Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-01-16, 08:14
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind
70 % kan inte ha fel så jag tycker vi avslutar denna diskussion nu
Tyvärr förstår alla inte principen och kastar ur sig en massa olika bortförklaringar och dylikt. Tråden är ju bra för de som vill lära sig hur man gör rätt medans flera gör allt för att själva undvika anvädning av vänsterblinkers, för någon märklig anledning ... Har en känsla att det kommer fortgå.
2014-01-16, 18:42
Medlem
Är man i rondellen kan man lika gärna blinka lite hit o dit.. KÖR I CIRKULATIONSPLATSEN PUCKON
2014-01-16, 20:49
Medlem
1. Föreställ er en vanlig rondell(C-plats) med 4 av/påfarter och två körfält.
2. Jag ska av på den 3e
3. Jag ställer mig, väntar på att bilar ska passera så att jag kan åka in i cirkulationsplatsen/åker direkt in.
4. Jag blinkar vänster tills jag kommer till refugen mellan avfart/påfart innan den jag ska av. Där, precis innan jag skiftar från innre till yttre körfältet så slår jag om blinkers till höger.
5. Jag byter körfält, strax efter avfarten innan den jag skulle av på.
6. Jag lämnar cirkulationsplatsen.

Detta var precis vad jag lärde mig på körskolan angående agerande i rondeller, för ungefär ett år sedan. Jag håller kvar vid detta.
2014-01-16, 21:11
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Är man i rondellen kan man lika gärna blinka lite hit o dit.. KÖR I CIRKULATIONSPLATSEN PUCKON
Blinka hit och dit? Nej, endast i din färdriktning om du inte vill orsaka olycka ... "KÖR I CIRKULATIONSPLATSEN PUCKON", oh ... Jag som trodde vi skulle parkera i cirkulationen Vad vill du i huvudtaget få fram med den kommentaren?
Citat:
Ursprungligen postat av Skinksallad
1. Föreställ er en vanlig rondell(C-plats) med 4 av/påfarter och två körfält.
2. Jag ska av på den 3e
3. Jag ställer mig, väntar på att bilar ska passera så att jag kan åka in i cirkulationsplatsen/åker direkt in.
4. Jag blinkar vänster tills jag kommer till refugen mellan avfart/påfart innan den jag ska av. Där, precis innan jag skiftar från innre till yttre körfältet så slår jag om blinkers till höger.
5. Jag byter körfält, strax efter avfarten innan den jag skulle av på.
6. Jag lämnar cirkulationsplatsen.

Detta var precis vad jag lärde mig på körskolan angående agerande i rondeller, för ungefär ett år sedan. Jag håller kvar vid detta.
Härligt! Precis det som jag försöker förklara för de som envisas med att det ska vara dåligt att blinka vänster! Visst blir det enklare när folk blinkar och är tydliga med sin färdriktning
2014-01-16, 21:34
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Blinka hit och dit? Nej, endast i din färdriktning om du inte vill orsaka olycka ... "KÖR I CIRKULATIONSPLATSEN PUCKON", oh ... Jag som trodde vi skulle parkera i cirkulationen Vad vill du i huvudtaget få fram med den kommentaren?

Härligt! Precis det som jag försöker förklara för de som envisas med att det ska vara dåligt att blinka vänster! Visst blir det enklare när folk blinkar och är tydliga med sin färdriktning

Det är inte många som tycker att vänsterblink är dåligt, men många tror att det enbart räcker med vänsterblink och struntar i höger.

Och höger är mycket viktiga än vänster, då avfarten är till höger.

Blinkar man höger så ska man ju svänga av, blinkar man vänster så ska man ej av.

Om man ej blinkar alls. Då ska man ej av (om man kör rätt). Precis som vänsterblink.

Bara man blinker höger när man åker av, så kan man göra blinka vänster vid samtliga andra avfarter.

Speciellt äldre har problem med det, då lärde de sig att det var en korsning ovanifrån, oberoende hur stor det var.

Men sedan så kom man på att i större rondeller så ser man inte alltid vad alla fordon åker in, och då är det svårt att hålla koll på väderstrecken.

Då blev det istället, högerblink vid avfart.
Senast redigerad av miikos 2014-01-16 kl. 21:41.
2014-01-16, 21:43
Medlem
Ouschhhs avatar
Wow, trådstarten är sannerligen intressant. Givetvis blinkar man vänster om man ska av på den tredje avfarten. Och sedan höger. Herregud. Börja blinka förfan, jag blir så otroligt less på folk som inte blinkar!
2014-01-16, 21:44
Medlem
grimars avatar
Hur kommer det sig att detta verkar vara ett så stort problem för somliga?
2014-01-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut

Att man varken skall köra eller parkera i rondellen. Det är en plats för rondell hundar, fontäner eller övrig icke produktiv utsmyckning...
2014-01-16, 22:08
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är inte många som tycker att vänsterblink är dåligt, men många tror att det enbart räcker med vänsterblink och struntar i höger.

Och höger är mycket viktiga än vänster, då avfarten är till höger.

Blinkar man höger så ska man ju svänga av, blinkar man vänster så ska man ej av.

Om man ej blinkar alls. Då ska man ej av (om man kör rätt). Precis som vänsterblink.

Bara man blinker höger när man åker av, så kan man göra blinka vänster vid samtliga andra avfarter.

Speciellt äldre har problem med det, då lärde de sig att det var en korsning ovanifrån, oberoende hur stor det var.

Men sedan så kom man på att i större rondeller så ser man inte alltid vad alla fordon åker in, och då är det svårt att hålla koll på väderstrecken.

Då blev det istället, högerblink vid avfart.
Jag är tyvärr för lat för att upprepa mig, så du får gärna läsa mina tidigare inlägg. Det du försöker förklara för mig är precis vad jag fört genom diskussionen ... Jag påstår att en del envisas med att inte blinka vänster för att de tycker det är onödigt eller jobbigt, vilket de också förklarat i tråden. Jäklar va du styckeindelar förresten
Citat:
Att man varken skall köra eller parkera i rondellen. Det är en plats för rondell hundar, fontäner eller övrig icke produktiv utsmyckning...
Hahaha! Självklart, där har du en poäng
2014-01-18, 04:26
Medlem
orvarens avatar
Citat:
..och du blir "förvirrad" och undrar varför de som blinkar vänster aldrig åker upp i gräset?
2014-01-18, 09:47
Jag blinkar vänster för att min trafikskolelärare lärde mig att det är det som är korrekt. Tills jag hör någon med mer auktoritet hävda att man inte skall blinka vänster så kommer jag göra det.
2014-01-18, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag blinkar vänster för att min trafikskolelärare lärde mig att det är det som är korrekt. Tills jag hör någon med mer auktoritet hävda att man inte skall blinka vänster så kommer jag göra det.
Läsa lagtexten och tänka lite själv är uteslutet eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in