Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Jo det är det. Hela iden med vänsterblink grundar sig på vårt föregående synsätt som ändrades för mer än tio år sedan. Då på den tiden så betraktades en cirkulationsplats som en korsning. I och med EU-inträdet och anpassning till EU-standard så har detta ändrats till det mer logiska att betrakta en cirkulationsplats som en väg med enbart avtagsvägar åt höger. Hur du än ogillar detta med logik så kommer det att införas och människor som du kommer till slut bli betraktade som idioter för att ni blinkar vänster på en väg som enbart har avtagsvägar till höger. Det är en fråga om förmåga att göra det som du blivit utbildad till att göra när du tog ditt körkort första gången. Alltså att hålla sig ajour med gällande regler och lagar. Det ingick i de krav som ställdes för att du skulle få körkort. Frågan är varför du (och väldigt många andra) inte har lyckats på den här punkten? Jag är böjd att hålla med de på transportstyrelsen som tycker att vi skall börja besiktiga förarna mer än fordonen.
Du påstod att VB var något som var på väg bort.
Jag bad dig styrka det påståendet men det kunde du visst inte.
Vad min utbildning beträffar så var det annorlunda när jag tog körkort. Jag har därefter förändrat mitt sätt att köra i cirkulationsplatser till att följa gällande praxis (och lagar).
Du säger att jag misslyckats på den punkten, så då frågar jag dig:
på vilket sätt menar du att VB strider mot gällande lagar och regler?
Jag påstår att VB inte är på väg bort, av den enkla anledningen att det stora flertalet trafiklärare, inklusive jag, lär ut på det sättet eftersom det är så Trafikverkets förarprövare vill att eleverna ska uppträda.
Kan det verkligen vara fel att vara tydlig med sina avsikter? Ja, säger du. Nej, säger jag (och de flesta med mig).
Lite offtopic men
jag skulle förresten vilja veta om du blinkar höger när du ska stanna vid vägkanten eller ej. Motivera gärna ditt svar (om du kan).