avfarten.
Med denna visshet kan vi återgå till att blinka vid alla tillfällen då vi ska flytta bilen såväl i rondeller som när vi ska byta körfält."

Till Ts och dårarna på hans sida vill jag säga att det bara är äckliga typer som INTE vill vara tydliga med att visa sina medtrafikanter vad man ämnar företa sig i trafiken!

Men det där fungerar ju inte med dagens regler. Dvs att tro att uteblivet vänsterblink betyder att man ska lämna och det är okej att köra ut. Eftersom det är okej att köra vidare runt utan.

För att vara "säker" på att få åka ut måste man se högerblinket. Gör man inte det så får man tyvärr snällt stå kvar.
Och med dagens regler kan man inte bli förbannad på "tokfan" för att han inte blinkar vänster eftersom om han vid körning "rakt fram" aldrig ska blinka vänster.

Så för att du ska kunna köra ut när en bil kommer som inte blinkar vänster så måste det till en lagändring isf som förbjuder vidare körning i c-platsen om man inte blinkar vänster. Dvs blinkar man inte vänster har man väjningsplikt åt dom som vill in.
Annars kommer man ALLTID få stanna när en bil kommer åkandes och man varken ser höger eller vänsterblink.
2014-01-31, 18:25
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Om tokfan som kommer åkandes hade för avsikt att åka "rakt fram" i rondellen, hur ska denne blinka hade du tänkt?
Du ska få med vänsterblink nu eftersom du inte ser högerblinket. För det var ju hela poängen tydligen.

Jag såg din fetning nu, sorry. Jag menar att med dagens tänk så måste jag ju vänta på att idioten som passerar INTE ämnar korsa min väg genom att fortsätta till tredje avfarten, då vänsterblink tydligen inte ska behövas.

Förstår du vad jag menar?
Senast redigerad av fotokillen 2014-01-31 kl. 18:30.
2014-01-31, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
jag blinkar inte överhuvudtaget, däremot brukar jag svänga vänster och åka åt fel håll om det inte är några bilar i närheten

blir närmare då ju..
Ge inte de stackars 17-åringarna några dumma idéer nu va?

I övrigt så blinkar jag inte vänster när jag ska in i en rondell, däremot när jag närmar mig rondellen och ska lägga mig i vänster "infartskörfält" där sådant finns. Sedan låter jag bli att blinka tills jag ska blinka höger och ut ur rondellen.

Om jag ska till första utfarten blinkar jag såklart höger hela tiden, även om den kommer efter att 180° av varvet redan är avklarat vid den utfarten (dvs att utfarten vid 90° saknas)
2014-01-31, 18:49
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Men det där fungerar ju inte med dagens regler. Dvs att tro att uteblivet vänsterblink betyder att man ska lämna och det är okej att köra ut. Eftersom det är okej att köra vidare runt utan.

För att vara "säker" på att få åka ut måste man se högerblinket. Gör man inte det så får man tyvärr snällt stå kvar.
Och med dagens regler kan man inte bli förbannad på "tokfan" för att han inte blinkar vänster eftersom om han vid körning "rakt fram" aldrig ska blinka vänster.

Så för att du ska kunna köra ut när en bil kommer som inte blinkar vänster så måste det till en lagändring isf som förbjuder vidare körning i c-platsen om man inte blinkar vänster. Dvs blinkar man inte vänster har man väjningsplikt åt dom som vill in.
Annars kommer man ALLTID få stanna när en bil kommer åkandes och man varken ser höger eller vänsterblink.

Jamen det är väl därför denna diskussion uppkommit! För att lagen är galen! Men som jag skrev (och med polismans referens) så är det absolut inte olagligt att blinka vänster om du tänker fortsätta förbi avfart nummer två. Och tur är väl det. Rondeller har blivit vanliga då de normalt sväljer fler bilar än en fyrvägskorsning, men se hur det blev... I min stad där majoriteten av rondellerna är små som femkronor så innebär dessa trafikplatser rena råttfällorna. I en vanlig fyrvägskorsning där två bilar möts fångar trafikplatsen alltså två bilar (är du med?), såvida inte en av bilarna ämnar korsa korsningen till vänster. Men det visar han helt lagenligt genom blinker. I en skitrondell (modell mini) som i bästa fall har en trafikdelare i mitten behövs alltså ingen vänsterblink, vilket får till följd att den bara sväljer 1 bil, då du inte har en aning om vad bilen du möter ämnar företa sig!

