Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-09-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Sätter min döda morfar på att du snackar skit.tror inte en enda sekund på att du blinkar höger EFTERSOM du gillar VB. Nånting som du säger för att inte framstå som en pucko. Efterhandskonstruktion kallas det.
Varför skulle jag inte blinka höger?
2010-09-24, 18:58
Medlem
Kautings avatar
Blinkar alltid vänster om jag inte ska rakt fram eller höger direkt efter att nästan blivit påkörd ett par gånger. Byter sedan till högerblink direkt efter förra utfarten. Jag är medveten om vänsterblink är fel men är hellre övertydlig.
2010-09-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kauting
Blinkar alltid vänster om jag inte ska rakt fram eller höger direkt efter att nästan blivit påkörd ett par gånger. Byter sedan till högerblink direkt efter förra utfarten. Jag är medveten om vänsterblink är fel men är hellre övertydlig.
Finns inget som säger att det är fel, du behöver inte göra det men det är inte fel att göra det heller.
2010-09-24, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför skulle jag inte blinka höger?

blinkar du höger när du ska av i den andra avfarten i en rondellen med 4 avfarter?

2010-09-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det är det verkligen inte. Men du får gärna styrka ditt påstående på något sätt (om du hade kunnat).

Jo det är det. Hela iden med vänsterblink grundar sig på vårt föregående synsätt som ändrades för mer än tio år sedan. Då på den tiden så betraktades en cirkulationsplats som en korsning. I och med EU-inträdet och anpassning till EU-standard så har detta ändrats till det mer logiska att betrakta en cirkulationsplats som en väg med enbart avtagsvägar åt höger. Hur du än ogillar detta med logik så kommer det att införas och människor som du kommer till slut bli betraktade som idioter för att ni blinkar vänster på en väg som enbart har avtagsvägar till höger. Det är en fråga om förmåga att göra det som du blivit utbildad till att göra när du tog ditt körkort första gången. Alltså att hålla sig ajour med gällande regler och lagar. Det ingick i de krav som ställdes för att du skulle få körkort. Frågan är varför du (och väldigt många andra) inte har lyckats på den här punkten? Jag är böjd att hålla med de på transportstyrelsen som tycker att vi skall börja besiktiga förarna mer än fordonen.
2010-09-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Jo det är det. Hela iden med vänsterblink grundar sig på vårt föregående synsätt som ändrades för mer än tio år sedan. Då på den tiden så betraktades en cirkulationsplats som en korsning. I och med EU-inträdet och anpassning till EU-standard så har detta ändrats till det mer logiska att betrakta en cirkulationsplats som en väg med enbart avtagsvägar åt höger. Hur du än ogillar detta med logik så kommer det att införas och människor som du kommer till slut bli betraktade som idioter för att ni blinkar vänster på en väg som enbart har avtagsvägar till höger. Det är en fråga om förmåga att göra det som du blivit utbildad till att göra när du tog ditt körkort första gången. Alltså att hålla sig ajour med gällande regler och lagar. Det ingick i de krav som ställdes för att du skulle få körkort. Frågan är varför du (och väldigt många andra) inte har lyckats på den här punkten? Jag är böjd att hålla med de på transportstyrelsen som tycker att vi skall börja besiktiga förarna mer än fordonen.

Du påstod att VB var något som var på väg bort. Jag bad dig styrka det påståendet men det kunde du visst inte.

Vad min utbildning beträffar så var det annorlunda när jag tog körkort. Jag har därefter förändrat mitt sätt att köra i cirkulationsplatser till att följa gällande praxis (och lagar).
Du säger att jag misslyckats på den punkten, så då frågar jag dig: på vilket sätt menar du att VB strider mot gällande lagar och regler?

Jag påstår att VB inte är på väg bort, av den enkla anledningen att det stora flertalet trafiklärare, inklusive jag, lär ut på det sättet eftersom det är så Trafikverkets förarprövare vill att eleverna ska uppträda. Kan det verkligen vara fel att vara tydlig med sina avsikter? Ja, säger du. Nej, säger jag (och de flesta med mig).

Lite offtopic men jag skulle förresten vilja veta om du blinkar höger när du ska stanna vid vägkanten eller ej. Motivera gärna ditt svar (om du kan).
2010-09-24, 20:53
Medlem
Jag är medlem på många forum och har läst många trådar, men den här tar väl priset. De som skriver i den här tråden kan delas in i två delar: de som förtjänar körkort och de som inte förtjänar körkort och det är idioterna som inte blinkar vänster (när man ska åt vänster) och höger när man ska ut som borde klippa sitt körkort och ta bussen. Skulle alla göra som man ska göra så skulle trafiken flyta avsevärt mycket bättre och vara mer miljövänlig.
2010-09-24, 21:33
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takra
Jag är medlem på många forum och har läst många trådar, men den här tar väl priset. De som skriver i den här tråden kan delas in i två delar: de som förtjänar körkort och de som inte förtjänar körkort och det är idioterna som inte blinkar vänster (när man ska åt vänster) och höger när man ska ut som borde klippa sitt körkort och ta bussen. Skulle alla göra som man ska göra så skulle trafiken flyta avsevärt mycket bättre och vara mer miljövänlig.

Och återigen så lyckas folk kalla oss idioter och ber oss lämna in körkortet när vi följer dom trafikregler som finns.

Vi gör ju som man SKA göra. Så dra igen brödfittan nu.
2010-09-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
blinkar du höger när du ska av i den andra avfarten i en rondellen med 4 avfarter?

Självklart, men inte förrän man passerat refugen till första avfarten.

Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Och återigen så lyckas folk kalla oss idioter och ber oss lämna in körkortet när vi följer dom trafikregler som finns.

Vi gör ju som man SKA göra. Så dra igen brödfittan nu.

Intressant, särskilt som VB kan anses ligga inom första paragrafen angående grundreglerna. Men det verkar många glömma bort, dvs att man har en skyldighet att verka för att minska olyckor och underlätta för sina medtrafikanter.
2010-09-24, 22:01
Medlem
Peripheryys avatar
Ska du vänster i en rondell så SKA man väl blinka vänster tills sista sista avfart då man börjar blinka höger? Det är iaf vad jag kör med.

Rätta mig om jag har fel.
2010-09-24, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av takra

du får nog köra jävligt många varv innan du hittar en vänsteravfart du
2010-09-24, 22:06
Medlem
Hottenkottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Ska du vänster i en rondell så SKA man väl blinka vänster tills sista sista avfart då man börjar blinka höger? Det är iaf vad jag kör med.

Rätta mig om jag har fel.
Det stämmer, min vän.

Så länge du inte skall direkt till höger eller rakt fram.

Blinkade inte i rondellen när jag körde med min bilskola en gång, dock bara när jag skulle ut. Då fick jag anmärkning på det, och en tillsägelse att man har, enligt lag, skyldighet att visa de andra bilisterna vilken väg du skall ta.

Sen tror jag väl inte du får böter om du inte blinkar, men onödigt att riskera eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in