Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Då är det ju för fan DU som inte kunnat reglerna!
Inget blink betyder ju att han ska vidare runt. Varför trodde du att han skulle lämna? Otydlig placering?
Ja, den fyller en funktion. Den är till för sådana som dig som inte vet vad det betyder när en bil utan blinkers ska ta vägen.
Det är ju glasklart.
Inget blink = fortsätta runt
Otydlig placering, precis! Om någon ser ut att köra mot avfarten och sedan svänger tvärt och fortsätter i cirkulationen, eller använder fel körfält, så är det otydligt. Det varierar självklart med hur cirkulationen ser ut, det är otydligare i vissa cirkulationer än andra. Oroa dig inte, jag förespråkar att vara tydlig i trafiken och nog kan jag reglerna
Jag påstår att blinka vänster kommit till genom avsaknaden på de som blinkar höger när de kör ut ur en cirkulation. Även om flera blinkar höger så är det många som väljer att inte göra det. Om ett fordon inte blinkar i en cirkulation så vore den rätta tolkningen att det ska fortsätta i cirkulationen. Då måste du självklart stanna och vänta till det passerat, men hade du behövt göra detta om fordonet tar avfarten? Om så är fallet (vilket händer ofta!) så har du stannat i onödan.
Vad jag försöker få fram med ovanstående är att det blir mycket tydligare om man använder blinkers, men tyvärr så gör inte alla det. Dessutom ser du inte höger blinkers förrän precis när fordonet är på väg ut ur cirkulationen, varför då inte göra det ännu tydligare genom att använda vänsterblinkers om du ska fortsätta i cirkulationen? Uppskattar du själv när du får stanna för de som inte blinkar höger när de kör ut ur cirkulationen, när du hade kunnat fortsätta in i cirkulationen? Det gör inte jag ...
Tror du seriöst att trafikskolorna skulle rekommendera användningen av vänsterblinkers om det inte skulle fylla någon funktion? De är skyldiga att förmedla relevant information, baserat på lagar och vad trafikverket säger. Du SKA vara tydlig med din färdriktning, är du tydlig när du inte blinkar i en cirkulation? Nej ... De flesta fortsätter i cirkulationen, men vissa tar avfarten utan att signalera. Det handlar om att tydligt visa sin färdriktning!
Tycker du det är dåligt att använda vänsterblinkers? Ge mig ett par anledningar som förespråkar att det är bra att inte vara tydlig i trafiken, det blir bevisligen tydligare om du visar din färdriktning. Lägg fram ett fint argument som skulle få mig att ändra på mina vanor att vara tydlig i trafiken. Att inte blinka betyder att du ska fortsätta i cirkulationen, vänsterblinkers förtydligar detta - dvs. det blir tydligare
Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorKrut
Vi kan skylla på de som inte blinkar höger och ge dem skulden för att göra fel, för det gör de! Men det gör inte saken bättre. Något som gör saken bättre är att göra det tydligare i trafiken, det gör skillnad!