Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-01-05, 12:04
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rbz
Genom att blinka vänster underlättar man planeringen för andra som ska köra in i rondellen.

Skitsamma vad lagen säger, alla som kan köra bil vet att det är lättare att köra in i en rondell om du snabbt kan avgöra andra bilisters intentioner.

Helt rätt , särskilt viktig är det för tunga fordon som kan slippa stoppa helt om de får ett hum om var de andra skall .
2014-01-05, 13:13
Medlem
Blinkar alltid vänster om jag ska tre kvarts varv (eller vända) i en rondell. Misstänker att de som INTE gör det är samma förare som slarvar allmänt med att blinka, för övrigt - samma skrot och korn som byter filer på motorvägen utan att blinka o.s.v.
2014-01-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Blinkar alltid vänster om jag ska tre kvarts varv (eller vända) i en rondell. Misstänker att de som INTE gör det är samma förare som slarvar allmänt med att blinka, för övrigt - samma skrot och korn som byter filer på motorvägen utan att blinka o.s.v.

Jasså du. Det händer ideligen att man ligger efter en vänsterblinkare som glatt fortsätter blinka vänster när han lämnar cirkulationsplatsen åt höger.

Apropå samma skrot och korn....
2014-01-05, 20:44
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Vilket var precis vad jag sa ...

Edit: Om du vill att trafiken ska flyta på bättre (vara mer tydlig) så kan du blinka vänster från det INRE körfältet. Som jag sa tidigare så ska du inte göra detta från det YTTRE eftersom det egentligen betyder att du ska byta körfält. För er som fortfarande inte förstår min förklaring så finns här en video med en körskolelärare som visar exakt vad jag försöker få fram: http://arbetarbladet.se/nyheter/1.54...u-i-en-rondell

Nej, du skall fanimig inte blinka vänster i vänsterfil. Skall du köra av in i rabatten i rondellcentrum då eller?

Ligger du i vänster fil (eller innerfil) skall du blinka höger om du skall korsa filmarkeringen före utfart och återigen höger när du väl skall lämna rondellen. Hur svårt kan det vara?
2014-01-05, 22:05
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Nej, du skall fanimig inte blinka vänster i vänsterfil. Skall du köra av in i rabatten i rondellcentrum då eller?

Ligger du i vänster fil (eller innerfil) skall du blinka höger om du skall korsa filmarkeringen före utfart och återigen höger när du väl skall lämna rondellen.
Jasså, vem har sagt att man INTE ska signalera vänster i en cirkulation (förutom du)?

Att ge tecken visar din färdriktning, om du ska svänga vänster i en cirkulation och blinkar vänster så gör du vadå? Precis ... Du visar din färdriktning och det är något du SKA vara tydlig med i trafiken.

När du vid infart i en cirkulation signalerar vänster så markerar du tydligt att du ska åt det hållet (enkelt sagt: fortsätta i cirkulationen). När avfarten innan den du ska ta precis passerat så ska du signalera åt höger för att markera att du inte längre ska fortsätta i cirkulationen, utan ta avfarten.

Citat:
Hur svårt kan det vara?
Tydligen väldrigt svårt för vissa ... Hur svårt kan det vara att förstå att tydlig signalering underlättar i cirkulationer? Eftersom du får köra ut ur cirkulationen från inre körfältet så är det bra att signalera vänster om du ska fortsätta i vänster körfält.
2014-01-06, 20:56
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Helt rätt , särskilt viktig är det för tunga fordon som kan slippa stoppa helt om de får ett hum om var de andra skall .

Kan du förklara för mig hur ett tungt fordon kan slippa stoppa helt om en bil blinkar vänster?
Är det inte då han SKA stanna, eftersom den bilen tänkte fortsätta runt?

Eller tänkte du: "Aha han ska vidare runt, då saktar jag in och kan sen rulla in när han passerat...".
Gissa vad? Man kan göra samma sak även om en bil inte blinkar vänster. "Aha en bil kommer åkandes. Jag saktar in och rullar sen in när han passerat...".

Problemet annars med tung trafik är att dom tänker: "Aha en bil kommer åkandes och blinkar inte. Jag kör med full fart och dundrar in i c-platsen. Han ska nog inte vidare runt för jag har ju (trots +7.000 mil per år) inte lärt mig att man får åka vidare runt utan att blinka vänster...".
2014-01-15, 20:18
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Jasså, vem har sagt att man INTE ska signalera vänster i en cirkulation (förutom du)?

Att ge tecken visar din färdriktning, om du ska svänga vänster i en cirkulation och blinkar vänster så gör du vadå? Precis ... Du visar din färdriktning och det är något du SKA vara tydlig med i trafiken.

När du vid infart i en cirkulation signalerar vänster så markerar du tydligt att du ska åt det hållet (enkelt sagt: fortsätta i cirkulationen). När avfarten innan den du ska ta precis passerat så ska du signalera åt höger för att markera att du inte längre ska fortsätta i cirkulationen, utan ta avfarten.

Tydligen väldrigt svårt för vissa ... Hur svårt kan det vara att förstå att tydlig signalering underlättar i cirkulationer? Eftersom du får köra ut ur cirkulationen från inre körfältet så är det bra att signalera vänster om du ska fortsätta i vänster körfält.