Förstår du inte problemet så är du antingen cyklist, skatebordare, eller nåt annat tokigt
Senast redigerad av fotokillen 2014-01-31 kl. 19:11.
2014-01-31, 19:11
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
jo, men nu var det inte det han irriterade sig på. Han irriterade sig på "tokfan" som inte blinkade vänster och lämnade där han stod vilket gjorde att han inte kunde åka in.

Han blandade ihop två kör-scenarier. Känner du igen problemet?
Jasså! Då var det jag som tolkade det fel

Samma problem som vi diskuterat tidigare. Även om "tokfan" skulle blinkat vänster så spar han ju ingen tid i detta scenario, endast på längre sikt genom planering (t.ex. om du är på väg mot cirkulationen och ser "tokfan" som redan befinner sig där och ska fortsätta förbi din påfart). Tyvärr endast högerblinkers som kan hjälpa där, men det har vi ju pratat om tidigare

Tidigare och bättre överblick -> Bättre planering -> Ska jag bromsa för att lägga mig bakom "tokfan" eller hålla min hastighet?
Senast redigerad av FarbrorKrut 2014-01-31 kl. 19:19.
2014-02-03, 08:58
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Jamen det är väl därför denna diskussion uppkommit! För att lagen är galen! Men som jag skrev (och med polismans referens) så är det absolut inte olagligt att blinka vänster om du tänker fortsätta förbi avfart nummer två. Och tur är väl det. Rondeller har blivit vanliga då de normalt sväljer fler bilar än en fyrvägskorsning, men se hur det blev... I min stad där majoriteten av rondellerna är små som femkronor så innebär dessa trafikplatser rena råttfällorna. I en vanlig fyrvägskorsning där två bilar möts fångar trafikplatsen alltså två bilar (är du med?), såvida inte en av bilarna ämnar korsa korsningen till vänster. Men det visar han helt lagenligt genom blinker. I en skitrondell (modell mini) som i bästa fall har en trafikdelare i mitten behövs alltså ingen vänsterblink, vilket får till följd att den bara sväljer 1 bil, då du inte har en aning om vad bilen du möter ämnar företa sig!

Förstår du inte problemet så är du antingen cyklist, skatebordare, eller nåt annat tokigt

Jag förstår mycket väl. Har haft körkort i 20 år och tog bågekortet förra året. Dvs är rätt så uppdaterad vad gäller kör- och teoriprov.

Det jag försöker få er att förstå är att vänsterblink inte kommer få dig att kunna köra ut i c-platsen. Det hjälper dig enbart att stanna.

Ni "alla" skriver nämligen liknande saker:
Man står där och en biljävel kommer åkandes och inte blinkar. Man stannar för att man inte vet var fittan hade tänkt ta vägen. Så åker kukhuvudet ut där man står och man har stannat i onödan.
BLINKA VÄNSTER SÅ ATT MAN FATTAR VAR DU SKA, FITTLUDER!!!!!!

Problemet är att det var HÖGER han skulle blinkat, inte vänster.

Kan vi vara överens om några saker:
Även jag blinkar vänster i c-platser. Har aldrig sagt att man absolut inte ska göra det.
Blinka vänster om du känner för det. Alltid bra att visa dom som vill in att dom måste stanna eftersom dom inte lärt sig vad oblinkad bil betyder i en c-plats.
Man ska alltid blinka höger när man lämnar.
Om en bil som inte blinkar ska man utgå först ifrån att han ska vidare runt.
Lämnar en bil utan att blinka höger så ska man inte reta sig på att han inte blinkade vänster.
Ser man inte högerblinket kan detta aldrig kompenseras med att blinka vänster. Då kallas det varningsblinkers.