Jag antar att du även blinkar vänster i en vänstersväng också då eller om du färdas i en ringled runt en stad så skall du även då blinka vänster eftersom det i princip är en stor rondell med hus i mitten.
En väg är en väg även om det råkar vara en väg som ser ut som ett litet o med avtagsvägar åt höger.
Om du menar att en ringled runt en stad inte är en sort rondell på grund av sin storlek så kan du väl tala om för mig vid vilken diameter en rondel övergår till en väg som bara går runt och där du inte tycker att man skall blinka vänster?
2014-01-15, 20:26
Medlem
DIdes avatar
Varsågoda alla som undrar hur man gör.
Läs och lär och observera att det inte står ett enda yttrande om vänsterblinkning....

Det finns även en liten broschyr att ladda hem här så gör gärna det för säkerhets skull.

http://www.transportstyrelsen.se/Lat...s-med-rondell/
Senast redigerad av DIde 2014-01-15 kl. 20:41.
2014-01-15, 20:42
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Jag antar att du även blinkar vänster i en vänstersväng också då eller om du färdas i en ringled runt en stad så skall du även då blinka vänster eftersom det i princip är en stor rondell med hus i mitten.
En väg är en väg även om det råkar vara en väg som ser ut som ett litet o med avtagsvägar åt höger.
Om du menar att en ringled runt en stad inte är en sort rondell på grund av sin storlek så kan du väl tala om för mig vid vilken diameter en rondel övergår till en väg som bara går runt och där du inte tycker att man skall blinka vänster?

Du är alltså så korkad att du tycker det är bättre att följa en enfaldig eu-regel än att visa vad du faktiskt ämnar göra i en korsning/rondell? I en större cirkulationsplats ( där fler än två fordon får plats) fungerar de eu-anpassade reglerna utmärkt. Men i de skitsmå cirkulationsplatserna som knappast är större än en vanlig korsning är det naturligtvis katastrof att inte med tydlighet (blinkers) visa sina medtrafikanter när man ämnar lämna trafikplatsen i den tredje eller fjärde avfarten. Smårondeller och trafikanter som inte blinkar är en trafikfara! Och det fattar du om du nu inte råkar vara utvecklingsstörd.
2014-01-15, 23:31
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Citat:
Varsågoda alla som undrar hur man gör.
Läs och lär och observera att det inte står ett enda yttrande om vänsterblinkning....

Det finns även en liten broschyr att ladda hem här så gör gärna det för säkerhets skull.

http://www.transportstyrelsen.se/Lat...s-med-rondell/

Som sagt, det finns inget som säger att det är ett måste att singnalera vänster. Jag påstår att det underlättar för övriga trafikanter om du signalerar med vänsterblinkers i cirkulationer för att förtydliga din färdriktning. Det är ett påstående som jag även hävdar att körskolorna rekomenderar och bevisat i mina förra inlägg. Att signalera höger är ett måste men inte att signalera vänster, däremot SKA DU vara tydlig med din färdriktning. Placering är ett sätt att förtydliga men det är inte lika tydligt som att använda vänsterblinkers.

Jag påstår inte att du ska använda vänsterblinkers i kurvor eller ringleder. Om vi däremot snackar om Y-korsningar där det är lite otydligt skyltat så är det ju inte fel att vara tydlig genom signalering där heller. Det handlar inte bara om vad du måste göra i trafiken, utan också vad som är säkrast. Du ska givetvis utgå från lagar och regler i första hand men också vara tydlig för att undvika olyckor.

Kanske du missat detta?
Citat:
För er som fortfarande inte förstår min förklaring så finns här en video med en körskolelärare som visar exakt vad jag försöker få fram: http://arbetarbladet.se/nyheter/1.54...u-i-en-rondell
2014-01-16, 00:05
Bannlyst
70 % kan inte ha fel så jag tycker vi avslutar denna diskussion nu
2014-01-16, 08:10
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Du är alltså så korkad att du tycker det är bättre att följa en enfaldig eu-regel än att visa vad du faktiskt ämnar göra i en korsning/rondell? I en större cirkulationsplats ( där fler än två fordon får plats) fungerar de eu-anpassade reglerna utmärkt. Men i de skitsmå cirkulationsplatserna som knappast är större än en vanlig korsning är det naturligtvis katastrof att inte med tydlighet (blinkers) visa sina medtrafikanter när man ämnar lämna trafikplatsen i den tredje eller fjärde avfarten. Smårondeller och trafikanter som inte blinkar är en trafikfara! Och det fattar du om du nu inte råkar vara utvecklingsstörd.

Nej, trafikanter som inte kan trafikreglerna och bara kör ut när en bil kommer åkandes är en trafikfara.

Att man inte blinkar betyder ENBART att man tänkte fortsätta åka i c-platsen. Att någon tror att det betyder att man ska lämna c-platsen bör nog ställa sig frågan: "Är jag utvecklingsstörd?".

Om du slutar se c-platsen som en korsning (vilket vi andra slutade med -99) så kommer du oxå förstå vad en icke-blinkande bil i en c-plats betyder och agera där efter. Att det sen finns utvecklingsstörda som inte blinkar höger när dom lämnar, är samma utvecklingsstörda som inte vet att det skedde en regeländring -99.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in