Men till sist:
Vänsterblinkers = Du måste stanna
Ingen blinkers = Du måste stanna
Höger blinkers = Du kan åka ut

Så om du fått stanna i onödan så är det för att HÖGER blinkers inte använts. Okej?
2014-02-03, 09:18
Medlem
dude71s avatar
Citat:
Så om du fått stanna i onödan så är det för att HÖGER blinkers inte använts. Okej?
2014-02-03, 10:02
Medlem
Ok folk undrar varför det blir världskrig?
- kul tråd - alla 442 sidorna

2014-02-03, 11:20
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
De har iaf tidigare lärt ut på trafikskolorna att vänsterblink gäller i cirkulationsplats samt rondell tills dess att utfart skall ske, då skall högerblink avges.

Så, jag förstår inte TS problem.

Jag tog körkort för ett kort tag sedan och jag lärde mig att man fick göra precis som man vill. Så när jag började övningsköra tänkte jag att "Okej, då skiter jag i att blinka vänster för då slipper jag tänka på det iallafall". Då man hade tillräckligt mycket att tänka på i cirkulationsplatser när man började köra bil. Sen har ju det följt med så jag blinkar fortfarande inte vänster i rondeller, det känns onaturligt.

Men jag tänker mig att det skulle vara bra att man satte upp regler för det här.

Alternativ 1: Man ska inte blinka vänster.
Då vet alla att de som inte blinkar överhuvudtaget ska fortsätta i rondellen.

Alternativ 2: Man ska blinka vänster.
Då vet alla att de som inte blinkar vänster tänker svänga höger, vilket skulle vara bra då jag tycker det är svårt att se om bilar blinkar höger eller inte för lampan kan typ vara dold på sidan.

Men sålänge det är som det är idag blir man ju väldigt osäker i vissa situationer då man har satt upp sina egna regler men vet inte ifall folk tänker likadant.
2014-02-03, 20:24
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ni "alla" skriver nämligen liknande saker:
Man står där och en biljävel kommer åkandes och inte blinkar. Man stannar för att man inte vet var fittan hade tänkt ta vägen. Så åker kukhuvudet ut där man står och man har stannat i onödan.
BLINKA VÄNSTER SÅ ATT MAN FATTAR VAR DU SKA, FITTLUDER!!!!!!

Problemet är att det var HÖGER han skulle blinkat, inte vänster.
Jag har tidigare i tråden sagt att sagt att man kunde undvika att stanna om fordonet hade blinkat vänster, det kommer du säker ihåg. Det var väl en miss av mig, för som du säger, så måste du ju bromsa oavsett om fordonet blinkar vänster eller inte blinkar alls.

Säger inte att du har fel i det du säger men jag vill flika in (och förtydliga) att det blir så mycket tydligare när vänsterblinkers används, eftersom alla inte blinkar höger när de kör ut. Ännu svårare blir det att avgöra om en förare ska ta avfarten eller ej om föraren håller dålig placering (och inte blinkar), därför är det ju inte fel att vara extra tydlig. Om fler är tydliga så leder det i sin tur till bättre planering, så du kan planera din körning och hitta en lucka i cirkulationen där du kan lägga dig - alltså redan en stund innan cirkulationen planera var du ska lägga dig (det är här du kan slippa att bromsa onödigt mycket!). Detta eftersom vänsterblinkers syns tydligare och tidigare i en cirkulation! Sedan undviker man missförstånd, eftersom många inte blinkar när de kör ut ur cirkulationen - samma beteende när de kör vidare.

Det kanske inte låter som någon markant skillnad såhär i text, men det gör verkligen skillnad i cirkulationerna. Nu är det säkert inte alla som sysslar med hypermiling som jag själv, men oavsett så är bättre planering ett stort plus i alla sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Men sålänge det är som det är idag blir man ju väldigt osäker i vissa situationer då man har satt upp sina egna regler men vet inte ifall folk tänker likadant.
Egna regler? Skulle väl säga att det är en krock mellan gamla och nya regler, samt en hel del som inte fattar vitsen med att blinka i en cirkulation. De som inte orkar eller bryr sig om att blinka trotts att de vet att man ska göra det är ju den mest tragiska gruppen av dem alla ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in